Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Ingång idrott och hälsa 330 hpLärare påverkar människors framtid varje dag. Ämneslärarprogrammet är utbildningen för dig som vill undervisa ungdomar och inspirera till lärande.
Utbildningen består till stor del av ämnesstudier. Du söker till programmet med ett ingångsämne och väljer sedan ytterligare ett ämne under utbildningens gång. Programmet är i normalfallet 300 hp (5 år). Beroende på vilka ämnen du kombinerar kan programmet bli en termin längre dvs 330 hp (5,5 år). I studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) utvecklar du generella lärarkunskaper i bland annat ledarskap, konflikthantering, bedömning och betygsättning.
Programmet innehåller 20 veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där du studerar och praktiserar läraryrket på en skola.
Inom ämneslärarprogrammet finns det goda möjligheter till studier och VFU utomlands.
Undervisa i idrott
Skolämnet idrott och hälsa har en allt viktigare roll att spela i vårt samhälle för att barn och ungdomar ska lägga grunden till livslång rörelse och god hälsa. Att studera och undervisa i Idrott och hälsa, innebär stor variation med didaktiska ämneskunskaper i fysisk aktivitet, idrott, friluftsliv, hälsa, kroppen samt barn och ungdomar utifrån olika perspektiv. Beroende på årstid bedrivs studierna i skiftande miljöer för att ge dig erfarenheter och kunskaper som på bästa sätt förbereder dig för det kommande yrket som lärare i idrott och hälsa. Det involverar bland annat ett verksamhetsnära arbetssätt i form av praktik och fältstudier. Även internationella möjligheter för både studier och praktik finns i skolor i till exempel Kanada, Australien och Nya Zeeland.
Ämneskombinationer
Under andra terminen söker du till ditt ämne 2 inom programmet. Med idrott och hälsa som ingångsämne kan du söka till följande ämne 2 i Kalmar eller Växjö, förutsatt att kurserna startar aktuell termin. Urval sker i de fall det är begränsat antal platser. Vilka förkunskapskrav som gäller för respektive ämne ser du i utbildningsplanen.
Studieort Växjö
engelska
franska
franska – första terminen i Frankrike
geografi
historia
matematik
religionskunskap
spanska
spanska – första terminen i Spanien
svenska som andraspråk
tyska
tyska– första terminen i Tyskland
Studieort Kalmar
biologi
engelska
geografi
historia
psykologi
Ämnena musik, svenska och samhällskunskap måste omfatta 120 hp för att ge behörighet att undervisa i dessa ämnen. Vill du bli lärare i något av dessa ämnen ska du därför söka det som ingångsämne.
Karriär
Utbildningen ger behörighet att undervisa i gymnasiet och grundskolans årskurs 7 – 9. I ämnena bild, musik samt idrott och hälsa ger utbildningen även behörighet för undervisning i grundskolans årskurs 1-6.
Examen
Ämneslärarexamen på avancerad nivå.
Elin och Axel läser till ämneslärare i idrott och hälsa
Ida vill skapa undervisning som är motiverande och rolig för alla
Hon är ämneslärarstudenten som brinner för kunskap, att väcka intresse hos andra och att få människor att växa. I sin framtida roll som lärare vill Ida Nordmark skapa undervisning som är motiverande och rolig för alla.
Daniel vill göra skillnad i samhället
Daniel Olsson läser till ämneslärare i idrott och hälsa och har fått en helt ny bild av läraryrket. Som lärare vill han ge vägledning åt ungdomar som står inför viktiga livsval.
Läs hela intervjun med Daniel
Varför vill du bli ämneslärare?
Jag vill kunna ge en sorts vägledning till eleverna. Världen förändras hela tiden och man måste hela tiden anpassa sig. Det var just därför jag ville bli lärare. Det är ett yrke som har en sådan enorm potential till att kunna göra skillnad i samhället.
Vad tycker du om utbildningen?
Mina förväntningar var höga men överträffades ytterligare. Den har vidgat mina vyer och jag kan se läraryrket från insidan. Det finns så många fler aspekter i idrott och hälsa än vad man skulle kunna tro. Det är inte bara friidrott, utan det finns hälso- och samhällsaspekter också. Det handlar inte bara om att träna kroppen, att få ett bra utseende, även om det är en del av hälsan. Det är så mycket mer.
Vad är mest utmanande i utbildningen?
Balans och självreflektion. Man måste tänka "Jag har en utbildning framför mig. Vad vill jag uppnå med den? Vill jag bli en bra lärare, en toppen-lärare, eller var vill jag lägga ribban?". Man måste göra det tydligt för sig själv. Det kommer utmaningar och intensiva perioder. Det finns nog inte så mycket som är svårt, men det är upp till var och en att uppleva.
Vad ser du för utmaningar i läraryrket?
Som idrottslärare står man inför många prövningar, att eleverna förväntar sig ett visst innehåll, att de vill spela fotboll för att en annan klass gjorde det, exempelvis. För mig är det viktigt att fråga sig vad, varför och hur vi lär oss. Det är inte bara att kasta ut en boll, så går de därifrån när lektionen är slut. Tiden är för värdefull för det.
Vad vill du göra efter utbildningen?
Jag kommer att arbeta som ämneslärare, men jag vill också fortsätta att utveckla min kompetens inom idrott och hälsa. Dessutom kanske jag ska utöka min behörighet till fler ämnen, psykologi exempelvis.
Har du några tips till andra studenter?
Att inte vara rädd för att ta råd från andra. Universitet finns till ens förfogande. Det är också bra att ha framförhållning och att inför varje examination fundera på vad jag redan är bra på och vad jag måste träna på. Ofta är det bra att göra det konkret och skriva ner det på papper. Man ska heller inte glömma sina styrkor. Själv finner jag min inspiration i tidigare svårigheter, att se att de har blivit till styrkor, och sedan blicka framåt. Det ger min en trygghet.
Matilda vill få upp elevernas ögon för idrott och hälsa
Matilda Petersson läser till ämneslärare i matematik och idrott och hälsa. Hon berättar om vilken sorts lärare hon vill bli och tipsar om hur man väljer sin utbildning.
Läs hela intervjun med Matilda
Hon valde att bli ämneslärare för att kunna undervisa på gymnasienivå, men kommer att kunna ha klasser hela vägen från och med förskoleklass.
– Det känns som att gymnasieelever är mer motiverade, eftersom att de har valt sin egen utbildning, säger Matilda.
Det bästa med utbildningen tycker Matilda är mängden av praktisk erfarenhet, att hon får vara ute bland elever och hålla i lektioner. Hon blev också förvånad över hur mycket hon skulle lära sig på programmet.
– Jag trodde att det handlade om att jag skulle kunna en massa idrotter och köra på det, för det var jag van vid från gymnasiet, men det heter ju faktiskt idrott och hälsa. Det handlar mycket om fysisk aktivitet och röra på sig, men också förstå att hälsa har en stor betydelse för varje individ och att hälsa uppfattas olika av alla.
Hon har bland annan lärt sig om metoden stegring, alltså hur man lär sig en aktivitet i flera steg och att man börjar med grunderna. Till exempel att börja med att lära sig koordination och sedan bygga på det.
– Nu har jag lärt mig att tänka på hur olika elever är, att se dem som individer och hur jag får med alla. Det är jätteintressant att få olika perspektiv på hur jag kan tänka.
Matilda har varit aktiv i föreningslivet i hela sitt liv, speciellt inom fotboll, innebandy och golf. När hon är klar med sina studier kommer hon att kunna undervisa andra i det hon brinner för.
– Som lärare vill jag kunna ha ett ledarskap, men även att engagera eleverna och känna att de lär sig någonting av mig. Jag vill även vara läraren som eleven kan komma till, både på och efter lektionstid.
Hennes tips till dig som fortfarande inte valt utbildning: Välj utbildning på första instinkten.
Ellen vill motivera och inspirera sina elever
Ellen Elvung ser fram emot att träda in i den efterfrågade lärarrollen och utbilda eleverna i de ämnen hon själv älskade när hon gick i skolan.
Läs hela intervjun med Ellen
Varför valde du att bli ämneslärare?
Det är väl kärleken till ämnena skulle jag säga. Jag läser ämnena matematik och idrott och hälsa, ämnen som jag brinner för. Så det känns bra att kunna kombinera mitt jobb med det jag tycker är roligt. Sen kommer det också att bli roligt att få inspirera andra och att få följa ungdomars utveckling.
Vad tycker du om utbildningen?
Den är mer varierad och mer inriktad mot själva yrket än jag trodde. Det är också kul att komma så nära de man studerar tillsammans med och hitta på roliga saker med dem. När jag blickar framåt känner jag alltid att jag kommer att ha nytta av allt detta när jag har läst färdigt.
Vad kommer att vara viktigast för dig som lärare?
Det viktigaste för mig kommer vara att se varje elev, att inspirera och motivera. Men också kunna hjälpa till när eleverna har det svårt och kunna finnas som en vuxen som de kan lita på.
Några tips till blivande studenter?
Lärare behövs. Du kommer förmodligen inte sitta arbetslös en dag i ditt liv. Det är ett väldigt varierande yrke och det blir vad man gör det till. Om du har valt att läsa till lärare i idrott och hälsa så är det viktiga att hänga med i studietakten och utnyttja kompetensen hos lärare, men också att försöka ha roligt.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är en av Europas grönaste städer och här har du nära till natur, skog och vatten.