Stefan Sellbjer
Docent
Institutionen för pedagogik och lärande
Fakulteten för samhällsvetenskap
Jag undervisar på lärarutbildningar, på magister- och masterprogrammet samt i forskarutbildningen. Min forskning är allt mer fokuserad på vad det innebär att bi klokare satt i en utbildningskontext, och då framför allt i högre utbildning. Vad skiljer den student som är i början av sin utbildning från den som är i slutet? Hur uttrycks en sådan progression i kursplaner? Hur avspeglas kravet på progression i undervisning, inlämningsuppgifter och självständiga arbeten? Hur beskrivs och förstås progression av lärare?
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Sellbjer, S. (2018). “Have you read my comments? It is not noticeable. Change!” : An analysis of feedback given to students who have failed examinations.. Assessment & Evaluation in Higher Education. 43. 163-174.
- Sellbjer, S. (2018). The unconscious turn in pedagogic. International Journal of Pedagogies and Learning. 13. 33-46.
- Sellbjer, S. (2017). Meaning in constant flow : University teachers’ understanding of examination tasks. Assessment & Evaluation in Higher Education. 42. 182-194.
- Sellbjer, S. (2016). Triggers Fostering Critical Thinking in the Eyes of the Already Successful. Inquiry : Critical Thinking Across the Disciplines. 31. 22-32.
- Sellbjer, S. (2014). Don’t Get Me Wrong : Using ”Own Experience” and ”Proven Experience” in Assignments and Student Texts. International Journal of Business and Social Science. 5. 254-265.
- Sellbjer, S., Jenner, H. (2012). How to Unite Scientific Reasoning and Practical Knowledge in Teacher Education : As Illustrated by a Postgraduate Course. International Journal of Education. 4. 220-231.
- Sellbjer, S. (2010). Profilering och likformighet - om pedagogikens innehåll vid sex svenska universitet 1975-2000. Pedagogisk forskning i Sverige. 15. 187-205.
- Sellbjer, S. (2009). Kunskapsprocess och kunskapsprodukt : Teorier om medvetandet. Nordisk Pedagogik. 29. 279-293.
- Sellbjer, S. (2007). Pedagogik som disciplin – en bestämning utifrån kurslitteratur. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. 7. 1-16.
- Sellbjer, S. (2007). Främmande språk och svenska förlag. : Något om utvecklingen av kurslitteraturen inom grundutbildningen i pedagogik 1975–2000.. Pedagogisk forskning i Sverige. 12. 247-250.
- Sellbjer, S. (2006). Förändringar i pedagogikundervisningens innehåll under 1900-talets slut. . Pedagogisk forskning i Sverige. 11. 266-290.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Sellbjer, S., Nordin, A. (2018). I laughed aloud when I read that knowledge requirements come from middle school-Knowledge Progression in the Swedish Educational System. .
- Sellbjer, S. (2015). Drift of Meaning : University Tutors' Understanding of Examination Papers. ECER 2015, Education and Transition. Contributions from Educational Research. Network: 22. Research in Higher Education.
- Sellbjer, S. (2013). Triggers fostering critical thinking in the eyes of the already succeeded. .
- Sellbjer, S. (2011). How to handle the Idols of Man? : folk theories and scientific knowledge. ECER 2011, Urban Education : Network: 17. Histories of Education.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
- Sellbjer, S. (2007). Bibliotekspedagogik – en ny nisch inom pedagogiken?. Infotrend. 62. 7.
- Larsson Ringqvist, E., Sellbjer, S. (2006). Subjektivt och intersubjektivt lärande : Perspektiv från forskning om språktillägnande. Association Suedoise De Linguistique Appliquee (ASLA). 141-154.
- Sellbjer, S. (2006). Pedagogisk kunskapsteori – ett verktyg för lärarens lärande.. Didaktisk Tidskrift. 16. 7-20.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Sellbjer, S. (2011). Perspectives on learning and knowledge – theoretical and empirical studies..
- Sellbjer, S. (2010). Automatized, experiential and reflected learning : knowledge formation as process and product..
- Sellbjer, S. (2007). Automatiserade kunskapsprocesser : en utmaning för läroplansteorin?. .
- Sellbjer, S. (2006). Från Byström till Kvale – en empirisk studie av pedagogik som disciplin..
- Sellbjer, S. (2005). Pedagogik som diciplin.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Sellbjer, S. (2018). Avlutande essä : När det stora livet inte knackar på. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 259-271.
- Sellbjer, S. (2017). Underkännandets praktik i lärarutbildningens kärna. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 212-230.
- Sellbjer, S. (2014). Fängslad av förtrogenhet : om att som praktiker kunna sitt yrke, men ändå aldrig bli riktigt nöjd. Socialt perspektiv : Livet är en berättelse- Vänbok till Håkan Jenner. Stockholm, Svenska nykterhetsvårdsförbundet. 196-208.
- Sellbjer, S. (2012). Pedagogik som disciplin på väg in i ett nytt århundrade : att karaktärisera utifrån sortering av ord.. Kvalitet och kollegialitet – vänbok till Leif Lindberg.. Växjö, Linnéuniversitet. 140-155.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Sellbjer, S. (2002). Real konstruktivism : Ett försök till syntes av två dominerande perspektiv på undervisning och lärande. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 235.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Sellbjer, S. (2011). Vetenskaplighet i hela lärarutbildningen. Växjö, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap. 52.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Sellbjer, S. (2018). Replik på kommentarer om kunskapskrav. Skola & Samhälle.
- Sellbjer, S., Werner Sellbjer, F. (2018). Klimatkrisen kräver nya realistiska drömmar. Göteborgsposten.
- Sellbjer, S. (2018). En tsunami av verb : om fakta och färdigheter i det svenska utbildningsystemet. Skola & samhälle.
- Sellbjer, S. (2018). Kunskapskrav för superbarn?. Skola & Samhälle.
- Sellbjer, S. (2012). Högre lönger ger inte fler och bättre lärare.. Göteborgsposten.
- Sellbjer, S. (2012). Intern konkurrens om medel till forskning vid Linnéuniversitetet.. Smålandsposten.
- Sellbjer, S. (2008). Kunskapens skilda former. Pedagogiska magasinet. 16-19.