Sergej Ivanov
UniversitetslektorUndervisning
Jag har olika inslag på kurser i språkutveckling och litteracitet inom förskollärarprogrammet (inklusive kursansvar), handleder och examinerar uppsatser inom grund- och ämneslärarprogrammet. På våren gör jag VFU-besök och examinerar lärarkandidater. Jag tar även hand om kurser i teknikkommunikation som ges på svenska och engelska på fakulteten för teknik.
Forskning
Mina forskningsintressen omfattar bl.a. kritiska perspektiv i svenskämnet och andra ämnen från grundskolan till gymnasiet, läsande och skrivande på olika språk inklusive högskolenivå samt komparativa studier av undervisning och lärar- och eleverfarenheter i olika länders utbildningskontexter.
Under 2022–2024 leder jag ett projekt om kritiskt tänkande i skolverksamhet för sexåringar i Norden samt samarbetar med Andreas Ebbelind i ett projekt om semantiska vågor i förskoleklassens språkbruk. Båda projekt fick forskningsmedel från Litteracitet och undervisning.
Sedan 2020 arbetar jag tillsammans med Christian Waldmann och Annelie Johansson med olika projekt som fokuserar tangentloggning i autentiskt akademiskt skrivande. Ett av dessa tilldelades forksningsmedel från kunskapsmiljö Utbildning i förändring för att bidra till en ökad kunskap om studenters digitala källhantering.
Uppdrag
Ledningsgrupp (forskningssekreterare) för Centrum för Educational linguistics
Lärarrepresentant för FKH i Programrådet för förskollärarexamen (2023–2025)
Områdesredaktör (L1) för Acta Didactica Norden (sedan ht 24)
Olika utveckllingsuppdrag inom Utbildning, lärande forskning (ULF; ht 24, ht 24–vt 25 med Sanna Kraft och Christian Waldmann)
Revisor för den svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap (Association suédoise de linguistique appliquée, ASLA; 2022–2024)
Olika utvecklingsuppdrag för Nämnden för lärarutbildning (NLU) inom förskollärarprogrammet (vt 21 med Anette Emilson, ht 23 med Dragana Grbavac och Andreas Ebbelind; vt 24 med Maria Magnusson)
Utvecklingsuppdrag finansierat av Skolverket (vt 19 med Birgitta Waters)
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ivanov, S. (2024). Criticality instruction for 6-year-olds in the Nordic educational context: A nexus of practice. ASLAs skriftserie. 31. 2-25.
Status: Publicerad -
Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Writing Fluency and Digital Source Use in Authentic Academic Writing. HumaNetten. (48). 262-289.
Status: Publicerad -
Ivanov, S. (2010). Обучение дискурсному чтению на иностранном языке студентов социально-политических специальностей. Вестник Тверского государственного университета. 3 (23). 150-156.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Johansson, A., Ivanov, S., Waldmann, C. (2024). Skriftlig feedback i autentiskt akademiskt skrivande – : kognitiv ansträngning och revisionsprocess. ASLA-symposiet 18-19 april 2024, Falun: Abstrakthäfte: Språk och kommunikation i en digitaliserad värld ASLA 2024. 34-35.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2024). Revise or not revise, that is the question: written feedback and cognitive effort. Sig Writing Conference 2024 26-28 June 2024 University Paris Nanterre: Book of abstracts. 104-105.
- Johansson, A., Ivanov, S., Helgason, J. (2023). Forskningsanknytning, skolsamverkan och resurser i harmoni? : Presentation av en modell för självständiga arbeten i svenska i grundlärarprogrammet . Litteracitet och lärande i högre utbildning 26–27 september 2023: Book of abstracts.. 26-26.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Att undersöka studenters digitala källhantering genom tangentloggning – metodologiska möjligheter. Litteracitet och lärande i högre utbildning 26–27 september 2023: Book of abstracts. 25-25.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Use of digital sources in writing a graduate thesis. Presented at AILA 20th World Congress. Diversity and social cohesion in a globalized world: Moving towards more engaged language studies.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Digital källhantering i framställning av ett examensarbete. Språk i praktiken – i en föränderlig värld. Rapport från ASLA-symposiet. Stockholms universitet, 7–8, april 2022. [Language in practice – in a changing world. Papers from the ASLA symposium. Stockholm University, 7–8 April, 2022]. 269-289.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Digital källhantering i framställningen av ett examensarbete. ASLA-Symposiet 7–8 april 2022: Abstractsamling : The ASLA symposium 7–8 April 2022: Book of abstracts. 45-45.
- Ivanov, S. (2017). Criticality in policy, attitudes and practices : Evidence from upper secondary History classrooms in Sweden, Russia and Australia. Criticality in Education (Research): Definitions, Discourses and Controversies : Booklet of abstracts.
- Ivanov, S. (2015). Critiquing Criticality : Policy Intentions, Teachers and Students' Perceptions and the Actual Practice in the Upper-Secondary History Classroom in Sweden, Russia and Australia. 13th Annual Hawaii International Conference on Education.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ivanov, S. (2020). Historical Bodies and Spaces in Criticality Practices : Revisiting Interview Data from Upper Secondary History Classrooms in Sweden, Russia and Australia. The Meaning of Criticality in Education Research : Reflecting on Critical Pedagogy. Cham, Palgrave Macmillan. 153-179.
- Ivanov, S., Komarova, Y. (2016). Место и роль дискурсного чтения в обучении профессионально направленному иностранному языку студентов социально-политических специальностей. Обучение чтению на иностранном языке в современном университете : Теория и практика. St Petersburg, Златоуст. 36-50.
- Ivanov, S., Deutschmann, M., Enever, J. (2015). Researching language-in-education policies : evidence from the Seychelles, Russia and the European Union. Språkdidaktik : researching language teaching and learning. Umeå, Department of Language Studies, Umeå University. 85-101.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Hägerdal, H., Ocic Ihrmark, D., Ivanov, S., Waldmann, C. (2022). HumaNetten Nr 48, våren 2022 : Educational Linguistics. Växjö, Linnaeus University Press. 321.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Ocic Ihrmark, D., Ivanov, S., Waldmann, C. (2022). Educational Linguistics : A Short Introduction. HumaNetten. (48). 4-8.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ivanov, S. (2013). Russia : 2 Theoretical underpinnings and ideals. Observing language teaching practices in Saint Petersburg and Malmö : A two-year intercultural project involving students and faculty members from the State University of Saint Petersburg and Malmö University. Malmö, Malmö University. 19-20.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ivanov, S. (2016). A Transnational Study of Criticality in the History Learning Environment. Doctoral Thesis. Umeå, Umeå University. 230.
Proceedings (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Enever, J., Lindgren, E., Lundberg, G., Baker, J., Gheitasi, P., et al. (2014). Early Language Learning : Theory and Practice in 2014 : Umeå University, Sweden, 12th–14th June, 2014 : Abstracts. Umeå, Department of Language Studies, Umeå University. 143.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ivanov, S. (2017). Kritiskt tänkande av yttersta vikt i ett samhälle utan sanning. Dagens samhälle. (10). 10-10.
Status: Publicerad