Tobias Svensén

Tobias Svensén

Universitetsadjunkt, viceprefekt
Institutionen för design Fakulteten för konst och humaniora
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Universitetsadjunkt på LNU sedan 2010. Har en bakgrund som grafisk designer och art director sedan sent 1990-tal. 

Utbildning:

Grafisk design vid Berghs School of Communication, Stockholm, Sverige

Bachelor of Fine Arts i design vid Högskolan i Kalmar, Kalmar, Sverige

Två-årig Master of Arts i grafisk design (Distinction Award) vid University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK

För uppdaterad och mer detaljerad information, logga in och besök profilen på LinkedIn

Undervisning

Kursansvarig och undervisande lärare:

 

Programmet för inredning- och butikskommunikation

1DI042
Visualiseringstekniker. 7,5hp (kursansvar, föreläsningar, workshops, handledning)

 

Interaktionsdesignprogrammet

1DI101
Grafisk design – interaktionsdesign. 7,5hp (kursansvar, föreläsningar, handledning)

 

Programmet för reklam, grafisk design och visuell kommunikation

Kurser inom ämnet media och kommunikationsvetenskap

1MK105
Visuell kommunikation I. 7,5hp (kursansvar, föreläsningar, handledning)

1MK209
Visuell kommunikation II. 7,5hp (kursansvar, föreläsningar, handledning)

Kurser inom ämnet design

1DI122
Typografi I. 5hp (kursansvar, föreläsningar, workshops, handledning)

1DI217
Bokdesign –fördjupning typografi. 5hp (kursansvar, föreläsningar, workshops, studieresa, handledning)

1DI218
Förpackningsdesign. 5hp (kursansvar, föreläsningar, studieresa, workshops, handledning)

1DI222
Grafisk design och visuell kommunikation II. 15hp (kursansvar, föreläsningar, handledning)

1DI232
Interaktiva medier. 7hp (kursansvar, föreläsningar, workshops, handledning)

1DI229
Projekt IV – förpackningsdesign. 8hp (kursansvar, föreläsningar, studieresa, workshops, handledning)

1DI241
Visuell identitet. 5hp (kursansvar, föreläsningar, handledning)

1DI243
Grafisk design, självständigt fördjupningsprojekt. 15hp (föreläsningar, workshops, handledning)

 

Visual Communication +Change

1DI180
Analoga verktyg och processer. 30hp (kursplanering, workshops, föreläsning)

 

Fristående kurser i grafisk design och visuell kommunikation

2DI831
Hållbara perspektiv inom grafisk design. 15hp (kursutveckling, kursansvar, föreläsningar, onlineworkshops, handledning)

2DI832
Grafisk designaktivism. 15hp (kursutveckling, kursansvar, föreläsningar, onlineworkshops, handledning)

1DI824
Grafisk design i sociala och kulturella kontexter. 15hp (kursutveckling, kursansvar, föreläsningar, onlineworkshops, handledning)

 

 

Undervisande lärare:

Programmet för inredning- och butikskommunikation

1DI047
Butikskommunikation II.
7,5hp (handledning)

 

Programmet för reklam, grafisk design och visuell kommunikation

1DI144
Kognition – inriktning visuell perception. 5hp (handledning)

1DI219
Interaktiva medier. 5hp (föreläsningar, workshops, handledning)

1DI242
Kreativ and kritisk grafisk design. 4hp (föreläsningar, handledning)

 

Produktdesignprogrammet

2DI311
Svensk möbeldesign. 30hp (handledning)

2DI30E
Produktdesign/självständigt projektarbete – Examensarbete. 20hp (handledning och Open Space workshops)

 

Fristående kurser i grafisk design och visuell kommunikation

1DI823
Grafisk designhistoria ur ett globalt perspektiv. 15hp  (föreläsningar, handledning)

 

 

Forskning

Nyligen genomförda projekt:


Ett projekt inom grafisk design och mental ohälsa som utforskar hur grafisk design kan facilitera för:
• ett stöd före, under och efter ERP-behandling (Exposure and Response Prevention) samt öka möjligheten för informationsbearbetning hos människor med OCD (Obsessive-Compulsive Disorder) samt en ångestproblematik. Detta projekt resulterade i två böcker – en bok fokuserad på individens behov och skapande av en trygg plats, samt en bok med fokus på anhöriga. 
Böckernas grafisk design baserades på en djupgående analys och tolkning av den nederländska benediktinermunken och arkitekten Hans van der Laans arkitektioniska måttsystem "plastic number" – från klosterarkitektur till trycksaksfokuserat gridsystem. 

• Artikel som baseras på en multimodal kritisk diskursanalys kring hur bildbyråbilder förflyttar sig mellan kontexter som en del i dess affärsmodell samt hur bildbyråbilder och dess visuella uttryck, som huvudsakligen baseras på betraktarens perspektiv, kan förstärka fördomar gällande mental ohälsa. 

 

Uppdrag

Programansvarig för programmet Reklam, grafisk design och visuell kommunikation (2010–2014)

Programansvarig för programmet Visual Communication + Change (2015–2016).

 

Aktuella uppdrag:

Studierektor (2015–2017, 2022–)

Utbildningsplanerare/Tjänsteplanerare (2015–2017, samt 2021–)

Ställföreträdande prefekt (2022–)

Publikationer

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Övrigt (Övrigt veten­skapligt)