Sara Ahlryd
UniversitetslektorPlaceringsort: Växjö, hus F, vån 3
Undervisning
Sara Ahlryd undervisar på kandidatprogrammen för biblioteks- och informationsvetenskap, både på campus och distans. Hon är också programansvarig för kandidatprogrammet på campus. Hennes undervisning tangerar frågor om bibliotekssektorn och bibliotekets roll i samhället, kultur- och bibliotekspolitik, samt metod och teori.
Forskning
Sara Ahlryd forskar om studenters informationspraktiker och hur dessa konstrueras, utvecklas och omskapas i relation till professionsinriktade moment som ingår i många utbildningsprogram inom högre utbildning. Hon forskar även om sjukhusbibliotek och medicinska bibliotek och frågor som behandlar professionen knuten till dessa bibliotekstyper.
Uppdrag
Sara Ahlryd är under 2023 pedagogisk utvecklare på fakulteten för konst och humaniora, samt ordförande i kursplaneutskottet för kulturvetenskapliga och konstnärliga ämnen vid fakulteten för konst och humaniora.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ahlryd, S., Hanell, F. (2024). Mitigating the infodemic of the pandemic : Hospital librarians’ enactment and development of information resilience in healthcare organisations. Journal of Documentation. 80 (7). 267-286.
Status: Publicerad -
Hanell, F., Ahlryd, S. (2023). Information work of hospital librarians : Making the invisible visible. Journal of Librarianship and Information Science. 55 (1). 70-83.
Status: Publicerad -
Ahlryd, S. (2022). Bridging the gap - students' information practices in the transition to working life. Information research. 27 (Special Issue).
Status: Publicerad -
Ahlryd, S., Hanell, F. (2021). Documentary Practices of Hospital Librarians in Evidence-based Medicine : the Example of Health Technology Assessment in Swedish Healthcare. Proceedings from the Document Academy. 8 (2). 1-22.
Status: Publicerad -
Nowé Hedvall, K., Gärdén, C., Ahlryd, S., Michnik, K., Carlén, U., et al. (2017). Social media in serious leisure : themes of horse rider safety. Information research. 22 (4). 1-19.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ahlryd, S., Hanell, F. (2024). Information Literacy Practices of Hospital Librarians in an Era of Evidence-Based Medicine. Information Experience and Information Literacy. 235.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ahlryd, S., Hanell, F. (2022). Sjukhusbibliotek och medicinska bibliotek : För en säker och jämlik vård. Biblioteksgeografin : En antologi om biblioteksväsende och biblioteksforskning. Lund, Studentlitteratur AB. 215-243.
- Ahlryd, S. (2018). Integrering och identitetsskapande under BoI-utbildning : erfarenheter av verksamhetsförlagd utbildning i ett kandidatprogram. Bibliotekarier i teori och praktik : utbildningsperspektiv på en unik profession. Lund, BTJ Förlag. 61-80.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ahlryd, S. (2019). På gränsen till en ny värld : studenters informationspraktiker på väg mot arbetslivet. Doctoral Thesis. Borås, Högskolan i Borås. 170.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Hansson, J., Ahlryd, S., Vigur, L. (2010). Biblioteken och de nationella minoriteterna. : Hur svenska folkbibliotek arbetar för romer, judar, tornedalingar, samer och sverigefinnar.. Stockholm, Svensk biblioteksförening. 34.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Ahlryd, S., Hanell, F., Skøtt, B., Da Silva Santos Sundström, A. (2023). Biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet : En jubileumsskrift vid ämnets 20-årsjubileum. Växjö, Linnaeus University Press. 26.
Artikel, forskningsöversikt (Övrigt vetenskapligt)
-
Carlsson, H., Ahlryd, S. (2024). Främja läsning på nationella minoritetsspråk. Digiteket.
Status: Publicerad
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Ahlryd, S. (2023). [Review of] Teija Käranen(2021) Everyday energy information literacy: defining the concept and studying it empirically in Finland. Oulu universit. Nordic Journal of Library and Information Studies. Royal Danish Library. 4 (1). 79-84.
Status: Publicerad
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ahlryd, S., Andersson, C., Carlsson, H., Centerwall, U., Engström, L., et al. (2024). Stärkta skolbibliotek kräver stora satsningar på att utbilda bibliotekarier. Göteborgsposten. 1.