Customer Experience Management

180 hp

I dagens samhälle är upplevelser och en tydlig identitet viktiga byggstenar för företag och organisationer. Som konsumenter bildar vi vår uppfattning om företag och organisationer utifrån våra upplevelser av dem. För att bygga ett starkt varumärke krävs att man på ett systematiskt sätt designar dessa upplevelser så de tillsammans förmedlar en trovärdig identitet.

Programmet Customer Experience Management utgår från en kunds helhetsupplevelse av ett företag. Ett företag måste då ha en strategi för att kunna samordna och leda hur företaget skapar upplevelser för kunden. Programmet ger dig förutsättningar att arbeta inom kunskapsfältet mellan två centrala ämnesområden – Företagsekonomi och Design – där Digitalisering är ett viktigt tema. Dessa kunskapsfält behövs för att inte bara förstå hur kundupplevelser skapas och påverkas, utan även för att kunna förändra och utveckla nya koncept i företag och organisationer. Som student kommer du att bli en del av en dynamisk och intensiv lärandemiljö som kombinerar akademisk kunskap och aktuell forskning med nära kontakter med företag och organisationer. Utbildningen ställer stora krav på din förmåga att samarbeta och bidra till din och dina studiekamraters inlärning.

Programmet är framtaget i nära samarbete med näringslivet och under utbildningen samarbetar du med våra partnerföretag. Du kommer att bygga kompetens inom en rad områden inom företagsekonomi, design och digitalisering. Som student på programmet har du möjlighet att genomföra en praktikkurs som en del av din utbildning. Det innebär att du får omsätta det du lär dig under din utbildning i en praktisk miljö på ett företag eller i en organisation som du själv ordnar. Det är ett unikt tillfälle att få erfarenhet inom branschen och skaffa dig professionella meriter för att stärka din kompetens för framtida intressanta arbetsgivare. Praktikkursen är en halv termin och ger samtidigt 15 högskolepoäng.

Karriär

Programmet Customer Experience Management öppnar stora möjligheter för din framtida karriär både nationellt och internationellt. Eftersom kundupplevelser är centrala för de flesta organisationer kan du komma att arbeta som projektledare, konceptutvecklare, kommunikatör, marknadsförare eller som egen företagare. Dessutom kan du under utbildningen börja bygga ditt personliga nätverk med våra partnerföretag.

Examen

Filosofie kandidatexamen med inriktning mot Customer Experience Management, Huvudområde: Företagsekonomi

Internationella möjligheter

Undervisningen sker till största del på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Du kan även välja att studera utomlands under en termin på ett av våra partneruniversitet i Europa, USA och Asien.
Läs mer om de internationella möjligheter du har på Linnéuniversitetet.

Förbered dig med matematik!

Förbered dig med matematik! Studera en kurs i matte på distans för att förbereda dig inför dina studier. När din utbildning startar förväntas du ha goda kunskaper i matematik.

Kursen förberedande matematik vänder sig till dig som exempelvis läst minst Matematik 1 men behöver en mer grundlig genomgång/repetition av den matematik som ges första terminen på gymnasiets naturvetenskapliga och tekniska program.

Kursen ges på distans och berättigar dig att söka studiemedel. Du anmäler dig via antagning.se:

Förberedande matematik för högskolestudier ll

Antagningsstatistik

Är du nyfiken på vilka antagningspoäng som behövs för att komma in på utbildningen? Här kan du hitta statistik från tidigare antagningsomgångar. Tänk på att poängen blir olika varje gång beroende på vilka som söker, så det är alltid värt att söka om du är behörig.

Antagningsstatistik på uhr.se

Så snabbt får ekonomistudenter jobb

Diagrammet visar hur många procent av studenter på Ekonomihögskolan som fick jobb inom en viss tid efter examen år 2017 och år 2020. 40% av studenterna har fått ett jobb redan innan de tog sin examen.

Vanligt program i Europa, men ovanligt i Sverige

Linn Muller

Blandningen mellan marknadsföring, ekonomi, kommunikation och design lockade Linn till att välja Customer Experience Management. I Europa är programmet rätt vanligt, men i Sverige är programmet på Linnéuniversitetet mer unikt av sitt slag. Detta tror Linn kan vara till fördel senare i arbetslivet.

Helhetsupplevelser från konsumenter till företag

Adam Johansson

När Adam valde att ansöka till programmet kände han att den låg rätt i tiden och att den skulle ge bra förutsättningar inför arbetslivet. Efter utbildningen siktar han mot en karriär inom marknadsföring och projektledning och med tanke på utbildningens bredd ser han ljust på framtiden.

Jag vet hur jag ska kompromissa mellan ekonomi och kreativitet

Ellen Brantemo med blont lockigt hår och svart skjorta i ett kontorslandskap.

Som projektledare på en mediebyrå har Ellen Brantemo stor nytta av att veta var marknadsföringsinvesteringar bör göras, men också hur.

Studierna på Customer Experience Management har också gett henne kunskap om att rent praktiskt genomföra marknadsföringsprojekt, samtidigt som hon kan följa upp resultatet och effektivisera processerna.

Utbildningen har gett mig ett helhetsperspektiv helt enkelt, förklarar Ellen.

Helhetsbilden är en stor fördel i mitt jobb på IKEA

Julia Holm i vit tröja med ett personalkort för IKEA runt halsen.

Kombinationen av design och företagsekonomi var det som lockade Julia Holm att söka till Customer Experience Management. Det har gett henne en helhetsbild av hur företag bygger upp sina varumärken, vilket är en stor fördel i hennes jobb som grafisk designer på IKEA.

Det är ett utmärkt program där man får den bästa mixen av både design och ekonomi.

Chiara

“Det mest intressanta hittills under mina studier är nog de samarbeten vi haft med lokala företag. Det är spännande att få se och lära sig hur företag tänker för realisera sina idéer.” säger Chiara Lacalendola som studerar Customer Experience Management, ett program där studenter får lära sig att strategiskt skapa kundupplevelser för företag. ”För mig personligen är det ett utmärkt program där man får den bästa mixen av både design och ekonomi.”

Mer om programmet

Customer Experience Management innehåller en praktikkurs där du får möjlighet att skaffa dig professionella meriter för att stärka din kompetens för framtida intressanta arbetsgivare. Det är ett unikt tillfälle att få erfarenhet inom branschen. Samtidigt skapar vi nytta i nära samarbete med näringslivet.

Evelina Lundberg och Emelie Fors hade sin praktik på Nordic Nest i Kalmar där de ansvarade för ett projekt som handlar om att utforma strategier för Influencer Marketing. 

Studenter mötte forskare och företag på inspirationsdag

Linn Möller, Chiara Lacandelo och Filip Hjertqvist

På Linneuniversitetet arbetar vi ständigt med att hitta nya sätt som kan länka samman företag, forskare och studenter. Studenter från Customer Experience Management deltog i en inspirationsdag där forskare, företag och studenter delade med sig om sina tankar och synpunkter om hur man bygger ett hållbart varumärke.

Kalmar – studentstaden vid havet

Mitt i Kalmar, precis vid havet, ligger universitetet i lokaler som invigdes 2021. I Kalmar är allt nära och du har cykelavstånd till universitetet var du än bor i staden.

För dig som ny student finns det en bostadsgaranti. Det betyder att du har rätt till ett studentboende inom två månader.

Kalmar kommun har runt 70 000 invånare. Här finns ett starkt näringsliv med många företag som är ledande inom grön näring, e-handel och e-hälsa, så det finns gott om möjligheter att knyta kontakter inför arbetslivet.

Kalmar har ett kulturhistoriskt centrum och har flera gånger korats till Sveriges sommarstad. Kanske på grund av alla soltimmar, stränder, och konserter. Dessutom är Öland bara en bro bort.

Läs mer om våra studentstäder

Hus Vita på universitetskajen i Kalmar