Customer Experience Management
180 hpVill du lära dig konsten att skapa starka varumärken via genomtänkta kundupplevelser? I detta program får du kunskap om hur du designar och kommunicerar dessa upplevelser så de tillsammans förmedlar en trovärdig och tydlig identitet. Artificiell intelligens, AI, är ett av de verktyg som du kommer kunna använda för att förändra kundupplevelsen till det positiva. Att arbeta med Customer Experience skapar kundlojalitet och således både affärs- och verksamhetsnytta.
Under utbildningen utgår vi från en kunds helhetsupplevelse av ett företag. Du lär dig att skapa en strategi för att kunna samordna och leda hur företaget skapar upplevelser för kunden. Företagsekonomi och Medieproduktion, där digitalisering är ett viktigt tema, är två centrala ämnesområden i programmet. Dessa kunskapsfält behövs för att inte bara förstå hur kundupplevelser skapas och påverkas, utan även för att kunna förändra och utveckla nya koncept i företag och organisationer. Programmets inslag av medieproduktion stärker din förmåga att uttrycka dig och arbeta med digitala verktyg och medier som behövs för att skapa text, bild och grafisk design för webben. Efter utbildningen kommer du vara rustad för att strategiskt utveckla, samordna och leda kundupplevelsen på alla nivåer både i det fysiska och digitala rummet.
Vi erbjuder dig en dynamisk och intensiv lärandemiljö som kombinerar akademisk kunskap och aktuell forskning med nära kontakter med företag och organisationer. För att du ska få relevant kunskap inför din kommande karriär är programmet framtaget i nära samarbete med näringslivet. Det innebär också att du, under sista året, kan välja att ha praktik på ett företag eller i en organisation. Praktiken ger dig erfarenhet och möjlighet att skapa ett nätverk i branschen.
Karriär
Med en examen från Customer Experience Management öppnas stora möjligheter för en ledande och strategiskt utvecklande karriär, både nationellt och internationellt. Dina kunskaper i att skapa content och kampanjer för digitala och sociala medier är något som efterfrågas från allt fler arbetsgivare.
Programmet ger dig en kandidatexamen i företagsekonomi vilket öppnar upp för en bred arbetsmarknad. Du skulle bland annat kunna jobba med:
• Sociala medier
• Kampanjer och digital marknadsföring
• E-handel och affärsutveckling
• Kommunikation
• Projektledning
Våra tidigare studenter arbetar idag som bland annat Customer Experience Manager, Marketing Technology Specialist, Content Creator och ansvarig för sociala medier.
Examen
Filosofie kandidatexamen med inriktning mot Customer Experience Management
(Huvudområde: Företagsekonomi)
Programansvarig
Ansökan till senare del av program
Du som har läst kurser som motsvarar minst två terminer på programmet kan söka till senare del av programmet. Om det finns plats på den termin du är behörig till behöver du inte läsa tidigare terminer.
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business; AACSB.
Internationella möjligheter
En del av undervisningen sker på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Du kan även välja att studera utomlands under en termin på ett av våra partneruniversitet i Europa, USA och Asien.
Programmet har ett unikt samarbete med Ecole de Management de Normandie, som gör att våra studenter erbjuds att ta sin utbytestermin vid deras campus i Paris, Caen, Le Havre, Oxford, Dublin eller Dubai. I Paris kan du ta kurser inom ”Luxury Marketing” och arbeta med kända varumärken som Dior, Louis Vuitton med flera.
Läs mer om de internationella möjligheter du har på Linnéuniversitetet.
Förbered dig med matematik!
Förbered dig med matematik! Studera en kurs i matte på distans för att förbereda dig inför dina studier. När din utbildning startar förväntas du ha goda kunskaper i matematik.
Kursen förberedande matematik vänder sig till dig som exempelvis läst minst Matematik 1 men behöver en mer grundlig genomgång/repetition av den matematik som ges första terminen på gymnasiets naturvetenskapliga och tekniska program.
Kursen ges på distans och berättigar dig att söka studiemedel. Du anmäler dig via antagning.se:
Frågor?
Antagningsstatistik
Är du nyfiken på vilka antagningspoäng som behövs för att komma in på utbildningen? Här kan du hitta statistik från tidigare antagningsomgångar. Tänk på att poängen blir olika varje gång beroende på vilka som söker, så det är alltid värt att söka om du är behörig.
Så snabbt får ekonomistudenter jobb
Diagrammet visar hur många procent av studenter på Ekonomihögskolan som fick jobb inom en viss tid efter examen år 2017 och år 2020. 40% av studenterna har fått ett jobb redan innan de tog sin examen.
Informationen är hämtad från Linnéuniversitetets alumnundersökning.
Jag vet hur jag ska kompromissa mellan ekonomi och kreativitet
Som projektledare på en mediebyrå har Ellen Brantemo stor nytta av att veta var marknadsföringsinvesteringar bör göras, men också hur.
Studierna på Customer Experience Management har också gett henne kunskap om att rent praktiskt genomföra marknadsföringsprojekt, samtidigt som hon kan följa upp resultatet och effektivisera processerna.
- Utbildningen har gett mig ett helhetsperspektiv helt enkelt, förklarar Ellen.
Läs hela intervjun med Ellen
Ellen har en hybridroll som projektledare och ansvarig för content på byrån ConnectMedia i Kalmar.
- Jag är projektledare för några större kunder där jag leder projekt från start till leverans. Projekten varierar mellan större grafiska produktioner, webb, copy och sociala medier beroende på vad kunden är i behov av. Jag producerar även visst material själv i den mån jag hinner med annars arbetar jag tätt med mina kollegor.
En stor del av min arbetsdag går åt att planera och följa upp aktiviteter, projekt och kampanjer samtidigt som jag producerar grafiskt material och copy.
- Blandningen mellan att skapa material och att hålla i projektens trådar är väldigt stimulerande för mig. Jag får det bästa av två världar när jag ena stunden får jobba strategiskt med planering och kundkontakt för att i nästa stund sätta på mig hörlurarna, lyssna på musik och producera kreativt material.
Ellen tycker att Customer Experience Management verkligen sticker ut, både på Ekonomihögskolan och bland lärosätena i Sverige. Hon menar att utbildningen ger ett kreativt perspektiv på ämnet marknadsföring.
- Mycket av undervisningen var lätt att sätta i praktisk kontext och jag uppskattar att det var ett stort fokus på hållbarhet. Några kurser gavs på engelska med internationella lärare, vilket jag tycker är jättebra.
Jonas jobbar som Sales Lead E-commerce på Nordic Nest
Som ansvarig för försäljning och lönsamheten på ett av världens största bolag inom skandinavisk design och heminredning har det hjälpt mig med en bred utbildning inom både marknadsföring och företagsekonomi. Studierna på programmet Customer Experience Management har gett en inblick hur vi på ett modernt och agilt sätt kan arbeta strategiskt i den digitala miljön.
Förutom helhetsperspektivet inom marknadsföring gav utbildningen mig den grundläggande kunskap inom ekonomistyrning. Något som med nuvarande makromiljö blir allt viktigare för företag.
Läs hela intervjun med Jonas
Jonas arbetar idag som ansvarig för försäljningen och lönsamhet på Nordic Nests svenska, finska, nederländska och franska hemsida.
- Ingen dag är den andra lik. Min roll består i stor del av att analysera konsumentbeteendet och alltid se till att Nordic Nest skapar en attraktiv handelsplats för våra kunder. Mina arbetsuppgifter består bland annat av att bearbeta data i våra analysverktyg för att dela insikter till inköpsteam, grafiker och CRM-team. Dessutom var jag med i projektgruppen som tog fram Nordic Nests första reklamfilmer, berättar Jonas.
Det han tar med sig från utbildningen är bredden kring både marknadsföring, men framför allt hur den samsynkar med ekonomistyrning. Jonas menar att det i dagens makromiljö inte går att bortse från vikten av att sätta kunden i centrum och bygga upp en stor kundstock.
- Att få grundförståelsen inom detta under mina tre år på Linnéuniversitetet har hjälpt mig och skapat förutsättningar att lyckas bättre i min nuvarande roll men även i min framtida karriär, avslutas Jonas.
Vanligt program i Europa, men ovanligt i Sverige
Blandningen mellan marknadsföring, ekonomi, kommunikation och design lockade Linn till att välja Customer Experience Management. I Europa är programmet rätt vanligt, men i Sverige är programmet på Linnéuniversitetet mer unikt av sitt slag. Detta tror Linn kan vara till fördel senare i arbetslivet.
Läs hela intervjun med Linn
Varför valde du att ansöka till detta program?
Jag valde den här utbildningen för att det inte fanns något motsvarande program på något annat universitet i Sverige när jag sökte. Customer Experience Management är vanligt i Europa men inte ännu i Sverige. Jag tror att detta kan vara till en fördel när vi tar examen. Programmet berör ämnen som marknadsföring, ekonomi, kommunikation och design vilket ger en bred bas och kunskap inom flera värdefulla områden.
Vad kommer du ta med dig från programmet inför yrkeslivet?
Genom att programmet är brett så får man en möjlighet att känna efter om det är något specifikt område som intresserar en mer. Under programmets gång får vi läsa en termin utomlands eller göra praktik, då kan man välja kurser/praktik inom det område som man brinner lite extra för och vill arbeta inom senare. Det jag främst tar med mig är hur man arbetar med att förstå kunder och hur man som företag tar strategiska beslut genom att samla in data och använda detta som ett verktyg för att bygga upp framgångsrika företag och varumärken.
Vad är ditt drömyrke?
Jag vill gärna jobba med att bygga och utveckla varumärken. Gärna på en reklambyrå där man genom design kan hjälpa företag att branda eller re-branda sig själv.
Har du engagerat dig i någonting vid sidan om studierna?
Jag gick med i marknadsföringsutskottet när jag började studera. Jag blev sen nominerad till att bli ordförande och gick då med i styrelsen för studentföreningen Kalmar ESS som marknadsföringsansvarig. Detta har gett mig många nya vänner, ny kunskap, möjligheter att nätverka under konferenser och utvecklas personligen. Att engagera sig är något jag skulle rekommendera alla att göra!
Hur trivs du i Kalmar?
Jag trivs bra i Kalmar. Kalmar är en mysig stad och närheten till vattnet och att ha Öland så nära är fantastiskt. Kalmar är inte så stort men det anordnas många studentevent och det blir en familjär känsla att studera i en mindre stad. Närheten till allt är också något jag uppskattar.
Mer om programmet
Customer Experience Management innehåller en praktikkurs där du får möjlighet att skaffa dig professionella meriter för att stärka din kompetens för framtida intressanta arbetsgivare. Det är ett unikt tillfälle att få erfarenhet inom branschen. Samtidigt skapar vi nytta i nära samarbete med näringslivet.
Evelina Lundberg och Emelie Fors hade sin praktik på Nordic Nest i Kalmar där de ansvarade för ett projekt som handlar om att utforma strategier för Influencer Marketing.
Studenter mötte forskare och företag på inspirationsdag
På Linneuniversitetet arbetar vi ständigt med att hitta nya sätt som kan länka samman företag, forskare och studenter. Studenter från Customer Experience Management deltog i en inspirationsdag där forskare, företag och studenter delade med sig om sina tankar och synpunkter om hur man bygger ett hållbart varumärke.
Läs mer om inspirationsdagen
Inspirationsdagen startade med företaget Örsjö Belysning på temat ”Från underleverantör till starkt varumärke” med efterföljande framtidsspaning runt ”Tjänstedesign – digitalt och hållbart” tillsammans med forskarna Martin Östlund och Jorge Zapico från Linnéuniversitetet. För att ytterligare stärka kunskapen om design föreläste Eva Wängelin från Designarkivet i Pukeberg om designens betydelse i utvecklingen av ett varumärkes hållbarhet genom en historisk återblick.
Studenterna Filip Hjertqvist, Linn Möller och Chiara Lacandelo presenterade sina intryck från de tre företagens webbsidor, för att ge förslag på hur de kan stärka sina varumärken.
– Företagen uppskattade verkligen våra synpunkter och fick med sig både idéer och tankeställare.
Studenterna själva tyckte att de fått med sig mycket av hur företag tänker och resonerar – en verklighet som de kan ta med sig i sina studier.
Dagen avlutades med en summering där de positiva upplevelserna, nya kontakterna och den nya kunskapen som dagen lett till stod i fokus.
Vanliga frågor om programmet
Hur är programmet för Customer Experience Managment upplagt?
Customer Experience Management kombinerar huvudområdet företagsekonomi och medieproduktion. Det ingår en termin med valfria kurser under år 3 där du som student kan välja att genomföra en praktikkurs och/eller kombinera dina egna kurser. Terminen kan även genomföras som utlandsstudier.
Vad kan jag jobba med efter Customer Experience Management programmet?
Det finns många karriärmöjligheter efter examen. Du får en kandidatexamen med huvudområde i företagsekonomi och får även många värdefulla kunskaper i hur du skapar content för digitala och sociala medier. Du kan bland annat jobba med kommunikation, projektledning, kampanjer och digital marknadsföring, e-handel och affärsutveckling eller sociala medier. Det finns många yrkesvägar att gå.
Vilka egenskaper är bra att ha när jag går Customer Experience Management?
Du ska ha ett intresse och en vilja att utveckla din kommunikativa och kreativa förmåga för att skapa och designa upplevelser och content för medieproduktion.
Kalmar – studentstaden vid havet
Mitt i Kalmar, precis vid havet, ligger universitetet i lokaler som invigdes 2021. I Kalmar är allt nära och du har cykelavstånd till universitetet var du än bor i staden.
För dig som ny student finns det en bostadsgaranti. Det betyder att du har rätt till ett studentboende inom två månader. Det är en av anledningarna till att Kalmar har utsetts till Årets studentstad 2023 av Sveriges förenade studentkårer. Kalmar får också priset för att staden erbjuder en förträfflig miljö för dig som student att leva och bo i. Staden arbetar också aktivt för att skapa möjligheter för att du ska kunna stanna och jobba här när du har pluggat klart.
Kalmar kommun har runt 70 000 invånare. Här finns ett starkt näringsliv med många företag som är ledande inom grön näring, e-handel och e-hälsa, så det finns gott om möjligheter att knyta kontakter inför arbetslivet.
Kalmar har ett kulturhistoriskt centrum och har flera gånger korats till Sveriges sommarstad. Kanske på grund av alla soltimmar, stränder, och konserter. Dessutom är Öland bara en bro bort.