Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
180 hpVill du arbeta med barn i åldrarna 6-13 år och utveckla verksamheten i fritidshem, är denna inriktning för dig. Programmet är från hösten 2023 omarbetat med nya uppdaterade kurser för att skapa det bästa grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem!
Programmet ger dig en grundlärarexamen där du inriktar dig mot arbete i fritidshem genom studier inom det fritidspedagogiska området men du blir också behörig i att undervisa ett praktiskt estetiskt ämne.
Inom det fritidspedagogiska området lär du dig att ta tillvara barns kreativitet och delaktighet samt utmana deras utveckling och lärande utifrån olika intressen och förutsättningar.
Under utbildningen kommer du att skriva ett självständigt arbete inom området fritidspedagogik.
Du kommer även att studera centrala kunskaper för lärare, exempelvis läroplansteori, vetenskapsteori, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap samt bedömning och utvärdering.
I programmet ingår dessutom en valbar kurs på 30 hp i ett praktiskt estetiskt ämne, bild, idrott eller musik som du blir behörig att undervisa i årskurs 1-6.
Bildämnet samläses på campus Kalmar och musikämnet samläses på campus Växjö.
Du kommer även att genomföra totalt 20 veckor VFU på olika övningsskolor under din utbildning.
Den verksamhetsintegrerade profilen på grundlärarprogrammet innebär att du tillsammans med dina studiekamrater under utbildningens teoretiska kurser återkommande genomför verksamhetsintegrerade dagar på utsedd övningsskola. Den verksamhetsintegrerade profilen ger dig möjlighet att på ett handfast sätt utveckla kunnande och kompetens för att bli en riktigt bra lärare.
Vi har övningsskolor inom fritidshem i följande kommuner: Alvesta, Kalmar, Karlskrona, Lessebo, Ljungby, Mönsterås, Mörbylånga, Nybro, Oskarshamn, Värnamo, Växjö och Älmhult.
Karriär
Denna utbildning som ger dig lärarexamen gör dig väl rustad för bli lärare i fritidshem och för att kunna undervisa i det valda praktisk-estetiska ämnet i grundskolans årskurs 1-6. Utbildningen kan även leda till anställning inom andra samhällssektorer. Entusiasmerande ledare behövs på många positioner i samhället.
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem
Internationella möjligheter
Du har många möjligheter att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. Många kurser innehåller interkulturella inslag, till exempel i form av kurslitteratur eller gästföreläsare från andra länder. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Vanliga frågor och svar - Grundlärarprogrammet
När startar programmet?
Det campusbaserade grundlärarprogrammet startar på höstterminen.
Hur många träffar per vecka är det?
Detta kan variera mellan olika programkurser men räkna med att du behöver vara på campus ca 3-5 dagar i veckan. Schema för respektive kurs publiceras via schemaprogrammet timeedit senast en månad före kursstart.
Kan jag läsa Grundlärarprogrammet på distans?
Det är inte möjligt att läsa det reguljära Grundlärarprogrammet på distans. Har du däremot flera års yrkeserfarenhet inom fritidshemsverksamhet så kan du ansöka till Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaserat, 120 högskolepoäng. Observera att det programmet har en annan ansökningsperiod samt startar på vårterminen.
Hur ansöker jag till Grundlärarprogrammet?
Du ansöker till utbildningen via www.antagning.se när den är öppen för anmälan. Information om när ansökningsportalen är öppen finner du här.
Jag uppfyller inte förkunskaperna, vad ska jag göra då?
Ta kontakt med vuxenutbildningen i din hemkommun för att komma i gång att studera de kurser som eventuellt saknas. Tänk på att du även kan ansöka om att få din reella kompetens prövad. En sådan prövning kan göras både för grundläggande behörighet och för särskild behörighet. Dina kunskaper och erfarenheter värderas för att bedöma om du har motsvarande behörighet och om din samlade kompetens är tillräcklig i förhållande till de krav som Linnéuniversitetet och den sökta utbildningen ställer. Ansökan om prövning av reell kompetens måste ha laddats upp på Mina sidor på antagning.se eller skickats via post och varit framme hos Antagningsservice senast sista anmälningsdag.
Hur kan jag få fram antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar?
Via www.uhr.se så kan du söka fram antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar.
Jag har påbörjat Grundlärarprogrammet vid ett annat lärosäte. Kan jag byta till Grundlärarprogrammet vid Linnéuniversitetet och fortsätta mina studier hos er?
För att kunna läsa Grundlärarprogrammet vid Linnéuniversitet behöver du ansöka till programmet på vanligt sätt och konkurrera dig till en plats. Om du blir antagen kan du ansöka om att få det innehåll som motsvarar det du redan läst tillgodoräknat. Det görs först när du antagits till programmet och det är examinator för aktuell kurs som beslutar i sådana ärenden. Inga förhandsbesked kan ges. Som student behöver du innan du ansöker jämföra de respektive programmens studiegångar och respektive kursinnehåll/lärandemål då de kan skilja sig åt. Ofta blir resultatet en studiegång hos oss med luckor i studieplanen som följd och en förlängd studiegång. Mer information om tillgodoräknande kan du finna här.
Kan jag ta ett studieuppehåll under utbildningstiden?
Om du har särskilda skäl kan du ansöka om studieuppehåll med platsgaranti. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, föräldraledighet, vård av barn och deltagande i militär grundutbildning. Dessa skäl behöver du styrka med intyg. När det gäller studieuppehåll från Grundlärarprogrammet innebär det oftast ett års uppehåll eftersom kurserna i programmet ges en gång om året utifrån aktuell studieform. Universitetet reserverar sig för att utbildningen kan ha förändrats eller upphört under tiden för studieuppehållet. Kontakta din studie- och yrkesvägledare innan du ansöker om studieuppehåll. Om du behöver lämna studierna av andra orsaker, till exempel för en längre resa, andra studier, arbete eller för att du inte uppnår behörighetskraven för nästkommande kurs inom programmet kan du göra ett uppehåll i studierna utan platsgaranti. Du kan då återgå i studier i mån av plats.
Vad innebär VFU?
Verksamhetsförlagd utbildning genomförs på heltid på en skola under handledning. Du förväntas bli allt mer självständig ju längre du kommer i utbildningen.
Under dina VFU-perioder får du träna:
…. att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera samt utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet på skolan
…reflektera över praktiska erfarenheter i relation till teoretiska studier
…utveckla din samarbetsförmåga med medarbetare och elever på skolan
…följa handledaren/arbetslaget i de dagliga arbetsuppgifterna
Hur många dagar av utbildningen ska jag göra VFU?
VFU:n utgörs av totalt 20 veckor (30 hp) av utbildningen. Se programmets utbildningsplan för mer information om när VFU infaller.
Varför görs en registerkontroll inför VFU?
Bestämmelserna i skollagen om registerkontroll av personal har kompletterats med en lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn. Lagstiftningen om registerkontroll syftar till att stärka barns och ungas skydd mot sexualbrott och andra grova brott. Lagen innebär att du som student är skyldig att visa upp ett registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister innan du påbörjar din VFU. Vid placering i Växjö kommun krävs två olika utdrag ur belastningsregistret.
Finns det möjlighet att göra delar av studierna utomlands?
Ja och mer om detta kan du läsa om på Linnéuniversitetets hemsida: Internationella möjligheter för lärarstudenter.
Hur fungerar det att studera med en funktionsnedsättning?
Studenter med funktionsnedsättning har möjlighet att få använda sig av pedagogiskt stöd under studietiden. Stödet är individuellt och planeras tillsammans med dig och din samordnare. Ansök i god tid, gärna redan när du blivit antagen. Mer om detta kan du läsa om här.
Vad blir jag behörig att undervisa i när jag är klar?
På Skolverkets webbsida finner du aktuell information om vad du får behörighet att undervisa i efter genomförd utbildning.
"Jag vill vara den läraren som kan skapa en trygg grupp där alla känner sig välkomna."
Jonathan Persson Dahl från Klippan i Skåne valde att flytta till Växjö för att studera till grundlärare inriktning fritidshem för att kunna arbeta med det han brinner för.
Läs hela intervjun med Jonathan
Varför valde du att läsa till grundlärare på Linnéuniversitetet?
– Jag valde Linnéuniversitetet för att jag ville testa något nytt, testa att flytta en längre distans samt att jag fått höra mycket gott om universitetet och dess campus. Jag vill vidareutbilda mig till församlingspedagog med en av behörigheterna att ha en lärarlegitimation. Grundlärare inriktning fritidshem känner jag passar bäst in som en bra grund.
Är utbildningen som du förväntade dig?
– Nej det skulle jag inte säga. Jag trodde först att det var självklara praktiska saker som jag skulle lära mig och använda direkt i min framtida lärarroll men det är mer än så. Vi har en del teori som ligger bakom som bygger en stabila grund som en lärare behöver. Detta är sedan något som vi använder oss när vi är ute på praktik i skolor. År två kan du välja mellan tre estetiska ämnen som du kommer att få sätta betyg i. Du kan välja mellan bild, musik och idrott på Linnéuniversitetet. Mina tankar är splittrade då musik och idrott är något som står mig nära. Jag kommer att välja idrott i första hand för att sedan välja musik efter jag är klar med utbildningen. Jag väljer att läsa idrott på grund av att det kommer att styrka mitt ledarskap och ge ett nytt perspektiv på hur undervisning på idrotten går till. Att jag får välja en sådan här inriktning skapar fler möjligheter att vidga arbetet på en skola.
Hur upplever du den verksamhetsförlagda utbildningen?
– Under den verksamhetsförlagda utbildning får vi utöva den teori som vi lär oss i praktiken. Det ger oss möjlighet att få utforska, testa och få känn på hur det är att arbeta i skolan. Vi har verksamhetsförlagd utbildning fem veckor per tillfälle, vilket gör att man hinner lära sig upplägget och våga ta plats.
Tror du att utbildningen hjälper dig att kunna göra skillnad?
– Absolut! Med den utbildningen jag går får jag nya synsätt och kommer kunna se nya perspektiv på situationer. Med utbildning får lärarstudenter alla möjligheter till att göra skillnad för de barn som vi kommer att möta. Jag kommer att kunna göra skillnad genom att försöka hitta det bästa alternativet till att ge var enskild elev vad de definierar som en meningsfull fritid. Jag är spänd på min framtida lärarroll på hur den ska utformas och hur mycket jag kommer att ha utvecklats. Det som är viktigt för mig är att vara den läraren som bryr sig och ser var elev för just hur den personen är. Jag vill vara den läraren som kan skapa en trygg grupp där alla känner sig välkomna.
Vad brinner du för och vart ser du dig i framtiden?
– Det som jag verkligen brinner för är att arbeta med ungdomar. Att få sen hur en ungdom kan förändras från de ögonblick vi möts tills det är dags att lämna är oslagbart. Det är verkligen de gånger som jag har känt att jag gjort skillnad. Efter utbildningen så är min tanke att fortsätta studier till församlingspedagog i Svenska kyrkan. Det arbetet är brett och ger mig möjlighet att möta allt från nyfödda barn till äldre människor.
Har du engagerat dig utanför studierna?
– Utanför studierna var jag snabb efter att ha börjat i skolan med att engagera mig så mycket jag kunde i campuslivet. Jag har engagerat mig i nationslivet där jag är med en av nationernas styrelser samt att jag är med i styrelsen i Sivans studentpub. Jag valde att engagera mig i campuslivet främst för att jag flyttade själv från byn där jag växt upp och att jag knappt kände någon i Växjö. Genom att engagera sig i campuslivet så träffas man många nya ansikten och knyter nya gemenskaper. Utöver gemenskapen är det ett fantastiskt sätt att utvecklas som människa genom att växa i ansvar.
Var hittar du inspiration och avkoppling?
– Inspiration och avkoppling hittar jag antingen när jag är och fixar och trixar på Sivans för att ge det bästa vi kan ge till våra gäster eller så är det när jag umgås med min flickvän.
Tips till andra angående studier: Börja studera här där det finns ett campus. Det kommer att skapa en otrolig gemenskap och många upplevelser!
Kalmar – studentstaden vid havet
Mitt i Kalmar, precis vid havet, ligger universitetet i lokaler som invigdes 2021. I Kalmar är allt nära och du har cykelavstånd till universitetet var du än bor i staden.
För dig som ny student finns det en bostadsgaranti. Det betyder att du har rätt till ett studentboende inom två månader. Det är en av anledningarna till att Kalmar har utsetts till Årets studentstad 2023 av Sveriges förenade studentkårer. Kalmar får också priset för att staden erbjuder en förträfflig miljö för dig som student att leva och bo i. Staden arbetar också aktivt för att skapa möjligheter för att du ska kunna stanna och jobba här när du har pluggat klart.
Kalmar kommun har runt 70 000 invånare. Här finns ett starkt näringsliv med många företag som är ledande inom grön näring, e-handel och e-hälsa, så det finns gott om möjligheter att knyta kontakter inför arbetslivet.
Kalmar har ett kulturhistoriskt centrum och har flera gånger korats till Sveriges sommarstad. Kanske på grund av alla soltimmar, stränder, och konserter. Dessutom är Öland bara en bro bort.