Jag är seniorprofessor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid fakulteten för samhällsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Mitt arbete består av undervisning, handledning och forskning. I uppdraget ingår att samverka med externa aktörer inom företrädesvis skolväsendet.
Jag disputerade i pedagogik vid Örebro universitet år 2002, har lärarexamen och är legitimerad lärare. Förutom min bakgrund inom akademin har jag flerårig erfarenhet som lärare, rektor och utbildningsdirektör inom skolväsendet. Jag har också varit VD och akademisk ledare (dekan) för Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.
Undervisning
Jag är biträdande utbildningschef för Rektorsprogrammet samt är kursansvarig och undervisar inom den första delkursen - Skoljuridik och myndighetsutövning. Undervisar även i den trejde delkursen - Skolledaskap och pedagogisk ledning. Vidare är jag kursansvarig och undervisar i Fortbildning för rektorer.
Forskning
Min doktorsavhandling behandlar rektors roll som garant för elevernas rättssäkerhet och tar bland annat upp vilka rättigheter elever har enligt skolans författningar. Detta har jag kopplat till pedagogiskt ledarskap. Numera utgår mitt forskningsintresse från hela styrkedjans roll, ansvar och möjlighet att påverka barns och elevers resultat.
Pågående forskning och kommande publikationer:
Rapp, S. & Skoglund, P. (2025). Rektorsprofessionen i ett rättsperspektiv. I B. Ahlström, G. Berg, M. Håkansson Lundqvist & F. Sund (red) Att jobba som rektor - om rektorer som professionella yrkesutövare. Studentlitteratur
Rapp, S. & Skoglund, P. (2025). Dokumentation i förskola och skola. Norstedts Juridik
Mina forskargrupper
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Rapp, S. (2024). The Education Act and the norms in Swedish Education : power struggles between students' knowledge development and personal development. Educational review (Birmingham). 76 (4). 938-955.
Status: Publicerad -
Rapp, S., Aktas, V., Ståhlkrantz, K. (2022). Schoolboards' expectations of the superintendent – a Swedish national survey. Educational review (Birmingham). 74 (6). 1101-1118.
Status: Publicerad -
Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2022). Leading for higher grades — balancing school leadership on the fine line between accountability and professional autonomy. International Journal of Leadership in Education. 1-21.
Status: Epub för tryck -
Åman, P., Lindberg, Y., Rapp, S. (2021). Prövad eller beprövad? Praktiker för prövande av lärares yrkeserfaren-heter i skolan. Educare. (3). 1-31.
Status: Publicerad -
Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2020). Superintendents as boundary spanners - facilitating improvement of teaching and learning. Research in Educational Administration and Leadership. 5 (2). 376-415.
Status: Publicerad -
Lilliedahl, J., Rapp, S. (2019). The status of aesthetic education in a revised centralized curriculum : A theory-based and content-oriented evaluation of the Swedish curriculum reform Gy11. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 5 (1). 43-53.
Status: Publicerad -
Rapp, S., Segolsson, M., Aktaş, V. (2017). The Director of Education and Research-Based Education : Exploring the Tensions between Policy and What Directors Actually Report. International Journal of Research and Education (IJRE). 2 (4). 1-12.
Status: Publicerad -
Rapp, S., Segolsson, M., Kroksmark, T. (2017). The Education Act - conditions for a research-based school : a frame-factor theoretical thinking. International Journal of Research and Education. 2 (2). 1-13.
Status: Publicerad -
Rapp, S. (2012). New wine in old bottles? A ciritique of Sweden's new national training programme for head teachers : does it strengthen or undermine school equality and student's educational rights and guarantees?. School Leadership and Management. 32 (2). 159-181.
Status: Publicerad -
Rapp, S. (2011). The director of education as a leader of pedagogical issues : a study of leadership on municipal educational sector activities. School Leadership and Management. 31 (5). 471-490.
Status: Publicerad -
Rapp, S. (2010). Headteacher as a pedagogical leader : a comparative study of headteachers in Sweden and England. British Journal of Educational Studies. 58 (3). 331-349.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2021). Att leda elevers kunskapsutveckling : Styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet. Malmö, Gleerups Utbildning AB.
- Rapp, S. (2013). Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2009). Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S., Löfgren, L., Skoglund, P., Ståhlkrantz, K. (2025). Konflikter och kriser i rektors vardag : Juridik, profession, pedagogik. Gleerups Utbildning AB.
- Rapp, S., Skoglund, P. (2015). Förskolans och skolans dokumentation : handbok i praktisk dokumentation. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2013). Dokumentationsboken : handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
- Rapp, S. (2006). Är skolan för alla? : En handbok om skolutveckling och ökad måluppfyllelse. Stockholm, Norstedts Juridik AB.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2001). Rektor - garant för elevernas rättssäkerhet?. Doctoral Thesis. Örebro, Örebro universitet. 260.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Rapp, S. (2024). Huvudmannens roll och utmaningar enligt lag och förordning. Att leda mot skolans mål : Vägval och möjligheter. Gleerups Utbildning AB. 77-89.
- Rapp, S. (2020). Huvudmannens roll och utmaningar enligt lag och förordning. Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter. Gleerups Utbildning AB. 81-96.
- Rapp, S. (2017). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Natur och kultur. 631-654.
- Rapp, S. (2014). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 637-661.
- Rapp, S. (2012). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 461-483.
- Rapp, S. (2010). Skolans lagar och förordningar : det legala ramverket. Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm, Natur och kultur. 475-491.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S., Skoglund, P. (2021). Rektorsprofessionen i ett rättsperspektiv. Att jobba som rektor : om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund, Studentlitteratur AB. 67-78.
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap i dag och i framtiden. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 231-252.
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap - skolans inre organisation och skolans resultat. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 183-213.
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K., Wargren, E. (2011). Skolledarskap och ledarskap. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 15-39.
- Rapp, S. (2011). Skolledaren och samverkan. Skolledarskap : om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 215-230.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2023). Trust paves the way : Exploring school improvement by a multilevel system approach. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2023). Educational Management and Students’ Merit Values : An Understanding of the Diversified, Semi-functional School System. .
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K. (2021). Tensions between Pedagogical Leadership and Boundary Spanning in a Multi-Level School System. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2021). Principals as Boundary Spanners : Balancing on the Fine Line Between Accountability and Professional Autonomy. .
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K. (2020). Chain of Governance and Students´ Results –Boundary Spanners as Enhancers. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2019). The superintendent as a pedagogical leader - boundary spanning facilitating instructional leadership. .
- Rapp, S. (2018). Local school board expectations of their chief officer as a pedagogic leader. Presented at ECER 2018: "Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?", Bolzano, Italy, September 3-7, 2018.
- Rapp, S. (2015). School results - a responsibility for the principal?. Presented at ECER 2015: "Education and Transition - Contributions from Educational Research", Budapest, Hungary, September 8-11, 2015.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S., Skoglund, P. (2017). Skolans juridifiering : ett skolchefsperspektiv. Nomen Förlag. 53.
- Rapp, S. (2017). Skolchefen och en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Jönköping, Skolchefsinstitutet. 51.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rapp, S. (2011). Dokumentationsboken : handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 145.
- Rapp, S. (2011). Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 257.
- Rapp, S. (2007). Dokumentation kring barn, elever och studerande : praktisk handbok i dokumentation inom förskola och skola. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 99.