Susanne Linner
Docent
Institutionen för idrottsvetenskap
Fakulteten för samhällsvetenskap
Mina forskargrupper
-
Hållbar idrott och prestation (HIP) Inom den tvärvetenskapliga forskargruppen Hållbar idrott och prestation (HIP) fokuserar vi på hållbar prestationsutveckling inom elitidrotten.
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Idrottslig kultur, utveckling och ledning Inom forskningsgruppen ID-KUL behandlas olika gemensamma frågor inom områdena samhällsvetenskap idrottsvetenskap och pedagogik utifrån skiftande kontexter…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Flickor är inte små pojkar Syftet med detta projekt är att främja välmående bland idrottande flickor och unga kvinnor genom att öka flickornas, deras vårdnadshavares och tränares kunskap om…
-
Projekt: Kompetenser som prövas i utbildningen Ett av målen i den nya lärarutbildningen är att utveckla studenternas förmåga att anta kritiska förhållningssätt och perspektiv, så att de kan hantera…
-
Projekt: Relativ energibrist i svensk idrott (REI-projektet) Relativ energibrist inom idrotten (REI) är ett syndrom som påverkar både hälsa och fysiologisk funktion. REI är vanligt i idrotter med…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Educating for Equitable Health Outcomes – the Promise of School Health and Physical Education (Eduhealth) Projektets främsta mål var att bidra till EU:s strategi för att främja fysisk…
-
Projekt: Goda idrottsmiljöer Syftet med detta projekt var att studera framgångsrika idrottsmiljöer med ungdomsinriktning. Med detta avses miljöer som kontinuerligt fostrar goda utövare på nationell…
-
Projekt: Låt den rätte komma ut! Ett projekt om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket.
-
Projekt: Socialt entreprenörskap inom idrotten Projektet syftade till att undersöka fenomenet socialt entreprenörskap med idrotten som medel och social utveckling och en levande landsbygd som mål.
-
Såddprojekt: A platform to collect and analyze canoe/kayak training data Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Linnaeus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications…
Publikationer
Publikationer i urval
-
Kjær, J.B., Bjärsholm, D., Fahlström, P.G., Linnér, S. (2023). Breaking through? Exploring care in the early life of elite Swedish athletes. Sport Coaching Review. 12 (1). 68-86.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Larsson, L., Gerdin, G., Philpot, R., Schenker, K., et al. (2022). The enactment of social justice in HPE practice : how context(s) comes to matter. Sport, Education and Society. 27 (3). 228-243.
Status: Publicerad - Kjær, J.B., Bjärsholm, D., Fahlström, P.G., Linnér, S. (2021). Coaching for personal development : Retrospective stories from 14 Swedish high-performance athletes. International Sport Coaching Journal : International Council for Coaching Excellence (ICCE) 13th Global Coach Conference, Virtual & In-person Conference November 17–21, 2021, Lisbon, Portugal. S50-S50.
-
Gerdin, G., Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2020). Swedish Tennis Coaches’ Everyday Practices for Creating Athlete Development Environments. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17 (12). 1-17.
Status: Publicerad -
Lindgren Eva-Carin, C.H., Hildingh, C., Linnér, S. (2017). Children's stories about team selection : a discourse analysis. Leisure Studies. 36 (5). 633-644.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Laxdal, A., Torstveit, M.K., Ryman Augustsson, S., Ausland, A., Bjärsholm, D., et al. (2024). FIDES Athlete Development Programme : project background and study protocol of an embedded multiple case study. BMJ Open sport & exercise medicine. 10 (1).
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Lundin, K., Philpot, R., Berg, E., Mooney, A., et al. (2024). Despite good intentions : The elusiveness of social justice in health and physical education curricula across different contexts. European Physical Education Review.
Status: Epub för tryck -
Kjær, J.B., Bjärsholm, D., Fahlström, P.G., Linnér, S. (2023). Breaking through? Exploring care in the early life of elite Swedish athletes. Sport Coaching Review. 12 (1). 68-86.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K., Gerdin, G. (2023). Socialt rättvis och inkluderande undervisning i idrott och hälsa. Forskning om undervisning och lärande. 11 (2). 109-134.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Larsson, L., Gerdin, G., Philpot, R., Schenker, K., et al. (2022). The enactment of social justice in HPE practice : how context(s) comes to matter. Sport, Education and Society. 27 (3). 228-243.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Teaching for Student and Societal Wellbeing in HPE : Nine Pedagogies for Social Justice. Frontiers in Sports and Active Living. 3.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., Schenker, K., et al. (2021). Taking action for social justice in HPE classrooms through explicit critical pedagogies. Physical Education and Sport Pedagogy. 26 (6). 662-674.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Smith, W., Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., et al. (2021). Exploring social justice pedagogies in health and physical education through Critical Incident Technique methodology. European Physical Education Review. (1). 57-75.
Status: Publicerad -
Smith, W., Philpot, R., Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2021). School HPE : its mandate, responsibility and role in educating for social cohesion. Sport, Education and Society. 26 (5). 500-513.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2020). Swedish Tennis Coaches’ Everyday Practices for Creating Athlete Development Environments. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17 (12). 1-17.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., Mordal Moen, K., et al. (2020). Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education — Building Relationships, Teaching for Social Cohesion and Addressing Social Inequities. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17. 1-17.
Status: Publicerad -
Moen, K.M., Westlie, K., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., et al. (2020). Caring teaching and the complexity of building good relationships as pedagogies for social justice in health and physical education. Sport, Education and Society. 25 (9). 1015-1028.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R.A., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2019). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts in Sweden, Norway and New Zealand. European Physical Education Review. 25 (1). 273-290.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Linnér, S., Smith, W., Gerdin, G., Mordal Moen, K., et al. (2019). Conceptualising social justice – what constitutes pedagogies for social justice in HPE across different contexts?. Curriculum Studies in Health and Physical Education. 10 (2). 126-140.
Status: Publicerad -
Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. European Journal for Sport and Society. 15 (3). 216-233.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K. (2018). The doxa of physical education teacher education – set in stone?. European Physical Education Review. 24 (1). 114-130.
Status: Publicerad -
Lindgren Eva-Carin, C.H., Hildingh, C., Linnér, S. (2017). Children's stories about team selection : a discourse analysis. Leisure Studies. 36 (5). 633-644.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Tomas, P., Bjärsholm, D., Linnér, S., Schenker, K. (2024). På hemmaplan : En idealtyp för idrott i områden med lågt deltagande. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. 1-24.
Status: Publicerad -
Lundin, K., Linnér, S., Schenker, K. (2021). Tolkningsutrymme och undervisningspraktiska konsekvenser : En språklig analys av ämnesplaner för ämnet Idrott och hälsa. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (June 11).
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2019). Nyckeln till framgångsrik talangutveckling. Idrottsforskning.se. (2 april).
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Linnér, S. (2017). De bästa idrottscoacherna är bra pedagoger. Idrottsforskning. (14 nov).
Status: Publicerad -
Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2016). Idrott och socialt entreprenörskap – en utmaning för idrottsrörelsen. Idrottsforskaren. (2). 49-54.
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). Många vägar till landslaget. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (3). 30-33.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M. (2015). I föräldrars spår för framtids segrar. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (4). 12-15.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Schenker, K., Larsson, L., Gerdin, G. (2015). Några nedslag på AARE-NZARE 2014. Idrottsforskaren. (1). 12-16.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T. (2014). Sociala entreprenörer i en match utan regler. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (4). 41-44.
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Kentää, G., Linnér, S. (2013). Friidrottsens elitcoacher om sin egen kompetens. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (2). 27-31.
Status: Publicerad -
Hageskog, C., Kentää, G., Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2013). Konsten att coacha bäst när det gäller som mest. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (3). 44-47.
Status: Publicerad -
Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Hedberg, M., Linnér, S. (2012). Ett lyft under varierande villkor. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 21 (1). 55-58.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S. (2011). Att utmana föreställningar om idrott. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 20 (3). 13-17.
Status: Publicerad -
Glemne, M., Fahlström, P.G., Hageskog, C., Kenttä, G., Linnér, S. (2011). London calling : OS 2012 är målet för Coachteamet. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (3). 29-33.
Status: Publicerad -
Linnér, S. (2006). Moralisk kompetens inom idrotten?. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 15 (4). 66-68.
Status: Publicerad -
Linnér, S. (2006). Vad betyder skolans värdegrund?. Krut - kritisk utbildningstidskrift. (121).
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Carlsson, L., Linnér, S. (2010). Med värden från alla håll. Pedagogiska magasinet. (1).
Status: Publicerad
Bok (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Smith, W., Philpot, R., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education. London, Routledge.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Linnér, S. (2005). Värden och villkor : pedagogers samtal om ett yrkesetiskt dokument. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 196.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2020). The significant role of the ice hockey coaches and managers in successful development environments. Ice Hockey : Influential factors for ice hockey development in the global world. Moscow, Higher School of Economics, Higher School of Jurisprudence and Administration, Institute of Sports Management and Law.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2020). Goda miljöer för idrottsutvekling. Lärande i civilsamhälle. En forskarantologi.. Stockholm, Trinambai.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2019). The significant role of the ice hockey coaches and managers in successful development environments. World Hockey Forum, vol 3. Moskva, Moscow Sport.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Norbeg, J.R., Peterson, T., et al. (2018). A methodological tool for researching Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 113-122.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). Ethics in Researching Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 99-111.
- Gerrevall, P., Bjärsholm, D., Linnér, S. (2018). Social Entrepreneurship, Sport and Democracy Development. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 75-97.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). The Cases. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 61-73.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K., Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T. (2023). Kan sociala idrottsentreprenörer motverka segregation?. Idrott och segregation : Om idrottens roll i ett ojämlikt samhälle. Centrum för idrottsforskning. 119-138.
- Lundin, K., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2022). Utveckla kunskaper eller bidra till rörelseglädje - en komparativ studie av kursplaner i Idrott och hälsa i fem olika län. Idrott och språk – Språk i idrott: Nordisk nätverkskonferens vid Linnéuniversitetet den 12–13 januari 2022. Linnéuniversitetet. 83-116.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2018). Idrottsledaren som pedagog. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 91-110.
- Linnér, S., Schenker, K. (2018). Yrkesetik i idrott och hälsa. Läraren och yrkesetiken. Lund, Studentlitteratur AB. 125-144.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2018). Ledarskapets grundprinciper. Idrottens ledarskap. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 41-59.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2018). Miljöns betydelse för idrottslig utveckling. Specialidrott – Tränings- och tävlingslära. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 217-235.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2018). Lärande och det pedagogiksa ledarskapet. Idrottens ledarskap. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 83-101.
- Krantz, J., Linnér, S. (2017). Lärarkvalitet och lämplighet ur ett professionsperspektiv. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 63-76.
- Linnér, S. (2017). När lärarkvaliteten brister i yrkesverksamhet. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 231-258.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Linnér, S., Schenker, K. (2015). Att utveckla barns och ungdomars delaktighet och inflytande inom idrotten. Idéer för idrottsutveckling. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 25-44.
- Carlsson, L., Linnér, S. (2009). Jämställdhet i förskolan - en fråga om erkännande och omfördelning . En bok om genus : nyfikenhet, nytänkande, nytta . Växjö, Växjö University Press. 159-176.
- Carlsson, L., Linnér, S. (2008). Samtal i mötet mellan teori och praktik – en väg att fördjupa läraryrkets kunskapsbas.. Att tolka pedagogikens språk -perspektiv och diskurser.. Växjö, Växjö University Press.
- Linnér, S., Carlsson, L. (2008). Samtal i mötet mellan teori och praktik – en väg att fördjupa läraryrkets kunskapsbas.. Att tolka pedagogikens språk -perspektiv och diskurser. Växjö: Växjö University Press. Växjö University Press.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S. (2023). Beyond the Boundaries of Context: International Constructions of Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education. .
- Kjær, J.B., Bjärsholm, D., Fahlström, P.G., Linnér, S. (2022). Do we need to break a glass ceiling? A discussion on the Swedish dual career model at the secondary school level. SVEBI 2022 : Sport in a changing world, 14-15 juni 2022, Malmö Sweden. 51-52.
- Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., Petter Erik, L., Amanda, M., et al. (2022). EDUHEALTH 2.0 : (Re)examining and developing pedagogies for social justice in Health and Physical Education. Presented at BERA (British Educational Research Association), Liverpool, UK, September 6-9, 2022.
- Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., Larsson, L. (2022). Socialt rättvis och inkluderande undervisning i idrott och hälsa,. Preseterad på SVEBI (Svensk Förening för Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning), Malmö, Sverige, 11–12 november, 2022.
- Gerdin, G., Phipot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). EDUHEALTH – What have we learnt about pedagogies for social justice and implications for HPE practice. Presented at ECER 2021, European Conference on Educational Research, Geneva, Switzerland, 6-10 Sept 2021.
- Kjær, J.B., Bjärsholm, D., Fahlström, P.G., Linnér, S. (2021). Coaching for personal development : Retrospective stories from 14 Swedish high-performance athletes. International Sport Coaching Journal : International Council for Coaching Excellence (ICCE) 13th Global Coach Conference, Virtual & In-person Conference November 17–21, 2021, Lisbon, Portugal. S50-S50.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2019). Many roads to the national team, career pathways in Swediwh elite sports. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Linnér, S. (2019). The significant competence of coaches in successful Swedish elite sport environments. . .
- Gerdin, G., Philpot, R., Mordal Moen, K., Schenker, K., Larsson, L., et al. (2019). Education for Social Justice – Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education. ECER (European Conference on Educational Research), Hamburg, Germany, Sept 2-6, 2019.
- Hedberg, M., Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2019). Preconditions for elite athletes’ dual careers - the relationship between sport and education out of an equivalence perspective. .
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2018). The roads to the national team, on career pathways in Swedish elite sport. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2018). The Significant Competence Coaches and Managers in Developmental Environments in Sports : . .
- Gerdin, G., Smith, W., Mordal Moen, K., Westlie, K., Larsson, L., et al. (2018). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts. European Conference on Educational Research, ECER 2018, Bolzano, 3-7 Sept, 2018.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2018). Good sport development environments - a study on successful Swedish elite sport environments. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2018). The significant role of the ice hockey coaches and managers in successful development environments.. .
- Redelius, K., Standal, Ø., Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., et al. (2017). EDUHEALTH - Educating for equitable health outcomes in physical education. : Sweden, Norway and New Zealand in a Horizon 2020 project. (Symposium). Presented at ECER 2017.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2017). Socio-cultural Perspectives On Successful Talent Development Environments In Sports. Book of Abstracts : The 25th EASM Conference 5–8 September 2017 Bern and Magglingen, Switzerland: Challenges and Developments of Sport Organisations. 356-357.
- Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2017). Challenging PETE. Steering mechanisms and teaching logics preserving old traditions. ECER (European Conference on Educational Research), Köpenhamn, Danmark, 22-25/8 2017.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2016). Goda utvecklingsmiljöer i svensk idrott. .
- Schenker, K., Linnér, S. (2016). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. Sport in the City – Mobility, Urbanity and Social Change 13th European Association for Sociology of Sport Conference : Book of Abstracts.
- Schenker, K., Linnér, S. (2016). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. .
- Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S. (2015). Transition within PETE - is challenging the doxa possible?. ECER 2015, Education and Transtition. Network:18. Research in Sports Pedagogy.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). Specialising or sampling – careers pathways in Swedish elite sports. 20th annual Congress of the European college of sport science 24th - 27th June 2015, Malmö – Sweden : Book of abstracts. 237.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). The importance of choosing the right parents – on the family impact on top-level performances in sports.. .
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Linnér, S. (2015). Coaches’ Job Situation in Swedish Athletics. .
- Hafsteinsson Östenberg, A., Linnér, S., Strömberg, C., Fahlström, P.G. (2015). Who are the parents? : A study of the parental background of children age 13-14 included in the first talent process steps in soccer and athletics in southern Sweden.. 20th annual Congress of the European college of sport science 24th - 27th June 2015, Malmö – Sweden : Book of abstracts. 236.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). The road to the National team. Career pathways of Swedish top athletes.. Presented at The World Congress on Elite Sport Policy, Melbourne, 2015.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). Swedish sport federations view on the characteristics of good talent environments.. .
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). The road to the national team. Career pathways of Swedish top athletes. .
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). The good sporting in culture. Factors underpinning successful Swedish talent environments.. .
- Linnér, S., Larsson, L., Schenker, K. (2014). Challenging the doxa of PETE - mission impossible?. International Conference of the Australian Association for Research in Education (AARE) and New Zealand Association for Research in Education (NZARE), AARE/NZARE, Brisbane 2014.
- Linnér, S., Larsson, L. (2014). Challenging the rules of PETE and sport caches program. .
- Linnér, S. (2014). Coach competences do make a difference at big event. AIESEP World Congress 10-13 February, 2014, Auckland.
- Linnér, S., Fahlström, P.G., Hageskog, C., Glemne, M. (2014). Coach competences do make a diffrences at big event. .
- Linnér, S., Lindgren, E. (2014). Which tem-what values? : teamselection in children´s sport. AIESEP World Congress, 10-13 February, 2014. Auckland.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Hegender, H., Gerrevall, P., Linnér, S. (2011). The fuzziness of failing teacher students - indicators and procedures. Paper presented at the conference of ISATT, Braga, Portugal.
- Fahlström, P.G., Linnér, S., Glemne, M., Hageskog, C. (2011). Action research on elite sport managers : A Swedish example. SMAANZ 2011 Conference and Sport Business Forum.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Linnér, S. (2011). Working conditions and competencies of managers in Swedish sport. SMAANZ 2011 Conference and Sport Business Forum.
- Glemne, M., Linnér, S., Fahlström, P.G., Hageskog, C. (2009). In Search of the Next Champion : Talent Identification and Talent Development Programs in Swedish Sports. 15th Annual SMAANZ Conference.
- Linnér, S., Fahlström, P.G., Glemne, M. (2009). Good Sport Environments. Empowerment, Participation and Sports Performance in Golf, Athletics and Ice Hockey. .
- Linnér, S., Gerrevall, P., Croona, G. (2008). Bedömning av kommunikativ kompetens..
- Gerrevall, P., Croona, G., Linnér, S. (2006). Analys av kommunikativ kompetens inom professionsutbildning : Paper presenterat vid NFPF:s konferens ”Education widens Democracy – or? Örebro, 9—11 mars, 2006.
- Linnér, S. (2005). Communicative competence in professional education..
- Linnér, S. (2001). Researching meetings in meetings with pedagogic practice. .
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K., Linnér, S. (2017). Sweden – PE and PETE : -political / social context -context for university / initial teacher education / PETE - variations within the country. .
- Fahlström, P.G., Linnér, S., Hafsteinsson Östenberg, A. (2013). Äpplet faller inte långt från trädet : Om idrottande barns föräldrar och deras betydelse för barnens idrottskarriär. SVEBI Årskonferens, Stockholm, 2013.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Linnér, S. (2012). Coach för elitaktiva friidrottare - på träning och vid mästerskap. .
- Carlsson, L., Linnér, S. (2010). Identity, learning and equal opportunities in preschool. the 38th Congress of Nordic Educational Research Association in Sweden at School of Teacher Education.
- Linnér, S. (2001). Att samtala om etik och demokrati.. .
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Fahlström, P.G., Andersson, F., Gerrevall, P., Hedberg, M., Linnér, S. (2023). Våra framtida stjärnor : Om urval och antagning till idrottsgymnasier. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 73.
- Linnér, S., Fahlström, P.G., Glemne, M., Hedberg, M., Hafsteinsson Östenberg, A. (2018). Friidrottscentrum - En analys av hur svensk friidrott kan organiseras och samordnas.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Linnér, S. (2016). Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer : En studie av miljöer som är framgångsrika i att utveckla elitidrottare. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 77.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2016). Vägen till elitidrotten. En regional studie om idrottsval och specialisering. Växjö, Linnéuniversitetet. 33.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Glemne, M., Linnér, S. (2015). Vägarna till landslaget : Om svenska elitidrottarens idrottsval och specialisering. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 99.
- Fahlström, P.G., Glemne, M., Hageskog, C., Linnér, S., Kenttä, G. (2013). Coachteamet – en satsning på elitcoacher, Slutrapport. 36.
- Gerrevall, P., Fahlström, P.G., Hedberg, M., Linnér, S. (2012). Idrottslyftets externa utvädering : Svenska Danssportförbundet, Svenska Friidrottsförbundet, Svenska Golfföbundet, Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Konståkningsföbundet. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 113.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gerrevall, P., Linnér, S. (2010). Verksamhetsförlagd utbildning : ett styrkeområde vid Linnéuniversitetet.