Ulla-Karin Nordänger
ProfessorMitt huvudsakliga forskningsområden är LÄRARES ARBETE och villkor för detta. I flera vetenskapsrådefinansierade projekt studerar vi hur lärare ”blir” lärare och hur det som traditionellt kallats ”praktik” och ”teori” kan förstås som två sidor av samma mynt. Hur kan man förstå praktik som ett kunskapsfält och hur ser praktisk kunskap egentligen ”ut”?
Ett annat aktuellt projekt handlar om underkännanden i lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar "Låt den rätte komma ut" (finansierat av VR 2013-2016). Sist men inte minst följer vår forskargrupp en kohort av lärare som tog examen från lärarutbildningen i Kalmar 1993 i projektet "Vägskäl- en longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor" (finansierat av VR 2012-2015).
Film: När får man gå av scenen? Om lärares ständiga framträdande
Många lärare menar att de alltid förväntas framträda i lärarrollen, även på raster. Detta kan få stora konsekvenser, menar Ulla-Karin Nordänger, professor i pedagogik.
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser I projektet ska vi studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta…
-
Projekt: Hur svårt kan det va? – En teorigenererande studie om kunskapskrav och lärandeprogression genom utbildningssystemet I detta forskningsprojekt undersökte vi hur begreppet ”progression”…
-
Projekt: Inkluderande fritidshemspedagogik Syftet med detta projekt är att skapa, pröva och utvärdera insatser och metoder för att minska utanförskap och segregerande effekter i fritidshemmets…
-
Projekt: Låt den rätte komma ut! Ett projekt om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket.
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
-
Projekt: Vägskäl – två longitudinella studier av val och ideal i lärares yrkesbanor Hur behåller lärare sitt engagemang och sina ideal i yrket över tid? Vilka vägskäl ställs lärare inför? Vilka…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Gardesten, J., Nordänger, U.K., Herrlin, K. (2021). Scenkonst eller gatuteater? : Lärares arbete i relation till struktur, organisering och yrkesgränsernas utsträckning. Nordic Studies in Education. (2). 148-166.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2020). Avhopp och framtidstro : En jämförande studie av två lärargenerationer. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 14 (1). 27-45.
Status: Publicerad -
Carlsson, R., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2019). Is teacher attrition a poor estimate of the value of teacher education? A Swedish case.. European Journal of Teacher Education. 42 (2). 243-257.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2019). “Betwixt and Between” : Leisure-time Teachers and the Construction of Professional Identities. Scandinavian Journal of Educational Research. 63 (6). 884-898.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Nordänger, U.K. (2018). Gör det någon skillnad? Universitetslärares erfarenheter av en verksamhetsintegrerad lärarutbildning.. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 12 (2). 25-40.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). Notions of discretionary power. Images over time. Teacher Education & Practice. 31 (3). 404-422.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). "Separating the wheat from the chaff" - failures in the practice based parts of swedish teacher education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 17 (1). 83-103.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2016). Already elsewhere - A study of (skilled) teachers' choice to leave teaching. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 54 (February). 88-97.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2016). "Att jag kallar mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokation" : Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem. Educare. (1). 86-109.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2015). "Det såg vi ifrån början..."? : Underkännanden i den svenska lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar. Nordic Studies in Education. 35 (1). 51-69.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2015). Lärares förväntningar på yrket - bilder av handlingsfrihet 1993-2013. Pedagogisk forskning i Sverige. 20 (3-4). 195-220.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Carlsson, R. (2014). Teacher attrition the first five years - A multifaceted image. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 40 (4). 94-103.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2012). Att skärpa den praktiska blicken : handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 6 (1). 80-97.
Status: Publicerad -
Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet? : Bedömningssamtal i verksamhetsförlagd lärarutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige. 12 (1-2). 61-79.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Mellan försiktighetsprinciper och kreativitetsmod. Lärares arbete som balansakt i risk- och granskningssamhället.. Nordic Studies in Education. 31 (3). 180-193.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2010). Encounters in metaphors : Connecting the bridgeheads of teachers´practical knowledge and professional language. International Journal of Pedagogies and Learning. 6 (1). 49-61.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Landahl, J. (2009). Insurance and Assurance - Teachers´strategies in the regimes of risk and audit. European Educational Research Journal. 8 (4). 508-519.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). (Mis-?) using the E-Delphi method. An Attempt to Articulate Practical Knowledge of Teaching. Journal of Research Methods and Methodological Issues. 1 (1).
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). "Lost in translation?" : Om lärares praktiska yrkeskunnande och professionella språk. Pedagogisk forskning i Sverige. 12 (3). 177-193.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Lärande i riskzonen : konturer av ett obrukat forskningsfält. Tidskrift för lärarutbildning och forskning. 14 (1). 59-75.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Better Safe than Sorry? Risk and Educational Research. Educational Studies. 33 (1). 15-27.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Who dares to disconnect in the age of uncertainty? Teachers' recesses and "off-the-clock" work. Teachers and Teching: theory and practice. 12 (6). 623-637.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Perselli, A., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Wernholm, M., Dahl, M. (2023). Scientific grounding and navigable waterways : – practice-developing research in motion – what happened?. NERA 2023.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2019). Teacher education - a waste of time or a value for life?. NERA 2019, Education in a Global World, 6-8 March, Uppsala, Sweden : Abstract book, 2019-03-06. 620-620.
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2017). Notions of discretion : Images of teachers' professional freedom 1993-2013. Abstract book. NERA 2017. Learning and education - material conditions and consequences. Copenhangen, Denmark, 23-25 March, 2017.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2016). Lärares förväntningar på yrket 1993-2013 : På väg mot en uppdelad lärarkår?. Professionerna i mötet mellan kunskapssamhället och granskningssamhället: Förändrade villkor och nutida utmaningar. NORDPRO-konferensen 2016, Lund, 27-28 oktober, 2016.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Crossroads : A longitudinal study of Swedish teacher attrition. The first five years. Abstracts. Teachers Matter - But How? Linnæus University, Växjö, October 23-24, 2014.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Stayers, leavers and shifters : A longitudinal study of teacher attrition and retention. ECER 2014, The Past, the Present and Future of Educational Research in Europe. Network: 10. Teacher Education Research.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2014). Unfit to teach? : Failures in student teaching related to the idea of admission tests. Abstracts. NERA 42nd Congress, Education for Sustainable Development, N 19. Teachers' work and teacher education, Paralell sessions 3..
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Should I stay or should I go (or should I return)? : A longitudinal study of teacher drop-outs. Abstracts. NERA 42nd Congress, Education for Sustainable Development, N 19. Teachers' work and teacher education, Parallell sessions 5.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Detectable at First Sight? : Failures in Student Teaching Related to the Idea of Admission Tests. ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research : Network:10. Teacher Education Research.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Detectable at first sight? : Failures in student teaching related to the idea of admission tests. Creativity and Innovation in Educational Research: ECER 2013 : Network 10. Teacher Education Research.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Crossroads – a longitudinal study of choises and values in teachers work trajectories, The first five years. .
- Fransson, G., Frelin, A., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Lessons Learned – Changing Times : 87 Former Teacher Graduates on their Careers During 15 Years. ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Supervisors practical knowing as a base for mentoring. The 40th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association, 8 – 10 March 2012 : Abstract book. 117-117.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Sharpening the practial sight - a way of enhancing quality in student teacher practice. Paper presented at the conference of European Educational Research Association, Berlin.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Sharpening the practical sight : a way of enhancing quality in student teachers practce?. European Educational Research Association (ECER) 2011, Urban Education, Berlin.
- Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). The assessment of student teachers' vocational knowledge. A design experiment.. Paper presented at the Conference of EERA (European Educational Research Association), Berlin..
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Learning within the schoolbased parts of teacher education - a study of practical knowing and supervising. Paper presented at the conference of Nordic Stucies on Educational Research, Jyväskylä.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Hegender, H., Gerrevall, P., Linnér, S. (2011). The fuzziness of failing teacher students - indicators and procedures. Paper presented at the conference of ISATT, Braga, Portugal.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Gardesten, J. (2011). Att skärpa den praktiska blicken. En modell för ökad kvalitet i handledning och bedömning av yrkeskunnande.. Paper presenterat vid årliga VILÄR-konferensen (Verksamhetsintegrerat lärande), Skövde..
- Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2010). The assessment of student teachers' vocational knowledge: A design experiment. Paper presenterat vid Forskarskolan i pedagogisk bedömning:s Forsknings- och utvecklingskonferens, Stockholm.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). För säkerhets skull - en studie av lärararbetet i risksamhället. Presentation vid konferensen Gränssättning inom och utanför professioner, Malmö.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). School-staging and back-watching – teachers’ strategies in risk-concious shools. Paper presented at the conference of Europeans Sociological Association, Lisboa.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Finding ways of articulating teachers' practical knowledge. American Educational Research Conference, New York.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Relations between teachers' practical knowledge and professional language. American Educational Research Conference, New York.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Experiences and expressions. The core of teachers' competence - and how they talk about it. Presentation at the international conference of education, Athens.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Lost in translation - Kan lärares praktiska kunnande översättas till professionellt språk?. Konferens FoU i Praksis, Trondheim.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Turned On and Tuned In - Teachers Work Outside Classrooms. International Congress of Qualitative Research, University of Illinois.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hultman, G., Schoultz, J., Hegender, H. (2005). Application of converse thinking: Interchange of practical assignments with theoretical applications in teacher education. Paper presented at the Conference of EERA (European Educational Research Association), Dublin.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2005). Who dares to disconnect in the age of uncertainty?. International Congress of Qualitative Research, University of Illinois, USA.
- Nordänger, U.K. (2003). The invisible parts of teachers work: oppression or opportunity. NERA.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2003). Hide and seek: Fighting Neo-liberalism with its own weapons. EERA-conference.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2003). Three sides of a coin: Perspectives and positions in school reconstruction. EERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2003). The invisible parts of teachers work: oppression or opportunity. NERA.
- Nordänger, U.K. (2002). The Invisible Impact. .
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Kroksmark, T. (2002). Is there a teacher somewhere in the building?. EERA.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2002). The value of the invisible. AERA-conference.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2022). Stayers: In the long run : A comparative study of retention in two Swedish teacher generations. The Palgrave Handbook of Teacher Educaton Research. London, Palgrave Macmillan. 121-142.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2021). Man måste veta vad man önskar sig : Skolexistens mellan belastning och belöning. Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten. Lund University. 89-103.
Rapport (Refereegranskat)
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Nordänger, U.K. (2010). Hur framträder lärarskicklighet? : Om framträdanden, ramverk och fasader som delar av yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift. 19 (2). 63-80.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Kroksmark, T. (2002). Who qualifies who – and into what?. Didaktisk Tidskrift.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2015). Vägskäl : En longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor. .
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Hultman, G., Schoultz, J. (2009). Vad händer om man tänker tvärtom? Går det att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lararutbildningen?. Paper presenterat vid Vetenskapsrådets årliga konferens: Resultatdialogen 2009, Umeå.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Tracking down or loosing sight of teachers practical knowledge? The dilemmas of an e-Delphi study. NERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Cheerful, silent and shy - Stories and professional images in teacher education. NERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Stories and professional images in teacher education. NERA-konferens.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Relocation - A way of recruiting new groups of students into teacher education?. NERA-Conference (Nordic Educational Researc Association).
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2024). Lärarperspektiv på kunskapskrav och kunskapsprogression. Kunskapskriterier och kunskapsprogression : genom det svenska utbildningssystemet. Studentlitteratur AB. 213-244.
- Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2020). De första åren i yrket : nyutexaminerade lärares upplevelser av en ny yrkesroll. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 101-117.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2018). "Så fort det händer nånting så skriver jag" - om lärararbetet och risksamhällets ömtåliga barn. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 211-231.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2018). Teacher education in Sweden. International Handbook of Teacher Education World Wide : Vol 3. Nicosia, HM Studies. 407-420.
- Nordänger, U.K. (2017). Hur lärarkvalitet framträder - om ramverk och fasader. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 91-106.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2017). Att skilja agnarna från vetet - om underkännanden i lärarutbildningens VFU. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 192-211.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Frelin, A., Fransson, G., Andrae Thelin, A. (2015). "Väg-skäl" : En longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor. Resultatdialog 2015. Stockholm, Vetenskapsrådet. 149-159.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Tryggare kan ingen vara? Det sakrala barnet i risksamhället. Uppbrott. Brytpunkter & övergångar i tid och rum. Kalmar studies in humanities and social sciences. 140-148.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap. Läraren i blickpunkten - olika perspektiv på lärares liv och arbete. Stockholm, Lärarförbundets Förlag.
- Nordänger, U.K. (2005). Det Ständiga framträdandet. Gränslösa tider och tidlösa gränser i skolans vardag.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Nordänger, U.K. (2002). Lärares raster. Innehåll i mellanrum. Doctoral Thesis.
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Nordänger, U.K. (1999). Möjligheter och mål. Sökande efter samband mellan lärares kåranda och skolans demokratimål.. Licentiate Thesis.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Hultman, G., Schoultz, J., Wedin, A., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., et al. (2012). Lärandet i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen : Yrkeslärande, lärlingsprocesser och handledarskap. Resultatdialog 2012, Vetenskapsrådets rapportserie, 7:2012. 174.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Verksamhetsförlagd utbildning vid lärarprogrammen, Linnéuniversitetet : ett ramverk.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gerrevall, P., Linnér, S. (2010). Verksamhetsförlagd utbildning : ett styrkeområde vid Linnéuniversitetet.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Preventiva och promotiva strategier i risksamhällets skola - 8000 år av erfarenhet. Högskolan i Kalmar, Humanvetenskapliga institutionen.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Hultman, G., Schoultz, J. (2009). Vad händer om man tänker tvärtom? Går det att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lärarutbildningen?. Resultatdialog 2009: Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2009:2.
- Nordänger, U.K., Havung, M. (2007). "Om dom säjer vetenskaplig en gång till så spyr jag"- Erfarenheter av att handleda examensarbeten. Skolmästarkonst i ett nytt århundrade.. Högskolan i Kalmar.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2006). Utvärdering av forskarutbildning i pedagogik vid Växjö universitet.
- Persson, L., Nordänger, U.K. (2006). Vad kan en lärare som inte du kan? : lärarstudenters bilder av lärarkompetens i början och slutet av utbildningen. Humanvetenskapliga institutionen. 93.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Thelin, A, A. (2004). Det är så himla svårt att sätta fingret på det – Åsikter om mötet mellan skola och forskning. Skolmästarkonst i ett nytt århundrade.. Högskolan i Kalmar.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Lärarstudenter. Skolmästarkonst i ett nytt århundrade. Högskolan i Kalmar.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Lärares osynliga arbete. : Skolmästarkonst i ett nytt århundrade. Högskolan i Kalmar.
- Nordänger, U.K. (2003). NOVA - Något om verksamma lärares arbete, skolutveckling och forskningsanknytning av lärarutbildningen..
- Nordänger, U.K. (1997). Lärarna i årskurs 5. En deskriptiv redogörelse för lärarenkäten i UG 95.. Växjö universitet, Pedagogisk kommunikation.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). En gång lärare alltid lärare. Pedagogiska Magasinet. (21 september).
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Trygghet bakom staket. Magasinet Neo. (Nummer 1, januari/februari 2009).
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K. (2003). Om mellanrum och innehåll. Arbetarskydd.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K. (2003). "Om mellanrum och innehåll". Arbetarskydd.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2022). Att artikulera lärares yrkeskunnande : erfarenheter från en ostyrig e-Delphistudie. Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan. Liber. 104-122.