Interaktiva medier och webbteknologier
180 hpVår digitala framtid kräver intressanta produkter och tjänster som utnyttjar den nya teknikens möjligheter. Här lär du dig förstå och skapa dem!
Programmet inleds med att du får nödvändiga teoretiska och praktiska grunder i ämnet medieteknik. Du lär dig exempelvis hur man skapar och redigerar digitala medier, designar interaktivitet och utvecklar moderna webbplatser med användarnas behov i fokus.
Det andra året väljer du inriktning: interaktiva medier eller webbteknologier. Väljer du interaktiva medier studerar du områden som bildbehandling, grafiska användargränssnitt, videoproduktion och 3D-grafik. Inriktar du dig istället mot webbteknologier fördjupar du dig i webbprogrammering, databasdesign och mobilutveckling. I gemensamma kurser får du erfarenhet av att genomföra större interaktiva projekt och samarbeta med andra utifrån din framtida yrkesroll.
Under tredje året lär du dig mer om vetenskapliga metoder och får möjlighet att tillämpa dina kunskaper hos ett företag. Nu kan du också fördjupa dig i aktuell forskning, välja kurser utifrån egna intressen och skriva ditt avslutande examensarbete.
Karriär
Efter utbildningen kan du, beroende på vilken inriktning du valt, arbeta med digitala medier på olika sätt: planera, designa, skapa, redigera, programmera, producera och distribuera multimedieproduktioner, interaktiva system, webblösningar och mobila tjänster, allt med utgångspunkt i användarnas behov.
Examen
Filosofie kandidatexamen med inriktning mot interaktiva medier eller webbteknologier.Huvudområde: Medieteknik.
Kontaktpersoner
Interaktivitet är grunden i programmet
Amanda, Atlas, Celine och Oskar berättar om utbildningen, och hur de valde mellan respektive spår.
Vi tillåts vara kreativa och skapa egna lösningar
Nadya tycker det är spännande att lära sig designa med fokus på människors behov och beteenden. Hon uppskattar studiemiljön på campus, samt att det är en bred utbildning som förbereder studenterna för arbetslivet.
Läs hela intervjun med Nadya
- Jag valde att läsa vid Linnéuniversitetet för att Interaktiva medier och webbteknologier var det program som jag kände var rätt för mig när jag bestämde mig för att plugga. Dessutom tyckte jag redan om Växjö och kände att det var en bra stad att starta ett nytt kapitel i.
Under utbildningen har studenterna möjlighet att själva välja vilken inriktning de vill gå. Antingen interaktiva medier eller webbteknologier.
- Programmet är brett och eftersom man under första året läser alla kurser gemensamt har man god tid på sig att lista ut vilken inriktning man vill gå. Den grafiska och interaktiva aspekten av utveckling tilltalade mig mest. Interaktionsdesign är intressant eftersom man får lära sig att designa med människors behov och beteende i fokus. Utöver det tyckte jag att videoproduktion och 3D-skapande lät som roliga områden att fördjupa sig i.
Nadya uppskattar att det är möjligt för studenterna att göra praktik som en del av utbildningen.
- Tillsammans med två av mina klasskamrater som går webbspåret praktiserade jag 10 veckor på Softhouse i Växjö. Deras fokus låg på utvecklingen inom projektet vi hade hand om, och mitt fokus låg på det grafiska och UX-designen. Det var väldigt givande att se att det som vi lärt oss under utbildningen faktiskt kom till nytta under vår praktiktid.
Hon trivs i staden och med allt som studentlivet har att erbjuda.
- Växjö tyckte jag om sedan tidigare och det kändes som en bra stad att starta ett nytt kapitel i. Dessutom ger studentlivet här på campus en verkligen chansen att växa som person, både socialt men också som akademiker. Att vara aktiv inom föreningar och nationer handlar inte bara om att delta på festliga evenemang utan det också om att bygga vänskapsband som gör det så mycket roligare att plugga!
Nadya tycker att programmet ger studenterna förutsättningar för att klara sig i arbetslivet.
- Interaktiva medier och webbteknologier är ett program där man som student verkligen får chansen att sätta sina teoretiska kunskaper på prov och vara kreativ och skapa. Efter examen vill jag fortsätta fördjupa mig inom UX antingen på en arbetsplats eller genom fortsatta studier. Drömmen är att någon dag jobba med UX-design på en statlig myndighet och att testa på att jobba utomlands.
En bred utbildning som förbereder studenterna för yrkeslivet
Veronica läser utbildningen med inriktning webbteknologier. Hon uppskattar att utbildningen är så bred och att studenterna har möjlighet att gå på praktik under det sista året.
Läs hela intervjun med Veronica
- Det jag tycker är mest intressant med utbildningen är att den är så bred. Vi får lära oss om allt från programmering till interaktionsdesign och hur man ska tänka när man jobbar med utveckling.
Under utbildningens andra år har studenterna möjlighet att själva välja vilken inriktning de vill gå. Veronica läser med inriktning webbteknologier. Studenterna fördjupar sig i webbprogrammering, databasdesign och mobilutveckling.
- Jag valde inriktningen webbteknologier för att jag ville lära mig mer om programmering. Jag fick upp ögonen för design och UX under första året på utbildningen, men valde tillslut ändå webbteknologier.
Under utbildningen har studenterna möjlighet att gå på praktik vilket förbereder dem för arbetslivet.
- Det var roligt och lärorikt. Jag praktiserade tillsammans med tre andra studenter på ett företag i Växjö. Vi lärde oss mycket av varandra och vi fick också lära oss hur det är att jobba i ett team med ett projekt.
Hon trivs med livet som student och att bo på campus i Växjö.
- På Campus lever man i en liten bubbla tillsammans med alla andra studenter. Studentlivet här är extremt roligt och man kan engagera sig i nationer eller föreningar om man gärna vill det. Finns nästan alltid något att sysselsätta sig med. Utöver det så kommer du lära känna många nya människor och få fantastiska minnen. Jag hade inte kunnat önska mig en bättre studenttid.
För Veronica är arbetsmiljö och personlig utveckling viktiga aspekter att ta hänsyn till när hon ska söka jobb efter examen.
- Jag har inget drömjobb, men jag vill jobba på ett på ett ställe med trevliga kollegor och där jag har möjlighet att fortsätta utvecklas. Det är viktigt för mig.
Oscar designar mobilapp för biodlare
Loggning av livet i bikupor kan nu gå från papper och penna till en digital lösning tack vare ett examensarbete inom medieteknik på Linnéuniversitetet. Oscar Bergström, tidigare student på programmet interaktiva medier och webbteknologier, har i samarbete med TietoEVRY och BeeLab designat gränsnittet för en ny mobilapp tänkt att effektivisera arbetet för biodlare.
Läs hela intervjun med Oscar
Idén till examensarbetet fick han när en av utbildningens professorer nämnde att TietoEVRY sökte en student som skulle skapa en prototyp till deras framtida mobilapp för att hjälpa biodlare att logga livet i sina bikupor.
– Jag skulle gå en biodlarkurs på fritiden när jag fick höra om projektet om mobilappen som skulle visa upp data från deras digitala bikupa. Jag tyckte direkt att arbetet skulle passa mig då jag älskar att designa gränssnitt, ta reda på användarnas behov och skapa små smidiga mobilappar. Ett stort plus var ju att jag skulle få jobba med bin som är en extremt viktig insekt, berättar Oscar.
Examensarbetet genererade en prototyp som Oscar haft möjlighet att utveckla på riktigt.
– Prototypen är framtagen genom en iterativ process där jag har testat olika funktioner. Tanken är att appen ska vara bättre än vanligt papper och penna som många biodlare använder sig av idag, när de genomför en så kallad loggning av sin bikupa. Biodlare loggar sina kupor för att kunna ta reda på hur bina mår och för att komma ihåg vad som är gjort och vad som behöver göras berättar Oscar.
Genom prototypen och testerna kom Oscar fram till att man kan sprida kunskapen mellan biodlare mycket enklare och snabbare med hjälp av en app, samt så sparar biodlaren tid då en app kan göra sammanfattningar automatiskt och det behövs till exempel inget manuellt arbete i efterhand.
Efter avslutat examensarbete går processen nu vidare med fortsatt utveckling.
– BeeLab kommer att fortsätta att utveckla appen och när den kommer ut på marknaden kommer biodlare kunna ladda ned den och förhoppningsvis även lära sig mer. Vi jobbar även med att utveckla nya sensorer, till exempel en ljudsensor som finns i de digtala bikuporna, med dem kommer ännu mer kunskap kunna spridas kring livet i bikupan avslutar Oscar.
Robin arbetar som produktdesigner på Fortnox i Växjö
Det är många företag idag som letar efter front-end-utvecklare som även har ett designtänk. Och med detta program får du breda kunskaper inom ämnet.
Läs hela intervjun med Robin
Rollen produktdesign är ganska bred och kan innefatta både UX, UI och interaktionsdesign. En vanlig dag består av en blandning av avstämningar med utvecklingsteamet och andra designers samt praktiskt arbete. Jag arbetar mycket med att ta fram och utveckla vårt designsystem. Jag jobbar nära utvecklare för att hitta lösningar, både visuellt men också i själva systemet.
Han tyckte om att få kunskaper inom programmering och design.
När jag var yngre spelade jag mycket datorspel och höll på med andra kreativa grejer som att måla och teckna, intresset för programmering kom när jag började studera. Jag tyckte att båda delarna var kul och hade svårt att välja ett spår. Med detta program får man kunskaper i båda design och programmering och det tilltalade mig. Jag gillade att det var så många olika projektkurser där vi fick göra riktiga grejer: vi skapade ett spel, appar och webbsidor. Man lär sig väldigt mycket genom att göra saker.
Speldesign var Robins favoritkurs
Vi gjorde ett plattformsspel, som var 2D men vi skapade grafiken så det såg ut som 3D. Vi var två personer, Hans programmerade mest och jag ansvarade för grafiken. Denna kurs band ihop allt som vi hade läst: olika typ av programmering, UX/UI-design, speldesign, etc. Det kändes som en sammanfattning av allt man läst och man insåg hur långt man hade kommit. När man kunde lägga in spelet i en arkadmaskin och spela det var det en fantastik upplevelse!
En bra start för arbetslivet
Man lär sig inte bara om de tekniska delarna i utbildningen men också om de mjuka delar som har en stor roll i arbetslivet: hur man jobbar i grupp med ett projekt, att stå och prata framför kollegor, att utveckla kritiskt tänkande. Dessa kunskaper är svårare att utveckla om man sitter hemma.
Mer om programmet
Det här läser du
Det här är en ungefärlig fördelning av det du läser i programmet. Du hittar alla kurser i utbildningsplanen.
Läs mer om kurserna
Årskurs 1
- 1ME301, Studier i medieteknik, 7,5 hp
- 1ME311, Digitala medier: grundläggande hantering av bild, ljud och interaktivitet via digitala medier, 7,5 hp
- 1ME321, Webbteknik 1: grundläggande webbdesign med klientbaserad teknik, 7,5 hp
- 1ME322, Webbteknik 2: scriptprogrammering på klientsidan för dynasmiska och interaktiva webbsidor, 7,5 hp
- 1ME323, Webbteknik 3: teknik och metoder for informationshantering på webbsidor, 7,5 hp
- 1ME331, Interaktionsdesign 1: grundläggande interaktionsdegin med fokus på användbarhet, design och utveckling av grafiska webbgränssnitt, prototyper samt användartestning, 7,5 hp
- 1FE052, Ekonomi för webbutvecklare, 4,5 hp
- 1RV041, Juridik för webbutvecklare, 3 hp
- 1ME302, Projektkurs 1 i medieteknik: planering, design samt implementation av ett webbaserat projekt, 7,5 hp
Årskurs 2
- 1ME332, Interaktionsdesign 2: fokus på användarens mål, behov, begränsningar och interaktionsmöjligheter med webbplatser, 7,5 hp
- 1ME333, Interaktionsdesign 3: en praktiskt inriktad kurs där studenten utvecklar och testar program som ställer höga krav på visuell design, interaktionsdesign och användarupplevelse, 7,5 hp
- Projekthantering och entreprenörskap, 7,5 hp
- 1ME303, Projektkurs 2 i medieteknik: design och implementation av dataspel, 7,5 hp
Inriktningen Interaktiva medier
- 1ME312, Digital grafik 1: introduktion till den grafiska bildens uppbyggnad och produktion av bitmapoch vektoraserad grafik för grafiska användargränssnitt, 7,5 hp
- 1ME313, Digital grafik 2: introduktion till 3D-modellering, texturering samt rendering, 7,5 hp
- 1ME314, Videoproduktion 1, 7,5 hp
- Valfri kurs, 7,5 hp
Inriktningen Webbteknologier
- 1ME324, Webbteknik 4: serverbaserat scriptspråk och databashantering för uppbyggnad av dynasmiska webbapplikationer, 7,5 hp
- 1ME325, Webbteknik 5: bibliotek och hjälpmedel för webbutveckling, 7,5 hp
- 1ME326, Webbteknik 6: utveckling av databasdrivna webbapplikationer, 7,5 hp
- 2DV513, Databasteori, 7,5 hp
Årskurs 3
- 2ME301, Vetenskaplig metod i medieteknik, 7,5 hp
- 2ME303, Verksamhetsförlagd praktik i medieteknik: 10 veckors praktik hos ett företag eller organisation, 15 hp
- 2ME302, Forskningsutmaningar i medieteknik: aktuella problem inom medieteknik, 7,5 hp
- 2ME30E, Examensarbete på kandidatnivå i medieteknik, 15 hp
Inriktningen Interaktiva medier
- 1ME315, Videoproduktion 2, 7,5 hp
- Valfri kurs, 7,5 hp
Inriktningen Webbteknologier
- Valfri kurs, 15 hp
Sebastian har utvecklat ett interaktivt spel med Videum VR och Omnifinity
Sebastian läser Interaktiva medier och webbteknologier vid Linnéuniversitetet i Växjö. Under sin praktik hos Videum VR utvecklade han en applikation som de kommer att använda under VR-visningar, det hela ledde även till idén för Sebastians examensarbete. Han byggde ett spel där användaren kan använda sin hjärtfrekvens som en biofeedback spelmekanism i kombination med att fysiskt gå i en virtuell verklig miljö.
Läs hela intervjun med Sebastian
- VR-området är ständigt under förändring och ett exempel är användningen av löpband för att tillåta användare att navigera i VR-miljön i stället för att använda teleportering eller spelkontroller. Omnideck, ett 360° rullande golv utvecklat av företaget Omnifinity, gör att användaren kan gå eller springa, och leda till en ökande hjärtpuls på grund av fysisk aktivitet, säger Sebastian.
I prototypen befinner användaren sig i ett stort hus där hen kan gå runt i 6 olika rum med olika uppmaningar som man behöver slutföra genom att antingen sänka eller höja hjärtfrekvensen på något sätt. För att mata hjärtpulsen använder man en Polar H10 (ett bröstband) som möjliggör övervakning av hjärtfrekvens med hög precision och en mycket snabb dataström.
- Från dataanalys och resultatet kan det tolkas att någon form av rörelse i virtuell verklighet förbättrar användarens engagemang och fördjupning i miljön, berättar Sebastian.
Samarbetet med Videum Science Park
- Vi på Videum Science Park ser att behov av kompetens inom VR ökar och vill därför stötta studenter så mycket vi kan, genom att bland annat dela med oss av vår kompetens och VR-labbets utrustning, berättar Silvia Estadella, VR-ansvarig på Videum Science Park. Det är mycket roligt att se att samarbetet mellan studenter, Science Park och företag (i det här fallet Omnifinity) inspirerar till nya affärsmöjligheter och skapar kompetens för framtiden.
- Att skapa spelet var väldigt roligt och utmanande då det var ett rätt stort projekt för en student! Men jag fick bra stöd från min handledare Romain Hérault och mina vänner. Jag är väldigt nöjd med det jag har gjort och hoppas att kunna fortsätta jobba med nytänkande lösningar och utmaningar, kanske till och med erbjuda en kommersialiserbar produkt i framtiden, avslutar Sebastian.
Vanliga frågor om programmet i interaktiva medier och webbteknologier
Vad innebär programmet interaktiva medier och webbteknologier?
Programmet interaktiva medier och webbteknologier börjar med teoretiska och praktiska grunder i medieteknik. Du lär dig skapa och redigera digitala medier, designa interaktivitet och utveckla moderna webbplatser med fokus på användarbehov.
Vad fokuserar programmet interaktiva medier och webbteknologier på?
Detta program vid Linnéuniversitetet erbjuder en omfattande utbildning i medieteknik, där du lär dig att skapa och redigera digitala medier. Du får också kunskaper i att designa interaktiva gränssnitt och utveckla användarvänliga webbplatser, vilket förbereder dig för en karriär inom digital medieproduktion och webbdesign.
Vilka färdigheter inom programmering och webbdesign kommer jag att utveckla under min studietid?
Du utvecklar färdigheter i att skapa och redigera digitala medier, designa interaktiva gränssnitt, och utveckla webbplatser som fokuserar på användarbehov och beteenden.
På vilket sätt kan jag bidra till utvecklingen av tillgängliga och inkluderande digitala lösningar?
Genom din utbildning i interaktiva medier och webbteknologier får du verktyg för att designa med användarens behov och beteenden i centrum, vilket är avgörande för att skapa tillgängliga och inkluderande digitala lösningar.
Vad kan jag jobba med efter programmet interaktiva medier och webbteknologier?
Efter avslutad utbildning i interaktiva medier och webbteknologier kan du arbeta i en mängd olika roller inom digital media. Detta inkluderar att planera, designa, skapa och distribuera multimedieproduktioner, interaktiva system, webblösningar och mobila tjänster, där du tillämpar din kunskap om användarnas behov och beteenden.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.