Susanna Nordmark
UniversitetslektorDoktor i data- och informationsvetenskap; verksam som lektor vid institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM), med huvudfokus på utbildningsteknologi (EdTech), som är studiet av hur digitala resurser kan användas och vidareutvecklas för att stödja all typ av utbildning, undervisning och lärande. Det gäller oavsett typ, syfte eller användningsområde för resurserna; inom såväl offentlig som privat sektor; på såväl organisatorisk nivå som användarnivå.Området vill även ge djupare insikter i olika digitalt stödda metoder för undervisning och lärande, inklusive skräddarsydd diagnostik (learning analytics) och olika typer av kommunikationsmöjligheter för lärare, elever och föräldrar. Vidare erbjuder utbildningsteknologi fördjupade insikter om digitala administrativa system på organisatorisk nivå, samt system för datadrivet beslutsfattande för exempelvis skolledare och huvudmän.
Undervisning
Mitt huvudsakliga undervisningsintresse ligger inom det tvärvetenskapligt uppbyggda huvudområdet utbildningsteknologi (Educational Technology; EdTech). Jag är biträdande programansvarig för masterprogrammet i utbildningsteknologi (Educational Technology) och jag är även kursansvarig / examinator för ett antal fristående kurser kring digitalisering i skolan. Jag handleder och undervisar även inom kandidatprogrammet Interaktiva medier och webbteknologier.
Forskning
Tilsammans med professor Italo Masiello leder jag forskargruppen och kunskapsområdet EdTechLnu. Forskningen inom EdTechLnu har tre huvudspår, vars syfte är att aktualisera, förändra och förbättra utbildning, undervisning och lärande på flera olika plan, såväl systemiskt/organisatoriskt som användarcentrerat.
- Utveckling av ny teknologi för att stödja utbildning och lärande.
- Undersökning av undervisning och lärande där elever och lärare använder digital teknologi.
- Förändring av utbildningsverksamheter genom implementering av digital teknologi.
Min avhandling A Multimodal Seamless Learning Approach Supported by mobile Digital Storytelling - mDS (2018) fokuserade på samspelet mellan design, informations- & kommunikationsteknik och lärande och resulterade i ett system kallat mDS, vilket omfattar en teknisk lösning i form av en mobilapplikation och en kompletterande webbtjänst, samt en tillhörande arbetsmetod i syfte att implementera mobilt digitalt berättande i olika lärande- och undervisningssammanhang.
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Nordmark, S., Milrad, M. (2015). Influencing Everyday Teacher Practices by Applying Mobile Digital Storytelling as a Seamless Learning Approach. The Mobile Learning Voyage - From Small Ripples to Massive Open Waters : 14th World Conference on Mobile and Contextual Learning, mLearn 2015, Venice, Italy, October 17-24, 2015, Proceedings. 256-272.
- Reski, N., Nordmark, S., Milrad, M. (2014). Exploring New Interaction Mechanisms to Support Information Sharing and Collaboration Using Large Multi-touch Displays in the Context of Digital Storytelling. Proceedings of the 14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies IEEE - ICALT2014. 176-180.
- Nordmark, S., Milrad, M. (2014). Promoting Sustainable Innovation in Technology Enhanced Learning : A Teacher & Pupil Study Using Mobile Digital Storytelling (mDS). Proceedings of the 14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT 2014. 194-198.
- Nordmark, S., Milrad, M. (2012). Mobile Digital Storytelling for Promoting Creative Collaborative Learning. Proceedings 2012 Seventh IEEE International Conference on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technology in Education, WMUTE 2012. 9-16.
- Nordmark, S., Milrad, M. (2012). Using Mobile Digital Storytelling to Support Learning about Cultural Heritage. Proceedings of the 20th International Conference on Computers in Education ICCE 2012. 408-412.
- Nordmark, S., Frolunde, L., Milrad, M. (2010). Promoting the Creation of Digital Stories by Teacher Students: A Pilot Project on Curriculum Development in a Swedish Teacher Education Program.. In D. Gibson & B. Dodge (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2010. 1153-1160.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Nordmark, S., Milrad, M. (2015). Tell Your Story About History : A Mobile Seamless Learning Approach to Support Mobile Digital Storytelling (mDS). Seamless Learning in the Age of Mobile Connectivity. Singapore, Springer. 353-376.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Nordmark, S. (2018). A Multimodal Seamless Learning Approach Supported by Mobile Digital Storytelling (mDS). Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 168.
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
Medieteknik
- Sökes: Fyra industridoktorander med fokus på dataintensiva tillämpningar Nyhet
- Företag sökes som vill ha med doktorander i en forskarskola om big data Nyhet
-
- Marcelo Milrad och Katrin Lindwall huvudtalare vid konferens i Hongkong Nyhet
- Forskarutbildningen i datavetenskap får betyget hög kvalitet Nyhet