Customer Experience Management

180 hp

I dagens samhälle är upplevelser och en tydlig identitet viktiga byggstenar för företag och organisationer. Som konsumenter bildar vi vår uppfattning om företag och organisationer utifrån våra upplevelser av dem. För att bygga ett starkt varumärke krävs att man på ett systematiskt sätt designar dessa upplevelser så de tillsammans förmedlar en trovärdig identitet.

Programmet Customer Experience Management utgår från en kunds helhetsupplevelse av ett företag. Ett företag måste då ha en strategi för att kunna samordna och leda hur företaget skapar upplevelser för kunden. Programmet ger dig förutsättningar att arbeta inom kunskapsfältet mellan två centrala ämnesområden – Företagsekonomi och Design – där Digitalisering är ett viktigt tema. Dessa kunskapsfält behövs för att inte bara förstå hur kundupplevelser skapas och påverkas, utan även för att kunna förändra och utveckla nya koncept i företag och organisationer. Som student kommer du att bli en del av en dynamisk och intensiv lärandemiljö som kombinerar akademisk kunskap och aktuell forskning med nära kontakter med företag och organisationer. Utbildningen ställer stora krav på din förmåga att samarbeta och bidra till din och dina studiekamraters inlärning.

Programmet är framtaget i nära samarbete med näringslivet och under utbildningen samarbetar du med våra partnerföretag. Du kommer att bygga kompetens inom en rad områden inom företagsekonomi, design och digitalisering. Som student på programmet har du möjlighet att genomföra en praktikkurs som en del av din utbildning. Det innebär att du får omsätta det du lär dig under din utbildning i en praktisk miljö på ett företag eller i en organisation som du själv ordnar. Det är ett unikt tillfälle att få erfarenhet inom branschen och skaffa dig professionella meriter för att stärka din kompetens för framtida intressanta arbetsgivare. Praktikkursen är en halv termin och ger samtidigt 15 högskolepoäng.

Karriär

Programmet Customer Experience Management öppnar stora möjligheter för din framtida karriär både nationellt och internationellt. Eftersom kundupplevelser är centrala för de flesta organisationer kan du komma att arbeta som projektledare, konceptutvecklare, kommunikatör, marknadsförare eller som egen företagare. Dessutom kan du under utbildningen börja bygga ditt personliga nätverk med våra partnerföretag.

Examen

Filosofie kandidatexamen med inriktning Customer Experience Management, Huvudområde: Företagsekonomi

Kontakt­person

Ekonomihögskolans utbildningsadministration

#humansoflnu

Följ oss på Instagram!

Chiara

“Det mest intressanta hittills under mina studier är nog kollaboratior vi haft med lokala företag. Det är spännande att få se och lära sig hur företag tänker för realisera sina idéer.” säger Chiara Lacalendola som studerar Customer Experience Management, ett program där studenter får lära sig att strategiskt skapa kundupplevelser för företag. ”För mig personligen är det ett utmärkt program där man får den bästa mixen av både design och ekonomi.”

Studenter berättar

Linn: "Customer Experince Management är vanligt i Europa men inte ännu i Sverige. Jag tror att detta kan vara till en fördel när vi tar examen."

Linn Muller

Varför valde du att ansöka till detta program?
Jag valde den här utbildningen för att det inte fanns något motsvarande program på något annat universitet i Sverige när jag sökte. Customer Experince Management är vanligt i Europa men inte ännu i Sverige. Jag tror att detta kan vara till en fördel när vi tar examen. Programmet berör ämnen som marknadsföring, ekonomi, kommunikation och design vilket ger en bred bas och kunskap inom flera värdefulla områden.

Vad kommer du ta med dig från programmet inför yrkeslivet?
Genom att programmet är brett så får man en möjlighet att känna efter om det är något specifikt område som intresserar en mer. Under programmets gång får vi läsa en termin utomlands eller göra praktik, då kan man välja kurser/praktik inom det område som man brinner lite extra för och vill arbeta inom senare. Det jag främst tar med mig är hur man arbetar med att förstå kunder och hur man som företag tar strategiska beslut genom att samla in data och använda detta som ett verktyg för att bygga upp framgångsrika företag och varumärken.

Vad är ditt drömyrke?
Jag vill gärna jobba med att bygga och utveckla varumärken. Gärna på en reklambyrå där man genom design kan hjälpa företag att branda eller re-branda sig själv.

Har du engagerat dig i någonting vid sidan om studierna?
Jag gick med i marknadsföringsutskottet när jag började studera. Jag blev sen nominerad till att bli ordförande och gick då med i styrelsen för studentföreningen Kalmar ESS som marknadsföringsansvarig. Detta har gett mig många nya vänner, ny kunskap, möjligheter att nätverka under konferenser och utvecklas personligen. Att engagera sig är något jag skulle rekommendera alla att göra! 

Hur trivs du i Kalmar?
Jag trivs bra i Kalmar. Kalmar är en mysig stad och närheten till vattnet och att ha Öland så nära är fantastiskt. Kalmar är inte så stort men det anordnas många studentevent och det blir en familjär känsla att studera i en mindre stad. Närheten till allt är också något jag uppskattar.

Adam: "Utbildningen innehåller helhetsupplevelser från konsumenter till företag och allt där emellan!"

Adam Johansson

Hur kommer det sig att du valde att studera Costumer Experience Management?
Jag valde CEM för att utbildningen är bred, den ligger rätt i tiden och bygger på framtida yrken. Jag gillar den för att den innehåller helhetsupplevelser från konsumenter till företaget och allt där emellan!

Du går nu andra året, vad tycker du hittills om programmet?
Det som jag är mest nöjd över är att man får jobba digitalt och samarbeta med flera olika studenter inom olika projekt beroende på vilken kurs man läser. 

Har du engagerat dig i någonting vid sidan om dina studier?
Jag deltog i Introduktionen för de som började studera detta år, en väldigt rolig upplevelse där jag fick träffa alla nya människor som börjar inom Ekonomi, men även väldigt många från de andra studentföreningarna i Kalmar. 

Vad är dina planer efter studierna?
Efter utbildningen vill jag jobba inom marknadsföring och projektledning, och med tanke på att utbildningen är väldigt bred så finns det bra med valmöjligheter för mig sen när jag slutar.

Hur trivs du i Kalmar?
Jag trivs väldigt bra i Kalmar, det är en mysig stad. Det är skönt att kunna ta sig runt smidigt och enkelt, många studenter bor väldigt nära varandra så de skapas en fin gemenskap.

Mer om programmet

Linn Möller, Chiara Lacandelo och Filip Hjertqvis

På Linneuniversitetet arbetar vi ständigt med att hitta nya sätt som kan länka samman företag, forskare och studenter. Under programmet erbjöds studenter från Customer Experience Management delta i en inspirationsdag där företag och studenter delade med sig om sina tankar och synpunkter om hur man bygger ett hållbart varumärke.

Inspirationsdagen startade med företaget Örsjö Belysning på temat ”Från underleverantör till starkt varumärke” med efterföljande framtidsspaning runt ”tjänstedesign – digitalt och hållbart” tillsammans med forskarna Martin Östlund och Jorge Zapico från Linnéuniversitetet. För att ytterligare stärka kunskapen om design föreläste Eva Wängelin från Designarkivet i Pukeberg om designens betydelse i utvecklingen av ett varumärkes hållbarhet genom en historisk återblick.

Studenterna Filip Hjertqvist, Linn Möller och Chiara Lacandelo presenterade sina intryck från de tre företagens webbsidor, för att ge förslag på hur de kan stärka sina varumärken.

– Företagen uppskattade verkligen våra synpunkter och fick med sig både idéer och tankeställare. Studenterna själva tyckte att de fått med sig mycket av hur företag tänker och resonerar – en verklighet som de kan ta med sig i sina studier.

Dagen avlutades med en summering där de positiva upplevelserna, nya kontakterna och den nya kunskapen som dagen lett till stod i fokus.  

Kalmar

I Kalmar finns Linnéuniversitetet centralt i stadskärnan. Universitetskajen är helt nybyggd och ligger precis vid havet. Här blir du en del av en kreativ kunskapsmiljö.

Det är även i centrum som de flesta studenter bor. Bra att veta är att Kalmar kommun har en bostadsgaranti för nya studenter. Allt finns inom tio minuters cykelavstånd oavsett om du vill bada i havet, plugga, shoppa eller träna. Historiska byggnader och kullerstensgator ger staden charm. När solen lyser fylls området vid Kalmar slotts vallgrav av pluggande och solande studenter. Studentlivet har en självklar plats i Kalmar. Här börjar drömmen om framtiden!

Sjöfartshögskolan i Kalmar