Ulrika Bossér
UniversitetslektorJag arbetar sedan 2018 som lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och lärande. Jag har disputerat inom naturvetenskapernas didaktik. I min avhandling undersökte jag olika aspekter av hur samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, till exempel genteknik eller hanteringen av vargfrågan i Sverige, kan integreras i undervisningen i ämnet Naturkunskap på gymnasiet. Utifrån studier både av kommunikation under lektioner och lärares kollegiala reflektioner visar resultaten att en särskild utmaning i undervisningen är att integrera diskussioner som rymmer olika perspektiv på aktuella samhällsfrågor samtidigt som eleverna ska utveckla specifika naturvetenskapliga ämneskunskaper. Resultaten bidrar med kunskap om på vilket sätt lärares kommunikation med eleverna i klassrummet kan få betydelse för hur olika mål i undervisningen kan balanseras.
Jag har en bakgrund som ämneslärare i kemi och matematik på gymnasiet.
Undervisning
Jag undervisar huvudsakligen i kurser som rör didaktik och läroplansteori samt uppföljning, utvärdering och utvecklingsarbete inom lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna. Jag arbetar inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet.
Forskning
I min forskning intresserar jag mig främst för lärares och förskollärares kollegiala utveckling av undervisning. Det handlar bland annat om att förstå förutsättningarna för att framgångsrikt integrera samhällsfrågor med ett naturvetenskapligt innehåll, SNI, i skolans undervisning i naturvetenskap. De förutsättningar jag undersöker handlar främst om lärares organisation och genomförande av undervisningen.
Mina forskargrupper
-
Centrum för naturvetenskapernas didaktik Centret är placerat vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap i Kalmar, men har medlemmar även från fakulteten för samhällsvetenskap och fakulteten för…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Att befästa vetenskapligt förhållningssätt och synliggöra beprövad erfarenhet I detta projekt undersöker lärare vid två förskolor systematiskt sin praktik, med fokus på dokumentation och…
-
Projekt: Ett nytt platsoberoende entreprenörskap på landsbygden Det övergripande syftet med detta projekt är att, i samarbete med landsbygdskommuner, undersöka och utveckla förutsättningarna för…
-
Projekt: Lärares gränslösa föräldrakontakter I detta projekt undersöker vi hur lärares föräldrakontakter som arbetsmiljörisk kan förstås, hanteras och avgränsas.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Bossér, U., Lindahl, M. (2021). Teachers’ Coordination of Dialogic and Authoritative Discourses Promoting Specific Goals in Socioscientific Issue-Based Teaching. International Journal of Science and Mathematics Education. 19 (3). 461-482.
Status: Publicerad -
Bossér, U., Lindahl, M. (2020). Students' Use of Open-Minded Attitude and Elaborate Talk in Group Discussion and Role-Playing Debate on Socioscientific Issues. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 16 (12). 1-13.
Status: Publicerad -
Bossér, U., Lindahl, M. (2019). Students' positioning in the classroom : a study of teacher-student interactions in a socioscientific issue context. Research in science education. 49 (2). 371-390.
Status: Publicerad -
Bossér, U., Lundin, M., Lindahl, M., Linder, C. (2015). Challenges faced by teachers implementing socio-scientific issues as core elements in their classroom practices. European Journal of Science and Mathematics Education. 3 (2). 159-176.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Glaés-Coutts, L., Bossér, U. (2022). Curriculum making in preschool : developing conversations arounda reflection tool to deconstruct curriculum language. Education between Hope and Happening – Developing Powerful Curriculum Theorizing in Challenging Times, 9:e Nordiska Läroplansteorikonferensen, Linnéuniversitetet, 20-21 oktober 2022, Abstracts. 21-22.
- Bossér, U., Lindahl, M. (2018). Lärares kommunikativa ansatser under klassrumsdiskussioner om samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. .
- Bossér, U., Lindahl, M. (2017). Teachers’ management of classroom discussions on socioscientific issues. .
- Bossér, U. (2016). Acknowledging students' voices in the context of a socio-scientific issue. .
- Bossér, U., Lindahl, M. (2016). Positioning students as participants in discussions and decision-making on socioscientific issues (SSI). .
- Bossér, U., Lundin, M., Linder, C., Lindahl, M. (2013). Teachers’ challenges when faced with developing their practice through the integration of SSI. .
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Wahlström, N., Bossér, U., Vogt, B. (2023). Teaching as a pedagogical responsibility : an introduction. Journal of Curriculum Studies.
Status: Epub för tryck -
Bossér, U., Sjöström, J. (2020). Samhällsfrågor i nv-klassrummen – från enkel kontextualisering till fokus på handlingskompetens för global miljörättvisa. ATENA Didaktik. 2 (1). 1-7.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Bossér, U., Lindahl, M. (2020). Kvaliteter i elevers samtal under gruppdiskussioner och rollspel om samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. FND (Svensk förening för forskning i naturvetenskapernas didaktik) konferens 2020, Göteborgs universitet (digital konferens), 11-12 november 2020 : Flerspråkighet och multimodalitet i naturvetenskapernas och teknikens didaktik.
- Bossér, U. (2019). Utveckling av undervisning kring samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll – utmaningar och möjligheter. Forum för forskningsbaserad NT-undervisning : Bidrag från konferensen FobasNT18 13 – 14 mars 2018 i Norrköping. 71-78.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Lindahl, M., Bossér, U., Schenker, K. (2022). Ämnesöverskridande arbete för integrering av skolämnens kunskaps- och demokratiuppdrag. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 61-72.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Bossér, U. (2018). Exploring the complexities of integrating socioscientific issues in science teaching. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 106.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Bossér, U. (2022). Barns perspektiv och delaktighet i undervisning för hållbar utveckling. ATENA didaktik. 4 (1).
Status: Publicerad -
Bossér, U. (2020). Tema: Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. ATENA didaktik. 2 (1).
Status: Publicerad