Sergej Ivanov
UniversitetslektorUndervisning
Jag har olika inslag på kurser i språkutveckling och litteracitet inom förskollärarprogrammet (inklusive kursansvar), handleder och examinerar uppsatser inom grund- och ämneslärarprogrammet. På våren gör jag VFU-besök och examinerar lärarkandidater. Jag tar även hand om kurser i teknikkommunikation som ges på svenska och engelska på fakulteten för teknik.
Forskning
Mina forskningsintressen omfattar bl.a. kritiska perspektiv i svenskämnet och andra ämnen från grundskolan till gymnasiet, läsande på olika språk inklusive högskolenivå samt komparativa studier av undervisning och lärar- och eleverfarenheter i olika länders utbildningskontexter.
Under 2022–2023 leder jag ett projekt om kritiskt tänkande i skolverksamhet för sexåringar i Norden samt samarbetar med Andreas Ebbelind i ett projekt om semantiska vågor i förskoleklassens språkbruk. Båda projekt fick forskningsmedel från Litteracitet och undervisning.
Sedan 2020 arbetar jag tillsammans med Christian Waldmann och Annelie Johansson med olika projekt som fokuserar tangentloggning i autentiskt akademiskt skrivande. Ett av dessa tilldelades forksningsmedel från kunskapsmiljö Utbildning i förändring för att bidra till en ökad kunskap om studenters digitala källhantering.
Uppdrag
Jag ingår i ledningsgruppen för Centrum för Educational linguistics som forskningssekreterare. I rollen ingår samordning av EdLings aktiviteter samt intern och extern kommunikation.
För mantadperioden 2023–2025 är jag lärarrepresentant för FKH i Programrådet för förskollärarexamen.
För året 2022 är jag utsedd till revisor för den svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap (Association suédoise de linguistique appliquée, ASLA). ASLA är den svenska avdelningen av internationella AILA (Association internationale de linguistique appliquée).
Under vt 21 genomförde jag i samarbete med Anette Emilson ett utvecklingsuppdrag för Nämnden för lärarutbildning inom förskollärarprogrammet. Uppdraget genomfördes i syfte att föreslå förändringar som ytterligare skulle stärka studenternas förståelse för utbildningens vetenskapliga innehåll, utveckla deras skrivande samt rusta studenterna inför självständigt arbete. Uppdragets rapport ligger till grund för den pågående översynen av förskollärarprogrammet.
Vt 19 ledde jag tillsammans med Birgitta Waters ett utvecklingsprojekt på en grundskola i Virserum om språkinriktad undervisning och stöttning i flerspråkiga klassrum. Projektet finansierades av Skolverket.
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen Litteracitet och undervisning består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser,…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Writing Fluency and Digital Source Use in Authentic Academic Writing. HumaNetten. (48). 262-289.
Status: Publicerad -
Ivanov, S. (2010). Обучение дискурсному чтению на иностранном языке студентов социально-политических специальностей. Вестник Тверского государственного университета. 3 (23). 150-156.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Digital källhantering i framställningen av ett examensarbete. ASLA-Symposiet 7–8 april 2022: Abstractsamling : The ASLA symposium 7–8 April 2022: Book of abstracts. 45-45.
- Ivanov, S. (2017). Criticality in policy, attitudes and practices : Evidence from upper secondary History classrooms in Sweden, Russia and Australia. Criticality in Education (Research): Definitions, Discourses and Controversies : Booklet of abstracts.
- Ivanov, S. (2015). Critiquing Criticality : Policy Intentions, Teachers and Students' Perceptions and the Actual Practice in the Upper-Secondary History Classroom in Sweden, Russia and Australia. 13th Annual Hawaii International Conference on Education.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ivanov, S. (2020). Historical Bodies and Spaces in Criticality Practices : Revisiting Interview Data from Upper Secondary History Classrooms in Sweden, Russia and Australia. The Meaning of Criticality in Education Research : Reflecting on Critical Pedagogy. Cham, Palgrave Macmillan. 153-179.
- Ivanov, S., Komarova, Y. (2016). Место и роль дискурсного чтения в обучении профессионально направленному иностранному языку студентов социально-политических специальностей. Обучение чтению на иностранном языке в современном университете : Теория и практика. St Petersburg, Златоуст. 36-50.
- Ivanov, S., Deutschmann, M., Enever, J. (2015). Researching language-in-education policies : evidence from the Seychelles, Russia and the European Union. Språkdidaktik : researching language teaching and learning. Umeå, Department of Language Studies, Umeå University. 85-101.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Ivanov, S., Ocic Ihrmark, D., Waldmann, C., Hägerdal, H. (2022). HumaNetten Nr 48, våren 2022 : Educational Linguistics. Växjö, Linnaeus University Press. 321.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Ocic Ihrmark, D., Ivanov, S., Waldmann, C. (2022). Educational Linguistics : A Short Introduction. HumaNetten. (48). 4-8.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ivanov, S. (2013). Russia : 2 Theoretical underpinnings and ideals. Observing language teaching practices in Saint Petersburg and Malmö : A two-year intercultural project involving students and faculty members from the State University of Saint Petersburg and Malmö University. Malmö, Malmö University. 19-20.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ivanov, S. (2016). A Transnational Study of Criticality in the History Learning Environment. Doctoral Thesis. Umeå, Umeå University. 230.
Proceedings (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Enever, J., Lindgren, E., Lundberg, G., Baker, J., Gheitasi, P., et al. (2014). Early Language Learning : Theory and Practice in 2014 : Umeå University, Sweden, 12th–14th June, 2014 : Abstracts. Umeå, Department of Language Studies, Umeå University. 143.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ivanov, S. (2017). Kritiskt tänkande av yttersta vikt i ett samhälle utan sanning. Dagens samhälle. (10). 10-10.
Status: Publicerad