Zeynab Mohseni
DoktorandZeynab (Artemis) Mohseni fick sin associerade examen i Software Computer, hennes B.Sc. i datateknik och hennes M.Sc. i datateknik från Iran. Från 2017 till 2019 arbetade hon som forskare vid Universidad Antonio de Nebrija, Madrid, Spanien. Hennes forskningsintresse är inom området Visual Learning Analytics (VLA).
Forskning
Min forskning fokuserar på Visual Learning Analytics (VLA) verktyg för lärare för att stödja beslutsfattande och inlärningsbanor. Detta ämne är en del av EdTechLnu-forskningsgruppen som syftar till att bättre förstå och konstruera komplexa utbildningsdata. Jag utvecklar VLA-metoder och verktyg för att analysera data som samlats in från digitala lärresurser. Som en följd av detta får lärare möjlighet att bättre förstå elevernas inlärningsframsteg. Genom att slå samman olika individuella visualiseringar hjälper VLA-verktyg också lärare att underlätta och främja elevers studieprestationer.
2022 var jag en av två vinnare av Linnéuniversitetets EUniWells pitchtävling för doktorander inom individuell och social hållbarhet samt miljö och hållbarhet. Stipendiet var på 500 euro vardera och en workshop i vetenskapskommunikation vid Nantes Université, Frankrike. Se nyheten på svenska nedan.
Mina forskargrupper
-
Computational Social Sciences Forskningen inom området Computational Social Sciences inom Linnaeus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications (DISA) handlar om att producera och…
-
EdTechLnu Forskningen inom kunskapsområdet EdTechLnu har tre huvudspår: • Utveckling av ny teknologi för att stödja utbildning och lärande. • Undersökning av undervisning och lärande där elever och…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Visuell inlärningsanalys för att stödja lärarnas pedagogiska arbete Detta doktorandprojekt innefattar ett samarbete med ett antal EdTech-bolag som utvecklar digitala läromedel. Målet…
-
Projekt: Utbildningsteknologi i grundskolan Projektet syftar till att förändra lärares utbildningspraktik och förbättra elevers skolresultat. Detta ska ske med hjälp av datastyrt besluts- och…
-
Såddprojekt: Att undersöka maskininlärningsalgoritmer för att stödja pedagogiskt beslutsfattande i grundskolan Det övergripande målet med forskningen för detta såddprojekt inom Linnaeus University…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Masiello, I., Mohseni, Z., Palma, F., Nordmark, S., Augustsson, H., et al. (2024). A Current Overview of the Use of Learning Analytics Dashboards. Education Sciences. 14 (1).
Status: Publicerad -
Mohseni, Z., Masiello, I., Martins, R.M. (2024). A technical infrastructure for primary education data that contributes to data standardization. Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education.
Status: Epub för tryck -
Mohseni, Z., Masiello, I., Martins, R.M., Nordmark, S. (2024). Visual Learning Analytics for Educational Interventions in Primary and Secondary Schools : A Scoping Review. Journal of Learning Analytics. 11 (2). 91-111.
Status: Publicerad -
Nordmark, S., Augustsson, H., Davidsson, M., Andersson-Gidlund, T., Holmberg, K., et al. (2024). Piloting Systematic Implementation of Educational Technology in Swedish K-12 Schools : Two-Years-In Report. Global Implementation Research and Applications.
Status: Epub för tryck -
Mohseni, Z., Masiello, I., Martins, R.M. (2023). Co-Developing an Easy-to-Use Learning Analytics Dashboard for Teachers in Primary/Secondary Education : A Human-Centered Design Approach. Education Sciences. 13 (12).
Status: Publicerad -
Masiello, I., Fixsen, D.L., Nordmark, S., Mohseni, Z., Holmberg, K., et al. (2023). Digital transformation in schools of two southern regions of Sweden through implementation-informed approach : A mixed-methods study protocol. PLOS ONE. 18 (12).
Status: Publicerad -
Mohseni, Z., Martins, R.M., Masiello, I. (2022). SBGTool v2.0: An Empirical Study on a Similarity-Based Grouping Tool for Students’ Learning Outcomes. Data. 7 (7).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Becerra, A., Mohseni, Z., Sanz, J., Cobos, R. (2024). A Generative AI-based Personalized Guidance Tool for Enhancing the Feedback to MOOC Learners. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). 1-8.
- Mohseni, Z., Masiello, I., Martins, R.M. (2023). Towards a Teacher-Oriented Framework of Visual Learning Analytics by Scenario-Based Development. DCECTEL 2023 Doctoral Consortium of ECTEL 2023 : Proceedings of the Doctoral Consortium of the 18th European Conference on Technology Enhanced Learning (DCECTEL 2023)co-located with the 18th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2023)Aveiro, Portugal, 4-8 September 2023. 12-17.
- Holmberg, K., Andersson-Gidlund, T., Masiello, I., Rack, J., Mohseni, Z. (2023). Teachers' approaches to digital technology : when organizations' and teachers' practices are not constructively aligned. Nordic Educational Research Association (NERA): Digitalization and Technologies in Education Opportunities and Challenges 15 -17 March, 2023.
- Mohseni, Z., Martins, R.M., Masiello, I. (2021). SAVis : a Learning Analytics Dashboard with Interactive Visualization and Machine Learning. CEUR Workshop Proceedings, Volume 2985.
- Mohseni, Z., Martins, R.M., Masiello, I. (2021). SBGTool : Similarity-Based Grouping Tool for Students’ Learning Outcomes. Proceedings of the 2021 Swedish Workshop on Data Science (SweDS).
- Mohseni, Z., Martins, R.M., Milrad, M., Masiello, I. (2020). Improving Classification in Imbalanced Educational Datasets using Over-sampling. Proceedings of the 28th international conference on computer in education. 278-283.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Masiello, I., Mohseni, Z., Nordmark, S. (2023). Trends and Issues of Digital Learning in Sweden. Trends and Issues of Promoting Digital Learning in High-Digital-Competitiveness Countries : Country Reports and International Comparison. Taiwan, Technological and Vocational Education Research Center (TVERC), National Taiwan Normal University, Taiwan and K-12 Education Administration (K12EA), Ministry of Education, Taiwan. 311-347.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Mohseni, Z., Kiani, V., Rahmani, A.M. (2019). A Task Scheduling Model for Multi-CPU and Multi-Hard Disk Drive in Soft Real-time Systems. International Journal of Information Technology and Computer Science. 11 (1).
Status: Publicerad -
Mohseni, Z., Reviriego, P. (2019). Reliability Characterization and Activity Analysis of lowRISC Internal Modules against Single Event Upsets Using Fault Injection and RTL Simulation. Microprocessors and microsystems. 71.
Status: Publicerad -
Mohseni, Z., Reshadi, M. (2018). A Deadlock-free Routing Algorithm for Irregular 3D Network-on-Chips with Wireless Links. Journal of Supercomputing. 74 (2). 953-969.
Status: Publicerad -
Kiani, V., Mohseni, Z., Rahmani, A.M. (2015). Real-time Scheduling for CPU and Hard Disk Requirements-Based Periodic Task with Aim of Minimising Energy Consumption. International Journal of Information Technology and Computer Science. 7 (10). 54-60.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Mohseni, Z.(. (2024). Development of Visual Learning Analytic Tools to Explore Performance and Engagement of Students in Primary, Secondary, and Higher Education. Doctoral Thesis. Växjö, Sweden, Linnaeus University Press. 98.