Thomas Nordström
UniversitetslektorUndervisning
Min undervisning är framförallt förlagd till psykologprogrammet.
Pedagogisk psykologi – fokus är framförallt på elevers läsinlärning och läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. I denna kurs behandlas också skolans elevhälsoarbete, utredningar och specialpedagogiska insatser för att stärka dels klassrumsundervisningen och dels metoder för läsinlärning och kompenserande åtgärder för elever med läs- och skrivsvårigheter.
Vetenskaplig metodik – här är fokus framförallt på att integrera klinisk eller praxisnära forskning med stabil vetenskaplig metodik som bygger på principer för öppen och reproducerbar forskning, i linje med vad som betraktas som högsta evidensgrad. I kurserna löper också en Journal Club där artiklar studeras utifrån en systematisk evidensbaserad bedömning. I ytterligare en kurs, som kan ses som en påbyggnad av metodkurserna, genomförs en systematisk översikt i linje med bästa praxis, PRISMA-standard.
Jag är också kursansvarig på kursen Självständigt arbete i psykologi på avancerad nivå, som utmärks av att studenter integreras i forskningsprojekt och tillämpar principer för öppen vetenskap, som förregistrering av studieprotokoll och delning av data i fall där det är möjligt.
Forskning
Min forskning är inriktad på evidensbaserade metoder inom utbildningsområdet, främst för läsinlärning och metoder för elever med läs- och skrivsvårigheter. Pågående och avslutade projektet handlar bland annat om användandet av assisterande teknik, särskilt hur text-till-tal och tal-till-text teknik kan användas kompenserande.
I ett pågående projekt samarbetar vi med stiftelsen LegiLexi. I detta projekt studeras hur lågstadielärare kan stödjas för att stärka klassrumsundervisningen med hjälp av undervisningsrekommendationer baserat på mätningar av elevernas läsfärdigheter.
I ett annat projekt som är finansierat via Vetenskapsrådet, kvalitetsgranskas forskningssammanställningen Visible learning, där målet är att ta fram högsta evidensgrad för metoder och interventioner inom utbildningsområdet. Detta genomförs med metoder för systematiska översikter och i samarbete med andra forskargrupper, så kallade CAMAS (Community-Augmented Meta-Analyses)
Mina forskargrupper
-
Avdelningen för metod och metavetenskap Inom Avdelningen för metod och metavetenskap arbetar vi med att utveckla och förbättra forskningsmetoder och med projekt som har ett metavetenskapligt…
-
Avdelningen för pedagogisk psykologi Inom avdelningen för pedagogisk psykologi arbetar vi med att på olika sätt utforska området läs-, skriv- och matematikfärdigheter för barn, ungdomar och vuxna.
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: LegiLexi Det övergripande syftet med projektet är att bedriva forskning om lågstadieelevers läsutveckling. LegiLexi tillhandahåller ett digitalt bedömningsverktyg med individuella…
-
Projekt: Minervastudien – en studie om ökad trygghet, studiero och effektiv matteträning i lågstadiet Det storskaliga projektet kommer utvärdera två evidensbaserade arbetssätt i lågstadiet - ett…
-
Projekt: Omprövning av Hatties lista över framgångsrikt lärande Hatties meta-översikt över framgångsrikt lärande har fått stort genomslag, men också mycket kritik. Vi ska kvalitetsgranska listan…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Tyni, K., Wurm, M., Nordström, T., Bratt, A.S. (2024). A systematic review and qualitative research synthesis of the lived experiences and coping of transgender and gender diverse youth 18 years or younger. International Journal of Transgender Health. 25 (3). 352-388.
Status: Publicerad -
Almgren Bäck, G., Nordström, T., Svensson, I. (2024). Enhancing Middle-School Students’ Textual Expression : The Complementary Role of Speech-to-Text Technology. Reading & Writing Quarterly. 1-16.
Status: Epub för tryck -
Kalmendal, A., Henriksson, I., Nordström, T., Carlsson, R. (2024). Protocol: Strategy instruction for improving short‐ and long‐term writing performance on secondary and upper‐secondary students : A systematic review. Campbell Systematic Reviews. 20 (2).
Status: Publicerad -
Carlsson, R., Batinovic, L., Hyltse, N., Kalmendal, A., Nordström, T., et al. (2024). A Beginner's Guide to Open and Reproducible Systematic Reviews in Psychology. Collabra: Psychology. 10 (1).
Status: Publicerad -
Nordström, T., Kalmendal, A., Batinovic, L. (2023). Risk of bias and open science practices in systematic reviews of educational effectiveness : A meta-review. Review of Education. 11 (3).
Status: Publicerad -
Van Den Akker, O.R., Ygram Peters, G., Bakker, C.B., Carlsson, R., Coles, N.A., et al. (2023). Increasing the transparency of systematic reviews : presenting a generalized registration form. Systematic Reviews. 12.
Status: Publicerad -
Hallin, A.E., Danielsson, H., Nordström, T., Fälth, L. (2022). No learning loss in Sweden during the pandemic : Evidence from primary school reading assessments. International Journal of Educational Research. 114.
Status: Publicerad -
Johansson, M., Nordström, T., Svensson, I. (2021). Depressive symptoms, parental stress, and attachment style in mothers and fathers two and a half years after childbirth : Are fathers as affected as mothers?. Journal of Child Health Care. 25 (3). 368-378.
Status: Publicerad -
Nilvius, C., Carlsson, R., Fälth, L., Nordström, T. (2021). Tier 2 interventions within the RtI-model for developing students' word decoding – a systematic review and meta-analysis. Cogent Education. 8 (1).
Status: Publicerad -
Svensson, I., Nordström, T., Lindeblad, E., Gustafson, S., Björn, M., et al. (2021). Effects of assistive technology for students with reading and writing disabilities. Disability and Rehabilitation : Assistive Technology. 16 (2). 196-208.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Nordström, T., Andersson, U.B., Fälth, L., Ingvar, M. (2019). Effects of a formative assessment system on early reading development. Education. 140 (1). 17-27.
Status: Publicerad -
Nordström, T., Andersson, U.B., Fälth, L., Gustafson, S. (2019). Teacher inquiry of using assessments and recommendations in teaching early reading. Studies in Educational Evaluation. 63. 9-16.
Status: Publicerad -
Nordström, T., Nilsson, S., Gustafson, S., Svensson, I. (2019). Assistive technology applications for students with reading difficulties : special education teacher’s experiences and perceptions. Disability and Rehabilitation : Assistive Technology. 14 (8). 798-808.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., Gustafson, S. (2019). Assessment Support as Part of Teacher Duties in the Subject of Swedish at the Elementary Level. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 18 (4). 85-109.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U.B., Gustafson, S. (2019). An intervention study to prevent ‘summer reading loss’ in a socioeconomically disadvantaged area with second language learners. Nordic Journal of Literacy Research. 5 (3). 10-23.
Status: Publicerad -
Nordström, T., Jacobson, C., Söderberg Juhlander, P. (2016). Early word decoding ability as a longitudinal predictor of academic performance. European Journal of Psychology of Education. 31 (2). 175-191.
Status: Publicerad -
Selart, M., Nordström, T., Kuuvas, B., Takemura, K. (2008). Effects of Reward on Self-regulation, Intrinsic Motivation and Creativity. Scandinavian Journal of Educational Research. 52 (5). 439-458.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Nordström, T. (2024). The Simple View of Reading model : en gammal trotjänare. Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi. (4). 12-13.
Status: Publicerad -
Nordström, T., Svensson, I. (2017). Response to intervention (RTI) och assisterande teknik. Dyslexi – aktuellt om läs- och skrivsvårigheter. 21-27.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Nilsonne, G., Dahlgren, P.M., Eklund, A., Danielsson, H., Carlsson, R., et al. (2023). ”Sluta betala för att få publicera forskning”. Svenska Dagbladet. (2023-03-28).
Status: Publicerad -
Nordström, T. (2019). Assisterande teknik bra inslag i läsundervisning. Skolledaren. (5). 29-32.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Nordström, T. (2018). Measures that matter : Facilitating literacy through targeted instruction and assistive technology. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 78.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Nordström, T., Kalmendal, A., Batinovic, L., Däldborg, P., Dahl, H., et al. (2024). Reproducibility, Open Science, FAIR and Risk Of Bias in Educational Systematic Reviews : A systematic living meta-review of research standards. META-REP 2024, the conference on meta-science and replicability in the social, behavioural, and cognitive sciences. October 28 to 31, 2024 in Munich, Germany.
- Nordström, T., Kalmendal, A., Lucija, B., Däldborg, P., Dahl, H., et al. (2024). FAIR-data adherence in systematic reviews : A closer (meta) view of educational science. Presented at Open Science Community Sweden Conference 2024, Växjö, Sweden, 24/9-26/9 2024.
- Nordström, T., Danielsson, H., Fälth, L. (2023). Evaluating the Simple View of Reading Model : Longitudinal Testing and Applicability to the Swedish Language. Presented at the Quantitative research methods in education conference, QRM, Gothenburg, Sweden, June 12-13.
- Kalmendal, A., Carlsson, R., Nordström, T. (2023). Visible learning, best practice or boondoggle? : Challenges in assessing a meta-meta-analysis. Presented at Unconference on Open Scholarship Practices in Education Research, Centre for Open Science, Charlottesville, United States of America.
- Hallin, A.E., Danielsson, H., Nordström, T., Fälth, L. (2022). No learning loss in Sweden during the pandemic : Evidence from primary school reading assessments. What Works Global Summit 2022: Recovery and resilience in crisis, conference theme Equity and inclusion, October 18-20.
- Nordström, T., Gustafson, S., Fälth, L., Andersson, U.B., Ingvar, M. (2019). The potential of a forward-looking assessment and teaching system on students' reading gains. European Dyslexia Association Autumn Seminar, Växjö, Sweden, September 27-29.
- Sand, C., Nordström, T., Fälth, L., Svensson, I. (2019). Assimilating and communication text via assistive technology : an alternative to reading and writing for ID school pupils aged 16-21. European Dyslexia Association Autumn Seminars 2019, Växjö, Sweden, September 27-29, 2019.
- Svensson, I., Lindeblad, E., Nordström, T., Fälth, L. (2017). Short and long-term effects of using assistive technology for students with reading and writing disabilities in compulory secondary school. Language, Literacy and Learning Conference, Perth, Australia, March 30 - April 1, 2017, Perth, Australia.
- Nordström, T., Svensson, I., Lindeblad, E., Gustafson, S., Nilsson, S. (2016). Teachers' perceptions of reading apps for reading impaired students following a RCT study. Presented at the 5th All european dyslexia conference, Modena, Italy, 21-24 september, 2016.
- Nordström, T., Söderberg, P., Jacobson, C. (2013). Word decoding as a predictor of academic success – a longitudinal study. 4th All-European Dyslexia conference, Växjö, september 19-22, 2013.
- Söderberg Juhlander, P., Jacobson, C., Nordström, T. (2012). Twenty years of reading development in Kronoberg : Consequenses of poor decoding ability in grade 2, concerning later decoding development and academic success. Nineteenth Annual Meeting, Society for the Scientific Study of Reading, 11-14 July 2012, Montreal, Canada.
- Jacobson, C., Nordström, T., Söderberg Juhlander, P., Fouganthine, A. (2012). Questionnaire results of the longitudinal study of reading development in Kronoberg, Sweden. Nineteenth Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading July 11-14, 2012 Montreal, Canada.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Nordström, T. (2022). Supporting Teachers and Struggling Readers with Assistive Technology and Assessment-Based Instruction. Presented at Diversity and inclusivity in English language education, Monash University, University of York, Thammasat University, Language Institute : Bangkok, Thailand, 9-10 December 2022.
- Nordström, T., Carlsson, R., Batinović, L., Kalmendal, A., Henriksson, I. (2022). Meta-Review of Systematic Reviews in Educational Research : Risk of Bias and Open Practices. 2022 Unconference on Open Scholarship Practices in Education Research, Centre for Open Science, Charlottesville, United States of America.
- Carlsson, R., Batinovic, L., Kalmendal, A., Nordström, T., Bergmann, C. (2021). Community Augmented Meta-analysis. Swedish Reproducibility Network (SweRN) and 2nd annual conference of Open Science Community Sweden, Stockholm, November 25, 2021.
- Nordström, T., Nilvius, C. (2021). Kartläggning och anpassning enligt modellen Response to Intervention (RTI). Dyslexikongress 2021, Stockholm, Sweden, August 19-21, 2021.
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Fälth, L., Hallin, A.E., Nordström, T. (2021). Corona-pandemins påverkan på lågstadieelevers läsinlärning. LegiLexi. 7.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Tyni, K., Bratt, A.S., Nordström, T., Wurm, M. (2021). Protocol of a qualitative systematic review on the experiences and coping of gender creative children and youth <18 yrs. in relation to gender identity. 12.
- Fälth, L., Gustafson, S., Kugelberg, E., Nordström, T. (2017). LegiLexis formativa bedömningsverktyg - Testmanual.