Music & Event Management

180 hp

Music & Event Management är en unik utbildning för dig som siktar mot en framtid inom musik- och eventbranschen.

Utbildningen har en blandning av kurser i företagsekonomi, som är ditt huvudämne, och profilkurser med fokus på musikbransch och musikevent som ger dig unika kunskaper. I flera kursmoment har du möjlighet att jobba direkt mot organisationer och verksamma i branschen.

Du kommer att tillbringa den första halvan av din treåriga utbildning på Rock City i Hultsfred. Här får du en ovärderlig inblick i branschen genom vårt samarbete med bl.a. Campus Hultsfred och vårt breda kontaktnät i musikbranschen generellt. På Rock City och i Hultsfred arrangeras flera olika musikevenemang där du som student kan vara delaktig. Rookiefestivalen som går av stapeln varje höst genomförs till exempel helt och hållet av er studenter. Andra evenemang där du kan få en inblick i branschen samt skaffa dig ovärderlig erfarenhet är Mörkaste Småland, This is Hultsfred och Popkollo. På Rock City och på Rockhotellet Hulingen finns också en kontinuerlig konsertverksamhet.

Andra halvan av utbildningen läser du i Kalmar och studerar där intressanta fördjupningskurser inom ditt huvudämne företagsekonomi. Ditt profilämne, Music & Event Management med fokus på musikbransch och musikevent, ger dig unika kunskaper och därmed en egen ekonomprofil. Här finns allt från ren branschkunskap och musikjuridik, till musikkulturstudier. Mera branschkunskap kan du få under ditt sista år i en fältarbetskurs inom musik- och eventindustrin eller genom att läsa branschinriktade kurser på något av våra utbytesprogram i Nederländerna, Norge, Tyskland, England eller USA.

En utbildning i tiden

Musikbranschen påverkats starkt av den tekniska utvecklingen. Ibland talar man till och med om en ny musikbransch. Denna utveckling möter vi i utbildningen genom att våra kurser innehållsmässigt hela tiden anpassas till vad som sker och vad vi spår kommer att ske i framtiden. De föreläsare du träffar på under utbildningen är också ofta involverade i musikbranschen på olika sätt.

Många möjligheter till internationella erfarenheter

Musik- och eventbranschen är allt mer internationell till sin karaktär. Som student på Music & Event Management har du goda möjligheter att studera vid något av våra utvalda partneruniversitet i USA eller Europa under en termin. Du har dessutom möjlighet att delta i de internationella samarbetsprojekt som vi driver tillsammans med våra kontakter internationellt, som till exempel Muzone International Band & Business Camp Hammelburg där man kan utveckla sina kunskaper tillsammans med andra studenter från Europa och USA.

Programmet gästas regelbundet av föreläsare från universitet inom och utom Europa. På samma sätt undervisar vi som vi som arbetar med programmet kontinuerligt utomlands och medverkar på internationella konferenser och nätverk. Internationalisering är, precis som starka branschkontakter, något som präglar denna utbildning och gör den ännu mer unik i Sverige.

Utveckla din entreprenörskapsförmåga

Som student på Music & Event Management uppmuntras du att ta tillvara på din egen drivkraft och entreprenörskapförmåga. Du som vill starta eget bolag eller involvera dig i redan existerande verksamheter under studietiden har goda möjligheter till detta. Många studenter involverar sig t.ex. i Sveriges många musikfestivaler och vi får regelbundet erbjudanden om skarpa projekt från hela musik- och eventbranschen. Just nu driver studenter som går Music & Event Management allt från management, bokningsbolag och olika klubbar till bolag som sysslar med grafisk formgivning för musikbranschen.

Studenter berättar 

Björn Sjögren är student på Music & Event Management

"En bransch i ständig utveckling"

Björn Sjögren fastnade direkt för Music & Event Management. Under gymnasietiden hade han ägnat sig åt att arrangera skolfester och konserter, och han ville gärna fortsätta inom branschen. Med den här utbildningen skulle det bli möjligt.

– Jag gillar att programmet har en väldig bredd. Det rör alla delar av musik- och eventbranschen. Vi har kurser i Music & Event Management, där vi har lärt oss om evenemangsskapande, digital musik-distribution, upphovsrätt och avtalsskrivning. På ekonomisidan har vi till exempel lärt oss om organisationsteori, marknadsföring, bokföring och kalkylering, säger Björn.

Marknadsförare på Rookiefestivalen

Björn har kunnat fortsätta att arbeta med festivaler även under sin studietid. Ett exempel är den årliga Rookiefestivalen som arrangeras av studenterna vid Music & Event Management. Björns uppgift var vid senaste upplagan att sköta marknadsföringen.

– Det var ett kul och lärorikt uppdrag. Sen så hör musikbranschen av sig med jämna mellanrum när det behövs folk till festivaler och andra evenemang. Det ger bra möjligheter att knyta viktiga kontakter och skaffa sig erfarenhet, menar Björn.

Indieklubb och eget bokningsbolag

På fritiden driver Björn dessutom indie-/electroklubben Lilla Klubben i Kalmar med fyra klasskamrater, där de också oftast står för DJ:andet. Han lägger också ner mycket tid på sitt egna bokningsbolag SeaWiik Music, som han driver tillsammans med en klasskamrat. Tillsammans planerar de europaturnéer för svenska upcoming-artister.

– Jag tycker att den här branschen är intressant för att den är i ständig utveckling. Det ger stora möjligheter för kreativitet. Det vi lär oss på programmet är dessutom applicerbart på många andra områden än just musik och event. Den flexibiliteten man måste ha är guld värd vart man än vill jobba senare, säger Björn.


Manager eller artistbokare

När han började på utbildningen var framtidsplanerna att fortsätta att arrangera festivaler efter examen. Men nu har han fler idéer.

– Idag är jag mer inne på att jobba med artister på olika sätt, antingen genom bokningssvängen eller som manager. Om det är genom anställning eller genom eget företag spelar ingen större roll.

"Perfekt kombination av musik och ekonomi"

Hanna Lundberg är student på Music & Event Management

Hannah Lundberg från Helsingborg kände direkt att Music & Event Management var som gjort för henne. Det som attraherade mest var mixen av företagsekonomi och musikstudier.

– Musik har alltid varit en del av mitt liv. Däremot är jag inte välsignad med någon större musikalisk talang. Så när min bror påbörjade och berättade om Music & Event Management visste jag vad jag ville göra. Att kombinera företagsekonomin med musiken var helt rätt för mig, jag kan jobba bakom musiken men ändå alltid med det jag älskar mest i livet, säger Hannah.

En nischad utbildning

Den första delen av utbildningen är förlagd till Rock City i Hultsfred, en stad som Hannah kände väl till efter många festivalbesök under åren. Där får studenterna viktiga kunskaper om musikbranschen ur ett både teoretiskt och praktiskt perspektiv.

– Det bästa med utbildningen är att den är så integrerad med branschen. Under tiden i Hultsfred hade vi många gästföreläsningar av branschfolk och f.d. studenter. Dessa inslag inspirerar och föder en slags jädra anamma i en - att det här ska jag kämpa för. Möjligheterna känns liksom oändliga, säger Hannah.

Ett spännande och aktuellt ämne

Music & Event Management innehåller en rad specifika kurser om musikbranschen. Några av Hannahs favoriter under utbildningen är kursen i musikjuridik och den festivaluppsats som hon och några klasskamrater skrev.

– Undervisningen är intressant och rolig, det blir liksom aldrig tråkigt när man läser om musik. De branschrelaterade kurserna är ju extra intressanta eftersom att det är de som ger utbildningen sin speciella nisch, men även de företagsekonomiska kurserna ges ett musikbranschsperspektiv vilket gör att det känns kul hela vägen.

– Att få kunskaper om hur vi som människor relaterar till musik, vad människor gör med musik - och musik gör med människor, hur globaliseringen och digitaliseringen påverkat branschen och hur man kan se på musik från andra kulturistiska perspektiv, allt detta är jättespännande!

Drömmen: att jobba med festivaler

I framtiden vill hon jobba med festivaler. Det har varit hennes största dröm i många år. Genom utbildningen har hon fått chansen att jobba som funktionär på flera festivaler runt om i landet.

– Det var otroligt kul och lärorikt, och det stärkte bara drömmen om en egen festival en dag.

Tidigare studenter berättar 

Mattias Hjortsberg studerade Music & Event Management

"Utbildningen gav mig ett stort kontaktnät inom branschen"

Mattias Hjortsberg trivdes inte med sina juridikstudier och beslutade sig för att göra någonting annat. Det blev Music & Event Management i Kalmar och det förde honom i sin tur till jobbet på Live Nation, Sveriges största konsert- och turnéarrangör.

– Jag jobbar som agent för en rad svenska band. Det innebär att jag sköter allt kring deras liveframträdanden – bokningar, ekonomi, administration, presskontakter.

Mattias minns Ekonomihögskolan i Kalmar som en avslappnad plats, med bra lokaler och resurser för studier. Han bodde i Kalmar under hela studietiden, trots att halva utbildningen är förlagd till Hultsfred. Det fungerade utmärkt, och Kalmar visade sig vara en lättöverskådlig stad med nära till det mesta.

– Utbildningen gav bra och grundläggande kunskaper i både ekonomi och om musikbranschen. För mig har nog det viktigaste ändå varit att jag kunde bygga upp ett kontaktnät som jag har stor nytta av idag.

De kontakter som Mattias skaffade sig under studietiden fanns både inom musikbranschen och bland studiekamrater som idag är aktörer i branschen. Att odla kontakter är något som Mattias varmt rekommenderar, men också att engagera sig utanför själva studierna. Det ger möjlighet till bra jobb efter examen.

"Bra kombination av musik och ekonomi"

Kristopher Stenkula-Wilbur knyter kontakter

När Kristopher Stenkula-Wilbur ser tillbaka på sin studietid på Music & Event Management kan han konstatera att det var en tid då han odlade affärskontakter.

– Studiemiljön i Hultsfred ger starka band, både mellan studenter och till de som arbetar i Rock City. Det gör det också enkelt att starta företag samtidigt som man studerar. Det finns så mycket kompetens att tillgå och studierna blir mycket roligare när man kan koppla teori till verklighet.

Kristopher är i dag delägare i företaget Mubito i Malmö, som skapat en teknisk plattform för kommunikation, försäljning och annonsering, anpassad till musikindustrins behov.

– När jag sökte till utbildningen var det mixen av musik och ekonomi som drog. Det kändes seriöst och kul på samma gång. Eftersom jag har startat flera bolag i branschen har jag verkligen haft nytta av de kunskaper den kombinationen ger.

Mer om programmet 

"Vi har gjort en utbildning för upplevelseindustrin"

Music & Event Management är en unik utbildning för dig som siktar mot en framtid inom musik- och eventbranschen.

Henric Lindström är programansvarig

– Musik- och eventbranchen utvecklas och det kräver nya kunskaper tillsammans med traditionella och vi tillgodoser branschen med människor som har båda, säger programansvarig Henric Lindström.

Till Hultsfred

Du kommer att tillbringa den första halvan av din treåriga utbildning på Rock City i Hultsfred. Här får du en ovärderlig inblick i branschen och kan skapa kontakter genom samarbete med bland annat Campus Hultsfred, Hultsfredsfestivalen och Rookiefestivalen. Rookiefestivalen är en festival du som student har möjlighet att vara med och arrangera.

Du läser allt från ren branschkunskap och musikjuridik till musikkultursstudier kombinerat med grunderna i företagsekonomi. Under andra halvan av utbildningen läser du företagsekonomi i Kalmar.

Många möjligheter

Efter examen kan du jobba som det mesta inom uppelevelseindustrin. Många tidigare studenter är idag anställda eller egenföretagare inom branschen och jobbar som till exempel projektledare, marknadsassistent, artist manager, artistbokare, webbredaktör, label manager, ekonomiansvarig och marketing manager.
Som student på Music & Event ­Management har du tidig kontakt med företag i branschen samt möjlighet till praktik under ditt tredje år. Det nätverk du bygger upp genom kontakter med branschen samt andra studenter, som ju är dina framtida kolleger, är mycket värdefullt för din framtida karriär.

Vanliga frågor och svar

Vart ska jag bo?

- De allra flesta studenterna väljer att bosätta sig i Hultsfred de första 1,5 åren, någon handfull brukar av olika anledningar bosätta sig i Kalmar och pendla till Hultsfred (ca. 1,5 timma med tåg + 30 min gångväg enkel resa). Att bo i Hultsfred är således smidigare (och billigare...). Om man skriver sig i Hultsfred får man också en cykel, se www.campushultsfred.se. Vissa brukar också bo kvar i Hultsfred efter de inledande 1,5 åren och pendla till Kalmar. Hultsfred kommun erbjuder i förekommande fall reducerade biljetter.

Vem ska jag kontakta för att hitta boende?

- I Hultsfred är det Hultsfreds Bostäder som handhar studentlägenheter. Det finns också privata hyresvärdar som samlas på Hultsfredbo. Ytterligare alternativ hittar man på sidan Hultsfred.se 

Finns det bostadsgaranti i Hultsfred?

- Nej, i Hultsfred finns ingen bostadsgaranti men det är för att det inte behövs. Det har aldrig funnits en student som inte haft någonstans att bo.

Hur är det studentsocialt i Hultsfred?

- Hultsfred är såklart mindre än Kalmar men möjligheterna är stora. Förutom Rockhotellet Hulingen körs också såväl puben som konserthallen i Rock City (där du studerar) evenemang regelbundet (för att inte tala om festivalerna Mörkaste Småland, Rookie, This is Hultsfred, Hultsfreed Hayride m.fl.). Det finns föreningar och sporthall och andra ställen där ni har studentrabatter. Det finns även en studentförening som heter Groupie där man kan engagera sig och skapa evenemang. I Hultsfred finns mellan 300-400 studenter totalt. Kopplingen till Kalmar studentliv är också stark, bland annat genom Hultsfreds Nation som precis startats av Music & Event Managementstudenter i Kalmar.

Hur funkar det när vi ska flytta till Kalmar?

- Efter 1,5 år i Hultsfred av intensiva studier och många branschprojekt flyttar de flesta till Kalmar (en del väljer att bo kvar i Hultsfred på samma sätt som vissa väljer att bo i Kalmar från början). Enligt uppgift från Hultsfreds Nation gäller numera bostadsgarantin i Kalmar när studenterna ska flytta ner.

Går det att pendla?

- Det går att pendla. www.klt.se. Det tar 1,5 timma med tåg från Kalmar till Hultsfred sedan är det ca. 2,5km gångväg till Rock City.

Hur mycket företagsekonomi är det?

- Ni tar er examen i Företagsekonomi vilket innebär att du läser minst 90hp företagsekonomi totalt. Under hela första året (termin 1 och 2) läser ni företagsekonomi parallellt med profilämnet Music & Event Management.

Får vi träffa någon bransch?

- Ni kommer att träffa en hel del bransch under er tid som student. Dels är många som undervisar på programmet även verksamma (delvis eller primärt) i branschen och dels kommer ni ha möjlighet att engagera er i skarpa projekt inom branschen och träffa gästföreläsare som kommer direkt från branschen.

Vilka kurser och vilken litteratur ska jag ha?

- Litteratur framgår alltid av kursplanerna. Ni ska börja med att läsa 1MM500 Music & Event Management I och 1FE520 Företagsekonomi Organisation & Marknadsföring. Vill ni prioritera era inköp bör ni köpa litteraturen i 1MM500 samt den litteratur som har med delkursen Organisation & Ledarskap att göra vad gäller 1FE520.

Kan jag prata med någon som vet mer om programmet?

- Du kan alltid kontakta programansvarig Henric Lindström via henric.lindstrom@lnu.se.

Kan man åka på utbytesstudier?

- Ja, ungefär hälften av studenterna brukar utnyttja en termin under sista året för att åka utomlands och studera eller göra praktik. VI har i dagsläget ett antal avtal direkt knutna till programmet i USA, UK, Tyskland, Norge och Holland. På de avtalen läser man branschrelaterade kurser. Man kan också välja att läsa företagsekonomi på de många universitet som är knutna till Ekonomihögskolan eller Linneuniversitetet i stort. Vi har även ett antal internationella projekt där man som student kan få möjlighet att engagera sig (programmet är väldigt etablerat och har ett stort internationellt nätverk), bland annat ett Business Game i Tyskland. Utöver det kan det hända att det kommer internationella gästföreläsare och andra gäster m.m. Vi är stolta och aktiva medlemmar av Mu:Zone och MEIEA.

Praktik?

- Åker man inte utomlands kan man välja att göra fältstudier i branschen under sista årets studier utöver alla de praktiska möjligheterna man erbjuds under studierna, t.ex. genom Rookiefestivalen, projekt från branschen, festivaljobb eller egna idéer man vill förverkliga.

Företag och entreprenörskap

- Du kommer att befinna dig på en ort som haft ett stort kulturellt entreprenörskap under många år, kanske mest välkänt genom Rockparty, Hultsfredsfestivalen och all dess kringverksamhet. En del studenter väljer också att starta företag redan under studietiden med stöd dels från de som arbetar med programmet men också från Drivhuset i Kalmar och Business Lab i Hultsfred.

Karriär

Många av våra tidigare studenter är idag anställda eller egenföretagare inom musik – och eventbranschen, vilka är en del av det nätverk du skapar redan under utbildningen. Exempel på yrken tidigare studenter har är allt från arrangör, projektledare, artistbokare, press- och marknadsansvarig, bokningsagent, Label Manager, A&R (Artist och Repertoar) till VD, marknads – eller försäljningschef inom musikbranschen.

Examen

Filosofie kandidatexamen med inriktning mot Music och Event Management

Kalmar

Kalmar är en vacker stad med gamla anor, många mysiga kvarter och stor personlig charm. Området runt Kalmar Slott och Stadsparken är många studenters favorit.

Närheten till havet och Öland sätter sin prägel på staden med långa promenadstråk vid havet. I Kalmar är avstånden små och på fem-tio minuter når du det mesta – universitetet, havet, gymmet eller stadskärnan på Kvarnholmen. Många studenter bor i centrala Kalmar i närheten av universitetsbyggnaderna. Bra att veta är att Kalmar kommun har en bostadsgaranti för nya studenter.

Sjöfartshögskolan i Kalmar