Stephan Rapp
ProfessorJag är professor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid fakulteten för samhällsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Mitt arbete består av forskning, handledning och undervisning. I uppdraget ingår även att samverka med olika externa aktörer inom skolväsendet. Jag är också utbildningschef för Rektorsprogrammet, koordinator för Linnéuniversitetets Centrum för pedagogisk ledning samt är lärosätets projektledare i det nationella ULF-projektet (Utbildning Lärande Forskning).
Jag disputerade i pedagogik vid Örebro universitet år 2002 och jag har även lärarexamen och är legitimerad lärare. Förutom min bakgrund inom akademin har jag flerårig erfarenhet som lärare, rektor och utbildningsdirektör inom skolväsendet. Jag har också varit VD och akademisk ledare (dekan) för Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.
Undervisning
På grundnivå undervisar jag i olika lärarprogram, framförallt inom områden som handlar om skolans styrning och ledning. Jag har också bakgrund inom det statliga rektorsprogrammet, där jag företrädesvis har undervisat inom området skoljuridik och myndighetsutövning, varit examinator samt handlett slutarbeten.
En stor del av min undervisningstid läggs i nuläget på Samverkan för bästa skola, där jag tillsammans med Skolverket och huvudmän arbetar för att förbättra den lokala skolans resultat.
Forskning
Min doktorsavhandling behandlar rektors roll som garant för elevernas rättssäkerhet och tar bland annat upp vilka rättigheter elever har enligt skolans författningar. Detta har jag kopplat till pedagogiskt ledarskap. Numera utgår mitt forskningsintresse från hela styrkedjans roll, ansvar och möjlighet att påverka barns och elevers resultat.
I februari 2020 fick Linnéuniversitetet 4,5 miljoner i forskningsmedel från ULF (Utveckling, Lärande, Forskning) – en nationell försöksverksamhet kring praktiknära skolforskning som genomförs på uppdrag av regeringen, mellan 2017 och 2021. I detta projekt samarbetar jag med en skolhuvudman i en övergripande studie om vilka förväntningar som finns på styrkedjans olika nivåer att påverka elevernas resultat.
Jag är också handledare för forskarstuderande.
Pågående forskning och kommande publikationer:
Åman, P. Lindberg, Y. & Rapp, S. (2020) Prövad eller beprövad? Praktiker för prövande av lärares yrkeserfarenheter i skolan. Tested or proven? Practices for proving teachers’ professional experiences in school (accepterad EDUCARE 2020-12-17)
Rapp, S. (2021). Styrkedjan och den vetenskapliga grunden. En fallstudie (arbete pågår)
Rapp, S. & Skoglund, P. (2021). Rektor som profession i ett rättsperspektiv. Kapitel i antologi.
Rapp, S. (2021). Att leda elevernas kunskapsutveckling! Styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet (bok).
Rapp, S. & Ståhlkrantz, K. (2021). How to influence students' outcomes! Pedagogical leadership and boundary spanning in a multi-level school system
Ståhlkrantz, K & Rapp, S. (2021) Principals as boundary spanners - Balancing the fine line between accountability and professional autonomy
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Rapp, S., Aktas, V., Ståhlkrantz, K. (2020). Schoolboards' expectations of the superintendent – a Swedish national survey. Educational review (Birmingham). 1-19.
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2020). Superintendents as boundary spanners - facilitating improvement of teaching and learning. Research in Educational Administration & Leadership REAL. 5. 376-415.
- Lilliedahl, J., Rapp, S. (2019). The status of aesthetic education in a revised centralized curriculum : A theory-based and content-oriented evaluation of the Swedish curriculum reform Gy11. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 5. 43-53.
- Rapp, S., Segolsson, M., Aktaş, V. (2017). The Director of Education and Research-Based Education : Exploring the Tensions between Policy and What Directors Actually Report. International Journal of Research and Education (IJRE). 2. 1-12.
- Rapp, S., Segolsson, M., Kroksmark, T. (2017). The Education Act - conditions for a research-based school : a frame-factor theoretical thinking. International Journal of Research and Education. 2. 1-13.
- Rapp, S. (2012). New wine in old bottles? A ciritique of Sweden's new national training programme for head teachers : does it strengthen or undermine school equality and student's educational rights and guarantees?. School Leadership and Management. 32. 159-181.
- Rapp, S. (2011). The director of education as a leader of pedagogical issues : a study of leadership on municipal educational sector activities. School Leadership and Management. 31. 471-490.
- Rapp, S. (2010). Headteacher as a pedagogical leader : a comparative study of headteachers in Sweden and England. British Journal of Educational Studies. 58. 331-349.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K. (2020). Chain of Governance and Students´ Results –Boundary Spanners as Enhancers. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2019). The superintendent as a pedagogical leader - boundary spanning facilitating instructional leadership. .
- Rapp, S. (2018). Local school board expectations of their chief officer as a pedagogic leader. Presented at ECER 2018: "Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?", Bolzano, Italy, September 3-7, 2018.
- Rapp, S. (2015). School results - a responsibility for the principal?. Presented at ECER 2015: "Education and Transition - Contributions from Educational Research", Budapest, Hungary, September 8-11, 2015.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2013). Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2009). Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2020). Huvudmannens roll och utmaningar enligt lag och förordning. Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter. Gleerups Utbildning AB. 81-96.
- Rapp, S. (2017). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Natur och kultur. 631-654.
- Rapp, S. (2014). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 637-661.
- Rapp, S. (2012). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 461-483.
- Rapp, S. (2010). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 475-491.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2001). Rektor - garant för elevernas rättssäkerhet?. Doctoral Thesis. Örebro, Örebro universitet. 260.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S., Skoglund, P. (2015). Förskolans och skolans dokumentation : handbok i praktisk dokumentation. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2013). Dokumentationsboken : handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2006). Är skolan för alla? : En handbok om skolutveckling och ökad måluppfyllelse. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap i dag och i framtiden. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 231-252.
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap - skolans inre organisation och skolans resultat. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 183-213.
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K., Wargren, E. (2011). Skolledarskap och ledarskap. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 15-39.
- Rapp, S. (2011). Skolledaren och samverkan. Skolledarskap : om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 215-230.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S., Skoglund, P. (2017). Skolans juridifiering : ett skolchefsperspektiv. Nomen Förlag. 53.
- Rapp, S. (2017). Skolchefen och en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Jönköping, Skolchefsinstitutet. 51.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S. (2011). Dokumentationsboken : handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 145.
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 257.
- Rapp, S. (2007). Dokumentation kring barn, elever och studerande : praktisk handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 99.