Sofia Svensson
UniversitetslektorJag är fil.dr och arbetar som lektor i svenska som andraspråk.
Undervisning
Jag undervisar på lärarutbildningarna i svenska och svenska som andraspråk för förförskollärare, fritisdlärare, grundlärare och ämneslärare i grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen. Jag arbetar även som handledare och exmainator för studenters självständiga arbeten.
Forskning
Mina forskningsintressen är tillämpad lingvistik, litteracitet, flerspråkighet, pedagogiskt transspråkande, andraspråksutveckling, språkdidaktik och identitetskontsruktion. Just nu ligger mitt forknsingsintresse främst inom fältet samverkan mellan svensk skola och vårdnadshavare med migrantbakgrund. Möjligheter till ökad samverkan genom pedagogiskt transspråkande strategier (i undervisning och läxarbete) samt rektorers, lärares och vårdnadshavares uppfattningar och attityder undersöks i praktiknära skolforskning. Detta undersöks i Demsam-projektet som jag driver, och i Fläx-projektet, ett kommunnära samarbetsprojekt inom Växjös modeller och arenor för skolor på vetenskaplig grund, liksom via min egen fakultetsfinansierade forksning. Multimodal samtalsanalys intresserar mig också och 2018 disputerade jag på en avhandling om identitetskonstruktion, som undersöktes via studier av flerspråkiga elevers bruk av verbala och ickeverbala språkhandlingar i videoinspelade gruppsamtal.
Uppdrag
Externa uppdrag jag har består i att jag medverkar i ett anatal olika skolverksprojekt som lärarfortbildare inom Samverkan för bästa skola (även inom fritidshem och förskola) och i flera av projekten är jag också projektledare.
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen Litteracitet och undervisning består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser,…
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Svensson, S. (2015). Om språkliga resurser i konstruktionen av diskursiv identitet i elevers gruppsamtal. Språk och identitet : Rapport från ASLA:s symposium, Södertörns högskola 8–9 maj 2014. 169-179.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Lindgren, M., Svensson, S. (2015). Grammatiska metaforer i flerspråkiga elevers texter. Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 79-96.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Svensson, S. (2018). Språkhandlingar i flerspråkiga elevers gruppsamtal : en studie av identitetskonstruktion. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 302.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Svensson, S. (2015). Att som doktorand ingå i ett flerårigt forskningsprojekt. Forskare bland personal och elever : Forskningssamarbete om språk- och idenitetsutveckling på en flerspråkig skola. Växjö, Linnaeus University Press. 89-95.