Stephan Rapp
SeniorprofessorJag är professor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid fakulteten för samhällsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Mitt arbete består av forskning, handledning och undervisning. I uppdraget ingår även att samverka med olika externa aktörer inom skolväsendet. Jag är också utbildningschef för Rektorsprogrammet, koordinator för Linnéuniversitetets Centrum för pedagogisk ledning samt är lärosätets projektledare i det nationella ULF-projektet (Utbildning Lärande Forskning).
Jag disputerade i pedagogik vid Örebro universitet år 2002 och jag har även lärarexamen och är legitimerad lärare. Förutom min bakgrund inom akademin har jag flerårig erfarenhet som lärare, rektor och utbildningsdirektör inom skolväsendet. Jag har också varit VD och akademisk ledare (dekan) för Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.
Undervisning
Jag är utbildningschef och examinator för Rektorsprogrammet och undervisar här också inom den första delkursen - Skoljuridik och myndighetsutövning. På grundnivå undervisar jag i olika lärarprogram, framförallt inom områden som handlar om skolans styrning och ledning. Vidare undervisar jag i rekryteringsutbildningar för framtidens skolledare.
En del av min tid läggs på Samverkan för bästa skola, där jag tillsammans med Skolverket och huvudmän arbetar för att förbättra den lokala skolans resultat.
Forskning
Min doktorsavhandling behandlar rektors roll som garant för elevernas rättssäkerhet och tar bland annat upp vilka rättigheter elever har enligt skolans författningar. Detta har jag kopplat till pedagogiskt ledarskap. Numera utgår mitt forskningsintresse från hela styrkedjans roll, ansvar och möjlighet att påverka barns och elevers resultat.
I februari 2020 fick Linnéuniversitetet 4,5 miljoner i forskningsmedel från ULF (Utveckling, Lärande, Forskning) – en nationell försöksverksamhet kring praktiknära skolforskning som genomförs på uppdrag av regeringen, mellan 2017 och 2021. I detta projekt samarbetar jag med en skolhuvudman i en övergripande studie om vilka förväntningar som finns på styrkedjans olika nivåer att påverka elevernas resultat.
Jag är också handledare för forskarstuderande.
Pågående forskning och kommande publikationer:
Rapp, S. & Ståhlkrantz, K. (2022). Then they can do almost what they want…almost! Trust, distrust and power from a teacher profession perspective. (submitted)
Mina forskargrupper
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Rapp, S. (2022). The Education Act and the norms in Swedish education : power struggles between students' knowledge development and personal development. Educational review (Birmingham).
Status: Epub för tryck -
Rapp, S., Aktas, V., Ståhlkrantz, K. (2022). Schoolboards' expectations of the superintendent – a Swedish national survey. Educational review (Birmingham). 74 (6). 1101-1118.
Status: Publicerad -
Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2022). Leading for higher grades — balancing school leadership on the fine line between accountability and professional autonomy. International Journal of Leadership in Education. 1-21.
Status: Epub för tryck -
Åman, P., Lindberg, Y., Rapp, S. (2021). Prövad eller beprövad? Praktiker för prövande av lärares yrkeserfaren-heter i skolan. Educare. (3). 1-31.
Status: Publicerad -
Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2020). Superintendents as boundary spanners - facilitating improvement of teaching and learning. Research in Educational Administration and Leadership. 5 (2). 376-415.
Status: Publicerad -
Lilliedahl, J., Rapp, S. (2019). The status of aesthetic education in a revised centralized curriculum : A theory-based and content-oriented evaluation of the Swedish curriculum reform Gy11. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 5 (1). 43-53.
Status: Publicerad -
Rapp, S., Segolsson, M., Aktaş, V. (2017). The Director of Education and Research-Based Education : Exploring the Tensions between Policy and What Directors Actually Report. International Journal of Research and Education (IJRE). 2 (4). 1-12.
Status: Publicerad -
Rapp, S., Segolsson, M., Kroksmark, T. (2017). The Education Act - conditions for a research-based school : a frame-factor theoretical thinking. International Journal of Research and Education. 2 (2). 1-13.
Status: Publicerad -
Rapp, S. (2012). New wine in old bottles? A ciritique of Sweden's new national training programme for head teachers : does it strengthen or undermine school equality and student's educational rights and guarantees?. School Leadership and Management. 32 (2). 159-181.
Status: Publicerad -
Rapp, S. (2011). The director of education as a leader of pedagogical issues : a study of leadership on municipal educational sector activities. School Leadership and Management. 31 (5). 471-490.
Status: Publicerad -
Rapp, S. (2010). Headteacher as a pedagogical leader : a comparative study of headteachers in Sweden and England. British Journal of Educational Studies. 58 (3). 331-349.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2021). Att leda elevers kunskapsutveckling : Styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet. Malmö, Gleerups Utbildning AB.
- Rapp, S. (2013). Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2009). Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S., Skoglund, P. (2015). Förskolans och skolans dokumentation : handbok i praktisk dokumentation. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2013). Dokumentationsboken : handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2006). Är skolan för alla? : En handbok om skolutveckling och ökad måluppfyllelse. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2001). Rektor - garant för elevernas rättssäkerhet?. Doctoral Thesis. Örebro, Örebro universitet. 260.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2020). Huvudmannens roll och utmaningar enligt lag och förordning. Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter. Gleerups Utbildning AB. 81-96.
- Rapp, S. (2017). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Natur och kultur. 631-654.
- Rapp, S. (2014). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 637-661.
- Rapp, S. (2012). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 461-483.
- Rapp, S. (2010). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 475-491.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S., Skoglund, P. (2021). Rektorsprofessionen i ett rättsperspektiv. Att jobba som rektor : om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund, Studentlitteratur AB. 67-78.
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap i dag och i framtiden. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 231-252.
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap - skolans inre organisation och skolans resultat. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 183-213.
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K., Wargren, E. (2011). Skolledarskap och ledarskap. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 15-39.
- Rapp, S. (2011). Skolledaren och samverkan. Skolledarskap : om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 215-230.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2023). Educational Management and Students’ Merit Values : An Understanding of the Diversified, Semi-functional School System. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2023). Trust paves the way : Exploring school improvement by a multilevel system approach. .
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K. (2021). Tensions between Pedagogical Leadership and Boundary Spanning in a Multi-Level School System. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2021). Principals as Boundary Spanners : Balancing on the Fine Line Between Accountability and Professional Autonomy. .
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K. (2020). Chain of Governance and Students´ Results –Boundary Spanners as Enhancers. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2019). The superintendent as a pedagogical leader - boundary spanning facilitating instructional leadership. .
- Rapp, S. (2018). Local school board expectations of their chief officer as a pedagogic leader. Presented at ECER 2018: "Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?", Bolzano, Italy, September 3-7, 2018.
- Rapp, S. (2015). School results - a responsibility for the principal?. Presented at ECER 2015: "Education and Transition - Contributions from Educational Research", Budapest, Hungary, September 8-11, 2015.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S., Skoglund, P. (2017). Skolans juridifiering : ett skolchefsperspektiv. Nomen Förlag. 53.
- Rapp, S. (2017). Skolchefen och en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Jönköping, Skolchefsinstitutet. 51.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S. (2011). Dokumentationsboken : handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 145.
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 257.
- Rapp, S. (2007). Dokumentation kring barn, elever och studerande : praktisk handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 99.