Sergej Ivanov
UniversitetslektorUndervisning
Jag har olika inslag på kurser i språkutveckling och litteracitet inom förskollärarprogrammen (inklusive kursansvar) samt handleder och examinerar uppsatser inom grundlärarprogrammen. Jag tar även hand om en kurs i teknikkommunikation på fakulteten för teknik.
Forskning
Mina forskningsintressen omfattar bl.a. kritiska perspektiv i svenskämnet och andra ämnen från grundskolan till gymnasiet, läsande och skrivande på olika språk inklusive högskolenivå samt komparativa studier av undervisning och lärar- och eleverfarenheter i olika länders utbildningskontexter.
Sedan 2020 arbetar jag tillsammans med Christian Waldmann och Annelie Johansson med olika projekt som fokuserar tangentloggning i autentiskt akademiskt skrivande. Ett av dessa tilldelades forksningsmedel från kunskapsmiljö Utbildning i förändring för att bidra till en ökad kunskap om studenters digitala källhantering.
Under 2025–2026 leder jag även ett NLU-finansierade projekt Akademisk litteracitet (AkLit) som fokuserar studenters hantering av läraråterkoppling på lärarutbildningarna. Medverkande forskare är Annelie Johansson, Camilla Nilvius och Christian Waldmann.
Under 2022–2025 ledde jag ett projekt om kritiskt tänkande i skolverksamhet för sexåringar i Norden samt samarbetade med Andreas Ebbelind i ett projekt om semantiska vågor i förskoleklassens språkbruk. Båda projekt fick forskningsmedel från Litteracitet och undervisning.
Uppdrag
Områdesredaktör (L1) för Acta Didactica Norden
Ordförande för Nordic Research Network for Educational Linguistics
Ledningsgrupp för Centrum för Educational linguistics
Koordinator för Educational Linguistics (American Association for Applied linguistics, AAAL)
Lärarrepresentant för FKH i Programrådet för förskollärarexamen (2023–2025)
Olika utveckllingsuppdrag inom Utbildning, lärande forskning (ULF; ht 24, ht 24–vt 25 med Sanna Kraft och Christian Waldmann)
Revisor för den svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap (Association suédoise de linguistique appliquée, ASLA)
Olika utvecklingsuppdrag för Nämnden för lärarutbildning (NLU) inom förskollärarprogrammet (vt 21 med Anette Emilson, ht 23 med Dragana Grbavac och Andreas Ebbelind; vt 24 med Maria Magnusson)
Utvecklingsuppdrag finansierat av Skolverket (vt 19 med Birgitta Waters)
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ivanov, S. (2024). Criticality instruction for 6-year-olds in the Nordic educational context: A nexus of practice. ASLAs skriftserie. 31. 2-25.
Status: Publicerad -
Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Writing Fluency and Digital Source Use in Authentic Academic Writing. HumaNetten. (48). 262-289.
Status: Publicerad -
Ivanov, S. (2010). Обучение дискурсному чтению на иностранном языке студентов социально-политических специальностей. Вестник Тверского государственного университета. 3 (23). 150-156.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Kraft, S., Ivanov, S., Waldmann, C. (2025). Raising awareness of inclusive communication : Supporting environments, opportunities and interactions. 33rd EECERA annual conference. Early Education for All: Celebrating Diversity and Seeking Inclusion : Bratislava, Slovakia, 25–28 August 2025. Programme of Symposia.
- Ebbelind, A., Ivanov, S. (2025). Semantic profiles in screening 6-year-olds' spatial sense and reasoning in Sweden : The impossible of not being a teacher. Proceedings of the Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14).
- Ivanov, S., Ebbelind, A. (2025). Who is to do the screening of spatial reasoning? : Semantic profiles in teacher interaction with 6-year-olds in a screening activity. 33rd EECERA ANNUAL CONFERENCE: Early Education for All: Celebrating Diversity and Seeking Inclusion : Bratislava, Slovakia 25–28 August 2025. Programme of symposia. 238-239.
- Johansson, A., Ivanov, S., Waldmann, C. (2024). Skriftlig feedback i autentiskt akademiskt skrivande – : kognitiv ansträngning och revisionsprocess. ASLA-symposiet 18-19 april 2024, Falun: Abstrakthäfte: Språk och kommunikation i en digitaliserad värld ASLA 2024. 34-35.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2024). Revise or not revise, that is the question: written feedback and cognitive effort. Sig Writing Conference 2024 26-28 June 2024 University Paris Nanterre: Book of abstracts. 104-105.
- Johansson, A., Ivanov, S., Helgason, J. (2023). Forskningsanknytning, skolsamverkan och resurser i harmoni? : Presentation av en modell för självständiga arbeten i svenska i grundlärarprogrammet . Litteracitet och lärande i högre utbildning 26–27 september 2023: Book of abstracts.. 26-26.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Att undersöka studenters digitala källhantering genom tangentloggning – metodologiska möjligheter. Litteracitet och lärande i högre utbildning 26–27 september 2023: Book of abstracts. 25-25.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Digital källhantering i framställning av ett examensarbete. Språk i praktiken – i en föränderlig värld. Rapport från ASLA-symposiet. Stockholms universitet, 7–8, april 2022. [Language in practice – in a changing world. Papers from the ASLA symposium. Stockholm University, 7–8 April, 2022]. 269-289.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Use of digital sources in writing a graduate thesis. Presented at AILA 20th World Congress. Diversity and social cohesion in a globalized world: Moving towards more engaged language studies.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Digital källhantering i framställningen av ett examensarbete. ASLA-Symposiet 7–8 april 2022: Abstractsamling : The ASLA symposium 7–8 April 2022: Book of abstracts. 45-45.
- Ivanov, S. (2017). Criticality in policy, attitudes and practices : Evidence from upper secondary History classrooms in Sweden, Russia and Australia. Criticality in Education (Research): Definitions, Discourses and Controversies : Booklet of abstracts.
- Ivanov, S. (2015). Critiquing Criticality : Policy Intentions, Teachers and Students' Perceptions and the Actual Practice in the Upper-Secondary History Classroom in Sweden, Russia and Australia. 13th Annual Hawaii International Conference on Education.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ivanov, S. (2020). Historical Bodies and Spaces in Criticality Practices : Revisiting Interview Data from Upper Secondary History Classrooms in Sweden, Russia and Australia. The Meaning of Criticality in Education Research : Reflecting on Critical Pedagogy. Cham, Palgrave Macmillan. 153-179.
- Ivanov, S., Komarova, Y. (2016). Место и роль дискурсного чтения в обучении профессионально направленному иностранному языку студентов социально-политических специальностей. Обучение чтению на иностранном языке в современном университете : Теория и практика. St Petersburg, Златоуст. 36-50.
- Ivanov, S., Deutschmann, M., Enever, J. (2015). Researching language-in-education policies : evidence from the Seychelles, Russia and the European Union. Språkdidaktik : researching language teaching and learning. Umeå, Department of Language Studies, Umeå University. 85-101.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Hägerdal, H., Ocic Ihrmark, D., Ivanov, S., Waldmann, C. (2022). HumaNetten Nr 48, våren 2022 : Educational Linguistics. Växjö, Linnaeus University Press. 321.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Ocic Ihrmark, D., Ivanov, S., Waldmann, C. (2022). Educational Linguistics : A Short Introduction. HumaNetten. (48). 4-8.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ivanov, S. (2013). Russia : 2 Theoretical underpinnings and ideals. Observing language teaching practices in Saint Petersburg and Malmö : A two-year intercultural project involving students and faculty members from the State University of Saint Petersburg and Malmö University. Malmö, Malmö University. 19-20.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ivanov, S. (2016). A Transnational Study of Criticality in the History Learning Environment. Doctoral Thesis. Umeå, Umeå University. 230.
Proceedings (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Enever, J., Lindgren, E., Lundberg, G., Baker, J., Gheitasi, P., et al. (2014). Early Language Learning : Theory and Practice in 2014 : Umeå University, Sweden, 12th–14th June, 2014 : Abstracts. Umeå, Department of Language Studies, Umeå University. 143.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ivanov, S. (2017). Kritiskt tänkande av yttersta vikt i ett samhälle utan sanning. Dagens samhälle. (10). 10-10.
Status: Publicerad