Susanna Nordmark
UniversitetslektorDoktor i data- och informationsvetenskap; verksam som lektor vid institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM), med huvudfokus på ämnet utbildningsteknologi (EdTech), som är studiet av hur digitala resurser för utbildning och lärande kan användas och vidareutvecklas inom såväl offentlig som privat sektor; på såväl organisatorisk nivå som användarnivå. Andra områden rör implementeringsvetenskap, digitalisering och digital transformation, samt datadrivet lärande och beslutsfattande med stöd av visual learning analytics.
Undervisning
Mitt huvudsakliga undervisningsintresse ligger inom det tvärvetenskapligt uppbyggda huvudområdet utbildningsteknologi (Educational Technology; EdTech). Jag är biträdande programansvarig för och undervisar främst inom masterprogrammet i utbildningsteknologi (Educational Technology.
Forskning
Tilsammans med professor Italo Masiello leder jag forskargruppen och kunskapsområdet EdTechLnu. Forskningen inom EdTechLnu har tre huvudspår, vars syfte är att aktualisera, förändra och förbättra utbildning, undervisning och lärande på flera olika plan, såväl systemiskt/organisatoriskt som användarcentrerat.
- Utveckling av ny teknologi för att stödja utbildning och lärande.
- Undersökning av undervisning och lärande där elever och lärare använder digital teknologi.
- Förändring av utbildningsverksamheter genom implementering av digital teknologi.
Min avhandling A Multimodal Seamless Learning Approach Supported by mobile Digital Storytelling - mDS (2018) rör samspelet mellan teknik, människa och verksamhet och fokuserade på användardesign, mobilt sömlöst lärande och metodutveckling.
Uppdrag
Jag är institutionens representant i fakultetens kursplaneutskott och ämnets representant i institutionens utbildningsråd.
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Masiello, I., Mohseni, Z., Palma, F., Nordmark, S., Augustsson, H., et al. (2024). A Current Overview of the Use of Learning Analytics Dashboards. Education Sciences. 14 (1).
Status: Publicerad -
Mohseni, Z., Masiello, I., Martins, R.M., Nordmark, S. (2024). Visual Learning Analytics for Educational Interventions in Primary and Secondary Schools : A Scoping Review. Journal of Learning Analytics. 11 (2). 91-111.
Status: Publicerad -
Nordmark, S., Augustsson, H., Davidsson, M., Andersson-Gidlund, T., Holmberg, K., et al. (2024). Piloting Systematic Implementation of Educational Technology in Swedish K-12 Schools : Two-Years-In Report. Global Implementation Research and Applications. 4. 309-323.
Status: Publicerad -
Masiello, I., Fixsen, D.L., Nordmark, S., Mohseni, Z., Holmberg, K., et al. (2023). Digital transformation in schools of two southern regions of Sweden through implementation-informed approach : A mixed-methods study protocol. PLOS ONE. 18 (12).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Nordmark, S., Milrad, M. (2015). Influencing Everyday Teacher Practices by Applying Mobile Digital Storytelling as a Seamless Learning Approach. The Mobile Learning Voyage - From Small Ripples to Massive Open Waters : 14th World Conference on Mobile and Contextual Learning, mLearn 2015, Venice, Italy, October 17-24, 2015, Proceedings. 256-272.
- Reski, N., Nordmark, S., Milrad, M. (2014). Exploring New Interaction Mechanisms to Support Information Sharing and Collaboration Using Large Multi-touch Displays in the Context of Digital Storytelling. Proceedings of the 14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies IEEE - ICALT2014. 176-180.
- Nordmark, S., Milrad, M. (2014). Promoting Sustainable Innovation in Technology Enhanced Learning : A Teacher & Pupil Study Using Mobile Digital Storytelling (mDS). Proceedings of the 14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT 2014. 194-198.
- Nordmark, S., Milrad, M. (2012). Using Mobile Digital Storytelling to Support Learning about Cultural Heritage. Proceedings of the 20th International Conference on Computers in Education ICCE 2012. 408-412.
- Nordmark, S., Milrad, M. (2012). Mobile Digital Storytelling for Promoting Creative Collaborative Learning. Proceedings 2012 Seventh IEEE International Conference on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technology in Education, WMUTE 2012. 9-16.
- Nordmark, S., Frolunde, L., Milrad, M. (2010). Promoting the Creation of Digital Stories by Teacher Students: A Pilot Project on Curriculum Development in a Swedish Teacher Education Program.. In D. Gibson & B. Dodge (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2010. 1153-1160.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Masiello, I., Mohseni, Z., Nordmark, S. (2023). Trends and Issues of Digital Learning in Sweden. Trends and Issues of Promoting Digital Learning in High-Digital-Competitiveness Countries : Country Reports and International Comparison. Taiwan, Technological and Vocational Education Research Center (TVERC), National Taiwan Normal University, Taiwan and K-12 Education Administration (K12EA), Ministry of Education, Taiwan. 311-347.
- Nordmark, S., Milrad, M. (2015). Tell Your Story About History : A Mobile Seamless Learning Approach to Support Mobile Digital Storytelling (mDS). Seamless Learning in the Age of Mobile Connectivity. Singapore, Springer. 353-376.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Nordmark, S. (2018). A Multimodal Seamless Learning Approach Supported by Mobile Digital Storytelling (mDS). Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 168.
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
Medieteknik
- Joacim Hansson Professor
- 0470-70 89 71
- joacimhanssonlnuse
- Emily Hanscam Forskare
- emilyhanscamlnuse
- Koraljka Golub Professor
- 0470-70 89 09
- koraljkagolublnuse
- Mattias Davidsson Universitetslektor
- 0470-70 81 64
- mattiasdavidssonlnuse
- Aris Alissandrakis Universitetslektor
- 0470-70 86 36
- arisalissandrakislnuse