Förskollärarprogrammet
210 hpVill du ha ett spännande och kreativt jobb där du får vara med och lägga grunden till livslångt lärande? Som förskollärare ger du varje barn i förskolan förutsättningar att lära och utvecklas genom leken.
Att vara förskollärare är enormt glädjefyllt men det innebär också ett stort ansvar. Du är barnens första lärare och leder arbetet med att skapa förutsättningar för ett livslångt lärande och en likvärdig utbildning i förskolan. På förskollärarprogrammet får du den kunskap du behöver för att förstå och utöva yrkets alla delar.
På programmet lär du dig om barns utveckling och lärande, om estetiska lärprocesser och läs- och skrivutveckling. Du har kurser i matematik, naturvetenskap och teknik och studerar systematiskt kvalitetsarbete och ledarskap. Undervisningen på förskollärarprogrammet har nära koppling till den forskning som bedrivs inom förskoleområdet. Förutom teoretiska studier får du praktiska erfarenheter genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Under hela utbildningen har du även kontakt med förskolan genom fältstudier.
Studierna bedrivs både individuellt och i mindre studiegrupper. Genom grupparbeten tränar du på att tillsammans med andra reflektera, planera, genomföra och analysera. Det förbereder dig för att jobba i förskolan där arbetet i arbetslaget bedrivs under ledning av förskolläraren.
Programmet ges på heltid på campus och undervisningsformerna varierar. Delar av undervisningen kan ske online.
Karriär
Som förskollärare har du ett kreativt och viktigt arbete med att stödja de allra yngsta i ett lekfullt lärande. När du tar din förskollärarexamen vid Linnéuniversitet står du på gedigen grund och är väl förberedd för din kommande yrkesutövning som förskollärare.
Examen
Förskollärarexamen
Vanliga frågor och svar om Förskollärarprogrammet
När startar programmet?
Förskollärarprogrammet (LGFOR) startar varje hösttermin.
Hur många träffar per vecka är det?
Schemat kan variera mellan olika kurser men räkna med att du behöver vara på campus ca 3-5 dagar i veckan. Schema för respektive kurs tillhandahålls som senast en månad före kursstarten.
Kan jag läsa förskollärarprogrammet på distans?
Det är inte möjligt att läsa detta förskollärarprogram på distans. Har du däremot flera års yrkeserfarenhet inom det förskolepedagogiska området så kan du ansöka till Förskollärarprogrammet för pedagogiskt verksamma i förskolan (LGFOP) som går på deltid och distans.
Hur ansöker jag till Förskollärarprogrammet?
Du söker till utbildningen via antagning.se.
Jag uppfyller inte förkunskaperna, vad ska jag göra då?
Ta kontakt med vuxenutbildningen i din hemkommun för att komma i gång att studera de kurser som eventuellt saknas.
Tänk på att du även kan ansöka om att få din reella kompetens prövad. En sådan prövning kan göras både för grundläggande behörighet och för särskild behörighet. Dina kunskaper och erfarenheter värderas för att bedöma om du har motsvarande behörighet och om din samlade kompetens är tillräcklig i förhållande till de krav som Linnéuniversitetet och den sökta utbildningen ställer. Ansökan om prövning av reell kompetens måste ha laddats upp på Mina sidor på antagning.se eller ha mottagits som vanlig post hos Antagningsservice senast sista anmälningsdag.
Hur kan jag få fram antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar?
Via uhr.se kan du söka fram antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar.
Jag har påbörjat ett förskollärarprogram vid ett annat lärosäte. Kan jag byta till Förskollärarprogrammet vid Linnéuniversitetet och fortsätta mina studier hos er.
För att kunna läsa Förskollärarprogrammet vid Linnéuniversitet behöver du ansöka till programmet på vanligt sätt och konkurrera dig till en plats. Om du blir antagen kan du ansöka om att få det innehåll som motsvarar det du redan läst tillgodoräknat. Det görs först när du antagits till programmet och det är examinator för aktuell kurs som beslutar i sådana ärenden. Inga förhandsbesked kan ges.
Som student behöver du innan du ansöker jämföra de respektive programmens studiegångar och respektive kursinnehåll/lärandemål då de kan skilja sig åt. Ofta blir resultatet en studiegång hos oss med luckor i studieplanen som följd och en förlängd studiegång.
Kan jag ta ett studieuppehåll under utbildningstiden?
Om du har särskilda skäl kan du ansöka om studieuppehåll med platsgaranti. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, föräldraledighet, vård av barn och deltagande i militär grundutbildning. Dessa skäl behöver du styrka med intyg.
Om du behöver lämna studierna av andra orsaker, till exempel för en längre resa, andra studier eller arbete kan du göra ett uppehåll i studierna utan platsgaranti. Du kan då återgå i studier i mån av plats.
När det gäller studieuppehåll från Förskollärarprogrammet innebär det oftast ett års uppehåll eftersom kurserna i programmet ges en gång om året med aktuell studieform. Universitetet reserverar sig för att utbildningen kan ha förändrats eller upphört under tiden för studieuppehållet.
Vad är VFU?
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, innebär att du får pröva ditt framtida yrke ute på en förskola där du följer och vägleds av en handledare. Du förväntas bli allt mer självständig ju längre du kommer i utbildningen.
Hur många dagar av utbildningen ska jag göra VFU?
VFU:n utgörs av totalt 20 veckor (30 hp) av utbildningen. Se programmets utbildningsplan för mer information om när VFU infaller.
Var placeras jag under min VFU?
VFU:n görs på helfart och dagtid i förskoleverksamheten utifrån förskolans tider. Det är våra VFU- koordinatorer som ordnar med din VFU-placering inom våra partnerområden.
Varför görs en registerkontroll inför VFU?
Bestämmelserna i skollagen om registerkontroll av personal har kompletterats med en lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn. Lagstiftningen om registerkontroll syftar till att stärka barns och ungas skydd mot sexualbrott och andra grova brott. Lagen innebär att du som student är skyldig att visa upp ett registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister innan du påbörjar din VFU.
Finns det möjlighet att göra delar av studierna utomlands?
Ja och mer om detta kan du läsa om på Linnéuniversitetets hemsida: Internationella möjligheter för lärarstudenter.
Hur fungerar det att studera med en funktionsnedsättning?
Studenter med funktionsnedsättning har möjlighet att använda pedagogiskt stöd under studietiden. Stödet är individuellt och planeras tillsammans med dig och din samordnare. Ansök i god tid, gärna redan när du blivit antagen. Mer om detta kan du läsa om här.
Vad blir jag behörig att undervisa i när jag är klar?
På Skolverkets webbsida finner du aktuell information om vad du får behörighet att undervisa i efter genomförd utbildning.
Internationella möjligheter
Du har många möjligheter att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över.
På vissa utbildningar kan du även göra verksamhetsförlagd utbildning/praktik utomlands.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Här kan du läsa mer om internationella möjligheter på Linnéuniversitetet.
”Det är roligt att se utvecklingen hos barnen”
Alexander Glimtén Jerneskog flyttade från Kungsbacka till Växjö för att studera på förskollärarprogrammet. I rollen som pedagog brinner han för att skapa goda relationer med barnen och bidra till deras utveckling.
Läs hela intervjun med Alexander
Varför valde du att studera till förskollärare vid Linnéuniversitetet?
– Jag har alltid varit omhändertagande, då jag är äldst i en stor familj. Jag har ofta tagit hand om mina småsyskon. Jag hade kompisar som redan pluggade till lärare i Växjö och därför valde jag att börja studera vid Linnéuniversitetet.
Vad inspirerar dig i dina studier?
– Att läsa nya ämnen, t.ex. matematikdidaktik som ger en grundläggande förståelse för varför vi gör saker. Hur man ska tänka stegvis och på olika sätt för att lära ut ämnet matematik. Jag inspireras också av att komma ut på praktik och få en verklighetsbild.
Hur fungerar den verksamhetsförlagda utbildningen?
– Jag har haft verksamhetsförlagd utbildning, VFU, två gånger. För mig har det varit en positiv erfarenhet. Jag har haft väldigt bra handledare som har behandlat mig som en kollega. Man lär sig att hantera situationer och att vara beredd på allt. Barn kan så mycket mer än vad man tror och de tänker på ett annat sätt. Det är roligt att se utvecklingen hos barnen när de har lärt sig något som man har jobbat med.
Vad är det mest utmanande med din utbildning och varför?
– Det är en utmaning att lära sig mycket nytt. Jag får ta på mig ”nya glasögon” för att tolka olika situationer och för att få förståelse för olika beteenden. Det är viktigt med självreflektion och att ställa frågor till handledare på praktiken för att lära sig.
På vilket sätt hjälper utbildning dig att kunna göra skillnad?
– Nu när jag pluggar så förstår jag att det är mycket lärande i förskolan utifrån dess läroplan och strävandemål. När jag är ute i verksamheten, så ser jag att det finns en tanke med varje aktivitet.
Har du engagerat dig i studentkåren/studentföreningar
under eller bredvid studierna? På vilket sätt och varför?
– Jag har engagerat mig i studentföreningen Pedals utskott som ordnar event på campus. Jag har varit lagledare, funktionär och varit engagerad i SkåneS Nation. Campuslivet har varit bra för mig, både när det gäller min sociala och personliga utveckling. Genom att engagera mig har jag fått chans att bygga nätverk och lära känna många, även från andra utbildningar. Jag har lärt mig att ta ansvar och hantera konflikter.
Vad vill du göra möjligt efter utbildningen? Vad brinner du för?
– Jag vill jobba med barn som har speciella behov och använda estetiska lärprocesser i min undervisning. Jag vill kunna integrera processerna i ämnen som t.ex. matematik och engelska. För mig är det viktigt att skapa goda relationer mellan barnen och mig som pedagog.
"Jag ville få en ökad internationell förståelse för läraryrket"
Rebecca Svensson läser till förskollärare. Hon har valt att göra fem veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på en förskola i Uganda.
Läs intervjun med Rebecca
Varför valde du att göra din verksamhetsförlagda utbildning utomlands?
– Jag valde att göra den utomlands för att få en ökad internationell förståelse för läraryrket och för att uppleva en lärandemiljö som står i kontrast till den i Sverige.
Varför valde du att göra den på en förskola i Uganda?
– Jag visste att jag ville göra praktiken i ett utvecklingsland. När jag fick höra att föreståndaren för just den här skolan, hade varit i Sverige och blivit inspirerad av den svenska förskolan, såg jag detta som ett ypperligt tillfälle att åka ner och inspirera dem ytterligare.
Vad skiljer undervisning och lärarrollen mellan Sverige och Uganda?
– Det som skiljer undervisningen åt mellan Sverige och Uganda är att barnen i Uganda redan vid 3-4 års ålder måste lära sig räkna matte, läsa och skriva. All undervisning sker på engelska som är ett nytt språk för de flesta barnen. De har uppnåendemål som finns högre upp i åldrarna för barnen i Sverige. I den svenska förskolan har vi strävansmål och det finns inget krav på att barnen ska lära sig läsa/skriva och räkna matte. I Sveriges förskolor ska läraren vara medforskare och medupptäckare tillsammans med barnen och utmana dem vidare i sin utveckling samt förmedla de normer och värden som svenska samhället vilar på. Läraren i Uganda undervisar mer traditionellt och förmedlar kunskap till barnen som sitter och lyssnar.
Vad ser du som viktigast i din kommande lärarroll?
– Det jag tycker är viktigast i min kommande lärarroll är att tillsammans med barnen skapa ett lärande som är lustfullt, och att utifrån deras tidigare erfarenheter och kunskaper kunna utmana barnen vidare i sin utveckling och sitt lärande.
Vad tar du med dig mest från din verksamhetsförlagda utbildning i Uganda?
– Jag har lärt mig så otroligt mycket om mig själv som person och vem jag vill vara som lärare.
Har du något tips till andra som funderar på att göra VFU utomlands?
– Vet du att du vill åka utomlands så är det bra att börja fundera i god tid på vart du vill åka och kolla upp vilka möjligheter som universitetet kan erbjuda.
Mer information
Min kunskap är användbar inom många yrken
Sara läste lärarutbildningen med inriktning förskollärare vid Linnéuniversitetet. Hon menar att lärarutbildningen inte endast är till för de som vill arbeta i skolans värld, utan att den öppnar för många yrkesvägar. Idag arbetar hon som husvärdinna på Ronald McDonald Hus där hon försöker att göra vardagen lite bättre för svårt sjuka barn och deras familjer.
Läs hela intervjun med Sara
- På min arbetsplats arbetar vi med svårt sjuka barn och deras familjer. Eftersom vi träffar människor där vardagen fullständigt kastats omkull är det viktigt att vi som arbetar på Ronald McDonald Hus har erfarenhet av att jobba med barn och familjer. Min förskollärarutbildning var till stor fördel då jag studerade både pedagogik och psykologi, något som jag idag kan använda i mitt yrke.
Under utbildningen får man kunskap om hur det är att arbeta med olika individer, att det är viktigt att möta människor där de befinner sig och hur betydande det är att man som kollegor arbetar tillsammans.
- Det är viktigt att ha förståelse för att vi alla har olika behov och erfarenheter. Att arbeta i arbetslag kräver att man lär sig att se och uppskatta sina kollegors styrkor och att använda dem till att göra ett bra arbete tillsammans. Denna kunskap tar jag med mig när jag möter familjer som har det svårt.
Utbildningen har gett Sara kunskap om vad som krävs inom läraryrket, hon har utvecklats på ett personligt plan och lärt känna många nya människor.
- Min utbildning har gett mig kunskap och erfarenhet som jag kan använda på många olika arbetsplatser och inom olika yrken. Jag vet att min utbildning alltid kommer vara till stor nytta för mig när jag söker jobb. Att utbilda sig ger en personlig utveckling, kontakter och ett nytt socialt nätverk.
Det är lätt att tro att lärarutbildningen enbart riktar sig till de som vill arbeta inom skolans värld, men så är inte fallet. Sara menar att det är en utbildning som ger en kunskap som är användbar inom många olika yrken.
- Jag trodde att lärarutbildningen endast var till för de som vill arbeta inom skolans värld, men idag arbetar jag med flera utbildade förskollärare som valt en annan väg. Allt ifrån syskonstödjare på barncancer-fonden, pedagoger inom barn-rehabilitering och öppna förskolan, till mig själv som valde att arbeta på boende för barn som behöver specialistvård. Jag älskar mitt arbete för det ger så mycket tillbaka. Jag kan med all säkerhet säga att det var lärarutbildningen som tog mig hit.
Thelma brinner för barns utveckling
Thelma läste förskollärarprogrammet vid Linnéuniversitetet. Hon uppskattar att det är en bred utbildning och att kurserna hade ett varierat innehåll. Idag arbetar hon som förskolelärare i Jönköpings kommun.
Läs hela intervjun med Thelma
- Jag planerar och bedriver undervisning samt för att skapa en verksamhet som präglas av omsorg, utveckling och lärande. Som förskollärare har jag även möjlighet att undervisa de barn som är fyllda 6 år och går i förskoleklass. Det handlar om att skapa undervisningstillfällen som är både planerade och spontana för både grupp och individ.
Utbildningen förbereder studenterna för att arbeta pedagogiskt i förskolan. De läser ledarskap, om barns utveckling och hur man skapar en stimulerande miljö för att främja barnens utveckling.
- jag har fått en god kompetens kring hur jag ska planera verksamheten efter barngruppen, men också till den enskilda individen. Jag arbetar mycket teoretiskt för att sedan får teorin att funka rent praktiskt, det vill säga i verksamheten. Jag vet hur viktigt det är att styrdokument som vi är skyldiga att följa, det vill säga skollagen, läroplanen samt barnkonventionen, för att nämna några, ligger till grund för det jag utför i förskolan.
Thelma är nöjd med att hon valde att läsa förskollärarprogrammet vid Linnéuniversitetet.
- Att läsa förskollärarprogrammet vid Linneuniversitetet är ett av de bästa valen jag gjort. Det var roligt och intressant och en god struktur innefattade hela utbildningen. Jag tycker kurserna var mest spännande, man lärde sig alltid något som man eventuellt inte hade tänkt sig. Kursernas variation bidrag till att det heller aldrig blev tråkigt, det fanns alltid något intressant att ta del vid oavsett vad man läste.
Om du har ett intresse för barns utveckling så tror Thelma att utbildningen kan vara något för dig.
- Om man gillar att arbeta både teoretiskt och praktiskt så tror jag att förskolläraryrket skulle passa en sådan person. Barns rätt till en kvalitativ utbildning samt att lägga grunden för barns lärande och utveckling, men också barns rättigheter, om detta är något en person anser är viktigt borde den personen läsa förskollärarprogrammet vid Linneuniversitetet.
Barnens utveckling är viktigt för Tibor
Tibor Koczkas brinner för att få sprida kunskap och skapa kreativitet, engagemang, nyfikenhet och lärande genom musik, rytmik och drama. Det är också något han försöker göra varje dag i jobbet som förskollärare på Östregårds förskola i Växjö.
Läs intervjun med Tibor
Östregårds förskola har en musikprofil som gör att musiken är en del av barnens lärande och Tibor är den person på förskolan som har ett övergripande musikansvar. En vanlig dag jobbar han med musik och lärande på många olika sätt.
– Jag tycker att det bästa med förskolläraryrket är att det är så varierande och att jag får möjlighet till att arbeta med en mängd olika uttryckssätt och se barnens utveckling varje dag. Sen är det också roligt att få utveckla förskoleverksamheten tillsammans med mina kollegor, säger Tibor.
Något som Tibor tycker är utmanande i sin yrkesroll är barnens behov, tankar och uttryck, samtidigt som mötet med barnen och barnens lärande med hjälp av musiken är hans stora drivkraft.
– Jag gillar att se varje dag som ett oskrivet blad och fylla det med kunskap, utveckling och lärande, säger han.
Tibor sökte Förskollärarprogrammet på Linnéuniversitetet eftersom han hade hört mycket positivt kring programmet och eftersom han länge har varit intresserad utav att få arbeta med barn. Tibor trivs i rollen som förskollärare men är öppen för nya utmaningar.
– I framtiden skulle jag vilja arbeta med att vidareutbilda studenter i musik, rytmik och drama. Dessutom skulle jag vilja läsa till specialpedagog, avslutar Tibor.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.