Journalistik och medieproduktion

180 hp

Programmet vänder sig till dig som vill bli journalist och medieproducent, och som vill arbeta med text, bild, ljud och rörlig bild inom alla medier. Utbildningen ger dig en helhetssyn på medieverksamhet, medieproduktion och journalistik.

Journalistikstudier varvas med studier i medieproduktion. Undervisningen i journalistik (90 hp) och medieproduktion (90 hp) varvas under alla tre studieåren. Hos oss har du tillgång till det bästa som kan erbjudas i teknikväg – med moderna och välutrustade studior och miljöer.

Programmet har ett mångårigt samarbete med Sveriges Radio och Sveriges Television. Under tredje året får du professionsnära erfarenheter med projekt- och praktikkurser i nära samarbete med branschen. Eftersom utbildningen är bred och omfattar alla medier är du efter examen väl rustad för de journalistiska och gestaltande jobb som efterfrågas i mediebranschen.

Karriär

Tidigare studenter återfinns bl a på radio- och TV-stationer, videoproduktionsbolag, tidningar, webbredaktioner, informationsavdelningar inom olika områden, som dokumentärfilmare, etc. Vanliga befattningar är journalist inom radio, TV, press eller webb, bildproducent, videofotograf, programledare, webbredaktör eller kommunikatör/informatör.

Examen

Filosofie kandidatexamen med inriktning mot journalistisk medieproduktion. Huvudområde: Journalistik.

#humansoflnu

Följ oss på Instagram.

Studenter berättar

Intervjuer med tidigare studenter

Amanda och Linnéa

Amanda och Linnéa skapade Mordpodden


De är tjejerna från Småland som fann varandra i korridoren och upptäckte att de delar en stor passion för det berättande ordet och radio. Amanda Karlsson från Vimmerby och Linnéa Bohlin från Oskarshamn läste programmet Journalistik och medieproduktion och valde projektkursen radioprojektet.


Från början var det hos Amanda som tanken om radioprojektet växte fram.
– Under utbildningens gång har jag fastnat för olika radiokurser så därför gick jag på informationen om radioprojektet. På informationen så fick jag frågan om jag skulle vilja göra en P3 dokumentär, starta en egen firma eller göra en podcast och jag kände bara ja, ja och ja. För mig var det givet att jag ville gå radioprojektet så därför skickade jag in en ansökan.

Linnéa som egentligen hade valt Teveprojektet kände ganska tidigt att det inte riktigt var som hon hade tänkt sig.
– Efter ett oväntat möte i korridoren med Amanda, som berättade om radioprojektet, kände jag att det var ju precis det här jag ville göra. För mig var det inget svårt beslut att byta spår.

Redan i kursen innan radioprojektet, Fördjupande medieproduktion, valde Amanda och Linnéa radiospåret och att starta en podd. De utvecklade också konceptet för det som senare skulle bli Mordpodden. Att det blev Mordpodden menar både Amanda och Linnéa inte har något att göra med att mord i sig är spännande.

– Det som är spännande är hur det kunde bli som det blev och varför. Det är själva bakgrunden till mordet som är intressant och vad som egentligen hände innan och efter. Mordet i sig är bara hemskt, säger Linnéa och får medhåll av Amanda.

– Hela tiden gör vi också det som är rätt för oss. Till exempel publicerar andra medier både namn och bild på dömda personer, men det gör inte vi. Vi vill informera på ett berättande sätt och ett verkligt namn förbättrar inte det berättandet, säger Amanda.

I radioprojektet ingår också entreprenörskap. Linnéa och Amanda startade under kursen enskilda firmor, och de fick hjälp med uppstarten av universitets inkubatorverksamhet Drivhuset. Det är också entreprenörskapsdelen i projektet som de tycker har varit roligast.
– Det är blandningen av allt som har varit roligast, exempelvis att få skapa berättelser, läsa domar, fotografera, göra trailers, skapa webbplats och att få jobba med marknadsföring, säger Linnéa.
– Ja och att det vi gör med podden är på riktigt. Härifrån är det inget stort steg till arbetslivet, inflikar Amanda. 

Kristoffer Öhrstadius

Kristoffer Örstadius vann Guldspaden


Kristoffer vann den 22 mars 2016 Guldspaden som Sveriges bästa grävande journalist. Han vann för sin granskning av den svenska skolan.

Vad har du gjort sedan din utbildning?
– Jag har varit på Dagens Nyheter hela tiden. Jag fick sommarjobb efter min praktik och sedan fast anställning.

Förvånad över nåt du har kunnat?
– Jag trodde inte att jag skulle ha så stor nytta av C-uppsatsen. Men den har jag god nytta av när jag tar del av forskning. Det trodde inte då när jag slet som ett djur. Jag läser mycket rapporter och forskning som jag måste granska. Och då har jag lärt mig att granska med ett kritiskt förhållningssätt.

Kalmar som ort?
– Kalmar är en mysig småstad som nära till natur och Öland. Trevlig att bo i som student med god gemenskap.

Utbildningen?
– Särskilt de tekniska möjligheterna upplevde jag som den starkaste delen av utbildningen.

Du jobbar med granskande journalistik. Varför studera i Kalmar?
– Man ska plugga i Kalmar för att utbildningen är väldigt hands-on.

Kristoffer är idag också gästlärare på programmet för journalistik och medieproduktion.

Olika medieprojekt under sista terminen

Under programmets sista termin väljer du att specialisera dig genom att antingen göra ytterligare praktik på ett medieföretag eller söka till en av tre fördjupande projektkurser. Projekten är inriktade mot olika medier – du kan välja mellan press/webb, radio och teve – och är en del i ämnet medieproduktion.

Mer om programmet

Kalmar

Kalmar är en vacker stad med gamla anor, många mysiga kvarter och stor personlig charm. Området runt Kalmar Slott och Stadsparken är många studenters favorit.

Närheten till havet och Öland sätter sin prägel på staden med långa promenadstråk vid havet. I Kalmar är avstånden små och på fem-tio minuter når du det mesta – universitetet, havet, gymmet eller stadskärnan på Kvarnholmen. Många studenter bor i centrala Kalmar i närheten av universitetsbyggnaderna. Bra att veta är att Kalmar kommun har en bostadsgaranti för nya studenter.

Sjöfartshögskolan i Kalmar