Ämneslärarprogrammet
Ingång samhällskunskap 330 hpVill du jobba som ämneslärare på gymnasiet eller högstadiet? Som lärare påverkar du människors framtid varje dag. Ämneslärarprogrammet är utbildningen för dig som vill undervisa ungdomar och inspirera till lärande.
Denna lärarutbildning fokuserar på de ämnen du vill undervisa i som lärare. Du söker till programmet med ett ingångsämne och väljer sedan ett till ämne under tiden du läser din utbildning. Det gör att du kan bygga din karriär utifrån just de ämnen du är intresserad av.Programmet är oftast 300 hp (5 år). Vissa ämneskombinationer gör att programmet blir en termin längre. Du läser då 330 hp (5,5 år). Utöver dina ämnesstudier läser du också kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK). Där utvecklar du generella lärarkunskaper i bland annat ledarskap, konflikthantering, bedömning och betygsättning.
Ämneslärarprogrammet innehåller 20 veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där du studerar och praktiserar läraryrket på en skola. Du placeras då i första hand på regionens övningsskolor där du också genomför verksamhetsnära moment i teoretiska kurser.
Undervisa i samhällskunskap
När du läser samhällskunskap lär du dig att undervisa om aktuella samhällsutmaningar. Du får kunskap om bland annat ideologier, politiska system samt ekonomi- och välfärdsfrågor.
En stor del av dina studier består av föreläsningar i statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi, men vi jobbar också i mindre grupper med fokus på det kommande yrket som lärare i samhällskunskap.
Samhällskunskap är ett obligatoriskt ämne på alla gymnasieskolans program. Därför behövs samhällskunskapslärare på alla skolor.
Ämneskombinationer med samhällskunskap
Under andra terminen söker du till ditt ämne 2 inom programmet. Med samhällskunskap som ingångsämne kan du söka till följande ämne 2 i Kalmar eller Växjö, förutsatt att kurserna startar aktuell termin. Urval sker i de fall det är begränsat antal platser. Vilka förkunskapskrav som gäller för respektive ämne ser du i utbildningsplanen.
Studieort Växjö
engelska
geografi
historia
idrott och hälsa
matematik
religionskunskap
svenska*
svenska som andraspråk
Studieort Kalmar
bild
engelska
företagsekonomi
geografi
historia
idrott och hälsa
psykologi
* Ämnena musik, svenska och samhällskunskap måste omfatta 120 hp för att ge behörighet att undervisa i dessa ämnen. Om du kombinerar två av dessa ämnen omfattar programmet 330 hp.
Läs gärna mer om de olika ämnena på deras ämnessidor via den här länken: Lnu.se/mot-linneuniversitetet/vara-amnen
Programmets innehåll
Det här är en översikt över programmets innehåll. En mer detaljerad beskrivning av progremmets delar finns i utbilningsplanen. Vilka kurser som du läser beror på vilka ämnen du kombinerar. Hur ofta du har föreläsningar eller andra schemalagda moment skiljer sig åt mellan olika kurser under programmets gång.
År
|
Innehåll
|
---|---|
1
|
Ämnesstudier ämne 1
|
2
|
Ämnesstudier, VFU samt UVK-kurser
|
3
|
Ämnesstudier ämne 2
|
4
|
Ämnesstudier, VFU samt UVK-kurser
|
5
|
Examensarbete, VFU samt UVK-kurser
|
Karriär
Lärare är efterfrågade och med en ämneslärarexamen är du attraktiv på arbetsmarknaden. Denna utbildning till ämneslärare ger dig behörighet att undervisa i gymnasiet och grundskolans årskurs 7-9. I ämnena bild, musik samt idrott och hälsa får du också behörighet att undervisa i grundskolans årskurs 1-6.
Examen
Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kontaktpersoner
Studie- och yrkesvägledare
- 0470-70 84 86
- amneslararelnuse
- 0480-44 73 14
- amneslararelnuse
Kontaktperson för ämnet
Internationella möjligheter
Det finns flera sätt att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet finns möjligheten att studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över. Du kan också välja att göra din praktik utomlands.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. Många kurser innehåller interkulturella inslag, till exempel i form av kurslitteratur eller gästföreläsare från andra länder. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Här kan du läsa mer om internationella möjligheter på Linnéuniversitetet.
Maja vill engagera eleverna i vad som händer i samhället
Maja Pockar läser till ämneslärare med ingångsämne samhällskunskap. I sin lärarroll vill hon engagera eleverna i vad som händer i samhället och få dem att förstå att de själva kan vara med och påverka.
Läs hela intervjun med Maja
Varför valde du att läsa till ämneslärare?
– Jag är van vid att jobba pedagogiskt och har lett dansklasser för barn. Att bli lärare föll sig därför naturligt. Att få fördjupade ämneskunskaper vägde över och därför valde jag att bli ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan.
Hur kom det sig att du började intressera dig för just de ämnen som du inriktar dig på?
– Intresset för samhällskunskap har kommit på senare år. Jag tycker det är spännande med samhällskonstruktioner och politik. Som individ är det viktigt att du är delaktig i vad som händer i samhället och genom kunskap kan du påverka.
– Idrotten har funnits med mig hela livet, så det blev naturligt att välja idrott och hälsa som mitt andra ämne. Det känns bra att ha två olika ämnen. I ämnet idrott och hälsa finns både praktiska och teoretiska delar. Jag tror också att det är bra för mig som lärare att byta arbetsmiljö. Jag får hålla olika typer av lektioner och jag tror att elevernas beteende är olika på teoretiska och praktiska lektioner.
Är utbildningen som du förväntade dig?
– Den är svårare än jag hade förväntade mig. Jag hade jobbat i tre år innan jag började min utbildning och jag fick lägga mycket tid på att hitta min studieteknik. Det känns som att det krävs mer av mig som en blivande lärare, att jag måste lära mig allt för att sedan kunna lära ut.
Hur upplever du den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)?
– Den verksamhetsförlagda utbildningen är viktig och det är då du får känna på hur det är att utöva yrket. Jag har precis gjort VFU i fem veckor på en högstadieskola. Jag var nervös inför, är det här min grej, kommer jag att tycka om det? Men redan efter dagen, som jag höll min första egna lektion, kände jag att det var hundra procent rätt för mig. Det fungerade jättebra. Genom min VFU har jag också fått ett kontaktnät och förfrågningar om att vikariera på lektioner.
Tror du att utbildningen hjälper dig att kunna göra skillnad? På vilket sätt?
– Genom utbildningen får jag en helhetsbild av läraryrket. Jag får teoretisk ämneskunskap, men också didaktisk kunskap om hur jag ska lära ut ett ämne. Det ingår också mycket tid för reflektioner, hur blir jag den bästa läraren? Vad är bäst för mig? Jag tar med mig olika delar och bygger mitt eget sätt att undervisa.
Hur ser du på den kommande lärarrollen? Vad är din viktigaste uppgift som lärare?
– Läraryrket är mer än bara undervisning. Eleverna behöver stöd och någon att prata med. Jag vill lyssna på eleverna. Samhällskunskap är ett viktigt ämne och jag vill att eleverna ska tycka det är kul och att de ska förstå. Jag vill kunna anpassa undervisningen efter olika klasser, och jag tycker det är viktigt med diskussioner. Att eleverna får tänka själva och sätta kunskapen i relation till situationer i sitt liv. För mig är det därför viktigt att hålla mig uppdaterad om vad eleverna gör vid sidan av skolan.
Vad vill du göra möjligt efter utbildningen? Vad brinner du för?
– Jag vill göra ämnen som jag undervisar i intressanta och viktiga för eleverna. Jag tänker mig att kunna utöka min behörighet med ämnen som juridik, företagsekonomi och entreprenörskap. Jag vill knyta samman ämnen för att eleverna ska kunna få en helhetsbild. Det är väldigt kul att plugga, nu när jag har kommit in i det.
"Jag vill vara med på elevernas resa i att upptäcka samhället och sig själva"
För Simon Ottosson väcktes intresset för att bli lärare när han vikarierade på en gymnasieskola. I sin lärarroll ser han fram emot att vara med på elevernas resa i att upptäcka samhället och sig själva.
Läs hela intervjun med Simon
Varför valde du att läsa till ämneslärare?
– Jag hade inte tänkt att bli lärare, intresset kom när jag vikarierade på en gymnasieskola. Att få gå djupare in i ämneskunskap är väldigt givande. Jag inspireras av tanken att få presentera ett område som jag gillar. Att få frihet att anpassa sin egen undervisning och att få visa på värdet av ämnet man undervisar i.
Hur kom det sig att du började intressera dig för just de ämnen som du inriktar dig på?
– Jag är intresserad av statsvetenskap och systematiska studier av samhället. Därför valde jag att läsa samhällskunskap, ett ämne som är samtidsanpassat, relevant och aktuellt. Ämnet berör de flesta och ligger nära elevernas vardag, fast alla inte är medvetna om det. Det är roligt att få sätta ord, begrepp och teori på vad eleverna går och funderar på.
– Jag kommer att välja svenska som mitt andra ämne. Jag tycker om bredden i ämnet och det känns som en naturlig kombination med samhällskunskap.
Jag tycker att språket är viktigt för att kunna förstå samhället.
Vad inspirerar dig med din utbildning och varför?
– Att jag hela tiden måste tänka på det didaktiska perspektivet. Att vara medveten om hur man själv lär sig saker för att kunna lära andra.
Hur upplever du den verksamhetsförlagda utbildningen?
– Jag har precis varit ute på min första VFU-period. Det var intensivt, utmanande och roligt. Jag insåg att man måste ha insikter om sin elevgrupp för att kunna anpassa sin undervisning. Det tar jag med mig i mina fortsatta studier.
Hur ser du på den kommande lärarrollen?
– Framtiden för lärare är intressant, jag utmanas av diskussionerna kring lärarnas roll, arbetsuppgifter och skolans roll i samhället.
Vad är din viktigaste uppgift som lärare?
– Jag vill bidra med positiva minnen av skolan och till att skolan är ett ställe som eleverna vill vara på. Jag vill rusta eleverna för framtiden och vara med på deras resa i att upptäcka samhället och sig själva.
Vad vill du göra möjligt efter utbildningen? Vad brinner du för?
– Jag vill göra kunskapen tillgänglig och relevant för eleverna. Jag vill inspirera dem till att våga prova och att vara delaktiga i samtalen i det offentliga rummet.
Vad gör du på fritiden?
– Jag pluggar kinesiska på distans. Kanske kommer jag att läsa in behörighet
för att kunna undervisa i ämnet.
Som lärare är det spännande att se hur eleverna utvecklas
Erik kommer ursprungligen från Stockholm men flyttade till Växjö för att läsa ämneslärarprogrammet med ingång samhällskunskap/historia. Idag arbetar han som lärare på Finnvedens Gymnasium i Värnamo.
Läs hela intervjun med Erik
– Som samhällskunskapslärare finns det nästan alltid något nytt att ta med sig i undervisningen vilket gör att jag behöver hålla mig uppdaterad på vad som sker i omvärlden. Jag lär mig massor med nya saker när jag arbetar eftersom jag behöver läsa på mycket om olika ämnesområden, säger Erik.
En vanlig dag på jobbet innebär en hel del undervisning, rättningar, planering och möten. Mycket tid går åt till att diskutera kring olika lektionsupplägg med kollegor berättar Erik. Under utbildningen fick han goda ämneskunskaper som han har nytta av i sitt arbete.
– Att undervisa är något jag tycker är väldigt roligt och det är spännande att se hur eleverna utvecklas under gymnasietiden, både kunskapsmässigt och som människor, menar Erik.
Förutom att utbildningen gav honom fördjupade kunskaper i samhällskunskap och historia fick han också vänner för livet. Ett tips som han vill ge till den som funderar på att läsa till lärare är:
– Plugga stenhårt, lär dig ämnena riktigt ordentligt och lyssna på erfarna och duktiga lärare när du är ute på praktik. Hitta några kompisar att plugga med, det gör studierna mycket roligare. Då du kommer plugga i fem år är det bra att ha ett roligt studentliv.
Till dig som ska börja jobba som lärare vill Erik skicka med följande:
– Ha rimliga krav på dig själv i början, försök att släppa prestigen och lyssna på erfarna och duktiga kollegor. Satsa även på att bygga upp goda relationer med dina elever och kollegor, det kommer att ge utdelning i längden, avslutar Erik.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.