Innovation genom ekonomi, teknik och design - inriktning teknik, masterprogram
120 hpÄr du tekniker eller ingenjör och drivs av att skapa förändring för en hållbar utveckling? På denna master möter du studenter med både teknisk bakgrund och med design- och ekonomibakgrund. Tillsammans har ni en bredd av olika kompetenser och erfarenheter. Det skapar ett dynamiskt lärande och vidgat perspektiv vilket leder till fler innovativa lösningar, från såväl teoretiska som praktiska perspektiv.
Strävan mot en hållbar utveckling innebär både en industriell och social omställning av samhällen. Tekniker och ingenjörer med en utvecklad förståelse för andra kunskapsfält kommer att spela en viktig roll i förflyttningen.
Som student kommer du under masterprogrammet i Innovation genom ekonomi, teknik och design att utmanas med komplexa frågeställningar där du tvingas att tänka nytt och fundera över hur din unika kompetens kan göra skillnad. Genom mötet med andra kunskapsfält i gemensamma projekt får du fördjupade insikter i problemlösning som gör dig redo att möta framtidens hållbarhetsutmaningar.
Syftet med programmet är att ge dig möjlighet att tillsammans med andra utveckla förmågan att initiera, leda och verka för skapandet av innovationer. Du fördjupar din kunskap inom det tekniska området samtidigt som du samverkar och utbyter erfarenheter och kompetens med andra ämnesområden. Du lär dig också hur olika akademiska områden tar sig an specificerad kunskap och hur du utför vetenskapligt arbete. Dessa aspekter i utbildningen är utvecklade på ett unikt sätt genom att vi integrerar akademiska ämnen så som systemvetenskap och designtänkande (design thinking). Detta ger innovationsprocessen ett komplett helhetsperspektiv.
Det som gör denna utbildning unik är just att samarbetet mellan studenter från programmets alla tre inriktningar; design, företagsekonomi och teknik. Det innebär att du får flera perspektiv på de olika projekten och uppgifterna som genomförs under utbildningens gång, från såväl teoretiska som praktiska perspektiv. Genom att du lär dig att jobba tillsammans med personer som har andra kompetenser och erfarenheter gör det dig till en attraktiv person på arbetsmarknaden, tack vare din tvärvetenskapliga kompetens.
För att utbildningen ska ge dig kunskap om hur vi kan möta de utmaningar som mänskligheten står inför vad gäller miljöfrågor och sociala frågor kommer du också att arbeta tillsammans med näringslivet under studierna. Vi har ett särskilt nära partnerskap med IKEA och Södra. Detta genom ett strategiskt samarbete initierat av Linnéuniversitetet under namnet The Bridge. Samarbetet grundar sig i FN:s globala mål och fokus ligger på hållbarhet, innovation och optimal förvaltning av lokala naturresurser och mänskliga resurser. Vi ser att denna typ av samarbeten är det som krävs för att klara omställningen i samhället. The Bridge är också ett tydligt och konkret exempel på hur universitet och näringsliv kan samarbeta för en hållbar samhällsutveckling.
Karriär
Programmet tränar dig i projekt- och innovationsledning, process- och produktutveckling, affärs- och systemutveckling samt samhälleligt entreprenörskap. Du utvecklar fördjupad kunskap inom teknik samtidigt som samverkan och utbyte sker med design och företagsekonomi. Du kommer genom utbildningen att kunna skapa hållbara lösningar, som tar hänsyn till funktion, form och resurseffektivitet.
Examen
Du som har en teknologie kandidatexamen från grundnivå får följande examen: Teknologie masterexamen med inriktning mot innovation genom ekonomi, teknik och design
Huvudområde: Maskinteknik eller Skogs- och träteknik
Du som har en filosofie kandidatexamen från grundnivå får följande examen: Filosofie masterexamen med inriktning mot innovation genom ekonomi, teknik och design
Huvudområde: Maskinteknik eller Skogs- och träteknik
Kontaktpersoner
Internationella möjligheter
Undervisningen sker på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Programmet tar även emot studenter från hela världen och det ger dig internationellt och mångkulturellt utbyte på hemmaplan. Ytterligare internationaliseringsmöjlighet ges genom en utlandstermin vid något av våra många partneruniversitet världen över.
Ett program med tre inriktningar
Programmet erbjuder tre olika inriktningar - företagsekonomi, teknik och design. Information om företagsekonomiinriktningen. Information om designinriktningen.
Ansökan
Ansökningsbrev
Till din ansökan på antagning.se ska du även skicka in ett ansökningsbrev, ett statement of purpose. Följande information ska ingå i ansökningsbrevet:
(ansökan ska skrivas på engelska och därför är informationen på engelska)
The statement of purpose is one of the most important parts of your application – it is your opportunity to "sell yourself ". We will carefully consider the answers of the following questions.
Please provide your full name and application number for identification:
(if application number is unknown, please provide date of birth instead)
Name:
Application number:
Name of University at which you have studied for your BSc/BA degree:
In which country have you studied for your undergraduate degree:
Question 1.
Why are you applying for the Master Programme Innovation through Business, Engineering and Design – specialisation engineering?
Why do you believe you would benefit from joining the programme? What do you expect you could contribute with?
Question 2.
What are your career ambitions immediately after graduating from the programme? Describe how you plan to achieve these goals. How do you see your career developing over the coming years?
Question 3.
Describe your experiences concerning interdisciplinary development work/process. How do you think you could contribute to this program with regards to this aspect?
Please attach a one page CV/resume to your statement of purpose (not counted for the page limit of the statement of purpose ).The completed document must not exceed three pages in total. There is no word limit.
Ladda upp ditt ansökningsbrev till din ansökan på antagning.se
Samarbete mellan inriktningarna - och med företag
Möt studenter från programmets alla tre inriktningar som berättar om det unika upplägget med utbildningen där design, teknik och företagsekonomi samarbetar i projekt med företag.
Studenter inom ekonomi, teknik och design samarbetar för att utveckla en produkt
Under höstterminen jobbar förstaårsstudenterna på masterprogrammet Innovation genom ekonomi, teknik och design i grupper med varsitt företag för att utveckla en egen produkt.
Läs intervjun med Ramona, Sebastian och Joe
Ramona Hallgren läser inriktningen design. Hennes grupp samarbetar med företaget CumVex, som jobbar med kontorsmöbler. Eftersom CumVex är baserade i Växjö är det lätt för gruppen att träffa dem utan att behöva planera långt i förväg.
– Företaget är väldigt mottagliga för våra idéer och lyssnar på vad vi har att säga. Att de dessutom är lokala är en stor fördel, nästan en lyx, säger Ramona.
Även samarbetet inom gruppen går bra. Alla grupper består av studenter från de tre olika inriktningarna ekonomi, teknik och design.
– Det intressanta med det här arbetet är att jag som designer har en annan typ av seende. Till skillnad från ekonomer och ingenjörer tänker jag inte lika mycket på produktion och pris i första steget när det gäller att generera idéer, berättar Ramona.
Sebastian Duque läser ekonomiinriktningen på programmet. Han säger att det är lärorikt att jobba tillsammans med de olika inriktningarna.
– Alla har olika perspektiv och ser processen annorlunda. Man får lära sig hur designers och ingenjörer tänker, precis som i verkliga livet, säger han.
Sebastians grupp arbetar med Alstermo Bruk, ett företag som producerar resväskor. De håller kontakten via e-mail, men även via besök från båda hållen. Sebastians grupp har valt att utgå från ett fokus på hållbarhet och utveckla en ny produkt.
– Först jobbade vi fyra veckor med att utveckla en designmodell och nu är vi i ingenjörsprocessen. Efter det kommer vi jobba fyra veckor i ekonomiprocessen. På så sätt lär man sig hela utvecklingsprocessen, vilket är intressant, säger Sebastian.
Joe Sullivan läser ingenjörsinriktningen och arbetar med företaget Quickbutton, som är en leverantör av kampanjknappar, namnskyltar och konferensbrickor. Joes grupp har också haft ett hållbarhetsperspektiv vid utvecklingen av deras produkt och de har valt att använda bambu som material.
– Man har verkligen en fördel av varandras kompetens och tidigare erfarenheter inom gruppen. Jag har till exempel aldrig arbetat med ekonomi innan. Hela utbildningen är väldigt inriktad på teamwork och grupparbete, berättar han.
"Man får andra sätt att se på projekten och förstår hur viktigt det är att lyssna på omgivningen"
Anna Hamlin, inriktning ekonomi, läste kandidatutbildningen Business Administration på University of Hawaii och ville komplettera sin internationella utbildning med en svensk masterutbildning. Hon sökte sig till Linnéuniversitetet på grund av intresset till design och möbler, och då lockade Småland som region.
Denis Draganovic, inriktning teknik, har en kandidatexamen i Maskinteknik från Linnéuniversitetet. Det som lockade med den här masterutbildningen var att flera olika discipliner jobbar tillsammans, vilket han tänkte ger en bredare kompetens, samt att det är innovationsdrivet.
(Anna förkortas AH och Denis DD i följande text)
Läs intervjun med Anna och Denis
Vad är innovation?
AH: Frågan diskuteras alltid i klassen. Jag tycker det är att ge liv till något gammalt, det kan vara en produkt eller en process, en organisation. Att göra något bättre av något redan befintligt. Skapa något som slutanvändaren inte vet att den behöver kan det också vara.
DD: Det är ett begrepp för att göra nya saker mycket bättre än de tidigare gjorts. Det ska vara nytänkande och överraskande. Kreativt tänkande med hjälp av olika metoder som gör att man kommer på nya ideer.
AH: Alla discipliner behövs för att skapa en innovation, man kan inte göra det själv. Det är det som är så bra med den här utbildningen, att vi lär oss redan på universitetet att jobba tillsammans!
På vilket sätt har din syn på ditt eget ämne påverkats av att arbeta i en multidisciplinär miljö?
AH: Efter att ha gått några kurser nu så förstår jag mer, framför allt ute på företag, att alla i gruppen behövs och alla har lika mycket att tillföra. Man ser den större bilden av projektet, än att var och en jobbar med bara med sitt. Det här blir mer verkligt.
DD: Man får ett bättre resultat när man samarbetar med olika discipliner. Man får andra sätt att se på projekten och förstår hur viktigt det är att lyssna på omgivningen, vilket är bra att lära sig som ingenjör (som annars kanske inte alltid lyssnar på andra utan tror att de kan mest, skratt).
AH: Vi har mycket roliga dialoger mellan de olika disciplinerna i klassrummet.
Hur funkar samarbetet i kurser?
DD: Vi läser alla kurser tillsammans, det är alltid grupparbeten och man lär känna varandra väldigt bra, därför träffas man också mycket utanför kurserna.
AH: Vi har både olika akademiska bakgrunder, och alla kommer från olika länder, pratar olika språk och olika åldrar vilket gör samarbetet väldigt intressant och det lär man sig väldigt mycket av. Utbildningen är en jättebra förberedelse för att jobba på ett multinationellt företag.
DD: Det är en bra mix, några har börjat direkt efter sin kandidat och några har 10 års arbetserfarenhet.
Hur går en kurs till?
AH: Första kursen var med Ikea och då fick vi en brief direkt att jobba med. I nästa kurs jobbade vi med olika företag och då var det en mer öppen brief som studenterna fick vara med och forma själva.
DD: Just nu jobbar två grupper med olika organisationer inom kommunen och den tredje gruppen jobbar med Ikea. I den här kursen var det en öppen brief, det var upp till studenterna att hitta vad som behöver förbättras.
AH: Samma grupp jobbar tillsammans hela terminen, vilket gör att man växer med gruppen och utvecklas ihop. Man lär sig mycket om samarbete när man är med samma grupp så lång tid.
DD: Det är mycket presentationer både i klassen, och för företag och offentligt, vilket gör att man får öva mycket på det och känner att man blir bra på det!
AH: Det känns verkligen att man tränas på hur det är att jobba och förstår hur det kommer att vara ute i arbetslivet.
DD: Det är mycket kontakt med företag, både uppdragsgivare och andra samarbetsföretag vilket gör att man får ett stort kontaktnät redan under utbildningen.
För de flesta är inte engelska modersmålet, spelar det någon roll för utbildningen och utbildningens kvalitet?
AH: Det kan vara tålamodsprövande för att samtalet går långsammare när alla pratar på sitt andra språk, men det gör också att man hinner tänka efter och man får anstränga sig för att förstå vad alla verkligen menar. Kommunikation är en nyckel i det här programmet, men i takt med att alla blir bättre så kommer man in i det mer. En del kommunikationsmissar och missförstånd blir det, men vi försöker göra något positivt av det. Alla utvecklas väldigt mycket.
DD: Jag tycker att det funkar bra, man lär sig mycket av varandra och lär sig lyssna på varandra noggrannare och man utvecklas under tiden.
Hur ser du på din framtida roll? Var tror du att du kommer vara om 5 år?
AH: Jag vill jobba med produktutveckling på IKEA, och den här utbildningen ger mig en bra grund för det.
DD: Jag vill jobba som projektledare eller konsult, gärna med samarbeten med många olika stora företag. Jag gillar att vara på olika ställen och är flexibel.
Programmets fokus på hållbarhet tilltalade Juliana
Julianas väg till Sverige gick från Colombia via London, där hon träffade en svensk kille. Sedan tog kärleken henne till Växjö. Idag är hon doktorand med en passion såväl för att undervisa som för sin forskning inom design och hållbarhet och hur vi kan leva i harmoni med planeten.
Läs intervjun med Juliana
Under sin mammaledighet fick hon upp ögonen för masterprogrammet Innovation through business, engineering and design och bestämde sig för att ansöka.
– Jag valde att läsa det programmet då jag tyckte att det kändes uppfriskande i jämförelse med vad som erbjöds vid andra lärosäten. Jag har alltid varit förtjust i idén att samarbeta med personer från andra discipliner. En annan sak som tilltalade mig var programmets fokus på hållbarhet och möjligheten att utforska och lära mig mer om design ur ett skandinaviskt perspektiv, förklarar Juliana.
Som doktorand jobbar Juliana i skärningspunkterna mellan design, hållbarhet och “Life at Home”. Hennes forskning är praktiskt inriktad och bedrivs i samarbete med hushåll, framförallt kvinnor i Sverige och Colombia. Syftet är att skapa utrymme för en löpande dialog, ett utrymme där man kan tänka kring möjligheter och ageranden i relation till klimatkrisen.
– Jag är intresserad av att utforska alternativa vägar för att förstå konceptet hem och hållbart levnadssätt genom relationella kosmologieroch praktiker. Jag utforskar till exempel kosmologin kring Buen Vivir (Leva väl)fråndet andinska territorieti Abya Yala i Sydamerika, baserat på relationalitet och ömsesidighet som principer för att leva i harmoni med vår planet, fortsätter Juliana.
Juliana läser också doktorandkurser och deltar i ett antal forskningsseminarier och aktiviteter. Hon undervisar även på programmet Design + Change vid Linnéuniversitetet.
– Jag tycker om att undervisa och att skapa utrymme för möten och interaktion mellan människor, och mellan människor och naturen, berättar Juliana.
Under sina studier blev Juliana introducerad till konceptet metadesign som ett ramverk som inspirerar och främjar design för förändring och samarbete. Detta är något hon vill fortsätta använda sig av i framtiden.
– När jag är klar med mina doktorandstudier 2024 hoppas jag att jag kan fortsätta jobba på institutionen för design, både med forskning och undervisning. Jag skulle vilja kombinera detta med att leda forskningsprojekt i samarbete med samhällen och organisationer, avslutar Juliana.
"Ett masterprogram där ingenjörsstudenter studerar tillsammans med affärs- och designstudenter är ganska revolutionerande"
Läs intervjun med Tayfun
I min klass fanns det studenter från Italien, Colombia, Kina och Iran - och naturligtvis från Sverige. Att ha medstudenter med olika kulturell och professionell bakgrund var en upplevelse. Jag gillade särskilt gruppprojekten där vi arbetade tillsammans med studenter från programmets design- och affärsinriktningar. Faktum är att det tvärvetenskapliga synsättet på innovationsprogrammen var en av de främsta orsakerna till att jag valde att studera just det programmet.
Programmet involverade praktiska projekt och gjorde det möjligt för oss att slutföra den teoretiska delen av våra studier genom att tillämpa teorier från verkliga arbetslivssituationer. Genom kontakter med partners och bidragsgivare från den privata sektorn hade vi möjlighet att bygga våra egna nätverk under studietiden. När vi arbetade i projekt med företag kändes det som att vi var mer som kollegor än som studenter.
Nu arbetar jag på IKEA som specialist inom lagar och standarder. När jag arbetar med produktkrav, säkerhet och efterlevnad kan jag verkligen utnyttja de tekniska kompetenser som jag fick genom mina studier vid Linnéuniversitetet. På IKEA har vi en mångfaldig arbetsmiljö där alla anställda bildar en gemensam IKA-kultur med delade värderingar.
Sverige är verkligen ett bra land att studera i, både vad som gäller för själva utbildningen och den sociala aspekten. Masterprogrammet var den perfekta förberedelsen för mitt framtida arbetsliv.
/ Tayfun, fd student på masterprogrammet innovation genom affärs-, ingenjörs- och design – inriktning teknik.
Mer om programmet
Studenter på innovationsmastern tar emot prestigefyllt pris
Svenska institutet har tillkännagivit pristagarna i Hackathon Spirit Award 2021 och i år gick priset till studenter vid Linnéuniversitetet, för deras lösning Vip pit stops.
Läs intervjun med studenterna
I februari i år stod Svenska institutet värd för ett online-Hackathon. Ett arrangemang med syfte att designa, testa och genomföra idéer med fokus på rörlighet. Linnéuniversitets studenter från programmet Innovation through business, engineering and design blev tilldelade Hackathon Spirit Award. Team BED @ LNU fick motta priset för sitt aktiva engagemang, sitt samarbete med andra, och sin genomgående positiva energi. De studenter som ingick i det vinnande laget var Astrid Cox, Eliot Bota, Erik Ström, Jonas Thordeman Andersson och Varun Kishore.
- Vi var väldigt aktiva under arrangemanget, deltog i olika mini-utmaningar och knöt kontakter med andra deltagare, organisatörer och partnerföretag. Vi hängav oss helhjärtat åt hackathonet under helgen och hade väldigt roligt. Detta pris är ett erkännande av vår insats, säger Astrid Cox, lagledare för gruppen.
Hackathonet innehöll ett antal olika utmaningar och laget kände att deras uppsättning av färdigheter var särskilt väl lämpad för IKEA-utmaningen ”VIP Truck Drivers”. Utmaningen var att komma på lösningar som kan bidra till att öka säkerheten för lastbilschaufförer i Indien.
- Utmaningen presenterades av IKEA Logistics and Supply Chain Operations. IKEA inser att lastbilschaufförerna utgör en avgörande del i deras värdekedja och att de är av yttersta vikt. Därför bad IKEA lagen att presentera idéer kring hur man kan bemöta de största säkerhetshoten som dessa lastbilschaufförer möter varje dag på Indiens vägar, berättar Varun Kishore, en av lagmedlemmarna.
Komma fram till en lösning – Vip pit stops
För att ta sig an utmaningen och komma fram till en lösning använde sig laget av många av de metoder som de använder sig av på innovationsmastern.
- Då vi hade multidisciplinär talang inom laget jobbade vi efter problemslösningscykeln från definition till analys och diagnos, där vi stannade strax efter lösningsdesign. Vi gjorde research, diskuterade, samarbetade och skrattade oss fram till en förståelse av problematiken. Vi fick klart för oss att de vanligaste anledningarna till olyckor på vägarna i Indien är vårdslös körning, ouppmärksamma förare och andra bilister på vägarna, förklarar Astrid.
Deras lösning för att främja chaufförers säkerhet i Indien verkar på flera plan, med hjälp av positiv förstärkning. Det första steget berör individuella chaufförer genom att främja ett gott vilobeteende. Utgångspunkten är att skapa ett nätverk av lastbilsrastplatser i Indien med tillgång till basala bekvämligheter och en plats att stanna för att ta paus. Det andra steget verkar på företagsnivå och kan ses som en fortsättning på arbetet med chaufförers vilobeteende, samt att ta itu med schemarelaterad stress. Den slutliga fasen fokuserar på den nationella nivån.
- Vi vill skapa en nationell standard där man använder appen och körloggar för alla transporter. Vi ser detta som ett sätt att driva ekonomisk tillväxt, förbättra arbetsvillkor och även förbättra folkhälsan och säkerheten. Lastbilstransporter i Indien var en helt ny värld för oss att sätta oss in i. Till exempel hur professionen uppfattas i Indien och vilka utmaningar som den genomsnittliga ”desi”-chauffören står inför på daglig basis var verkligen en ögonöppnare, avslutar Astrid.
Program i samverkan med bransch och näringsliv
Linnéuniversitetet har ett specifikt, långsiktigt och strategiskt samarbete med Södra och IKEA i partnerskapet The Bridge. Grunden för samarbetet är klimatutmaningarna och FN:s globala mål. Fokus för partnerskapet ligger inom skogsbruk, innovation och hållbarhet och parterna samarbetar inom utbildning och forskning. En ambition är att skapa en arena för kunskapsutveckling och hållbar konkurrenskraft öppen för fler aktörer eftersom vi tror att verka tillsammans är det som krävs för att vi ska klara omställningen i samhället.
Läs mer om The Bridge
Världen står inför globala utmaningar som måste lösas för att skapa ett hållbart samhälle för framtiden, där vi på innovativa och smarta vis använder resurser och hittar sätt att arbeta tillsammans.
Samarbetet The Bridge bygger på gemensamma värderingar med en stark koppling till Småland, förenade krafter och olika kompetensområden. Allt med syftet att uppnå ett dynamiskt utbyte mellan den akademiska världen och näringslivet. Vår ambition är att skapa nya perspektiv, banbrytande innovationer och ömsesidig nytta. Därigenom stärker vi den regionala konkurrenskraften och ökar den internationella synligheten. Detta är vårt sätt att skapa ny kunskap och att bygga broar mellan den akademiska och den entreprenöriella världen. Detta är vår väg mot en hållbar framtid.
Samarbetspartners
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.