Susanne Sandberg
DocentMitt forsknings- och undervisningsområde är internationella affärer, och mer specifikt internationell marknadsföring, strategi och entreprenörskap.
Undervisning
Undervisningen är nära relaterad till forskningen inom internationella affärer och sker främst på kandidat- och masternivå med specifikt kursansvar för kurserna 'International Business Strategy' - capstone kurs på kandidatprogrammet International Business innehållande Global Challenge Simulation där studenterna genomför beslutsfattande för internationell affärsverksamhet, 'Global Challenges and Opportunties' - introduktionskurs på International Business Strategy masterprogram som ger en tvärvetenskaplig inblick i globala utmaningar och möjligheter för internationella företag, samt 'Internationalization of Entrepreneurial Firms' - masterkurs i samarbete med Kalmar Science Park där studenterna skriver ett International New Venture Proposal för ett start-up företag. Jag ansvarar även samt är examnator/handledare för uppsatskurserna inom internationella affärer och internationella affärsstrategier på såväl kandidat- som magisternivå, samt huvud/bihandledare för doktorander.
Externfinansierade utbildningsrelaterade projekt:
2019-2023 Erasmus+ projekt; lokal projektledare i projektet 'International Entrepreneurship Network for PhD and PhD Supervisor Training' för LNU i samarbete med universitet i Aalborg, Lappenraanta, Tartu och Siegen. Ansvarig för Intellectual Output 1; PhD Course in Authentic Leadership samt för genomförandet av en kurs kring AL för handledare till doktorander i mars 2022.
2016-2018 AVANS-projekt; huvudsökande och mottagare av finansiering från KK-stiftelsen för projektet ‘International Business Strategy 2.0’, ett utvecklingsprojekt av det existerande ettåriga magisterprogrammet till ett tvåårigt masterprogram.
Forskning
Sedan jag försvarade avhandlingen ‘Internationalization processes of SMEs: entering and taking off from emerging markets’ har jag haft möjlighet att bredda och fördjupa mina forskningsintressen, till exempel inom internationell (transnationell och flyktingars) entreprenörskap, och strategi (internationella SMFs motståndskraft i turbulenta tider).
Publikationer har gjorts t.ex. Journal of Business Research, International Business Review, International Marketing Review, European Business Review, Journal of International Entrepreneurship and International Journal of Entrepreneurship and Small Business.
Kontinuerlig granskare för vetenskapliga tidskrifter, bok- och projektförslag och konferenspapper inom internationella affärer för konferenser som jag regelbundet deltar i; Academy of International Business, European International Business Academy och McGill International Entrepreneurship (presentatör, panelmedlem, track/session-ordförande). Deltagande i planering och genomförande av workshop och konferens (senast McGill International Entrepreneurship conference i Kalmar i augusti 2023).
Deltar i editorial board för International Journal of Business and Globalization och del av guest editorial team för Special Issues inom “Entrepreneurship, Migration, and Family in Peripheral Contexts - Avenues for Growth and Internationalisation” i International Journal of Entrepreneurship and Small Business, och “Migrant and Diaspora Entrepreneurs in International Entrepreneurship” i Journal of International Entrepreneurship.
Externfinansierade forskningsprojekt:
2020-2021 ‘Untapped Language Talent - Migrant Resources in Business and Entrepreneurship’, Workshops i Odense, Danmark, Kalmar, Sverige och Åbo, Finland. Finansierat av NOS Workshop-medel från Vetenskapsrådet.
2016-2018 ‘Transnational Entrepreneurial firms – a sustainable growth for Nordic entrepreneurs?’. Workshops i Odense, Danmark and Kalmar, Sverige. Finansierat av NOS Workshop-medel från Vetenskapsrådet.
2016-2018 Följeforskare i projekt kring sex inkubatorer och internationalisering av deras start-ups. Finansierat av Tillväxtverket.
2013-16 Yin Yang Management i samarbete med Stockholm School of Business kring kinesiskt vs västerländskt ledarskap i svenska dotterbolag i Kina.
2010-2013 Uppföljningsstudie av 203 SMFs från avhandlingsprojektet för att följa påverkan av den ekonomiska recessionen. Finansiering av Handelsbankens forskningsfonder.
2005-2013 Avhandlingsprojektet 'Internationalization Processes of Small and Medium Sized Enterprises in Emerging Markets (ISME) entering and taking off from emerging markets'. Finansierat av Handelsbankens forskningsfonder.
Uppdrag
Programansvarig för kandidatprogrammet International Business; 2012-2021 ansvarig för programmet med svensk antagning, 2019 projektledare för överföringen av programmet till internationell antagning (alla obligatoriska kurser på engelska), från hösten 2024 programansvarig för IBP med fokus på integrering av programmet i basblock med övriga kandidatprogram, samt för programackreditering.
Tidigare programansvarig för masterprogrammet International Business Strategy; 2013-2018 ansvarig för det ettåriga programmet, därefter huvudsökande för AVANS-projektmedel från KK-stiftelsen samt projektledare för dess utvecklingen till ett tvåårigt masterprogram, samt programansvarig för det tvååriga programmet 2018-2022.
Ledamot av fakultetsstyrelsen vid Ekonomihögskolan; ledamot och ersättare i olika perioder sedan 2010. Paus för föräldraledighet hösten 2022-våren 2024.
Samarbete i undervisning och spridning av forskning; arbetar med live-cases i kandidat- och masterkurser, presentationer för samhället t.ex. Kalmarsund Promotion, Rotary, CIL etc.
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business, AACSB.
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Thornton, H.C., Sandberg, S. (2022). Entrepreneurial orientation in the sharing economy : cases of new entries in domestic and international markets. International Journal of Entrepreneurship and Small Business. 46 (1). 16-44.
Status: Publicerad -
Eklund, A.A., Berndt, A., Sandberg, S. (2022). Orchestrating an experiential value proposition : the case of a Scandinavian automotive manufacturer. European Business Review. 34 (5). 624-641.
Status: Publicerad -
Sandberg, S., Immonen, R., Kok, S. (2019). Refugee entrepreneurship : taking a social network view on immigrants with refugee backgrounds starting transnational businesses in Sweden. International Journal of Entrepreneurship and Small Business. 36 (1/2). 216-241.
Status: Publicerad -
Sandberg, S., Sui, S., Baum, M. (2019). Effects of prior market experiences and firm-specific resources on developed economy SMEs' export exit from emerging markets : Complementary or compensatory?. Journal of Business Research. 98. 489-502.
Status: Publicerad -
Hilmersson, M., Sandberg, S., Pourmand Hilmersson, F. (2015). Political knowledge, political turbulence and uncertainty in the internationalization process of SMEs.. European Business Review. 27 (3). 234-252.
Status: Publicerad -
Sandberg, S., Jansson, H. (2014). Collective internationalization : a new take off route for SMEs from China. Journal of Asia Business Studies. 8 (1). 29-42.
Status: Publicerad -
Sandberg, S. (2014). Experiential knowledge antecedents of the SME network node configuration in emerging market business networks.. International Business Review. 23 (1). 20-29.
Status: Publicerad -
Sandberg, S. (2013). Emerging market entry node pattern and experiential knowledge of small and medium-sized enterprises. International Marketing Review. 30 (2). 106-129.
Status: Publicerad -
Hilmersson, M., Sandberg, S. (2011). Perceived institutional distance in the emerging market entry process. International Journal of Business Environment. 4 (3). 268-286.
Status: Publicerad -
Jansson, H., Sandberg, S. (2008). Internationalization of Small and Medium Sized Enterprises in the Baltic Sea Region. Journal of International Management. 14 (1). 65-77.
Status: Publicerad -
Jansson, H., Sandberg, S. (2008). Internationalization of Small and Medium-Sized Enterprises in the Baltic Sea Region. Journal of International Management. 14 (1). 65-77.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Elo, M., Sandberg, S., Servais, P., Discua Cruz, A., Basco, R. (2019). Editorial : [Special Issue on: Entrepreneurship, Migration, and Family in Peripheral Contexts – Avenues for Growth and Internationalisation]. International Journal of Entrepreneurship and Small Business. 36 (1/2). 1-14.
Status: Publicerad -
Elo, M., Sandberg, S., Servais, P., Basco, R., Cruz, A.D., et al. (2018). Advancing the views on migrant and diaspora entrepreneurs in international entrepreneurship. Journal of International Entrepreneurship. 16 (2). 119-133.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Sandberg, S. (2012). Internationalization processes of small and medium-sized enterprises: Entering and taking off from emerging markets. Doctoral Thesis. Växjö, Kalmar, Linnaeus University Press. 272.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Breitenbach, D., Sandberg, S., Elo, M. (2024). How Can the Nordic Automotive Aftermarket Provide Opportunities Counteracting the Challenges of Disadvantaged Entrepreneurs?. Automotive Aftermarket : Global and Interdisciplinary Perspectives. Cham, Springer. 309-337.
- Sandberg, S., Laine, I., Haseloff, G., Bujac, A., Reilly, J.E. (2023). Authentic Leadership as a Generic Competence. The Emerald Handbook of Authentic Leadership. Bingley, Emerald Group Publishing Limited. 521-556.
- Rodrigues, C., Eklund, A., Berndt, A., Sandberg, S. (2022). Co-creation of multi-sensory brand experiences : a manufacturer perspective. Research Handbook on Brand Co-Creation : Theory, Practice and Ethical Implications. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 138-152.
- Hilmersson, M., Jansson, H., Sandberg, S. (2011). Experiential knowledge profiles in internationalizing SMEs : The ability to sustain market positions in the new turbulent era of global business. Entrepreneurship in the Global Firm : . Emerald Group Publishing Limited. 77-96.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Sandberg, S., Jansson, H., Timlon, J., Hilmersson, M. (2010). The Chinese are coming. Export market platforms in the Baltic Sea Region. Baltic Business and Socio-Economic Development 2009 : 5th International Conference, Kalmar, Sweden, September 14-15, 2009. Berlin, Berliner Wissenschafts-Verlag. 172-200.
- Sandberg, S. (2009). Internationalization Patterns of Chinese Private Owned SMEs : Initial Stages of Internationalization and Cluster as Take Off Node. Research on Knowledge, Innovation and Internationalization. Bingley, Emerald Group Publishing Limited. 89-114.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Sandberg, S. (2016). Att leda småländska företag på en global marknad. Småländskt ledarskap : inledande betraktelser. Växjö, Linnaeus University Press. 108-115.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Sandberg, S., Lejonkamp, C. (2017). Peer assessment of contributions into group projects as a tool for group monitoring and individual learning in the multi-cultural classroom. Proceedings of the 59th Annual Meeting of the Academy of International Business : "The Contribution of MNEs to Building Sustainable Societies": Dubai, United Arab Emirates, July 2-5, 2017. 158-159.
- Torres-Ortega, R., Rialp Criado, J., Sandberg, S. (2016). Measuring Orientation Towards International Markets and its Effect on Performance of European Born Global and Non-Born Global Firms. .
- Jansson, H., Sandberg, S. (2016). Mixing Chinese and Western leadership styles : Swedish firms in China. .
- Torres-Ortega, R., Rialp, J., Sandberg, S. (2016). Measuring orientation towards international markets and its effect on performance of European Born Global and Non-born Global firms. .
- Henriksson, V., Spiss, M., Sandberg, S., Van Houten, C. (2016). The role of effectuation and entrepreneurial decision-making in SMEs during times of turbulence. .
- Jansson, H., Sandberg, S. (2016). The mixture of network marketing types in emerging markets : the case of Swedish MNCs in China. Marketing challenges in a turbulent business environment : proceedings of the 2014 Academy of Marketing Science (AMS) World Marketing Congress. 389-390.
- Sui, S., Sandberg, S. (2015). Firm experience and moderating effects on emerging market exit of SMEs. .
- Jansson, H., Sandberg, S. (2014). Local adaptation of international business-to-business marketing in emerging markets : the case of Swedish firms in China. Proceedings of The 56th Annual Meeting of the Academy of International Business : "Local Contexts in Global Business": Vancouver, Canada, June 23-26.
- Sandberg, S., Hilmersson, M., Jansson, H. (2014). Resilience of knowledge-based exporter profiles in the global economic recession : resource and network commitment of Swedish SMEs in emerging markets. .
- Hilmersson, M., Pourmand, F., Sandberg, S. (2013). Political knowledge, political turbulence and uncertainty in emerging market internationalization processes. .
- Sandberg, S. (2012). Internationalization of SMEs into Emerging Market Business Networks : Antecedents of the Network Entry Node Choice. .
- Sandberg, S. (2011). Entry node conceptualization and the impact of the current network node on SME experiential knowledge in emerging markets. .
- Sandberg, S. (2010). The Importance of Relationships in Internationalization Processes of Firms: A Model and Analysis of International SMEs Entering Emerging Markets. The Importance of Relationships in Internationalization Processes of Firms: A Model and Analysis of International SMEs Entering Emerging Markets.
- Jansson, H., Hilmersson, M., Sandberg, S. (2010). Experiential knowledge profiles of internationalizing SMEs : The ability to sustain market positions in the new turbulent era of global business. .
- Hilmersson, M., Jansson, H., Sandberg, S., Timlon, J. (2009). Collective Internationalization Processes of Small and Medium-Sized Enterprises from China. .
- Sandberg, S. (2009). Drivers of Relationship Development in the Internationalization Process of SMEs, and the Importance of Long-term and Direct International Relationships on Export Performance in Emerging Markets. European International Business Academy, Valencia, December.
- Jansson, H., Hilmersson, M., Sandberg, S. (2009). The perceived institutional distance in the internationalization process of firms. A proposed model for measuring managerial pereceptions in emerging country markets. Academy of International Business, San Diego, June.
- Jansson, H., Hilmersson, M., Sandberg, S. (2008). Collective Internationalization Processes of Small and Medium-Sized Enterprises from China. Proceedings of the 50 th Annual Meeting of the Academy of International Business "Knowledge Development and Exchange in International Business Network", Milan, Italy, June 30 - July 3, 2008. 127.
- Sandberg, S. (2008). Entry Nodes and Initial Stages of Internationalization: The case of Midsized Firms from the Emerging Chinese Market. Industrial Marketing and Purchasing. Uppsala, September.
- Sandberg, S. (2008). Internationalization Patterns of Chinese SMEs: Take-off Nodes and Initial Stages of Internationalization. European International Business Academy, Tallinn, December.
- Jansson, H., Hilmersson, M., Sandberg, S., Timlon, J. (2007). The Chinese are Coming: Entry into Europe of Firms from the P.R.C..
- Hilmersson, M., Sandberg, S. (2007). EU-Enlargement Effects on International Trade in the Baltic Sea Region : The Case of Exporting/Importing SMEs from Southern Sweden. .