Sofia Svensson
UniversitetslektorJag är fil.dr och arbetar som lektor i svenska som andraspråk.
Undervisning
Jag undervisar på lärarutbildningarna i svenska och svenska som andraspråk för förförskollärare, fritisdlärare, grundlärare och ämneslärare i grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen. Jag arbetar även som handledare och exmainator för studenters självständiga arbeten.
Forskning
Mina forskningsintressen är tillämpad lingvistik, litteracitet, flerspråkighet, pedagogiskt transspråkande, andraspråksutveckling, språkdidaktik och identitetskonstruktion.
Ett nystartat praktiknära forskningsprojekt som jag driver inom regeringens ULF-satsning (Utbildning, Lärande och Forskning) är "Allmänna skolordförrådsprojektet" med fokus på undervisning om och utveckling av flerspråkiga elevers allmänna skolordförråd i årskurs 2 och 5 (se länk nedan).
Samverkan mellan skola och vårdnadshavare med migrantbakgrund är också ett forksningsfält som intresserar mig. Möjligheter till ökad samverkan genom pedagogiskt transspråkande strategier (i undervisning och läxarbete) samt rektorers, lärares och vårdnadshavares uppfattningar och attityder har undersökts i praktiknära skolforskning. Detta har bl.a.undersöks i Demsam-projektet som jag drivit, och i Fläx-projektet, ett kommunnära samarbetsprojekt inom Växjös arenor och modeller för skolor på vetenskaplig grund. Resultat från dessa projekt kans läsas i diverse prublikationer i listan nedan.
Även "Grammatikprojektet" som jag deltar i är ett praktiknära forskningsprojekt inom Växjös arenor och modeller för skolor på vetenskaplig grund, som undersöker konkretiserad undervisning om systemisk funktionell grammatik i relation till elevers skrivförmåga i åk 3 och 5.
Multimodal samtalsanalys intresserar mig också och 2018 disputerade jag på en avhandling om identitetskonstruktion, som undersöktes via studier av flerspråkiga elevers bruk av verbala och ickeverbala språkhandlingar i videoinspelade gruppsamtal.
Uppdrag
Externa uppdrag jag har består i att jag medverkar i ett anatal olika skolverksprojekt som lärarfortbildare inom Samverkan för bästa skola (även inom fritidshem och förskola) och i flera av projekten är jag också projektledare.
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Allmänna skolordförrådsprojektet Projektets huvudsyfte är att bidra till utveckling av undervisning om ord och begrepp som inte är ämnesspecifika. Detta ska ske genom att kartlägga det…
-
Projekt: Flerspråkiga klassrum i Växjös skolor (Fläx) Elevers möjligheter att lära ökar om deras lärare utformar en undervisning där både språk och kunskapsinnehåll i skolämnena fokuseras och kan…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Uddling, J., Svensson, S., Juvonen, P., Bergh Nestlog, E. (2024). Flerspråkighet som villkorad resurs : en studie om hur mellanstadielärare talar om flerspråkande i skolarbete. Pedagogisk forskning i Sverige. 29 (1-2). 97-121.
Status: Publicerad -
Svensson, S., Donoso, A., Svensson, G. (2022). Strategies for Collaboration Between School and Parents : Homework in General and Translanguaging Homework in Particular. HumaNetten. (48). 84-112.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Svensson, S. (2018). Språkhandlingar i flerspråkiga elevers gruppsamtal : en studie av identitetskonstruktion. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 302.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Juvonen, P., Bergh Nestlog, E., Svensson, S., Uddling, J. (2024). Utvecklingsarbete i språkligt heterogena skolor : erfarenheter av ett projekt. Mångfaldens möten : Interkulturalitet, utbildning och lärande. Växjö, Linnaeus University Press. 141-157.
- Bergh Nestlog, E., Juvonen, P., Svensson, S., Jenny, U. (2023). Flerspråkiga klassrum i Växjös skolor : Ett utvecklings- och forskningsprojekt. Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen. Växjö, Linnaeus University Press. 51-66.
- Lindgren, M., Svensson, S. (2015). Grammatiska metaforer i flerspråkiga elevers texter. Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 79-96.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Bergh Nestlog, E., Juvonen, P., Svensson, S., Uddling, J. (2023). Flerspråkiga klassrum i Växjösskolor – ett utvecklings- ochforskningsprojekt. Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen. Växjö, Institutionen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet. 51-66.
- Svensson, S. (2015). Att som doktorand ingå i ett flerårigt forskningsprojekt. Forskare bland personal och elever : Forskningssamarbete om språk- och idenitetsutveckling på en flerspråkig skola. Växjö, Linnaeus University Press. 89-95.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Svensson, S., Svensson, G. (2022). Homework and translanguaging : multilingual parents’ perceptions of and attitudes to participation in their children’s schooling. Språklig mångfald. Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23–24 april 2020. 217-238.
- Svensson, S. (2015). Om språkliga resurser i konstruktionen av diskursiv identitet i elevers gruppsamtal. Språk och identitet : Rapport från ASLA:s symposium, Södertörns högskola 8–9 maj 2014. 169-179.