Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaserat
120 hpHar du jobbat med pedagogiskt arbete i fritidshem i minst tre år? Denna förkortade utbildning ger dig en lärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem. Programmet vänder sig till dig som har yrkeserfarenhet från arbete i fritidshem och nu vill få fördjupad kunskap och utvecklas i din lärarroll. Du blir efter utbildningen även behörig att undervisa i ett praktiskt-estetiskt ämne.
Programmet ges på distans och deltid, med en studietakt på 67%. Den sänkta studietakten ger dig möjlighet att fortsätta jobba deltid under studierna. Utbildningen består av studier inom det fritidspedagogiska området samt inom det utbildningsvetenskapliga området. Du lär dig att ta tillvara barns kreativitet och delaktighet, att utmana deras utveckling utifrån olika intressen och förutsättningar. I utbildningen använder du dina förkunskaper och bygger på med ny teoretisk kunskap om exempelvis värderingar och livsfrågor, barns utveckling, barns kommunikation samt barns språk- och matematikutveckling.
Studier tillsammans med andra studenter som också har erfarenhet av pedagogiskt arbete i fritidshem bidrar till ett berikande och meningsfullt erfarenhetsutbyte. Du fördjupar också dina kunskaper om skolan som organisation, om fritidshemmet som institution och dess roll i samhället. Studier om 30 hp i ett valbart praktiskt-estetiskt ämne (bild, musik eller idrott och hälsa) ingår och ger behörighet att undervisa i ämnet i årskurs 1–6. I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där du under handledning knyter samman dina nya teoretiska kunskaper med praktiken.
Programmet ges på deltid på distans med maximalt 10 campusförlagda träffar under utbildningen. Varje träff pågår under en till tre dagar. De flesta av träffarna är på Linnéuniversitetet i Kalmar, men det kan också bli någon träff i Växjö.
Karriär
Utbildningen gör dig väl rustad för att jobba som lärare i fritidshem och för att kunna undervisa i det valda praktisk-estetiska ämnet i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6. Efterfrågan på legitimerade lärare inom fritidshem är stor och med denna utbildning är du väl förberedd för ditt fortsatta yrkesliv.
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Utbildningen är på 120 hp men din examen blir på 180 hp där 60 hp valideras mot din yrkeserfarenhet.
“Erfarenheten ger en sån otrolig skjuts”
Med åtta års erfarenhet av arbete inom skolan bestämde sig Lukas för att börja plugga till grundlärare i fritidshem. Genom att utbilda sig får han ett mer akademiskt och vetenskapligt förhållningssätt och känner sig stärkt i sin roll som lärare.
Läs hela intervjun med Lukas
Lukas arbetar idag på fritidshem i en välfungerande verksamhet. De senaste åren har han delvis ansvarat för fritidsutveckling och systematiskt kvalitétsarbete. Något han tycker är intressant.
– Genom utbildningen känner jag att jag på sätt och vis säkrar min framtid. Fritidshemmets utveckling går inte att ta miste på och jag vill vara med på den resan. Jag tror och hoppas att kraven på utbildning inom skolväsendet skärps så att den generella kompetensen höjs.
Det var flera faktorer som gjorde att Lukas valde att plugga vid Linnéuniversitetet, att programmet var erfarenhetsbaserat ser han som en bonus.
– Förutom att jag tilltalades av universitetet i stort så lockade upplägget på programmet, särskilt att jag kunde tillgodoräkna mig min arbetslivserfarenhet. Sen ligger det otroligt vackert beläget vid havet i Kalmar och även Växjös lokaler håller en hög klass.
Programmet ges på deltid och distans. Ett upplägg som Lukas gillar då han själv kan disponera sin tid så att studierna passar in i hans vardag. Kurserna i idrott och hälsa är mer praktiskt upplagda och kräver dock att han är på plats.
– Jag tycker att programmet har ett bra upplägg då vi har fasta tider för seminarier och föreläsningar i kombination med ett “friare” studieupplägg där vi själva får planera vår tid. Jag har haft en ganska tät dialog med mina lärare trots att programmet ges på distans.
Lukas upplever att utbildningen ger en slags formell komplettering till hans redan informella kompetens. Något som stärkt honom i hans roll som lärare i fritidshem.
– Under utbildningen djupdyker vi i styrdokument och lär oss kring verksamhetsutvecklande områden, samtidigt som vi får granska våra didaktiska och pedagogiska kunskaper på ett kritiskt sätt.
Utbildningen utökar inte bara hans kompetens, Lukas känner också att hans erfarenhet bidrar till intressanta diskussioner. Framför allt i frågor som rör den mångkulturella skolan. I flera kurser berörs nämligen frågor kopplat till mångspråkighet och didaktiska val utifrån kulturella aspekter men också hållbar utveckling på lokal och global nivå.
– Utbildningens innehåll är aktuellt och i linje med samhällets utveckling. Många uppgifter och seminarier tar avstamp i frågor som rör mångkulturalitet. Eftersom programmet är erfarenhetsbaserat så bidrar det till en bredd av olika kunskaper och upplevelser. Något som skapar ett djup i diskussionerna.
Att plugga och samtidigt jobba kan vara utmanande, men Lukas har hittat ett förhållningssätt.
– Det gäller att ha disciplin, bra studieteknik och god framförhållning gentemot rektorn och ledningsgruppen gällande VFU-perioder, vid examinationer och vid resor till och från Kalmar.
Han upplever att studierna har stärkt honom i sin arbetsroll och vice versa. Att han har arbetslivserfarenhet innebär bland annat att han kan tillföra en dimension till studieuppgifterna som oerfarna saknar.
– Erfarenheten ger en sån otroligt skjuts. Det är intensivt emellanåt, men det är värt det.
Förutom ny kunskap så har studierna också inneburit han har lärt känna nya människor och utforskat nya platser. Hans mål är att kunna bidra med förändring inom skolväsendets olika områden. Genom programmet blir han även behörig att arbeta som idrottslärare, något han vill testa på i framtiden.
Mer om programmet
Vanliga frågor och svar om programmet
Vilka kurser ingår i programmet och i vilken ordning går de under programmet?
Du kan läsa om programmet och kurserna i utbildningsplanen.
Hur ofta startar denna utbildning?
Detta program startar på vårterminen. Ansökningsperioden öppnar 15 augusti.
Behöver jag ha en anställning på fritidshem för att kunna bli antagen till programmet?
Nej det behöver du inte. I och med att programmet går på deltid (67% studietakt) finns det möjlighet för dig att fortsätta arbeta på deltid samtidigt som du studerar. Om du har en anställning är det bra att du har en dialog med din arbetsgivare om hur du kan kombinera studier och arbete.
Hur mycket kan jag arbeta samtidigt som jag läser på programmet?
Hur mycket du kan arbeta parallellt med studierna går tyvärr inte att ge ett exakt svar på utan detta är väldigt individuellt och kan variera beroende på dina studiemässiga förutsättningar. Utbildningen ges på distans med två fasta undervisningsdagar i veckan. Utöver de fasta undervisningsdagarna tillkommer tid för studiegruppsarbete och självstudier.
Hur många högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ingår det i programmet?
11 hp VFU.
Är det ok att göra VFU på sin arbetsplats?
Det är viktigt att du får blandade erfarenheter under din utbildning, därför får du inte göra VFU på din arbetsplats. Undantaget är dock att VFU inom det praktiska eller estetiska ämnet, denna VFU är möjlig att göra på din arbetsplats.
Hur många träffar är det per termin?
Utbildningen är nätbaserad/på distans men kommer att bestå av minst en campusträff per termin. Schema för utbildningen kommer att presenteras senast en månad före kursstart men förhoppningsvis tidigare än så.
Vanliga frågor och svar om ansökan, behörighetskrav och tjänstgöringsintyg
Hur ansöker jag till programmet?
Du söker utbildningen på antagning.se men observera att det är en tidigarelagd ansökningsperiod eftersom detta är en vidareutbildning för yrkesverksamma. Där finns också mer information om hur du söker och vilka betyg och intyg som du eventuellt behöver skicka in eller ladda upp för att påvisa att du uppfyller den grundläggande och särskilda behörigheten.
Tänk på att du behöver skicka in tjänstgöringsintyg gällande din erfarenhet av pedagogiskt arbete från fritidshemsverksamhet. Be din arbetsgivare att skriva ut ett sådant intyg i god tid.
Hur får jag reda på om jag är behörig?
Det är antagningsavdelningen vid Linnéuniversitetet som granskar din behörighet när du ansöker till utbildningen. Vi har inte möjlighet att ge några förhandsbesked kring din behörighet.
Det finns olika krav beroende på vilken väg du tagit för att uppnå behörighet. Du hittar en bra sammanfattning kring olika sorters betyg hos antagning.se.
Tänk på att du måste uppfylla både den grundläggande och särskilda behörigheten för programmet.
Jag uppfyller inte förkunskapskraven, vad ska jag göra då?
Ta kontakt med vuxenutbildningen i din hemkommun för att börja studera eller göra en prövning i de kurser som eventuellt saknas.
Tänk på att du också kan ansöka om att få din reella kompetens prövad. En sådan prövning kan göras både för grundläggande behörighet och för särskild behörighet. Dina kunskaper och erfarenheter värderas för att bedöma om du har motsvarande behörighet och om din samlade kompetens är tillräcklig i förhållande till de krav som Linnéuniversitetet och den sökta utbildningen ställer. Det gäller även kravet om arbetslivserfarenhet. Läs mer om reell kompetens här.
Ansökan om prövning av reell kompetens måste laddas upp på Mina sidor på antagning.se eller skickas via post och vara framme hos Antagningsservice senast sista anmälningsdag.
Kan jag tillgodoräkna mig ytterligare kurser?
Eftersom det redan ingår ett valideringsmoment i denna utbildning är det svårt att få ytterligare meriter tillgodoräknade såsom exempelvis VFU. Du har möjlighet att ansöka om tillgodoräknande om du har läst motsvarande kurser på Linnéuniversitetet eller annat lärosäte, mer information om tillgodoräknande hittar du här.
Behöver jag ha en tillsvidareanställning för att kunna bli antagen till programmet?
Nej det behöver du inte. I och med att programmet går på deltid (67% studietakt) finns det möjlighet för dig att fortsätta arbeta på deltid samtidigt som du studerar, men du måste inte arbeta samtidigt.
Vilka uppgifter behöver finnas med i tjänstgöringsintygen som ligger till grund för behörighetskravet gällande pedagogiskt arbete i fritidshem?
Uppgifter som bör finnas med i tjänstgöringsintygen, kan du finna i det här exemplet.
Vilka datum behöver man känna till om man vill ansöka till programmet?
Viktiga datum som rör ansökningsperiod/sista kompletteringsdag och när antagningsbesked skickas ut hittar du i nedanstående länk gällande ”Vidareutbildning för yrkesverksamma (VIFY) vårtermin”
https://www.antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/. Datumen för VIFY som startar på vårterminen publiceras under sommaren.
Behöver jag svara på antagningsbeskedet?
Om du blir antagen behöver du inte tacka ja till din utbildningsplats. Men om du har blivit antagen och inte längre är intresserad av att gå utbildningen så är det bra att du hör av dig, så att en reserv kan få din plats.
Praktiskt-estetiskt ämne
I programmet ingår en valbar kurs i ett praktisk-estetiskt ämne: bild, idrott och hälsa eller musik som ger dig behörig att undervisa i ämnet i årskurs 1-6. Ämne väljs under utbildningen, här kan du läsa mer om de valbara ämnena.
Bild
Vad fokuserar bildämnet på?
Bildpedagogik fokuserar på bildkommunikation, bildframställning och konstnärliga uttryck både teoretiskt och praktiskt.
Behöver jag ha förkunskaper i något särskilt?
Det är en fördel om du har ett genuint intresse för dessa områden.
Om jag väljer bild, i vilka årskurser får jag undervisa?
Du blir behörig att undervisa i grundskolans årskurs 1-6 i bild.
Idrott och hälsa
Om jag väljer idrott, i vilka årskurser får jag undervisa när jag är färdig med utbildningen?
Du blir behörig att undervisa i grundskolans årskurs 1-6 i idrott och hälsa.
Vem kan jag kontakta om jag har mer ingående frågor om ämnet idrott och hälsa?
Har du funderingar om idrott och hälsa som ämne är du välkommen att ta kontakt med Tom Danielsson.
Musik
Behöver man kunna spela något instrument för att läsa musikkursen?
För att läsa inriktningen musik rekommenderas att den sökande har erfarenhet av att musicera i sammanhang utöver grundskolans musikundervisning. Det kan vara musikutbildning i musik/kulturskola eller på gymnasienivå, spelat i band eller sjungit i kör. Den sökande ska kunna grundläggande ackompanjemang på ett ackordinstrument.
Vilka instrument får man undervisning i?
Du får enskild eller gruppundervisning i gitarr, piano, bas, trummor, kör, sång och ensemble.
Behöver man kunna noter?
Du kommer läsa musikteori på grundläggande nivå, där får man också lära sig notkunskap.
Vilka andra ämnen läser man?
Musikdidaktik och musikpedagogik.
Hur ser lokalerna ut?
Bland våra lokaler finns övning- och undervisningsrum i form av ensemblesalar, pianorum, trumrum med mera.
FAQ
Vilka ämnen och kompetenser fokuserar programmet på för att utveckla mina färdigheter som lärare i fritidshem?
En central del av utbildningen är studier inom det fritidspedagogiska och det utbildningsvetenskapliga området.
Hur förbereder programmet mig för att samarbeta med andra lärare, vårdnadshavare och samhällsaktörer för att främja barns välmående?
Programmet förbereder dig för samarbete genom att fokusera på kommunikation, samverkan och ledarskap. Du lär dig att arbeta tillsammans med lärare, vårdnadshavare och andra samhällsaktörer, vilket är viktigt för att stödja och främja barns välmående.
Finns det möjligheter för mig att specialisera mig inom specifika ämnen när jag utbildar mig till lärare i fritidshem?
Ja, inom programmet väljer du ett praktiskt-estetiskt ämne som du också blir behörig att undervisa inom. De ämnen du har möjlighet att välja mellan är bild, musik eller idrott och hälsa.
Vad kan jag jobba med efter att ha avslutat det erfarenhetsbaserat grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem?
Genom utbildningen får du en lärarexamen och blir väl rustad för att jobba som lärare i fritidshem. Du blir också behörig att kunna undervisa i ditt valda praktiskt-estetiska ämne i årskurs 1-6.
Distans – plugga där du är
Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt.
Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.
Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha mer frihet att bestämma när och var du vill studera. Tänk dock på att en del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under arbetstid, även om de sker på distans.
Kalmar – studentstaden vid havet
Mitt i Kalmar, precis vid havet, ligger Campus Kalmar. Här är det nära till allt och du har cykelavstånd till universitetet var du än bor i staden.
Är du ny student så har du bostadsgaranti. Det betyder att du har rätt till ett studentboende inom två månader. Det är en av anledningarna till att Kalmar har prisats som en av Sveriges bästa studentstäder - flera gånger.
Kalmar kommun har runt 70 000 invånare. Här finns ett starkt näringsliv med många företag som är ledande inom grön näring, e-handel och e-hälsa, så det finns gott om möjligheter att knyta kontakter inför arbetslivet.
Staden har ett mysigt, historiskt centrum där små butiker, caféer och gym samsas i gränder och längs med kullerstensgator. Kustbandet erbjuder möjligheter att ta del av natur att promenera, träna, bada och vila i. Dessutom är Öland bara en bro bort.