Biblioteks- och informationsvetenskap, distans
180 hpVill du arbeta med informationsförmedling med människors behov av kunskap och kulturupplevelser i centrum? Vi erbjuder en spännande utbildning som betonar viktiga tekniska och pedagogiska kompetenser hos framtidens bibliotekarier.
Bibliotekarien organiserar och tillgängliggör information för olika typer av användare, till exempel skolelever, allmänhet, forskare och yrkesspecialister i näringsliv och organisationer. Eftersom ett digitaliserat samhälle har medfört en stark ökning i mängden information har kraven på bibliotekarien ökat kraftigt. Dels kräver användning av de nya medierna en utökad teknisk kompetens, dels finns spännande pedagogiska utmaningar i att tillgodose olika användargruppers speciella önskemål och behov. Under programmet arbetar du med fem breda problemområden, där det första handlar om biblioteken och dess användare i olika kontexter. Här analyseras informationsanvändarens sociokulturella villkor, professionella roller inom fältet samt olika fysiska och digitala strukturer med relevans för bibliotek och andra organisationer inom informationssektorn. Det andra området berör kunskaps- och informationspraktiker utifrån ett pedagogiskt perspektiv. Detta relaterar till såväl medie- och informationskunnnighet, informationskompetens som litteraturförmedling och läsfrämjande åtgärder. Ett annat område som du möter är kunskapsorganisation, som rör processer och system för hur kunskap, information och dokument hanteras och organiseras. Exempel på sådana processer är katalogisering, klassifikation, indexering, metadata-uppmärkning och social taggning. Det fjärde området behandlar biblioteks- och informationsetik. Inom detta område studeras såväl yrkesetiska dilemman för bibliotekarier som informationsetik i allmänhet. Som ett sista område arbetar du med vetenskapliga teorier och undersökningsmetoder som är relevanta för forskning inom ämnet samt utredningsarbete inom relevant yrkesverksamhet.Vi sätter under utbildningen ett stort värde på att du som student får möjlighet att skapa och upprätthålla kontakter med biblioteks- och informationssektorn. Det sker genom olika former av fältstudier och gästföreläsningar, men även verksamhetsförlagd utbildning. Vi som undervisar på programmets kurser ingår också i olika former av nätverk tillsammans med bibliotekarier och forskare från hela världen, vilket medför att studenter får chans att möta aktuella frågor på biblioteken och inom olika forskningsområden.Inom ramen för utbildningen har du som student möjlighet att studera utomlands under programmets senare terminer.Du som har studerat tidigare på universitets- och högskolenivå kan räkna in tidigare kurser motsvarande fyra terminers studier på halvfart (60 hp) under programmets senare del.Programmet ges via nätbaserad lärplattform och innehåller inga fysiska träffar på campus.Programmet för biblioteks- och informationsvetenskap kan också läsas på campus med 100 % studietakt. Distansprogrammet startar varje vårtermin och campusprogrammet startar varje hösttermin.
Karriär
Programmet för biblioteks- och informationsvetenskap syftar till att ge dig den grund du behöver för att kunna arbeta inom till exempel skolbibliotek, folkbibliotek och bibliotek vid högskolor och universitet - men också inom andra områden av informationssektorn, både i offentlig och privat verksamhet. Prognoser visar att framtidens arbetsmarknad inom biblioteks- och informationssektorn ser mycket god ut. Även globalt sett växer en ny arbetsmarknad fram för akademiskt utbildade specialister på informationssökning och informationsförmedling.
Examen
Kandidatexamen (Huvudområde: biblioteks och informationsvetenskap) Bachelor (Main field of studies: Library and Information Science)
Programansvarig
Internationella möjligheter
Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier fysiskt på plats på ett av våra många partnerlärosäten världen över. Dessutom kan du göra ett fältarbete inför ditt examensarbete utomlands. Det innebär att du samlar in material till ditt arbete i ett annat land. Läs mer om vilka internationella möjligheter du har vid Fakulteten för konst och humaniora på Linnéuniversitetet.
Mer än bara böcker för dagens bibliotekarier
Ellinor Bylund befann sig mitt i livet när hon bestämde sig för att börja studera och letade därför efter en utbildning som skulle vara möjlig att läsa på distans. Idag arbetar hon på ett skolbibliotek och ett stadsbibliotek i Boden.
Läs hela intervjun med Ellinor
– Jag var drygt 30 år när jag började studera så ett krav var att kunna läsa på distans. Jag hade svårt att tänka mig att flytta för att studera då det är i Boden jag har rotat mig och har min familj. En annan fördel är den ökade flexibiliteten. Jag kunde jobba deltid under hela studietiden.
Utöver möjligheten att studera på distans så grundade Ellinor valet av utbildningen på flera aspekter.
– Dels så tilltalades jag av att det var en hel utbildning motsvarade 180 hp. Bibliotekarieyrket är ett socialt yrke där man möter många olika människor och därför är det bra att ha en viss insikt i såväl socialt samspel som i den pedagogiska livsfilosofi jag vill ha i min yrkesroll.
Digital handledning tar allt mer plats
Ellinor trivs väl i sin yrkesroll på skolbiblioteket och stadsbiblioteket. Hon menar att många har en bild av att yrket bara handlar om böcker.
– Ingen dag är den andra lik. På skolbiblioteket är dagarna mer fokuserade på undervisning och den pedagogiska roll som en bibliotekarie kan ha. Många har föreställningen om att bibliotek bara handlar om böcker och litteratur, men digital handledning har kommit att ta mer plats allt eftersom samhället digitaliseras.
Bredden i utbildningen ökar möjligheterna
Ellinor menar att utbildningens bredd gör det möjligt att arbeta inom flera områden.
– För min del har jag folkbibliotek, skolbibliotek och universitetsbibliotek inom pendlingsavstånd vilket innebär att framtiden inte är låst gentemot en inriktning. Ska jag drömma om framtiden så hoppas jag att jag arbetar på ett bibliotek där jag känner att jag gör skillnad och fyller en funktion för användarna. Jag gillar de pedagogiska aspekterna av yrket likväl som mötet med människor, så kanske har jag en del undervisande aktiviteter eller programverksamhet.
Möten med studenter ger Therese positiv energi
Therese är en kreativ person som tycker om att hjälpa människor. Efter 10 år som ekonom letade hon efter en utbildning där kreativiteten och det sociala engagemanget kunde ta plats. Då Bibliotek- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet har fokus på teknik och pedagogik föll sig valet av utbildning naturligt för Therese som redan innan studierna var intresserad av frågor kring digitala medier och källkritik.
Läs hela intervjun med Therese
”För mig var det viktigt med distansutbildning för att kunna studera flexibelt samtidigt som jag arbetade deltid och ville ha tid över för familjen.”
Vad har du haft mest nytta av i din utbildning?
Både pedagogiken och de diskussioner som vi förde om bibliotekens tekniska utmaningar har jag haft stor nytta av i mitt nuvarande arbete på ett högskolebibliotek. Här både undervisar jag studenter och handskas med tekniska frågor kring det digitala biblioteket.
Vad var roligast/mest utvecklande under utbildningen?
Att samarbeta med studiekamraterna utan fysiska träffar har varit både utmanande och roligt. Jag tror att det är viktigt att inte se teknik som olika hinder utan istället hitta vilka sätt vi kan dra nytta av den. Det fick vi prova på i våra samarbeten!
Innehöll utbildningen praktik eller annan kontakt med arbetslivet ?
Ja, jag provade på att praktisera på både ett folkbibliotek och ett forskningsbibliotek. Det var intressant att se hur stor skillnad det var på de olika verksamheterna.
På vilket sätt har du utvecklats som person under din utbildning?
Jag har nog utvecklats en del, bland annat har jag blivit mer självsäker i min egen argumentation. Under utbildningen reflekterade jag också över att jag hade lättare att ta till mig kunskapen genom att arbeta med skriftliga uppgifter istället för att plugga inför tentamen (som var den större delen av examinationerna på min tidigare utbildning).
Har du hittat ett jobb och vad gör du där i så fall?
Jag arbetar idag i biblioteket på Blekinge Tekniska Högskola. Vi är en liten högskola med få bibliotekarier så arbetsdagarna kan variera mycket. En dag kan innehålla allt från undervisning till informationsdisk, databasfrågor, digitala läromedel eller open data. Det är ett roligt och givande arbete där det alltid finns mer att lära sig.
Vad tror du att du gör om fem år? Vad är ditt drömjobb? Varför?
Jag hoppas att jag om fem år fortfarande känner samma arbetsglädje som bibliotekarie. Att möten med studenter fortfarande ger mig positiv energi, att tekniken fortsätter att utvecklas och kommer med nya utmaningar och att informationskompetens utvecklas till att bli en integrerad del i alla utbildningar. För mig är det frågorna och utvecklingen som är viktig, inte vart jag befinner mig.
Distans – plugga där du är
Kanske vill du plugga i fjällen, storstaden eller hemma nära familjen? Många av våra program och kurser går på distans.
Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.
Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha stor frihet att bestämma när och var du vill studera. En del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under kontorstid, även om de sker på distans.