Grundlärarprogrammet, inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3/verksamhetsintegrerad profil
240 hpVill du arbeta med barn och ta vara på deras nyfikenhet och lust att lära? Ser du det som en viktig uppgift att få alla barn att trivas och känna sig trygga i skolan för att de ska kunna utvecklas så långt som möjligt? Då ska du bli grundlärare för elever i förskoleklass och årskurs 1-3.
Som lärare i grundskolan blir du en viktig person i elevernas utveckling. De ämnesdidaktiska studierna sätter fokus på lärande och hur lärande organiseras i klassrummet. Du får vara med och lägga grunden i den viktiga språk-, läs, skriv- och matematikutvecklingen. Utbildningen förbereder dig även för undervisning i samhällsorienterade ämnen, naturorienterande ämnen/teknik och engelska.
Genom hela din utbildning läser du kurser inom utbildningsvetenskap som förbereder för yrkesrollen som lärare. De behandlar bland annat utveckling och lärande, läroplansteori, ledarskap, bedömning och sociala relationer.
Den verksamhetsintegrerade profilen på grundlärarprogrammet innebär att du under utbildningen ingår i olika lärararbetslag på utsedda skolor där du genomför verksamhetsintegrerade dagar. Du gör också din VFU på dessa skolor. Din VFU görs i olika perioder och ligger utlagda under hela din utbildning. Den verksamhetsintegrerade profilen ger dig möjlighet att på ett konkret sätt utveckla kunnande och kompetens för att bli en riktigt bra lärare.
Karriär
Med en lärarexamen har du mycket goda möjligheter till anställning efter din utbildning. Programmet rustar dig väl för arbetet i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3. Utbildningen kan även leda till anställning inom andra samhällssektorer. Entusiasmerande ledare behövs på många positioner i samhället.
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Internationella möjligheter
Du har många möjligheter att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över.
På vissa utbildningar kan du även göra verksamhetsförlagd utbildning/praktik utomlands.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Här kan du läsa mer om internationella möjligheter på Linnéuniversitetet.
Tack lärare
En bra lärare kan göra stor skillnad i barn och ungdomars liv. De kan inspirera till lärande, stärka självkänslan och ge verktyg som behövs för att lyckas. I denna film får du se hur några elever berättar om sin lärare och varför hon är bra!
Vanliga frågor och svar - Grundlärarprogrammet
När startar programmet?
Grundlärarprogrammet startar varje hösttermin. På den här länken hittar du terminstider för olika läsår, terminstider på Linnéuniversitetet.
Hur ser schemat ut?
Du läser ofta flera kurser under en termin. Schemat varierar mellan olika kurser men räkna med att du behöver vara på plats ca 3-5 dagar i veckan. I detta ingår även verksamhetsintegrerade dagar på en övningsskola. Schema för respektive kurs publiceras senast en månad före kursstart.
Kan jag läsa Grundlärarprogrammet på distans?
Det är inte möjligt att läsa grundlärarprogrammet på distans. Har du flera års yrkeserfarenhet inom fritidshemsverksamhet så kan du däremot söka till en förkortad utbildning som ges på distans. Det programmet heter Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaserat (LGFRE) och omfattar 120 hp. Observera att det programmet har en annan ansökningsperiod samt startar på vårterminen.
Hur ansöker jag till Grundlärarprogrammet?
Du ansöker till utbildningen via www.antagning.se
Jag uppfyller inte förkunskaperna, vad ska jag göra då?
Ta kontakt med vuxenutbildningen i din kommun om du behöver läsa in kurser. På den här länken kan du läsa om hur man kan bli behörig genom reell kompetens, Lnu.se/student/under-studierna/antagning/#reellkompetens
Hur kan jag få fram antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar?
Via uhr.se så kan du söka fram antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar.
Jag har påbörjat Grundlärarprogrammet vid ett annat lärosäte. Kan jag byta till Linnéuniversitetet?
För att kunna läsa Grundlärarprogrammet vid Linnéuniversitet behöver du ansöka till programmet på antagning.se. Om du blir antagen kan du ansöka om att tillgodoräkna det innehåll som motsvarar det du redan läst. Det kan göras först när du antagits till programmet. Inga förhandsbesked kan ges. På den här länken kan du läsa mer om tillgodoräknande, Lnu.se/student/under-studierna/tillgodoraknande
Du bör jämföra de olika programmens studiegångar och respektive kursinnehåll/lärandemål eftersom de kan skilja sig åt. En konsekvens av att byta lärosäte blir ofta att studiegången förlängs och/eller att det blir luckor i studieplanen.
Kan jag ta ett studieuppehåll under utbildningstiden?
Om du har särskilda skäl kan du ansöka om studieuppehåll med platsgaranti. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, föräldraledighet, vård av barn och deltagande i militär grundutbildning. Dessa skäl behöver du styrka med intyg.
Om du behöver lämna studierna av andra orsaker, till exempel för en längre resa, andra studier, arbete eller för att du inte uppnår behörighetskraven för nästkommande kurs inom programmet kan du göra ett uppehåll i studierna utan platsgaranti. Du kan då återgå i studier i mån av plats
Vill man ta ett studieuppehåll från Grundlärarprogrammet behöver det oftast vara under ett års tid eftersom kurserna i programmet ges en gång om året. Universitetet reserverar sig för att utbildningen kan ha förändrats eller upphört under tiden för studieuppehållet.
Vad menas med att programmet har en verksamhetsintegrerad profil?
Som student på programmet gör du verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på utvalda övningsskolor. Du får då dubbelt så mycket tid i skolverksamheten. Det ger dig större möjlighet att koppla ihop dina teoretiska kunskaper med praktiskt yrkeskunnande. Du får möjlighet att se olika skolor under utbidningen.
Vad är VI-dagar?
Två dagar varannan vecka gör du moment inom kursen som du läser, på plats på din övningsskola. Dessa kallas verksamhetsintegrerade dagar, VI-dagar.
Vad är VFU?
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) innebär att du får prova ditt framtida yrke på en grundskola, där du följer och vägleds av en handledare. Du förväntas bli allt mer självständig ju längre i utbildningen du kommer.
Hur många dagar av utbildningen ska jag göra VFU?
VFU:n utgörs av totalt 20 veckor (30 hp) av utbildningen. Se programmets utbildningsplan för mer information om när VFU infaller.
Var placeras jag under min VFU?
VFU:n görs på helfart och dagtid på den övningsskola som du är placerad vid under det aktuella läsåret.
Varför görs en registerkontroll inför VI-dagar och VFU?
Bestämmelserna i skollagen om registerkontroll av personal har kompletterats med en lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn. Lagstiftningen om registerkontroll syftar till att stärka barns och ungas skydd mot sexualbrott och andra grova brott. Lagen innebär att du som student är skyldig att visa upp ett registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister innan du påbörjar din VFU.
Finns det möjlighet att göra delar av studierna utomlands?
Ja och mer om detta kan du läsa om på Linnéuniversitetets hemsida: Internationella möjligheter för lärarstudenter.
Hur fungerar det att studera med en funktionsnedsättning?
Studenter med funktionsnedsättning har möjlighet att få använda sig av pedagogiskt stöd under studietiden. Stödet är individuellt och planeras tillsammans med dig och din samordnare. Ansök i god tid, gärna redan när du blivit antagen. Mer om detta kan du läsa om här.
Vad blir jag behörig att undervisa i när jag är klar?
På Skolverket.se finner du aktuell information om vad du får behörighet att undervisa i efter genomförd utbildning.
Jag ser fram emot att komma ut och jobba
Sofia Edman läser till lärare med inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Ett val hon gjort för att möta elever som är nyfikna och har en vilja att lära. Utbildningens verksamhetsintegrerade profil gör att hon känner sig väl förberedd för sin nya yrkesroll som lärare.
Läsa hela intervjun med Sofia
Varför valde du att läsa grundlärarprogrammet inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3?
– Jag tycker om att jobba med barn i yngre åldrar. De är nyfikna och har en vilja att lära. Programmets verksamhetsintegrerade profil lät också väldigt bra.
Vad är det som är intressant med ditt program?
– Helheten, att jag får en bred utbildning, med många ämnen, där svenska och matematik är störst. Programmets verksamhetsintegrerade profil innebär många fördelar och du får vara ute i verksamheten och känna på det med en gång, du vet direkt om du har valt fel.
Vad innebär det att du har en verksamhetsintegrerad profil (VI) på din utbildning?
– Det innebär att jag är ute på VI-dagar, två dagar varannan vecka under hela året. Jag får vara på fyra olika skolor under min utbildning. Under VI-dagarna är jag knuten till en klass och kan koppla uppgifter till den kurs som jag läser på universitetet. Det är skillnad mot när jag är ute på verksamhetsförlagda utbildning (VFU) under fem veckor. Då är jag knuten till läraren och är med på alla möten, planering, utvecklingssamtal och förberedelsearbete. Då får jag planera och anpassa undervisningen efter vad eleverna läser just då.
Vad tillför den verksamhetsintegrerade profilen till dina studier?
– Det är en sak att läsa något, men här får jag en bild av hur det fungerar i verkligheten. Jag får se att det kanske inte alltid funkar trots planering, då det är mycket annat runt omkring att förhålla sig till. Jag är bättre förberedd på saker som kan inträffa.
Hur tror du att möjligheten till verksamhetsintegrerad profil påverkar din kommande yrkesroll som lärare?
– I första hand att jag är ute på skolor och får kontakter, jag vikarierar redan nu. Jag får också en inblick i olika verksamheter, då vi är ute på både stora och små skolor, vilket gör att jag får en bild av vad som passar mig.
Är utbildningen som du förväntade dig hittills?
– Jag tycker det är bra att vara i skolan, så för mig är det positivt att det är mycket föreläsningar och lärarledd tid. Det är också positivt att vi är ute två dagar varannan vecka och får applicera det teoretiska i verksamheten med hjälp av en handledare.
Vad vill du göra möjligt efter utbildningen? Vad brinner du för?
– Jag ser fram emot att komma ut och jobba. Jag skriver just nu ett självständigt arbete om att utveckla elevers matematiska problemlösnings-förmåga med hjälp av digitala verktyg. Matematik är roligt och annorlunda mot när jag själv gick i skolan. Nu finns det så många vägar att nå målet.
Kalmar – studentstaden vid havet
Mitt i Kalmar, precis vid havet, ligger universitetet i lokaler som invigdes 2021. I Kalmar är allt nära och du har cykelavstånd till universitetet var du än bor i staden.
För dig som ny student finns det en bostadsgaranti. Det betyder att du har rätt till ett studentboende inom två månader. Det är en av anledningarna till att Kalmar har utsetts till Årets studentstad 2023 av Sveriges förenade studentkårer. Kalmar får också priset för att staden erbjuder en förträfflig miljö för dig som student att leva och bo i. Staden arbetar också aktivt för att skapa möjligheter för att du ska kunna stanna och jobba här när du har pluggat klart.
Kalmar kommun har runt 70 000 invånare. Här finns ett starkt näringsliv med många företag som är ledande inom grön näring, e-handel och e-hälsa, så det finns gott om möjligheter att knyta kontakter inför arbetslivet.
Kalmar har ett kulturhistoriskt centrum och har flera gånger korats till Sveriges sommarstad. Kanske på grund av alla soltimmar, stränder, och konserter. Dessutom är Öland bara en bro bort.