Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
180 hpVill du jobba med barn i åldrarna 6-12 år och bidra till att de får en meningsfull och innehållsrik fritid? Som lärare i fritidshem är du en viktig del av barns utveckling och lärande som utgår från deras intressen och förutsättningar. Utbildningen ger dig även behörighet att undervisa i ett praktiskt eller estetiskt ämne i årskurs 1-6.
Fritidshemmet kompletterar utbildningen i skolan och genom detta program lär du dig att undervisa så att varje elev får möjligheten att utveckla sin identitet, sociala förmåga, kreativitet, nyfikenhet och tilltro till sin egen förmåga. Undervisningen sker både individuellt och i grupp genom lek, rörelse och skapande.
Under utbildningen läser du kurser inom det fritidspedagogiska området där du lär dig att ta tillvara barns kreativitet och delaktighet samtidigt som du utmanar deras utveckling och lärande utifrån olika intressen och förutsättningar. Du kommer även att studera centrala områden för lärare, exempelvis läroplansteori, vetenskapsteori, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap samt bedömning och utvärdering. Dessutom kommer du att skriva ett självständigt arbete inom området fritidspedagogik.
I programmet ingår en valbar kurs på 30 hp i ett praktisk eller estetiskt ämne: bild, idrott och hälsa eller musik som du blir behörig att undervisa i årskurs 1-6. Bildämnet samläses på campus Kalmar och musikämnet samläses på campus Växjö.
Förutom teoretiska studier får du praktiska erfarenheter genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Dessutom har du verksamhetsintegrerade dagar i de teoretiska kurserna under hela din utbildning. Det betyder att du får dubbelt så mycket tid ute i verksamheten jämfört med studenter på en ordinarie lärarutbildning. Du blir en naturlig del av verksamheten och involveras i arbetslagets arbete. Redan från utbildningens start får du därför möjlighet att öva, pröva och fundera i nära kontakt med ditt framtida yrke. Du placeras i första hand på utsedda övningsskolor i regionen och erfarenheten du får bidrar till att utveckla ditt praktiska yrkeskunnande och fördjupar teoretiska resonemang. Den starka kopplingen mellan teori och praktik ger dig möjlighet att på ett konkret sätt utveckla kunnande och kompetens för att bli en riktigt bra lärare.
Karriär
Denna utbildning ger dig en lärarexamen och gör dig väl rustad för att jobba som lärare i fritidshem, eller fritidslärare som är det mer vardagliga uttrycket. Du blir också behörig att kunna undervisa i ditt valda praktiska eller estetiska ämnet i årskurs 1-6.
Examen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem
Internationella möjligheter
Du har många möjligheter att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. Många kurser innehåller interkulturella inslag, till exempel i form av kurslitteratur eller gästföreläsare från andra länder. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Vanliga frågor och svar - Grundlärarprogrammet
När startar programmet?
Grundlärarprogrammet startar varje hösttermin. På den här länken hittar du terminstider för olika läsår, terminstider på Linnéuniversitetet.
Hur ser schemat ut?
Du läser ofta flera kurser under en termin. Schemat varierar mellan olika kurser men räkna med att du behöver vara på plats ca 3-5 dagar i veckan. I detta ingår även verksamhetsintegrerade dagar på en övningsskola. Schema för respektive kurs publiceras senast en månad före kursstart.
Kan jag läsa Grundlärarprogrammet på distans?
Det är inte möjligt att läsa grundlärarprogrammet på distans. Har du flera års yrkeserfarenhet inom fritidshemsverksamhet så kan du däremot söka till en förkortad utbildning som ges på distans. Det programmet heter Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaserat (LGFRE) och omfattar 120 hp. Observera att det programmet har en annan ansökningsperiod samt startar på vårterminen.
Hur ansöker jag till Grundlärarprogrammet?
Du ansöker till utbildningen via www.antagning.se
Jag uppfyller inte förkunskaperna, vad ska jag göra då?
Ta kontakt med vuxenutbildningen i din kommun om du behöver läsa in kurser. På den här länken kan du läsa om hur man kan bli behörig genom reell kompetens, Lnu.se/student/under-studierna/antagning/#reellkompetens
Hur kan jag få fram antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar?
Via uhr.se så kan du söka fram antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar.
Jag har påbörjat Grundlärarprogrammet vid ett annat lärosäte. Kan jag byta till Linnéuniversitetet?
För att kunna läsa Grundlärarprogrammet vid Linnéuniversitet behöver du ansöka till programmet på antagning.se. Om du blir antagen kan du ansöka om att tillgodoräkna det innehåll som motsvarar det du redan läst. Det kan göras först när du antagits till programmet. Inga förhandsbesked kan ges. På den här länken kan du läsa mer om tillgodoräknande, Lnu.se/student/under-studierna/tillgodoraknande
Du bör jämföra de olika programmens studiegångar och respektive kursinnehåll/lärandemål eftersom de kan skilja sig åt. En konsekvens av att byta lärosäte blir ofta att studiegången förlängs och/eller att det blir luckor i studieplanen.
Kan jag ta ett studieuppehåll under utbildningstiden?
Om du har särskilda skäl kan du ansöka om studieuppehåll med platsgaranti. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, föräldraledighet, vård av barn och deltagande i militär grundutbildning. Dessa skäl behöver du styrka med intyg.
Om du behöver lämna studierna av andra orsaker, till exempel för en längre resa, andra studier, arbete eller för att du inte uppnår behörighetskraven för nästkommande kurs inom programmet kan du göra ett uppehåll i studierna utan platsgaranti. Du kan då återgå i studier i mån av plats
Vill man ta ett studieuppehåll från Grundlärarprogrammet behöver det oftast vara under ett års tid eftersom kurserna i programmet ges en gång om året. Universitetet reserverar sig för att utbildningen kan ha förändrats eller upphört under tiden för studieuppehållet.
Vad menas med att programmet har en verksamhetsintegrerad profil?
Som student på programmet gör du verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på utvalda övningsskolor. Du får då dubbelt så mycket tid i skolverksamheten. Det ger dig större möjlighet att koppla ihop dina teoretiska kunskaper med praktiskt yrkeskunnande. Du får möjlighet att se olika skolor under utbidningen.
Vad är VI-dagar?
Två dagar varannan vecka gör du moment inom kursen som du läser, på plats på din övningsskola. Dessa kallas verksamhetsintegrerade dagar, VI-dagar.
Vad är VFU?
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) innebär att du får prova ditt framtida yrke på en grundskola, där du följer och vägleds av en handledare. Du förväntas bli allt mer självständig ju längre i utbildningen du kommer.
Hur många dagar av utbildningen ska jag göra VFU?
VFU:n utgörs av totalt 20 veckor (30 hp) av utbildningen. Se programmets utbildningsplan för mer information om när VFU infaller.
Var placeras jag under min VFU?
VFU:n görs på helfart och dagtid på den övningsskola som du är placerad vid under det aktuella läsåret.
Varför görs en registerkontroll inför VI-dagar och VFU?
Bestämmelserna i skollagen om registerkontroll av personal har kompletterats med en lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn. Lagstiftningen om registerkontroll syftar till att stärka barns och ungas skydd mot sexualbrott och andra grova brott. Lagen innebär att du som student är skyldig att visa upp ett registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister innan du påbörjar din VFU.
Finns det möjlighet att göra delar av studierna utomlands?
Ja och mer om detta kan du läsa om på Linnéuniversitetets hemsida: Internationella möjligheter för lärarstudenter.
Hur fungerar det att studera med en funktionsnedsättning?
Studenter med funktionsnedsättning har möjlighet att få använda sig av pedagogiskt stöd under studietiden. Stödet är individuellt och planeras tillsammans med dig och din samordnare. Ansök i god tid, gärna redan när du blivit antagen. Mer om detta kan du läsa om här.
Vad blir jag behörig att undervisa i när jag är klar?
På Skolverket.se finner du aktuell information om vad du får behörighet att undervisa i efter genomförd utbildning.
Tack lärare
En bra lärare kan göra stor skillnad i barn och ungdomars liv. De kan inspirera till lärande, stärka självkänslan och ge verktyg som behövs för att lyckas. I denna film får du se hur några elever berättar om sin lärare och varför hon är bra!
"Jag vill vara den läraren som kan skapa en trygg grupp där alla känner sig välkomna."
Jonathan Persson Dahl från Klippan i Skåne valde att flytta till Växjö för att studera till grundlärare inriktning fritidshem för att kunna arbeta med det han brinner för.
Läs hela intervjun med Jonathan
Varför valde du att läsa till grundlärare på Linnéuniversitetet?
– Jag valde Linnéuniversitetet för att jag ville testa något nytt, testa att flytta en längre distans samt att jag fått höra mycket gott om universitetet och dess campus. Jag vill vidareutbilda mig till församlingspedagog med en av behörigheterna att ha en lärarlegitimation. Grundlärare inriktning fritidshem känner jag passar bäst in som en bra grund.
Är utbildningen som du förväntade dig?
– Nej det skulle jag inte säga. Jag trodde först att det var självklara praktiska saker som jag skulle lära mig och använda direkt i min framtida lärarroll men det är mer än så. Vi har en del teori som ligger bakom som bygger en stabila grund som en lärare behöver. Detta är sedan något som vi använder oss när vi är ute på praktik i skolor. År två kan du välja mellan tre estetiska ämnen som du kommer att få sätta betyg i. Du kan välja mellan bild, musik och idrott på Linnéuniversitetet. Mina tankar är splittrade då musik och idrott är något som står mig nära. Jag kommer att välja idrott i första hand för att sedan välja musik efter jag är klar med utbildningen. Jag väljer att läsa idrott på grund av att det kommer att styrka mitt ledarskap och ge ett nytt perspektiv på hur undervisning på idrotten går till. Att jag får välja en sådan här inriktning skapar fler möjligheter att vidga arbetet på en skola.
Hur upplever du den verksamhetsförlagda utbildningen?
– Under den verksamhetsförlagda utbildning får vi utöva den teori som vi lär oss i praktiken. Det ger oss möjlighet att få utforska, testa och få känn på hur det är att arbeta i skolan. Vi har verksamhetsförlagd utbildning fem veckor per tillfälle, vilket gör att man hinner lära sig upplägget och våga ta plats.
Tror du att utbildningen hjälper dig att kunna göra skillnad?
– Absolut! Med den utbildningen jag går får jag nya synsätt och kommer kunna se nya perspektiv på situationer. Med utbildning får lärarstudenter alla möjligheter till att göra skillnad för de barn som vi kommer att möta. Jag kommer att kunna göra skillnad genom att försöka hitta det bästa alternativet till att ge var enskild elev vad de definierar som en meningsfull fritid. Jag är spänd på min framtida lärarroll på hur den ska utformas och hur mycket jag kommer att ha utvecklats. Det som är viktigt för mig är att vara den läraren som bryr sig och ser var elev för just hur den personen är. Jag vill vara den läraren som kan skapa en trygg grupp där alla känner sig välkomna.
Vad brinner du för och vart ser du dig i framtiden?
– Det som jag verkligen brinner för är att arbeta med ungdomar. Att få sen hur en ungdom kan förändras från de ögonblick vi möts tills det är dags att lämna är oslagbart. Det är verkligen de gånger som jag har känt att jag gjort skillnad. Efter utbildningen så är min tanke att fortsätta studier till församlingspedagog i Svenska kyrkan. Det arbetet är brett och ger mig möjlighet att möta allt från nyfödda barn till äldre människor.
Har du engagerat dig utanför studierna?
– Utanför studierna var jag snabb efter att ha börjat i skolan med att engagera mig så mycket jag kunde i campuslivet. Jag har engagerat mig i nationslivet där jag är med en av nationernas styrelser samt att jag är med i styrelsen i Sivans studentpub. Jag valde att engagera mig i campuslivet främst för att jag flyttade själv från byn där jag växt upp och att jag knappt kände någon i Växjö. Genom att engagera sig i campuslivet så träffas man många nya ansikten och knyter nya gemenskaper. Utöver gemenskapen är det ett fantastiskt sätt att utvecklas som människa genom att växa i ansvar.
Var hittar du inspiration och avkoppling?
– Inspiration och avkoppling hittar jag antingen när jag är och fixar och trixar på Sivans för att ge det bästa vi kan ge till våra gäster eller så är det när jag umgås med min flickvän.
Tips till andra angående studier: Börja studera här där det finns ett campus. Det kommer att skapa en otrolig gemenskap och många upplevelser!
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.