Stephanie Carleklev
UniversitetslektorJag är designer (MFA) och universitetslektor i design.
Undervisning
Inom Institutionen fokuserar min undervisning på visuell kommunikation (grafisk design, tryck & informationsdesign) samt på transformativa designpraktiker och pedagogik. Jag undervisar även i design på andra fakulteter och är en del av lärarteamet och examinator i uppdragsutbildningen “Lärande för hållbar utveckling” som riktar sig mot akademisk personal från alla discipliner.
Forskning
Min forskning fokuserar främst på transformativ design och hur filosofiska frågor påverkar den fysiska och performativa praxisen i design, dess teorier och metoder. Efter att ha arbetat för arkitekten Paolo Soleri i sitt experimentella projekt Arcosanti (Arizona / USA) började jag tidigt undersöka sambandet mellan design och hållbarhet och möjliga potential. Det finns en tydlig synergi mellan min undervisning och forskning, som båda syftar till att förstå och stödja nybörjare att engagera, bestå och lyckas utveckla en relationell, inspirerande och omtänksam designpraxis.
Uppdrag
- Projektledare för projektet Klimatkris (2022)
- Biträdande utvärderingsansvarig för Treklöver – kluster 22 (2021/2022)
- Programansvarig för BA-programmet Design + Change (2015-2016) & BA-programmet Design med inriktning mot hållbarhet (2012-2017)
- Ledamot i kommittén för hållbar framtider (2013-2016)
Publikationer
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Carleklev, S., Fountain, W. (2021). Co-Citizen Design Labs in Resilience Making. NORDES 2021, Matters of Scale : Proceedings of the 9th Nordic Design Research Conference, Kolding, Denmark. 15-18 August 2021. 318-327.
- Håkanson, L., Carleklev, S., Hruza, S., Arvidsson, A. (2021). If we can’t make it together, we won’t make it alone : The challenge and potential of collective making. Design Culture(s) : Cumulus Conference Proceedings Roma 2021. 1640-1651.
- Arvidsson, A., Håkanson, L., Carleklev, S., Hruza, S. (2021). Waste Stories : Workshop. Biennial International Conference for the Craft Sciences : Craft in action, May 4-6, 2021.
- Fountain, W., Carleklev, S., Hruza, S. (2019). Making resilience through design doing. Cumulus Conference Proceedings Rovaniemi 2019 : Around the Campfire – Resilience and Intelligence. 27th May – 1st June 2019, Rovaniemi, Finland. 83-91.
- Carleklev, S. (2017). Impossible care. Does Design Care...? : An International Workshop of Design Thought and Action. 99-103.
- Carleklev, S., Sterte, M. (2013). Pedagogy for teaching design – with an emphasis on sustainable design. Design learning for tomorrow : design education from kindergarten to PhD. 1451-1465.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Rodgers, P., Innella, G., Bremner, C., Coxon, I., Broadley, C., et al. (2019). The Lancaster Care Charter. Design Issues. 35 (1). 73-77.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Carleklev, S. (2017). The Future Is Present : Designing Time for Sustainable Change. 11th International Conference on Design Principles & Practices : Design for the Global Village.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Carleklev, S. (2020). A Messy Theory of Design[ing]. 118 Theories of Design[ing]. Wilmington, DE, Vernon Press. 243-243.
- Carleklev, S. (2020). A Careful Theory of Design[ing]. 118 Theories of Design[ing]. Wilmington, DE, Vernon Press. 245-245.
- Carleklev, S. (2020). An Agile Theory of Design[ing]. 118 Theories of Design[ing]. Wilmington, DE, Vernon Press. 247-247.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Holtorf, C., Carleklev, S., Petersson, B., Greek, A. (2022). FKH i siffror – reloaded : Förslag på komplement till redovisning av vår verksamhet. Linnéuniversitetet. 11.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Carleklev, S., Älvgren, J., Idlinge, B., Tomsmark, L. (2020). Fem år med kursen Lärande för hållbar utveckling : erfarenheter och lärdomar. Högre Utbildning. 10 (1). 13-17.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Carleklev, S. (2011). Stringling. Ambience'11 exhibition : where art, technology and design meet. 26-27.