Sofia Ask är lektor i svenska språket med didaktisk inriktning. Hon forskar främst om studenters skrivande i universitetsmiljö och om polisers skrivande i yrke och utbildning. Sofia Ask är internationaliseringsansvarig på institutionen för Svenska språket och arbetar med frågor som rör lärares och studenters utlandskontakter inom ramen för utbildningen.
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Centrum för fackspråk (CFS) Centrum för fackspråk (CFS) samlar forskare från institutionerna för språk och svenska. I vår språkvetenskapliga och flerspråkiga miljö bedrivs både kvantitativt och…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ask, S. (2018). "She had it coming?" : An experimental study of text interpretation in a police classroom setting. Nordic Journal of Linguistics. 41 (2). 133-153.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Byrman, G., Ask, S. (2010). "Så slog han Anna med ett okänt antal knytnävslag i ansiktet" : Reliefanalys av polisstudenters och polisers skrivande. Rammer for skriving : Om skriveutvikling i skole og yrkesliv. 125-139.
- Ask, S. (2007). Vägar och hinder. Skrive for nåtid og framtid : Skriving og rettleiing i høgre utdanning. 48-58.
- Ask, S. (2006). Delvis eller helt? : Studenter och lärare om svenskämnet på gymnasieskolan. Tredje nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : Växjö den 9 november 2005.
- Ask, S. (2006). Stadieövergångar och interimtext : Akademisk skriftspråkskompetens i praktiken. Språkforskning på didaktisk grund : Rapport från ASLA:s höstsymposiium Växjö 10-11 november 2005.
- Ask, S. (2006). Didaktiska perspektiv på akademiskt skrivande. Svenskans beskrivning 28 : Förhandlingar vid Tjugoåttonde sammankomsten för svenskans beskrivning.
- Ask, S. (2003). Svenskämnet - ett sorteringsinstrument?. Texter om svenska med didaktisk inriktning : Första nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ask, S. (2016). Hur vet du det, och hur säker är du? : Ämnesdidaktiska perspektiv på evidentialitet. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 191-207.
- Ask, S. (2014). Authoritative Language in Police Training : Style in Police Students’ Memoranda. The Evolution of Policing : Worldwide Innovations and Insights. CRC Press. 193-204.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Lindgren, M., Ask, S. (2014). Undervisning i språkhistoria : En ämnesdidaktiskutmaning för lärarstudenter. HumaNetten. Festskrift till Per Stille. (Våren). 5-12.
Status: Publicerad -
Ask, S. (2006). Vägar till ett akademiskt skriftspråk. Humanetten. (19). 2-15.
Status: Publicerad -
Ask, S. (2003). Stadieövergångar och textvärldar : Om nyblivna studenter som möter högskolans textvärld. Humanetten. (12).
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Ask, S. (2006). Hållbara texter : Att skriva för studier och arbetsliv. Stockholm, Liber.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ask, S. (2019). Att begripa och att göra sig själv begriplig i skrift : Språklig kompetens i lämplighetsprövningen. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 63-73.
- Ask, S. (2005). Vad ska vi göra med Markus? : Intermedialitet i postmodern elevtext. Det meningsfulla ordet är det mänskliga medvetandets mikrokosmos : Läsande, skrivande och identitet. Stockholm, Svensklärarföreningen.
- Ask, S. (2005). Röster i övergången : Nya studenter om skrivandet i högre utbildning. Den skrivande studenten : Idéer, erfarenheter och forskning från Textverkstaden vid Växjö univeristet. Växjö, Växjö university press.
- Ask, S. (2005). Röster i övergången : Nya studenter om skrivandet i högre utbildning. Den skrivande studenten : Idéer, erfarenheter och forskning frpn Textverkstaden vid Växjö universitet. Växjö, Växjö university press.
- Ask, S. (2004). Som att vada i sirap : Tre lärarröster om svenskämnet på gymnasieskolan. På väg mot en integrativ didaktik. Växjö, Växjö university press.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ask, S. (2007). Vägar till ett akademiskt skriftspråk. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 220.
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ask, S. (2005). Tillgång till framgång : Lärare och studenter om stadieövergången till högre utbildning. Licentiate Thesis. Växjö, Växjö universitet, Institutionen för humaniora. 119.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Ask, S. (2021). Från tal till text i polisstudenters PM. Växjö, Linnaeus University. 19.
- Ask, S., Byrman, G. (2006). Stark kvinna på sju bokstäver : Vänskrift till Solveig Hammarbäck 2006. Växjö, Institutionen för humaniora. 112.
- Ask, S., Byrman, G., Hammarbäck, S., Lindgren, M., Stille, P. (2005). Lekt och lärt : Vänskrift till Jan Einarsson 2006. Växjö, Institutionen för humaniora. 295.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Hägerdal, H., Ask, S., Bergh Nestlog, E., Hammarbäck, S., Stille, P., et al. (2019). Cara Mia: Vänskrift till Maria Lindgren 5 december 2019 : HumaNetten Nr 43 2019. Växjö, Linnaeus University Press. 186.
- Ask, S. (2005). Perspektiv på didaktik : Svenskämnet i fokus. Stockholm, Svensklärarföreningen.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ask, S. (2013). Skrivande polis. Lund, Studentlitteratur.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ask, S. (2006). "PROJEKT: Tragga ihjäl dom!" : Studenter diskuterar akademiskt språkbruk. Stark kvinna på sju bokstäver : Vänskrift till Solveig Hammarbäck 2006. Växjö, Växjö university press.
- Ask, S. (2005). Skurkdiskurs? : Semiotiska resurser i en lärobokstext. Lekt och lärt : Vänskrift till Jan Einarsson 2006. Växjö, Institutionen för humaniora.