Jag arbetar som adjunkt på institutionen för pedagogik och är doktorand på institutionen för film och litteratur i Växjö. 2008 slutförde jag min licentiatavhandling i litteraturdidaktik och nu fortsätter jag mina forskarstudier inom forskargruppen CHILLL.
Forskning
Syftet med min kommande doktorsavhandling är att undersöka förintelselitteratur som är skriven för barn samt dess didaktiska potential i skolans värdegrundsarbete i grundskolans årskurs 4-6. Fokus ligger på att inventera förintelselitteratur för barn, skriven på eller översatt till svenska under 2000-talet, främst böcker som brukar kategoriseras för åldrarna 9-12 år. Dessutom undersöks hur lärare utvärderar texterna samt hur de resonerar inför urval och användningen av texter i undervisningen.
I min tidigare licentiatvhandling undersöktes gymnasieelevers reception av Imre Kertész förintelseroman "Mannen utan öde" (1975). Kathleen McCormicks repertoarteori låg till grund för analysen. Studiens resultat pekar på vikten av kontext och diskussion om vad eleverna bär med sig in i läsningen av en text om Förintelsen, alltså vilka repertoarer eleverna och texten bär med sig in i läsningen.
Uppdrag
Programansvarig för Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU).