Design + Change

180 hp

Vill du använda dig av design för att göra skillnad i världen? Då är det här rätt utbildning för dig. Utbildningen kombinerar konstnärlig gestaltning och kunskap om hållbarhet för ett yrke i den absoluta framkanten av design.

De viktigaste frågorna idag och i framtiden handlar om hållbarhet – att skapa en värld som är bra för både människor och natur, lokalt och globalt.

I nära samspel med lärare utvecklar du under de tre åren din egen designspecialism.

Du väljer själv om du vill förändra genom att designa fysiska ting, processer, upplevelser eller system. Utbildningen bedrivs i projektform där individuella arbeten varvas med grupparbeten och samarbeten med det omgivande samhället.

Undervisningen på Design + Change sker på engelska och programmet har internationell antagning. Det betyder att du redan som student ingår i en grupp som präglas av mångfald och att du blir väl rustad för en internationell designkarriär.

Design + Change finns i Växjö, Småland – en region präglad av entreprenörskap, tillverkning och hantverk. Samarbetsprojekt, studiebesök och praktik ger dig unika möjligheter att dra nytta av detta. Studiemiljön i Växjö är personlig, trygg och kreativ med närhet till våra yrkesverksamma lärare och forskare. Linnéuniversitets många ämnen ger dig möjligheter till disciplinövergränsande samverkan.

Kandidatutbildningarna i design på Linnéuniversitetet fick betyget ”hög kvalitét” i den senaste nationella utvärderingen av utbildningar på konstnärlig grund.

Tidigare studenter berättar

Catrin och Kristel

Catrin och Kristel tog examen från sin designutbildning vid Linnéuniversitetet 2014. Examensarbetet från samma år gjorde de tillsammans, och det blev i år utvalt till utställningen Ung svensk form. Nu har de startat upp företaget WE ARE CAMP tillsammans.

Ung svensk Form är en designutmärkelse som delas ut av föreningen svensk Form varje år. 20 av 400 bidrag valdes ut och dessa får nu representera Ung svensk forms årliga vandringsutställning som åker runt nationellt och internationellt.

Grattis till utmärkelsen Ung svensk form!

– Tack! Vi sökte med vårt examensarbete Gelifoam och valdes in. Vi är jätteglada såklart och känner att det är ett bra sätt att synas som unga designer.

Kan ni berätta mer om ert examensarbete Gelifoam?

– Vi var båda intresserade av den komplexa matindustrin och valde att fördjupa oss kring det genom experimentell design. Kort beskrivning: Projektet Gelifoam bygger på en utforskande process. Vi har undersökt och dekonstruerat lösgodis för att ta reda på vad det egentligen är. Genom en rad experiment har lösgodis tagits isär och sats in i en ny kontext. Resultatet är Gelifoam, ett nedbrytbart material där trä och godis möts – det ätbara möter det icke ätbara och det organiska möter det artificiella.

Hur var det att läsa design vid Linnéuniversitetet?

– Det var intensivt och vi jobbade väldigt mycket första året innan man fått grepp om hur ens designprocess fungerade. Man fick utforska sina idéer i olika projekt och områden. Det var ett perfekt sätt att ta reda på vilken väg man ville ta.

Hur var Växjö som studentstad?

– Kul med ett ganska litet campus där de flesta studenter bodde vilket gjorde att man kunde träffas och hänga ofta. Det var också nära till natur, mataffär, gym och hela universitetet. Det kändes som om de flesta kom från annan ort och var därför pigga på att lära känna nytt folk.

Nu har en av er flyttat till Göteborg och en till Örebro, hur fungerar det när ni ska arbeta med det gemensamma företaget WE ARE CAMP?

– Det blir mycket Skype eftersom vi bor i olika städer men vi försöker träffas så ofta vi kan. Just nu arbetar vi med grafiska profiler åt två företag. Vi har också varsitt extrajobb för att tjäna lite extrapengar. Drömmen är såklart att kunna arbeta med vårt egna företag på heltid.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

– Vi brainstormar och skissar för hand/på datorn. Något vi märkt att vi ofta gör är att prata i egengjorda slogans och ramsor samt sjunga. Vi försöker jobba utan att lägga för mycket press på oss själva. Vi vill komma framåt och utvecklas men pengar och succé är inte den drivande faktorn.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi tar för tillfället en vecka i taget och jobbar vidare med våra designprojekt. Vi planerar också att dra igång ytterligare ett experimentellt projekt framåt sommaren. Vi får se vad som händer men vi är sugna på att arbeta mer hantverksmässigt.

Sofia Granefelt Laurén

Sofia fick jobb som servicedesigner direkt efter examen

Sofia Granefelt Laurén arbetar som Service Designer på Transformator Design i Stockholm. Vi hörde av oss till Sofia för att höra efter hur hon hamnade där och vad hon arbetar med.

När tog du din examen?

– Jag tog examen 2012, ett år senare än ursprungsplanen då jag hastigt tog ett sabbatsår 2010 och drog till Indien. Den erfarenhet som resan gav mig var värd väntan på kandidatexamen. Jag tror, just tack vare mitt år i Indien, att jag hade en annan inställning till mitt sista år som designstudent och kunde ta tillvara på tiden på ett annat sätt.

Du började jobba på Transformator direkt efter examen, hur kom det sig?

– Det började med att jag blev introducerad för Service Design sista året på Designutbildningen och blev omedelbart intresserad av metodiken och vad man kunde åstadkomma genom den. Fick höra att Transformator Design helt klart var stället att vara på om man ville lära sig mer om Service Design på djupet. Jag sökte en trainee-plats direkt efter min kandidatexamen i samband med att jag flyttade upp till Stockholm och har varit på Transformator sedan dess.

Vad har du för titel, arbetsuppgifter?

– Min titel är Service Designer. Detta betyder kortfattat att jag jobbar i projekt med att förstå kundens=användarens drivkrafter, behov och upplevelse av tjänsten genom att bland annat observera och prata med slutanvändarna. Utifrån denna förståelse jobbar vi fram lösningsförslag och koncept i en iterativa* process tillsammans med användare och uppdragsgivare.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– En dag på Transformator är sällan den andra lik då vi jobbar med olika uppdragsgivare, projekt och utmaningar. Vi är alla på Transformator empatiska individer som jobbar tätt sammankopplade i projektteam där vi stöter och nöter det mesta tillsammans för att komma till insikt och nå idéhöjd.

Är det en internationell arbetsplats? Vilka kunder jobbar ni med?

– Vi har hittills bara kontor i Sthlm men jobbar med kunder som är internationella och tittar just nu även på att expandera utomlands. Många av organisationerna vi jobbar med tillhandahåller tjänster som de allra flesta av oss använder ofta i sin vardag. Till exempel som att använda kortet när man handlar, orientera sig på Systembolaget, vabba via Försäkringskassan, skaffa försäkring, förstå sin pension, åka tunnelbana med mera. Oavsett uppdrag eftersträvar vi alltid att förbättra upplevelsen för slutanvändaren och vågar därför påstå att vi "Tillsammans med våra uppdragsgivare gör vi samhället bättre genom att skapa tjänster som kunderna väljer, älskar och rekommenderar!"

Hur ska man tänka som student för att nå sina mål efter utbildningen?

– För att nå sina mål efter utbildningen tror jag det är viktigt att definiera och försöka formulera vad det målet är och att börja reflektera över vad det är man önskar få ut av tiden under utbildningen. Jag utnyttjade första och andra året på kandidaten med att testa på så mycket som möjligt, inspireras och lära av andra. Det gjorde att jag under tredje året kunde fokusera inom mitt intresseområde, fördjupad kunskapen samt påbörja portfolion. Att redan under utbildningen förbereda sig på "steget efter" tror jag är lyckosamt för att brygga tiden mellan utbildning och yrkesverksamma livet.

* Iteration
En iteration består av kundinteraktioner, analys och idégenerering. För att förstå en fråga på djupet upprepas processen. En fråga anses inte bottnad förrän efter tidigast 3 iterationer. Innan dess är alla resultat preliminära/indikativa. I iteration 1 får kunderna berätta fritt inom ett givet område. I iteration 2 och 3 får kunderna reagera på ett material (prototyp).

Mer om programmet

Studentprojekt, Design + Change, första terminen

Varför + Change?

'Change' betyder förändring. Är inte all design förändring då? Jo, genom design ger vi ju form åt nya produkter (och böcker, kampanjer, tjänster, system och mycket mer). Genom dessa formar och förändrar vi också beteenden, attityder och till och med världsbilder.

Idag är det både formellt och globalt erkänt att våra ekologiska system, men också de sociala, befinner sig i ett kritiskt tillstånd. Vi vet också att mänskliga aktiviteter – och inte minst design, samt associerad överkonsumtion – driver ohållbarheten. Genom + Change vill vi understryka just designens förändringspotential och också utvidga den. Change omfattar olika grader och perspektiv på förändring, såsom anpassning, evolution och revolution. Att förändra genom design kan handla om initiativ inriktade på produkter, system eller världsbilder. Vi kan välja att använda design för att förändra på lokal, regional eller global nivå, och med fokus på ekologi, ekonomi, mänsklig hälsa och rättvisa, eller alltihop samtidigt. Sammanfattningsvis handlar + Change om att målmedvetet använda design, och dess unika inneboende kreativitet, för att åstadkomma förändringar i riktning mot hållbara framtider.

Ansökan och portfolio

Ansökan och portfolio

Informationen om ansökan och portfolio är på engelska, eftersom all undervisning på programmet sker på engelska.

Portfolio Guidelines, Design + Change 2016

For your submitted portfolio to be deemed complete, it must consist of two components:
1. Assignments (A, B and C)
3. A letter of intentions

1. Assignments

Assignment A "Design for another specie" (2 pages)
Design an object/ environment/ campaign/ system for another specie.
Choose one of the following species: Bee, bat or tuna. Base your design decisions on the needs of the particular specie you choose and focus on a design that would increase the sustainability and well-being of this specie. Visualise your idea (through for example drawings, photography, or a model) and write a short explanation about your thoughts and choices.

You can find more information about the species here:
Bees sos-bees.org/
www.worldwildlife.org/magazine/issues/fall-­‐2014/articles/honeybees-­‐farms-­‐and-­‐the-­‐push-­‐to-­‐fix-­‐our-­‐global-­‐food-­‐system
Bats www.defenders.org/bats/bats
Tuna www.worldwildlife.org/species/tuna
Please look for more information yourself.

Assignment B "People in motion" (2 pages)

Draw people in motion. (Take help of friends, family or just observe people in the streets.) Draw what you see and use your favorite materials. (pencil, paint, charcoal...)

Assignment C Present your own work (6 pages)

Use the remaining pages to present your own creative work. Show us any form of artistic expression/ design that you are proud of and that represents how you like to work. We encourage you to choose work that demonstrate a wide range of your interests.

Submit the assignments on our website, drexel.lnu.se/portfolio in PDF, PNG or JPG-formats. You can upload maximum 50 mb total. In the upload form, enter a brief description of the work you upload.

3. Letter of intentions

Please write a letter of intentions that on one A4 page describes your interest in design focusing on:
What are you curious about?
– What do you want to change through design?
– How do you want to use your education to reach your goals?

The letter of intentions will be evaluated in terms of:

• Your capacity to envision and plan your future as a designer
• Your proficiency in expressing yourself in English

Submit your assignments and letter of intentions to our website,
drexel.lnu.se/portfolio in PDF, PNG or JPG-format.

After submitting your application and portfolio you'll be contacted if you have been selected for interview. At the interview, we ask you to bring a hard copy of your portfolio. If you're an international or EU student who is unable to attend an interview in person, we may offer a telephone/
online interview.

The application process consists of two steps:

Step 1

Apply to the programme online at www.universityadmissions.se (in English), or www.antagning.se (in Swedish). Submissions of documentation attesting your eligibility for Bachelor´s level study must be submitted here.

The following programme codes and deadlines apply:
• For non EU/EEA students requiring a visa to study in Sweden:
Please submit your application to programme code LNU-F4101
by 15 January 2016

• For Swedish and other EU/EEA students not requiring a visa to study
in Sweden: Please submit your application to programme code LNU-51000 by 15 April 2016.

Step 2

Submit your portfolio to Linnaeus University (LNU).
(please refer to pp. 3-4 of this document for instructions regarding portfolios)
The deadlines by which portfolios must be received by LNU are:
For non EU/EEA students requiring a visa to study in Sweden:
30 January 2016
For Swedish and other EU/EEA students not requiring a visa to study in Sweden: 30 April 2016

Acceptance to the programme:

If you meet the eligibility criteria, your application will be accepted and
evaluated on the basis of your portfolio. Evaluation of portfolios is conducted by a selection committee consisting of faculty members, external
experts, and current BFA students. The portfolio is regarded as a whole
and the portfolio is evaluated in terms of the following criteria:

• Artistic quality
• Visualization skills
• Creative approach

The university will not disclose the reasons behind the decision to accept or reject any individual application. Approved students will be notified through www.universityadmissions.se or www.antagning.se.


Checklist for Application

  • I have submitted my application through antagning.se or universityadmissions.se
  • I have prepared my portfolio according to the guidelines provided.
  • I have included a Letter of intent with my portfolio.
  • I have uploaded my portfolio on drexel.lnu.se/portfolio and made sure that all my files are included, and that I have submitted written descriptions of my uploaded files.

Deadlines and tuition fees

• For Swedish and other EU/EEA students: Please submit your application by 15 April 2016.

• For non EU/EEA students: Please submit your application by 15 January 2016.

Tuition fees do NOT apply for Swedish citizens, EU/EES citizens or exchange students.

Tuition fees for international students from outside of the EU/EES
Tuition fee first semester: SEK 130,000
Tuition fee whole programme: SEK 780,000

________________________________________________________________

Do you have any Questions?
If you have any questions regarding the application, portfolio, or other related issue don´t hesitate to inquire by e-mail to:
stephanie.carleklev@lnu.se

Information om ansökan och portfolio som pdf:

Application_Design_2016.pdf

Karriär

Kompetenser inom hållbarhet blir allt mer efterfrågade i samhället. Det blir också allt mer viktigt att kunna samarbeta med andra discipliner. Utbildningen förbereder dig för en karriär inom traditionella designföretag, företag som designar tjänster och för initiativ drivna av lokalsamhälle eller kommun. Du kan också välja att starta ett eget företag.

Examen

Konstnärlig kandidatexamen (huvudområde: Design)

Växjö

Som student i Växjö har du nära till allt - staden, skogen och sjöarna. Promenadstråket från campus runt Växjösjön når nästan ända in till centrum och är perfekt för löpning och promenader.

Många av studenterna bor på campusområdet medan andra väljer att bo i centrala Växjö. På campus är det alltid liv och rörelse. Under en dag rör sig många studenter mellan föreläsningssalar, bibliotek, restauranger, pubar och friluftsområden. Växjö är också känt för sitt musikliv. Varje vecka kan du se mer eller mindre kända band på någon av Växjös scener.

Studenter i parken