Biblioteks- och informationsvetenskap

180 hp

Vill du bli specialist på informationsförmedling med människors behov av kunskap och kulturupplevelser i centrum? Vi erbjuder en mångvetenskaplig utbildning som betonar de nödvändiga tekniska och pedagogiska kompetenserna hos framtidens bibliotekarier.

Bibliotekarien organiserar och gör önskad information tillgänglig för olika typer av användare, till exempel skolelever, allmänhet, forskare och yrkesspecialister i näringsliv och organisationer. Eftersom informationssamhället har medfört en stark ökning i mängden information har kraven på bibliotekarien ökat kraftigt. Dels kräver användning av de nya medierna en utökad teknisk kompetens, dels finns spännande pedagogiska utmaningar i att tillgodose olika användargruppers speciella önskemål och behov. Utbildningen har fyra kunskapsområden som man arbetar inom: brukare-bibliotek-samhälle, informationskompetens, bibliotekspedagogik samt kunskapsorganisation med informationsarkitektur. Den innehåller teoretiska, praktiska och även verksamhetsförlagda delar.

Tidigare studenter berättar

Lisa Karlsson

Lisa Karlsson tog examen från programmet Biblioteks- och informationsvetenskap i juni 2013, idag arbetar hon på biblioteken i Kungsbacka.

– Efter min examen pluggade jag ett år till på universitetet, men sedan sommaren 2014 har jag arbetat på biblioteken i Halmstad och nu är jag på biblioteken i Kungsbacka. Jag har inte varit utan bibliotekariejobb sen jag slutade studera, och det har inte varit särskilt svårt att få jobb.

Innan Lisa började studera programmet Biblioteks- och informationsvetenskap läste hon litteraturvetenskap i Göteborg. Hon valde programmet för att hon tycker om att förmedla kunskap till andra och med basen i litteraturvetenskap lade grunden för det framtida yrkesvalet.

– Att förmedla litteratur eller annan information till människor är en viktig och rolig uppgift!

Att studera på programmet tyckte Lisa var roligt. För varje kurs kände hon sig än mer redo att faktiskt arbeta inom detta område.
– Vi var ett härligt, inte för stort, gäng som pluggade tillsammans i tre år och jag tyckte om kurserna. Växjö var jättebra. Tätt Campus som inte ligger utspritt över halva stan. Nära till allt. Nära till skolan, vänner, affärer, naturen. Saknade inte något.

Examensarbetet skrev Lisa tillsammans med en kompis och det hette "Ursäkta, var står era grafiska romaner?" som handlade om tecknade serier för vuxna och grafiska romaner, om hur de skyltas på bibliotek och vilken läsfrämjande förmåga de har utomlands och vilket fantastiskt verktyg de skulle kunna få i Sverige som läsfrämjande kraft för barn och ungdomar och även vuxna.

Till hösten väntar en fast tjänst som barnbibliotekarie på ett av närbiblioteken i Kungsbacka.
– Och barnbibliotekarie var precis den profil som jag siktade mot under min utbildning.

Fram till dess forsätter Lisa med sin tjänst som timvikarie i Kungsbacka och det är väldigt varierade arbetsuppgifter som Lisa känner att hon lär sig mycket av.
– Det är roligt, och en får se massor av olika bibliotek och olika sätt att arbeta på. Det är viktigt, för om en får fast tjänst med en gång så missar en ju det och jag är ändå glad för min timvikarie-tid. Det har givit mig erfarenhet och inspiration för min framtida tjänst.


– Jag har haft stor nytta av min utbildning. Förutom informationssökningsbiten är jag otroligt tacksam för alla kurser i pedagogik som kanske är den särskilda profilen i Växjö. Att förstå hur andra tänker, att vi alla tänker och är olika individer hjälper en otroligt mycket i arbetet. Varje möte är unikt och som en av mina lärare sa en gång så kommer vi ständigt missförstå varandra, för vi har olika uppfattning om allting. Eftersom vi har läst om det och diskuterat dessa världsuppfattningar på många seminarier så känner jag mig säker när jag möter användarna ute i disken. Jag försöker vara lugn och positiv och göra mitt allra bästa för att deras upplevelse av biblioteket ska bli så bra som möjligt och utan pedagogiken hade det varit oerhört mycket svårare.

– Välj Växjö! Det finns fantastiska möjligheter på bibliotek. Det som syns på ytan är inte det som egentligen sker. Och om en gillar att förmedla information och litteratur så är biblioteket hjärtat för sådana möten. Om inte annat så kommer du få tre fantastiska studieår. Med praktik. Med problembaserat lärande. Med vänner. Ha kul!

 

Jonas Stål åker skateboard utanför universitetsbiblioteket

Pedagogik och projektkunskap viktigt för yrkesrollen

Jonas Stål har tillbringat mycket av sin tid på bibliotek, och nästan lika mycket funderade han över sitt yrkesval. Därför valde han att jobba två år som biblioteksassistent innan han sökte till utbildningen inom Biblioteks- och informationsvetenskap. Men väl där så var målet klart – att gå ut i arbetslivet som bibliotekarie.

Nu har hans stora intresse, för att läsa, skriva och fördjupa sig i mängder av böcker, gett honom ett kreativt arbete som bibliotekarie på Koordinaten - ett allaktivitetshus i centrum av Oxelösund.
– Idag har jag en bibliotekarietjänst med webbansvar. Det är ett flexibelt och kreativt arbete, där jag förmedlar kunskap. Jag skriver ofta artiklar till hemsidan vilket innebär en möjlighet att fördjupa sig i den bokskatt som biblioteket erbjuder.
Jag hjälper också två gamla entusiaster att skriva en bok om 1960-70-talets ungdomsgård här i Oxelösund som hade ett fantastiskt musikliv. Den viktigaste uppgiften jag har som bibliotekarie är dock att kunna möta människor och ge bra service till besökarna. En dag i veckan är Jonas även och lånar ut böcker till internerna på fängelset i närheten.

På utbildningen utgör ämnet pedagogik en viktig del. Det väckte Jonas intresse och utgjorde hans fördjupningsämne.
– Under utbildningstiden jobbade vi mycket med den pedagogiska grundsynen, både på individnivå och i samspel mellan grupper. Jag fick med mig en styrka i min egen pedagogiska grundsyn vilket är otroligt viktigt i bemötandet av människor. Annars nämner han erfarenheten av att jobba i projekt som det han har mest nytta av i jobbet.
– Jag har lärt mig att våga dra igång saker i arbetslivet. På utbildningen jobbade vi projektgemensamt från dag ett och det är bra att få lära sig samarbeta för att hitta lösningar på frågor.

Biblioteken – en öppen mötesplats

Trots att Jonas valde att inrikta sig mot pedagogik så jobbar han idag med teknik.
– Bibliotekens viktigaste roll är att vara en öppen mötesplats. Som webbansvarig jobbar jag just nu mycket för 24-timmarsbiblioteket och den tillgänglighet som det innebär. Trots att vi är ett litet bibliotek så har vi köpt in den modernaste tekniklösningen som finns för biblioteksverksamhet.

Bibliotekarie – ett flexibelt yrke

Att jobba som bibliotekarie idag innebär ett flexibelt yrke som utvecklas i takt med tiden. Jonas ser framtiden an med tillförsikt.
– Jag ser framför mig att yrket kommer förändras. Biblioteken kommer kanske integreras med andra verksamheter, så som upplägget är här på Koordinaten. Mötet med människor kommer stå mer i centrum och det blir allt viktigare med kunniga förmedlare av såväl skönlitteratur som kvalificerad litteratur.

Mer om programmet

Bibliotekarieyrket är varierat yrke, som kan innebära många olika slags arbeten. Fackföreningen DIK vill slå ett slag för bibliotekariens breda och kvalificerade kompetens och har producerat kortfilmer på temat för att belysa detta. Du hittar dem här.

 

Karriär

Programmet för biblioteks- och informationsvetenskap syftar till att ge dig den grund du behöver för att kunna arbeta inom till exempel skolbibliotek, folkbibliotek och bibliotek vid högskolor och universitet - men också inom andra områden av informationssektorn, både i offentlig och privat verksamhet. I hela Europa växer en ny arbetsmarknad fram för akademiskt utbildade specialister på informationssökning och informationsförmedling.

Examen

Filosofie kandidatexamen

Distans

Att studera på distans ger dig som student andra möjligheter än vad campusutbildning ger. Det innebär att du själv till viss del ska kunna planera dina studier både vad gäller tid och plats.

Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar,men den gemensamma nämnaren är att en stor del av studiearbetet sker på nätet. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en webbstudieplats med diskussionsforum, grupparbete, inspelade föreläsningar eller videomöten med hjälp av en webbkamera.

Studenter grupparbetar

Växjö

Som student i Växjö har du nära till allt - staden, skogen och sjöarna. Promenadstråket från campus runt Växjösjön når nästan ända in till centrum och är perfekt för löpning och promenader.

Många av studenterna bor på campusområdet medan andra väljer att bo i centrala Växjö. På campus är det alltid liv och rörelse. Under en dag rör sig många studenter mellan föreläsningssalar, bibliotek, restauranger, pubar och friluftsområden. Växjö är också känt för sitt musikliv. Varje vecka kan du se mer eller mindre kända band på någon av Växjös scener.

Studenter i parken