Visual Communication +Change

180 hp

Vill du använda dig av visuell kommunikation för att göra skillnad i världen? Då är det här rätt utbildning för dig. Utbildningen kombinerar kreativa processer konstnärlig gestaltning, bildkonst och grafisk design med kunskap om hållbarhet för att förbereda dig för ett yrke som visuell kommunikatör utrustad med en mängd olika grafiska verktyg och begrepp.

Den här utbildningen ger dig både en introduktion till dagens stora globala frågeställningar, och visuella och digitala redskap för att få ordning till ett ibland överväldigande informationsflöde och beröra människor på djupet.

Utbildningen är uppbyggd kring projekt där individuella arbeten varvas med grupparbeten. I vissa delkurser får du möjlighet att samarbeta med lokala och regionala aktörer i Småland.

Undervisningen på Visual Communication + Change sker på engelska och programmet har internationell antagning. Det betyder att du redan som student ingår i en grupp som präglas av mångfald och att du blir väl rustad för en internationell karriär.

Visual Communication + Change finns i Växjö, Småland – en region präglad av entreprenörskap, tillverkning och hantverk. Samarbetsprojekt och studiebesök ger dig unika möjligheter att dra nytta av detta. Studiemiljön i Växjö är personlig, trygg och kreativ med närhet till våra yrkesverksamma lärare och forskare. Linnéuniversitets många ämnen ger dig möjligheter till disciplinövergränsande samverkan.

Studiemiljön i Växjö är utforskande och kreativ med närhet till yrkesverksamma designers, bildkonstnärer, lärare och gästföreläsare från olika institutioner på universitet.

Kandidatutbildningarna i design på Linnéuniversitetet fick betyget “hög kvalitet “ i den senaste nationella utvärderingen av utbildningar på konstnärlig grund.

Karriär

Utbildningen förbereder dig för ett flertal olika yrken världen över där du får använda din kreativa kompetens i relation till din förståelse av hållbarhetens komplexitet. Tidigare studenter på programmet arbetar inom olika discipliner och områden, exempelvis som freelancande grafiska designers eller på traditionella grafiskadesignföretag, människorättsorganisationer, NGOs, politiska partier, förläggare och med initiativ drivna av lokalsamhällen eller kommun. Några har startat egna företag och flera har fortsatt sina studier vid framstående svenska universitet.

Examen

Konstnärlig kandidatexamen med inriktning visuell kommunikation, Huvudområde: Design

symboler agenda 2030
Programet är hållbarhetsmärkt
Detta program är hållbarhetsmärkt, vilket innebär att flertalet kursers mål och innehåll behandlar perspektiv på hållbar utveckling med utgångspunkt i ett eller flera mål i Agenda 2030. Delar av kurslitteratur, kursuppgifter och examination kopplar till Agenda 2030 och ger goda förutsättningar att, utifrån ett hållbarhetsperspektiv, problematisera och kritiskt reflektera kring ämne och profession.

Detta program behandlar främst mål 1-16 i Agenda 2030.

Internationella möjligheter

Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partnerlärosäten världen över. Du kan också göra praktiken i programmet utomlands. Dessutom kan du göra ett fältarbete inför ditt examensarbete utomlands. Det innebär att du samlar in material till ditt arbete i ett annat land under cirka två månader. Läs mer om vilka internationella möjligheter du har vid Fakulteten för konst och humaniora på Linnéuniversitetet.

Ansökan och portfolio

Ansök till programmet via antingen www.antagning.se (på svenska) eller www.universityadmissions.se (utanför Sverige). Inlämning av dokumentation som intygar att du är behörig till universitetsstudier skickas in där.

Observera att antagningen till programmet är baserat på ett särskilt urval, vilket inkluderar portfolio, ett personligt brev och betyg. Av dessa kriterier kommer portfolio att väga tyngst. Du kan ansöka på två sätt:

  1. Med portfolio, personligt brev och betyg
  2. Med personligt brev och betyg

Observera att personligt brev krävs i båda alternativen. Anvisningar för portfolion och personligt brev hittar du nedan. 

Vänligen skicka in din ansökan, portfoliouppgifterna inkluderade (se beskrivning nedan), senast sista ansökningsdag:

  1. Sista ansökningsdag 15 januari 2024 för internationella sökande. Anmälningskod: LNU-F2309. Din portfolio och personligt brev på engelska ska laddas upp senast den 1 februari 2024.
  2. Sista ansökningsdag 15 april 2024, för alla inom EU. Anmälningskod LNU-G0195. Din portfolio och personligt brev på engelska ska laddas upp senast den 2 maj 2024.

Studentportfolio

Visual Communication + Changes examensarbeten 2023: https://designportfoliolnu.se/change-database/?termid=134 

Visual Communication + Changes examensutställning 2022: https://designportfoliolnu.se/features/graduation-exhibition-2022-visual-communication-change-bfa/

Studentprojekt: https://designportfoliolnu.se/tag/vcc/

Tio design- och kommunikationsprojekt från Linnéuniversitetet på Dezeen School Shows: https://www.dezeen.com/2024/02/01/design-communication-student-projects-linnaeus-university-dezeen-schoolshows/

Utbildningen har gett mig verktyg för att bana väg för en bättre framtid

Rabea student visual communication + change

"Jag har alltid varit intresserad utav svensk design och jag hade aldrig varit i skandinavien innan jag började mina studier här. Det var blandningen av grafisk design och den hållbara inriktningen som gjorde att jag sökte till Visual communication + change. Min utbildning har gjort mig mer medveten och gett mig verktyg för att sprida idéer och bana väg för en bättre framtid. Mitt drömjobb är att driva ett kafé och frilansa som grafisk formgivare, vilket jag är påväg att förverkliga då jag snart öppnar ett kafé i Kalmar. Kaféet heter Oas och den kommer att ha en organisk och hållbar inriktning med fokus på mycket närproducerat." /Rabea, student på programmet visual communication + change. 

Studentprojekt

Clean & Connect. Made by 2nd year students in Kalmar during the course Småland, Module 1: Interaction Design II, 4th semester.

In collaboration with KalmarHem student housing, the students developed a proposal to: how the communal laundry rooms can be a more comfortable and inclusive space for all students (international and Swedish), by bringing back the community aspect and increase social connections.

Through participatory investigative research methods, the students interviewed and meet with the different stakeholders, KalmarHem and students living in their apartments and observed and visited different laundry rooms. During the design process, they then explored and developed tools and strategies of communication focusing on an inclusive and ‘multicultural’ approach with the stakeholders.

Dinner Time: Made by 1st year students in Kalmar during their module 3 Human Needs vs. Luxury - Motion Graphics, 2nd semester.

"The movie Dinner Time is a critical statement towards the meat consumption/production in today's society. The movie is set in a parallel universe where the roles of the animals and the humans are switched. This is to criticise how meat has become a luxury rather than a human need.
In the movie we follow a mother and her son performing their daily routine of shopping/preparing for dinner. The main characters meet other animal characters such as a bull, a sheep and a pig. These characters perform activities that are perceived as normal when done by humans. The movie begins with the main characters entering a supermarket and buying groceries. The middle scene takes place in the kitchen where the mother cow prepares dinner while watching a cooking show. The last scenes take the audience to the place where the meat is produced and transported. This emphasises the circle of meat consumption."

Josipa hittade rätt med Visual Communication + Change

Bild på Josipa

Josipa hade tidigare studerat sociologi, men trots att hon brann för ämnet så upplevde hon att något saknades. När hon hittade Visual Communication + Change kändes det som ett program som erbjöd precis det hon var ute efter.

Nyfikenheten förde Carla till Visual Communication + Change

Bild på Carla

Att hon får syssla med det hon älskar, konst och vara kreativ, under utbildningen är för henne väldigt givande.  

Mer om programmet

Växjö – studentstaden med ett levande campus

Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.

Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd. 

Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss. 

Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten. 

Läs mer om våra studentstäder 

Studenter i hus M