Customer Experience Management
180 hpI dagens samhälle är upplevelser och en tydlig identitet viktiga byggstenar för företag och organisationer. Som konsumenter bildar vi vår uppfattning om företag och organisationer utifrån våra upplevelser av dem. För att bygga ett starkt varumärke krävs att man på ett systematiskt sätt designar dessa upplevelser så de tillsammans förmedlar en trovärdig identitet.
Programmet Customer Experience Management utgår från en kunds helhetsupplevelse av ett företag. Ett företag måste då ha en strategi för att kunna samordna och leda hur företaget skapar upplevelser för kunden. Programmet ger dig förutsättningar att arbeta inom kunskapsfältet mellan två centrala ämnesområden – Företagsekonomi och Design – där Digitalisering är ett viktigt tema. Dessa kunskapsfält behövs för att inte bara förstå hur kundupplevelser skapas och påverkas, utan även för att kunna förändra och utveckla nya koncept i företag och organisationer. Som student kommer du att bli en del av en dynamisk och intensiv lärandemiljö som kombinerar akademisk kunskap och aktuell forskning med nära kontakter med företag och organisationer. Utbildningen ställer stora krav på din förmåga att samarbeta och bidra till din och dina studiekamraters inlärning.
Programmet är framtaget i nära samarbete med näringslivet och under utbildningen samarbetar du med våra partnerföretag. Du kommer att bygga kompetens inom en rad områden inom företagsekonomi, design och digitalisering. Som student på programmet har du möjlighet att genomföra en praktikkurs som en del av din utbildning. Det innebär att du får omsätta det du lär dig under din utbildning i en praktisk miljö på ett företag eller i en organisation som du själv ordnar. Det är ett unikt tillfälle att få erfarenhet inom branschen och skaffa dig professionella meriter för att stärka din kompetens för framtida intressanta arbetsgivare. Praktikkursen är en halv termin och ger samtidigt 15 högskolepoäng.
Karriär
Programmet Customer Experience Management öppnar stora möjligheter för din framtida karriär både nationellt och internationellt. Eftersom kundupplevelser är centrala för de flesta organisationer kan du komma att arbeta som projektledare, konceptutvecklare, kommunikatör, marknadsförare eller som egen företagare. Dessutom kan du under utbildningen börja bygga ditt personliga nätverk med våra partnerföretag.
Examen
Filosofie kandidatexamen med inriktning mot Customer Experience Management, Huvudområde: Företagsekonomi
Programansvarig
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business; AACSB.
Internationella möjligheter
En del av undervisningen sker på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Du kan även välja att studera utomlands under en termin på ett av våra partneruniversitet i Europa, USA och Asien.
Programmet har ett unikt samarbete med Ecole de Management de Normandie, som gör att våra studenter erbjuds att ta sin utbytestermin vid deras campus i Paris, Caen, Le Havre, Oxford, Dublin eller Dubai. I Paris kan du ta kurser inom ”Luxury Marketing” och arbeta med kända varumärken som Dior, Luis Vitton med flera.
Läs mer om de internationella möjligheter du har på Linnéuniversitetet.
Förbered dig med matematik!
Förbered dig med matematik! Studera en kurs i matte på distans för att förbereda dig inför dina studier. När din utbildning startar förväntas du ha goda kunskaper i matematik.
Kursen förberedande matematik vänder sig till dig som exempelvis läst minst Matematik 1 men behöver en mer grundlig genomgång/repetition av den matematik som ges första terminen på gymnasiets naturvetenskapliga och tekniska program.
Kursen ges på distans och berättigar dig att söka studiemedel. Du anmäler dig via antagning.se:
Frågor?
Antagningsstatistik
Är du nyfiken på vilka antagningspoäng som behövs för att komma in på utbildningen? Här kan du hitta statistik från tidigare antagningsomgångar. Tänk på att poängen blir olika varje gång beroende på vilka som söker, så det är alltid värt att söka om du är behörig.
Så snabbt får ekonomistudenter jobb
Diagrammet visar hur många procent av studenter på Ekonomihögskolan som fick jobb inom en viss tid efter examen år 2017 och år 2020. 40% av studenterna har fått ett jobb redan innan de tog sin examen.
Vanligt program i Europa, men ovanligt i Sverige
Blandningen mellan marknadsföring, ekonomi, kommunikation och design lockade Linn till att välja Customer Experience Management. I Europa är programmet rätt vanligt, men i Sverige är programmet på Linnéuniversitetet mer unikt av sitt slag. Detta tror Linn kan vara till fördel senare i arbetslivet.
Läs hela intervjun med Linn
Varför valde du att ansöka till detta program?
Jag valde den här utbildningen för att det inte fanns något motsvarande program på något annat universitet i Sverige när jag sökte. Customer Experince Management är vanligt i Europa men inte ännu i Sverige. Jag tror att detta kan vara till en fördel när vi tar examen. Programmet berör ämnen som marknadsföring, ekonomi, kommunikation och design vilket ger en bred bas och kunskap inom flera värdefulla områden.
Vad kommer du ta med dig från programmet inför yrkeslivet?
Genom att programmet är brett så får man en möjlighet att känna efter om det är något specifikt område som intresserar en mer. Under programmets gång får vi läsa en termin utomlands eller göra praktik, då kan man välja kurser/praktik inom det område som man brinner lite extra för och vill arbeta inom senare. Det jag främst tar med mig är hur man arbetar med att förstå kunder och hur man som företag tar strategiska beslut genom att samla in data och använda detta som ett verktyg för att bygga upp framgångsrika företag och varumärken.
Vad är ditt drömyrke?
Jag vill gärna jobba med att bygga och utveckla varumärken. Gärna på en reklambyrå där man genom design kan hjälpa företag att branda eller re-branda sig själv.
Har du engagerat dig i någonting vid sidan om studierna?
Jag gick med i marknadsföringsutskottet när jag började studera. Jag blev sen nominerad till att bli ordförande och gick då med i styrelsen för studentföreningen Kalmar ESS som marknadsföringsansvarig. Detta har gett mig många nya vänner, ny kunskap, möjligheter att nätverka under konferenser och utvecklas personligen. Att engagera sig är något jag skulle rekommendera alla att göra!
Hur trivs du i Kalmar?
Jag trivs bra i Kalmar. Kalmar är en mysig stad och närheten till vattnet och att ha Öland så nära är fantastiskt. Kalmar är inte så stort men det anordnas många studentevent och det blir en familjär känsla att studera i en mindre stad. Närheten till allt är också något jag uppskattar.
Helhetsupplevelser från konsumenter till företag
När Adam valde att ansöka till programmet kände han att den låg rätt i tiden och att den skulle ge bra förutsättningar inför arbetslivet. Efter utbildningen siktar han mot en karriär inom marknadsföring och projektledning och med tanke på utbildningens bredd ser han ljust på framtiden.
Läs hela intervjun med Adam
Hur kommer det sig att du valde att studera Customer Experience Management?
Jag valde CEM för att utbildningen är bred, den ligger rätt i tiden och bygger på framtida yrken. Jag gillar den för att den innehåller helhetsupplevelser från konsumenter till företaget och allt där emellan!
Du går nu andra året, vad tycker du hittills om programmet?
Det som jag är mest nöjd över är att man får jobba digitalt och samarbeta med flera olika studenter inom olika projekt beroende på vilken kurs man läser.
Har du engagerat dig i någonting vid sidan om dina studier?
Jag deltog i Introduktionen för de som började studera detta år, en väldigt rolig upplevelse där jag fick träffa alla nya människor som börjar inom Ekonomi, men även väldigt många från de andra studentföreningarna i Kalmar.
Vad är dina planer efter studierna?
Efter utbildningen vill jag jobba inom marknadsföring och projektledning, och med tanke på att utbildningen är väldigt bred så finns det bra med valmöjligheter för mig sen när jag slutar.
Hur trivs du i Kalmar?
Jag trivs väldigt bra i Kalmar, det är en mysig stad. Det är skönt att kunna ta sig runt smidigt och enkelt, många studenter bor väldigt nära varandra så de skapas en fin gemenskap.
Jag vet hur jag ska kompromissa mellan ekonomi och kreativitet
Som projektledare på en mediebyrå har Ellen Brantemo stor nytta av att veta var marknadsföringsinvesteringar bör göras, men också hur.
Studierna på Customer Experience Management har också gett henne kunskap om att rent praktiskt genomföra marknadsföringsprojekt, samtidigt som hon kan följa upp resultatet och effektivisera processerna.
- Utbildningen har gett mig ett helhetsperspektiv helt enkelt, förklarar Ellen.
Läs hela intervjun med Ellen
Ellen jobbar på mediebyrån Media4You i Kalmar. I rollen som projektledare är hennes huvudsakliga arbetsuppgifter att skapa, bibehålla och bygga vidare relationer med kunder.
- Jag är den första mina kunder får kontakt med och sedan ansvarar jag för att leda uppdragen. Projekten varierar mellan allt från medierådgivning och strategi till webbproduktion och grafisk design, samt digital marknadsföring.
Kundmöten är en stor del av Ellens jobb och hon är ofta ute hos kund. Dagarna på kontoret avlastar hon kollegorna med grafiskt innehåll, SEO och webb.
- Balansen av arbetsuppgifter är viktig för mig och i framtiden får jag förhoppningsvis skräddarsy min arbetsdag mer utefter vad som passar mig och mina behov av stimulans och utveckling. Men just nu vill jag lära mig att applicera mina kunskaper på så många områden som möjligt, förklarar Ellen.
Ellen tycker att Customer Experience Management verkligen sticker ut, både på Ekonomihögskolan och bland lärosätena i Sverige. Utbildningen ger ett mer kreativt perspektiv på marknadsföring och Ellen tycker verkligen att Linnéuniversitetet har lyckats med kombinationen av företagsekonomi och design.
- Mycket av undervisningen var lätt att sätta i praktisk kontext och jag uppskattar att det var ett stort fokus på hållbarhet. Några kurser gavs på engelska med internationella lärare, vilket jag tycker är jättebra.
Helhetsbilden är en stor fördel i mitt jobb på IKEA
Kombinationen av design och företagsekonomi var det som lockade Julia Holm att söka till Customer Experience Management. Det har gett henne en helhetsbild av hur företag bygger upp sina varumärken, vilket är en stor fördel i hennes jobb som grafisk designer på IKEA.
Läs hela intervjun med Julia
- Jag har fått med mig kunskap inom olika områden som gör att jag har förståelse för alla processer som sker i ett företag. Dessutom har jag nytta av designen eftersom jag jobbar med det dagligen, säger Julia.
Jobbet på IKEA är väldigt varierande och ingen dag är den andra lik.
- Jag producerar grafiskt material till hela varuhuset från start till mål. Det betyder att jag är med i olika processer och diskussioner kring vad som ska göras och förbättras, skapar en grafisk kommunikation och design och ser också till att få upp det i varuhuset. Det är så kul!
Julia valde Customer Experience Management just för blandningen av företagsekonomi och design. Hon tycker att utbildningen var rolig och givande, med många samarbeten med olika företag.
- Du som vill ha en kombination av ekonomi och design och som vill kunna se helhetsbild av hur företag jobbar och bygger upp varumärken ska definitivt plugga Customer Experience Management, säger Julia. Och så ska du gilla att vara kreativ och har stora drömmar!
Det är ett utmärkt program där man får den bästa mixen av både design och ekonomi.
“Det mest intressanta hittills under mina studier är nog de samarbeten vi haft med lokala företag. Det är spännande att få se och lära sig hur företag tänker för realisera sina idéer.” säger Chiara Lacalendola som studerar Customer Experience Management, ett program där studenter får lära sig att strategiskt skapa kundupplevelser för företag. ”För mig personligen är det ett utmärkt program där man får den bästa mixen av både design och ekonomi.”
Mer om programmet
Customer Experience Management innehåller en praktikkurs där du får möjlighet att skaffa dig professionella meriter för att stärka din kompetens för framtida intressanta arbetsgivare. Det är ett unikt tillfälle att få erfarenhet inom branschen. Samtidigt skapar vi nytta i nära samarbete med näringslivet.
Evelina Lundberg och Emelie Fors hade sin praktik på Nordic Nest i Kalmar där de ansvarade för ett projekt som handlar om att utforma strategier för Influencer Marketing.
Studenter mötte forskare och företag på inspirationsdag
På Linneuniversitetet arbetar vi ständigt med att hitta nya sätt som kan länka samman företag, forskare och studenter. Studenter från Customer Experience Management deltog i en inspirationsdag där forskare, företag och studenter delade med sig om sina tankar och synpunkter om hur man bygger ett hållbart varumärke.
Läs mer om inspirationsdagen
Inspirationsdagen startade med företaget Örsjö Belysning på temat ”Från underleverantör till starkt varumärke” med efterföljande framtidsspaning runt ”Tjänstedesign – digitalt och hållbart” tillsammans med forskarna Martin Östlund och Jorge Zapico från Linnéuniversitetet. För att ytterligare stärka kunskapen om design föreläste Eva Wängelin från Designarkivet i Pukeberg om designens betydelse i utvecklingen av ett varumärkes hållbarhet genom en historisk återblick.
Studenterna Filip Hjertqvist, Linn Möller och Chiara Lacandelo presenterade sina intryck från de tre företagens webbsidor, för att ge förslag på hur de kan stärka sina varumärken.
– Företagen uppskattade verkligen våra synpunkter och fick med sig både idéer och tankeställare.
Studenterna själva tyckte att de fått med sig mycket av hur företag tänker och resonerar – en verklighet som de kan ta med sig i sina studier.
Dagen avlutades med en summering där de positiva upplevelserna, nya kontakterna och den nya kunskapen som dagen lett till stod i fokus.
Kalmar – studentstaden vid havet
Mitt i Kalmar, precis vid havet, ligger universitetet i lokaler som invigdes 2021. I Kalmar är allt nära och du har cykelavstånd till universitetet var du än bor i staden.
För dig som ny student finns det en bostadsgaranti. Det betyder att du har rätt till ett studentboende inom två månader. Det är en av anledningarna till att Kalmar har utsetts till Årets studentstad 2023 av Sveriges förenade studentkårer. Kalmar får också priset för att staden erbjuder en förträfflig miljö för dig som student att leva och bo i. Staden arbetar också aktivt för att skapa möjligheter för att du ska kunna stanna och jobba här när du har pluggat klart.
Kalmar kommun har runt 70 000 invånare. Här finns ett starkt näringsliv med många företag som är ledande inom grön näring, e-handel och e-hälsa, så det finns gott om möjligheter att knyta kontakter inför arbetslivet.
Kalmar har ett kulturhistoriskt centrum och har flera gånger korats till Sveriges sommarstad. Kanske på grund av alla soltimmar, stränder, och konserter. Dessutom är Öland bara en bro bort.