Susanne Linner
Docent
Institutionen för idrottsvetenskap
Fakulteten för samhällsvetenskap
Mina forskargrupper
-
Hållbar idrott och prestation (HIP) Inom den tvärvetenskapliga forskargruppen Hållbar idrott och prestation (HIP) fokuserar vi på hållbar prestationsutveckling inom elitidrotten.
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Idrottslig kultur, utveckling och ledning Inom forskningsgruppen ID-KUL behandlas olika gemensamma frågor inom områdena samhällsvetenskap idrottsvetenskap och pedagogik utifrån skiftande kontexter…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Flickor är inte små pojkar Detta projekt handlar om att förbättra flickors psykiska, fysiska och sociala hälsa, samt att förlänga deras deltagande i organiserad idrott. Detta ska ske genom…
-
Projekt: Kompetenser som prövas i utbildningen Ett av målen i den nya lärarutbildningen är att utveckla studenternas förmåga att anta kritiska förhållningssätt och perspektiv, så att de kan hantera…
-
Projekt: Relativ energibrist i svensk idrott (REI-projektet) Relativ energibrist inom idrotten (REI) är ett syndrom som påverkar både hälsa och fysiologisk funktion. REI är vanligt i idrotter med…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Educating for Equitable Health Outcomes – the Promise of School Health and Physical Education (Eduhealth) Projektets främsta mål var att bidra till EU:s strategi för att främja fysisk…
-
Projekt: Goda idrottsmiljöer Syftet med detta projekt var att studera framgångsrika idrottsmiljöer med ungdomsinriktning. Med detta avses miljöer som kontinuerligt fostrar goda utövare på nationell…
-
Projekt: Låt den rätte komma ut! Ett projekt om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket.
-
Projekt: Socialt entreprenörskap inom idrotten Projektet syftade till att undersöka fenomenet socialt entreprenörskap med idrotten som medel och social utveckling och en levande landsbygd som mål.
Publikationer
Publikationer i urval
-
Kjær, J.B., Bjärsholm, D., Fahlström, P.G., Linnér, S. (2023). Breaking through? Exploring care in the early life of elite Swedish athletes. Sport Coaching Review. 12 (1). 68-86.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Larsson, L., Gerdin, G., Philpot, R., Schenker, K., et al. (2022). The enactment of social justice in HPE practice : how context(s) comes to matter. Sport, Education and Society. 27 (3). 228-243.
Status: Publicerad - Kjær, J.B., Bjärsholm, D., Fahlström, P.G., Linnér, S. (2021). Coaching for personal development : Retrospective stories from 14 Swedish high-performance athletes. International Sport Coaching Journal : International Council for Coaching Excellence (ICCE) 13th Global Coach Conference, Virtual & In-person Conference November 17–21, 2021, Lisbon, Portugal. S50-S50.
-
Gerdin, G., Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2020). Swedish Tennis Coaches’ Everyday Practices for Creating Athlete Development Environments. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17 (12). 1-17.
Status: Publicerad -
Lindgren Eva-Carin, C.H., Hildingh, C., Linnér, S. (2017). Children's stories about team selection : a discourse analysis. Leisure Studies. 36 (5). 633-644.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Gerdin, G., Philpot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Teaching for Student and Societal Wellbeing in HPE : Nine Pedagogies for Social Justice. Frontiers in Sports and Active Living. 3.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., Schenker, K., et al. (2021). Taking action for social justice in HPE classrooms through explicit critical pedagogies. Physical Education and Sport Pedagogy. 26 (6). 662-674.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Smith, W., Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., et al. (2021). Exploring social justice pedagogies in health and physical education through Critical Incident Technique methodology. European Physical Education Review. (1). 57-75.
Status: Publicerad -
Smith, W., Philpot, R., Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2021). School HPE : its mandate, responsibility and role in educating for social cohesion. Sport, Education and Society. 26 (5). 500-513.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., Mordal Moen, K., et al. (2020). Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education — Building Relationships, Teaching for Social Cohesion and Addressing Social Inequities. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17. 1-17.
Status: Publicerad -
Moen, K.M., Westlie, K., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., et al. (2020). Caring teaching and the complexity of building good relationships as pedagogies for social justice in health and physical education. Sport, Education and Society. 25 (9). 1015-1028.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Linnér, S., Smith, W., Gerdin, G., Mordal Moen, K., et al. (2019). Conceptualising social justice – what constitutes pedagogies for social justice in HPE across different contexts?. Curriculum Studies in Health and Physical Education. 10 (2). 126-140.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R.A., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2019). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts in Sweden, Norway and New Zealand. European Physical Education Review. 25 (1). 273-290.
Status: Publicerad -
Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. European Journal for Sport and Society. 15 (3). 216-233.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K. (2018). The doxa of physical education teacher education – set in stone?. European Physical Education Review. 24 (1). 114-130.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Lundin, K., Linnér, S., Schenker, K. (2021). Tolkningsutrymme och undervisningspraktiska konsekvenser : En språklig analys av ämnesplaner för ämnet Idrott och hälsa. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (June 11).
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2019). Nyckeln till framgångsrik talangutveckling. Idrottsforskning.se. (2 april).
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Linnér, S. (2017). De bästa idrottscoacherna är bra pedagoger. Idrottsforskning. (14 nov).
Status: Publicerad -
Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2016). Idrott och socialt entreprenörskap – en utmaning för idrottsrörelsen. Idrottsforskaren. (2). 49-54.
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). Många vägar till landslaget. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (3). 30-33.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M. (2015). I föräldrars spår för framtids segrar. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (4). 12-15.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Schenker, K., Larsson, L., Gerdin, G. (2015). Några nedslag på AARE-NZARE 2014. Idrottsforskaren. (1). 12-16.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T. (2014). Sociala entreprenörer i en match utan regler. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (4). 41-44.
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Kentää, G., Linnér, S. (2013). Friidrottsens elitcoacher om sin egen kompetens. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (2). 27-31.
Status: Publicerad -
Hageskog, C., Kentää, G., Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2013). Konsten att coacha bäst när det gäller som mest. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (3). 44-47.
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Hedberg, M., Linnér, S. (2012). Ett lyft under varierande villkor. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 21 (1). 55-58.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S. (2011). Att utmana föreställningar om idrott. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 20 (3). 13-17.
Status: Publicerad -
Glemne, M., Fahlström, P.G., Hageskog, C., Kenttä, G., Linnér, S. (2011). London calling : OS 2012 är målet för Coachteamet. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (3). 29-33.
Status: Publicerad -
Linnér, S. (2006). Moralisk kompetens inom idrotten?. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 15 (4). 66-68.
Status: Publicerad -
Linnér, S. (2006). Vad betyder skolans värdegrund?. Krut - kritisk utbildningstidskrift. (121).
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Carlsson, L., Linnér, S. (2010). Med värden från alla håll. Pedagogiska magasinet. (1).
Status: Publicerad
Bok (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Smith, W., Philpot, R., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education. London, Routledge.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Linnér, S. (2005). Värden och villkor : pedagogers samtal om ett yrkesetiskt dokument. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 196.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2020). The significant role of the ice hockey coaches and managers in successful development environments. Ice Hockey : Influential factors for ice hockey development in the global world. Moscow, Higher School of Economics, Higher School of Jurisprudence and Administration, Institute of Sports Management and Law.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2020). Goda miljöer för idrottsutvekling. Lärande i civilsamhälle. En forskarantologi.. Stockholm, Trinambai.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2019). The significant role of the ice hockey coaches and managers in successful development environments. World Hockey Forum, vol 3. Moskva, Moscow Sport.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Norbeg, J.R., Peterson, T., et al. (2018). A methodological tool for researching Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 113-122.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). Ethics in Researching Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 99-111.
- Gerrevall, P., Bjärsholm, D., Linnér, S. (2018). Social Entrepreneurship, Sport and Democracy Development. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 75-97.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). The Cases. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 61-73.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Lundin, K., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2022). Utveckla kunskaper eller bidra till rörelseglädje - en komparativ studie av kursplaner i Idrott och hälsa i fem olika län. Idrott och språk – Språk i idrott: Nordisk nätverkskonferens vid Linnéuniversitetet den 12–13 januari 2022. Linnéuniversitetet. 83-116.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2018). Idrottsledaren som pedagog. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 91-110.
- Linnér, S., Schenker, K. (2018). Yrkesetik i idrott och hälsa. Läraren och yrkesetiken. Lund, Studentlitteratur AB. 125-144.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2018). Ledarskapets grundprinciper. Idrottens ledarskap. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 41-59.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2018). Miljöns betydelse för idrottslig utveckling. Specialidrott – Tränings- och tävlingslära. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 217-235.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2018). Lärande och det pedagogiksa ledarskapet. Idrottens ledarskap. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 83-101.
- Krantz, J., Linnér, S. (2017). Lärarkvalitet och lämplighet ur ett professionsperspektiv. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 63-76.
- Linnér, S. (2017). När lärarkvaliteten brister i yrkesverksamhet. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 231-258.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Linnér, S., Schenker, K. (2015). Att utveckla barns och ungdomars delaktighet och inflytande inom idrotten. Idéer för idrottsutveckling. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 25-44.
- Carlsson, L., Linnér, S. (2009). Jämställdhet i förskolan - en fråga om erkännande och omfördelning . En bok om genus : nyfikenhet, nytänkande, nytta . Växjö, Växjö University Press. 159-176.
- Carlsson, L., Linnér, S. (2008). Samtal i mötet mellan teori och praktik – en väg att fördjupa läraryrkets kunskapsbas.. Att tolka pedagogikens språk -perspektiv och diskurser.. Växjö, Växjö University Press.
- Linnér, S., Carlsson, L. (2008). Samtal i mötet mellan teori och praktik – en väg att fördjupa läraryrkets kunskapsbas.. Att tolka pedagogikens språk -perspektiv och diskurser. Växjö: Växjö University Press. Växjö University Press.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Kjær, J.B., Bjärsholm, D., Fahlström, P.G., Linnér, S. (2022). Do we need to break a glass ceiling? A discussion on the Swedish dual career model at the secondary school level. SVEBI 2022 : Sport in a changing world, 14-15 juni 2022, Malmö Sweden. 51-52.
- Gerdin, G., Phipot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). EDUHEALTH – What have we learnt about pedagogies for social justice and implications for HPE practice. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2019). Many roads to the national team, career pathways in Swediwh elite sports. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2019). The significant competence of coaches in successful Swedish elite sport environments. . .
- Hedberg, M., Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2019). Preconditions for elite athletes’ dual careers - the relationship between sport and education out of an equivalence perspective. .
- Gerdin, G., Philpot, R., Mordal Moen, K., Schenker, K., Larsson, L., et al. (2019). Education for Social Justice – Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education. .
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2018). The roads to the national team, on career pathways in Swedish elite sport. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2018). The Significant Competence Coaches and Managers in Developmental Environments in Sports : . .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2018). Good sport development environments - a study on successful Swedish elite sport environments. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2018). The significant role of the ice hockey coaches and managers in successful development environments.. .
- Gerdin, G., Smith, W., Mordal Moen, K., Westlie, K., Larsson, L., et al. (2018). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts. .
- Redelius, K., Standal, Ø., Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., et al. (2017). EDUHEALTH - Educating for equitable health outcomes in physical education. : Sweden, Norway and New Zealand in a Horizon 2020 project. (Symposium). Presented at ECER 2017.
- Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2017). Challenging PETE. Steering mechanisms and teaching logics preserving old traditions. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2017). Socio-cultural Perspectives On Successful Talent Development Environments In Sports. Book of Abstracts : The 25th EASM Conference 5–8 September 2017 Bern and Magglingen, Switzerland: Challenges and Developments of Sport Organisations. 356-357.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2016). Goda utvecklingsmiljöer i svensk idrott. .
- Schenker, K., Linnér, S. (2016). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. .
- Schenker, K., Linnér, S. (2016). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. Sport in the City – Mobility, Urbanity and Social Change 13th European Association for Sociology of Sport Conference : Book of Abstracts.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Linnér, S. (2015). Coaches’ Job Situation in Swedish Athletics. .
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). Specialising or sampling – careers pathways in Swedish elite sports. 20th annual Congress of the European college of sport science 24th - 27th June 2015, Malmö – Sweden : Book of abstracts. 237.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). The importance of choosing the right parents – on the family impact on top-level performances in sports.. .
- Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S. (2015). Transition within PETE - is challenging the doxa possible?. ECER 2015, Education and Transtition. Network:18. Research in Sports Pedagogy.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). Swedish sport federations view on the characteristics of good talent environments.. .
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). The road to the National team. Career pathways of Swedish top athletes.. Presented at The World Congress on Elite Sport Policy, Melbourne, 2015.
- Hafsteinsson Östenberg, A., Linnér, S., Strömberg, C., Fahlström, P.G. (2015). Who are the parents? : A study of the parental background of children age 13-14 included in the first talent process steps in soccer and athletics in southern Sweden.. 20th annual Congress of the European college of sport science 24th - 27th June 2015, Malmö – Sweden : Book of abstracts. 236.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). The road to the national team. Career pathways of Swedish top athletes. .
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). The good sporting in culture. Factors underpinning successful Swedish talent environments.. .
- Linnér, S., Larsson, L. (2014). Challenging the rules of PETE and sport caches program. .
- Linnér, S. (2014). Coach competences do make a difference at big event. AIESEP World Congress 10-13 February, 2014, Auckland.
- Linnér, S., Larsson, L., Schenker, K. (2014). Challenging the doxa of PETE - mission impossible?. International Conference of the Australian Association for Research in Education (AARE) and New Zealand Association for Research in Education (NZARE), AARE/NZARE, Brisbane 2014.
- Linnér, S., Fahlström, P.G., Hageskog, C., Glemne, M. (2014). Coach competences do make a diffrences at big event. .
- Linnér, S., Lindgren, E. (2014). Which tem-what values? : teamselection in children´s sport. AIESEP World Congress, 10-13 February, 2014. Auckland.
- Fahlström, P.G., Linnér, S., Glemne, M., Hageskog, C. (2011). Action research on elite sport managers : A Swedish example. SMAANZ 2011 Conference and Sport Business Forum.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Hegender, H., Gerrevall, P., Linnér, S. (2011). The fuzziness of failing teacher students - indicators and procedures. Paper presented at the conference of ISATT, Braga, Portugal.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Linnér, S. (2011). Working conditions and competencies of managers in Swedish sport. SMAANZ 2011 Conference and Sport Business Forum.
- Linnér, S., Fahlström, P.G., Glemne, M. (2009). Good Sport Environments. Empowerment, Participation and Sports Performance in Golf, Athletics and Ice Hockey. .
- Glemne, M., Linnér, S., Fahlström, P.G., Hageskog, C. (2009). In Search of the Next Champion : Talent Identification and Talent Development Programs in Swedish Sports. 15th Annual SMAANZ Conference.
- Linnér, S., Gerrevall, P., Croona, G. (2008). Bedömning av kommunikativ kompetens..
- Gerrevall, P., Croona, G., Linnér, S. (2006). Analys av kommunikativ kompetens inom professionsutbildning : Paper presenterat vid NFPF:s konferens ”Education widens Democracy – or? Örebro, 9—11 mars, 2006.
- Linnér, S. (2005). Communicative competence in professional education..
- Linnér, S. (2001). Researching meetings in meetings with pedagogic practice. .
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K., Linnér, S. (2017). Sweden – PE and PETE : -political / social context -context for university / initial teacher education / PETE - variations within the country. .
- Fahlström, P.G., Linnér, S., Hafsteinsson Östenberg, A. (2013). Äpplet faller inte långt från trädet : Om idrottande barns föräldrar och deras betydelse för barnens idrottskarriär. SVEBI Årskonferens, Stockholm, 2013.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Linnér, S. (2012). Coach för elitaktiva friidrottare - på träning och vid mästerskap. .
- Carlsson, L., Linnér, S. (2010). Identity, learning and equal opportunities in preschool. the 38th Congress of Nordic Educational Research Association in Sweden at School of Teacher Education.
- Linnér, S. (2001). Att samtala om etik och demokrati.. .
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Linnér, S., Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Hafsteinsson Östenberg, A. (2018). Friidrottscentrum - En analys av hur svensk friidrott kan organiseras och samordnas.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2016). Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer : En studie av miljöer som är framgångsrika i att utveckla elitidrottare. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 77.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2016). Vägen till elitidrotten. En regional studie om idrottsval och specialisering. Växjö, Linnéuniversitetet. 33.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). Vägarna till landslaget : Om svenska elitidrottarens idrottsval och specialisering. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 99.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Linnér, S., Kenttä, G. (2013). Coachteamet – en satsning på elitcoacher, Slutrapport. 36.
- Gerrevall, P., Fahlström, P.G., Hedberg, M., Linnér, S. (2012). Idrottslyftets externa utvädering : Svenska Danssportförbundet, Svenska Friidrottsförbundet, Svenska Golfföbundet, Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Konståkningsföbundet. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 113.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gerrevall, P., Linnér, S. (2010). Verksamhetsförlagd utbildning : ett styrkeområde vid Linnéuniversitetet.