Susanne Knutsson
DocentJag är docent i vårdvetenskap vid institutionen för hälso- och vårdvetenskap. Mina intresseområden är skogens vårdande och hälsofrämjande värden, vårdande bemötanden, vårdvetenskapens teoribildning och ämnesutveckling samt didaktiska former för att stödja lärande.
Drivkraften i min forskning är att bidra med kunskaper som kan belysa och förbättra livssituationen för människor i alla åldrar med fokus på bemötandet av anhöriga och patient, bemötandet mellan människor i allmänhet, vilken betydelse skogen har för välbefinnande och hälsa samt hur lärandet i olika situationer kan främjas. Jag fokuserar vad som är vårdande och vårdrelationens betydelse för att minska lidande och främja välbefinnande och hälsa.
Undervisning
Jag har genom åren undervisat i intensivvård, vårdande av patienter och anhöriga och vårdvetenskap som ämne och dess begrepp. Jag undervisar både på grund-, avancerad och forskar nivå. Jag har varit kursansvarig för olika kurser på grundnivå och är för närvarande kursansvarig för specialistutbildningen inom Intensivvård. De senaste åren har jag främst undervisat i vårdvetenskapens teoribildning, kunskapsteori och metodologi på forskarnivå och jag är kursansvarig och examinator på forskarnivå. Jag handleder doktorander i projekt som berör vårdvetenskap och didaktik samt simulering på kliniskt träningscentrum.
Forskning
Min forskning relaterar till vårdande och lärande och tar sin utgång i min avhandling ” Barns delaktighet genom besök hos närstående som vårdas på en intensivvårdsavdelning”.
Mina pågående forskningsprojekt är:
Implementering och utvärdering av utbildningsinsatser i caritativ vård riktade till kliniskt verksamma vårdare och studenter i specialistsjuksköterskeprogrammet samt i sjuksköterskeprogrammet
Anmälningar från patienter och anhöriga som upplever att de inte fått ett bra bemötande, att de inte känner sig sedda och inte lyssnade på ökar. Syftet är att implementera och utvärdera caritativ vård i klinisk verksamhet och i undervisningen av sjuksköterskestudenter på grund- och avancerad nivå i den teoretiska- och i den verksamhetsförlagda utbildningen och i tillämpningen på det kliniska träningscentrat (KTC). Projektet bygger på 20 års forskning om barn som besökare/närstående till allvarligt sjuk/skadad patient, som vårdas på intensivvårdsavdelning och har en hermeneutisk ansats där kunskap och förståelse antas medföra ansvar för tillämpning i praxis.
Projektet ingår i Centrum för interprofessionell samverkan och sambruk inom akut vård (CISA).
Skogen och dess hälsofrämjande värden och effekter
Vi vet idag att det finns tydliga samband mellan hälsa och natur. I skogen mår människan bra även om hon inte tänker på varför och vad det kan leda till. Sverige har under de senaste århundraden genomgått en förvandling. För 200 år sedan bodde 90 procent av människorna i Sveriges på landet och idag är det nästan tvärtom, 85 procent av oss bor i stan. Många av dagens stadsbor har förlorat kontakten med skogen och därmed uteblir också skogens möjligheter.
Hälsofrämjande effekter associerade med växter inomhus och i parker har beskrivits. Hälsofrämjande effekter av skogsmiljöer har beskrivits utifrån asiatiska miljöer dock finns det en brist på vetenskaplig forskning utförd i västerländsk miljö och kultur. Longitudinell forskning och kvalitativ forskning representeras sparsamt samt även forskning relaterat till barn och äldre. Det finns sparsamt med forskning om vad i skogen det är som är av betydelse för hälsa och välbefinnande, hur det har betydelse, om något i skogen kan bidra till ohälsa och vad det är i så fall och om skogens upplevelser kan relateras till något mer än bara varandet i skogen. Det finns heller inga studier att finna där skog och natur integrerats med ett vårdvetenskapligt perspektiv. Ett sådant perspektiv skulle kunna leda till nya perspektiv på entreprenörskap och ny kunskap om skogens betydelse för människan och dess hälsa och välbefinnande både fysiskt, psykiskt och existentiellt.
Projektet är ett samarbete mellan Institutionen för hälso- och vårdvetenskap och Institutionen för skog och träteknik. I samarbetet finns en lektorstjänst i vårdvetenskap med inriktning mot ”skogens hälsofrämjande värden och effekter” och en mot tätortsnära skogsbruk på Skog och Träteknik. Tjänsterna ingår i ett samarbete mellan Linnéuniversitetet och Södra och IKEA för att stärka utbildning och forskning inom det skogliga. Projektet ingår i kunskapsmiljön Grön Hållbar Utveckling.
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Implementering och utvärdering av utbildningsinsatser i caritativ vård Implementering och utvärdering av utbildningsinsatser (modell) i caritativ vård riktade till kliniskt verksamma vårdare…
-
Projekt: Skogens hälsofrämjande värden och effekter Intentionen är att utforska och beskriva människors upplevelser av skogen och dess betydelse för hälsa och välbefinnande.
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Björk, M., Knutsson, S., Odzakovic, E., Hellström, A., Sandlund, C., et al. (2024). Validation of two brief instruments (the SURE and CollaboRATE) to measure shared decision-making in patients with restless legs syndrome. Journal of Sleep Research. 33 (4).
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Bjork, M., Odzakovic, E., Hellström, A., Sandlund, C., et al. (2024). The ethos brief index-validation of a brief questionnaire to evaluate wellness based on a holistic perspective in patients with restless legs syndrome. Sleep and Breathing. 28 (4). 1781-1791.
Status: Publicerad -
Mårtensson, S., Knutsson, S., Hodges, E.A., Sherwood, G., Broström, A., et al. (2024). Development of caring behaviour in undergraduate nursing students participating in a caring behaviour course. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 38 (1). 47-56.
Status: Publicerad -
Koldestam, M., Rolander, B., Broström, A., Lindqvist, G., Knutsson, S. (2023). Undergraduate nursing student's attitudes to learning during clinical practice in different semesters when using a conceptual learning model grounded in a caritative caring perspective – A cross-sectional study. Scandinavian Journal of Caring Sciences.
Status: Epub för tryck -
Mårtensson, S., Knutsson, S., Hodges, E.A., Sherwood, G., Broström, A., et al. (2023). Undergraduate nursing students' experiences of practicing caring behaviours with standardised patients. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 37 (1). 271-281.
Status: Publicerad -
Andersson, L., Almerud Österberg, S., Johansson, P., Knutsson, S. (2022). The interplay between children, their parents and anaesthesia staff during the child's anaesthesia - An observational study. Journal of Clinical Nursing. 31 (15-16). 2240-2251.
Status: Publicerad -
Mårtensson, S.K., Knutsson, S., Hodges, E.A., Sherwood, G., Broström, A., et al. (2022). Undergraduate Nursing Students’ Experiences of Learning Caring Using a Variety of Learning Didactics. International journal for human caring. 26 (3). 145-158.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Axelsson, J., Lindqvist, G. (2022). An application of the caritative caring approach - nursing students' experiences of practising caring and uncaring encounters by simulation at a clinical training centre. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. 17 (1).
Status: Publicerad -
Koldestam, M., Broström, A., Petersson, C., Knutsson, S. (2021). Model for Improvements in Learning Outcomes (MILO) : Development of a conceptual model grounded in caritative caring aimed to facilitate undergraduate nursing students’ learning during clinical practice (Part 1). Nurse Education in Practice. 55 (August).
Status: Publicerad -
Abelsson, A., Gustafsson, M., Petersen, C., Knutsson, S. (2021). Physical stress triggers in simulated emergency care situations. Nursing Open. 8 (1). 156-162.
Status: Publicerad -
Koldestam, M., Broström, A., Knutsson, S. (2021). Supervisors’ experiences of undergraduate nursing students’ learning in clinical practice when applying caring and learning as parallel processes in a caritative caring conceptual learning model (Part 2). Nurse Education in Practice. 52 (March).
Status: Publicerad -
Mårtensson, S., Hodges, E.A., Knutsson, S., Hjelm, C., Broström, A., et al. (2021). Caring Behavior Coding Scheme based on Swanson's Theory of Caring - development and testing among undergraduate nursing students. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 35 (4). 1123-1133.
Status: Publicerad -
Golsäter, M., Knutsson, S., Enskär, K. (2021). Children's experiences of information, advice and support from healthcare professionals when their parent has a cancer disease : experiences from an oncological outpatient department. European Journal of Oncology Nursing. 50 (February).
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Golsäter, M., Enskär, K. (2021). The meaning of being a visiting child of a seriously ill parent receiving care at the ICU. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. 16 (1).
Status: Publicerad -
Enskär, K., Darcy, L., Björk, M., Knutsson, S., Huus, K. (2020). Experiences of young children with cancer and their parents with nurses’ caring practices during the cancer trajectory. Journal of Pediatric Oncology Nursing. 37 (1). 21-34.
Status: Publicerad -
Desai, P.P., Flick, S.L., Knutsson, S., Brimhall, A.S. (2020). Practices and Perceptions of Nurses Regarding Child Visitation in Adult Intensive Care Units. American Journal of Critical Care. 29 (3). 195-203.
Status: Publicerad -
Golsäter, M., Enskär, K., Knutsson, S. (2019). Parents’ perceptions of how nurses care for children as relatives of an ill patient : Experiences from an oncological outpatient department. European Journal of Oncology Nursing. 39. 35-40.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Lundvall, M., Lindberg, E. (2018). Participating in reflection seminars : Progressing towards a deeper understanding of caring science described by nursing students. Nordic journal of nursing research. 38 (2). 111-116.
Status: Publicerad -
Johansson, L., Lindahl, B., Knutsson, S., Ögren, M., Persson Waye, K., et al. (2018). Evaluation of a sound environment intervention in an ICU : A feasibility study. Australian Critical Care. 31 (2). 59-70.
Status: Publicerad -
Lindberg, E., Karlsson, P., Knutsson, S. (2018). Reflective seminaries grounded in caring science and lifeworld theory : A phenomenological study from the perspective of nursing students. Nurse Education Today. 61. 60-65.
Status: Publicerad -
Golsäter, M., Enskär, K., Knutsson, S. (2017). Contributing to making the school a safe place for the child : School nurses’ perceptions of their assignment when caring for children having parents with serious physical illness. Nursing Open. 4 (4). 267-273.
Status: Publicerad -
Nygårdh, A., Sherwood, G., Sandberg, T., Rehn, J., Knutsson, S. (2017). The visibility of QSEN competencies in clinical assessment tools in Swedish nurse education. Nurse Education Today. 59. 110-117.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Enskär, K., Golsäter, M. (2017). Nurses' experiences of what constitutes the encounter with children visiting a sick parent at an adult ICU. Intensive & Critical Care Nursing. 39. 9-17.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Enskär, K., Andersson-Gäre, B., Golsäter, M. (2017). Children as relatives to a sick parent : Healthcare professionals’ approaches. Nordic journal of nursing research. 37 (2). 61-69.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Bergbom, I. (2016). Children's thoughts and feelings related to visiting critically ill relatives in an adult ICU : A qualitative study. Intensive & Critical Care Nursing. 32. 33-41.
Status: Publicerad -
Johansson, L., Knutsson, S., Bergbom, I., Lindahl, B. (2016). Noise in the ICU patient room : Staff knowledge and clinical improvements. Intensive & Critical Care Nursing. 35. 1-9.
Status: Publicerad -
Golsäter, M., Henricson, M., Enskär, K., Knutsson, S. (2016). Are children as relatives our responsibility? : How nurses perceive their role in caring for children as relatives of seriously ill patients. European Journal of Oncology Nursing. 25. 33-39.
Status: Publicerad -
Darcy, L., Björk, M., Knutsson, S., Granlund, M., Enskär, K. (2016). Following young children's health and functioning in everyday life through their cancer trajectory. Journal of Pediatric Oncology Nursing. 33 (3). 173-189.
Status: Publicerad -
Magnusson, C., Källenius, C., Knutsson, S., Herlitz, J., Axelsson, C. (2016). Pre-hospital assessment by a single responder : The Swedish ambulance nurse in a new role: A pilot study. International Emergency Nursing. 26. 32-37.
Status: Publicerad -
Enskär, K., Huus, K., Björk, M., Granlund, M., Darcy, L., et al. (2015). An analytic review of clinical implications from nursing and psychosocial research within Swedish pediatric oncology. Journal of Pediatric Nursing : Nursing Care of Children and Families. 30 (4). 550-559.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Jarling, A., Thorén, A. (2015). ‘It has given me tools to meet patients’ needs’ : students' experiences of learning caring science in reflection seminars. Reflective Practice. 16 (4). 459-471.
Status: Publicerad -
Darcy, L., Knutsson, S., Huus, K., Enskär, K. (2014). The everyday life of the young child shortly after receiving a cancer diagnosis, from both children's and parent's perspectives. Cancer Nursing. 37 (6). 445-456.
Status: Publicerad -
Darcy, L., Björk, M., Enskär, K., Knutsson, S. (2014). The process of striving for an ordinary, everyday life, in young children living with cancer, at six months and one year post diagnosis. European Journal of Oncology Nursing. 18 (6). 605-612.
Status: Publicerad -
Magnusson, C., Ekebergh, M., Jutengren, G., Knutsson, S. (2014). Patientnärmre vård: En observationsstudie av sjuksköterskans tid för patientnära vård. Vård i Norden. 34 (4). 4-9.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Samuelsson, I.P., Hellström, A., Bergbom, I. (2008). Children's experiences of visiting a seriously ill/injured relative on an adult intensive care unit. Journal of Advanced Nursing. 61 (2). 154-162.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Bergbom, I.L. (2007). Custodians’ viewpoints and experiences from their child’s visit to an ill or injured nearest being cared for at an adult intensive care unit. Journal of Clinical Nursing. 16 (2). 362-371.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Bergbom, I. (2007). Nurses' and physicians' viewpoints regarding children visiting/not visiting adult ICUs.. Nursing in Critical Care. 12 (2). 64-73.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Otterberg, C.L., Bergbom, I.L. (2004). Visits of children to patients being cared for in adult ICUs : policies, guidelines and recommendations. Intensive & Critical Care Nursing. 20 (5). 264-274.
Status: Publicerad -
Knutsson, S., Bergbom Engberg, I. (1999). An evaluation of patients' quality of life before, 6 weeks and 6 months after total hip replacement surgery. Journal of Advanced Nursing. 30 (6). 1349-59.
Status: Publicerad
Artikel, forskningsöversikt (Refereegranskat)
-
Enskär, K., Björk, M., Knutsson, S., Granlund, M., Darcy, L., et al. (2015). A Swedish perspective on nursing and psychosocial research in paediatric oncology : A literature review. European Journal of Oncology Nursing. Amsterdam, Elsevier. 19 (3). 310-317.
Status: Publicerad -
Enskär, K., Knutsson, S., Huus, K., Granlund, M., Darcy, L., et al. (2014). A literature review of the results from nursing and psychosocial research within Swedish pediatric oncology. Journal of Nursing & Care. 3 (6). 1-8.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Darcy, L., Björk, M., Knutsson, S., Enskär, S. (2014). The life of the preschool aged child with cancer in Sweden. Pediatric Blood & Cancer. 61 (S2). 190-190.
Status: Publicerad