Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU
Inriktning mot årskurs 7-9 90 hpVill du jobba som högstadie- eller gymnasielärare och främja människors lärande och utveckling? Har du redan ämneskunskaper i ett eller två ämnen, men saknar den pedagogisk-didaktiska delen för att bli behörig lärare? Då är Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) något för dig.
KPU vänder sig till dig som vill komplettera tidigare ämneskunskaper och bli behörig lärare i grundskolans årskurs 7-9 eller gymnasieskolan. Utbildningen är på heltid under tre terminer och ges på distans med ett fåtal fysiska träffar per termin. Mellan träffarna studerar du digitalt via en webbaserad lärplattform. Programmet ställer höga krav på självständighet och att du är bra på att planera dina studier.
Denna lärarutbildning består av tre delar: den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK), verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och ämnesdidaktik.
I UVK-kurserna utvecklar du övergripande kunskaper som hjälper dig som lärare. Du får kunskaper inom exempelvis ledarskap, specialpedagogik, betygsättning och bedömning. Utbildningen i UVK ger dig också kunskaper om olika perspektiv på skolans uppdrag, styrning och innehåll. I de ämnesdidaktiska kurserna utvecklar du din förmåga att undervisa i just ditt ämne.
En tredjedel av programmet är praktik, så kallad verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Då är du placerad på en skola och har stöd av en handledare. Du har VFU varje termin och den görs på heltid, så under de veckorna kan det vara svårt att arbeta samtidigt. De två första terminerna har du VFU på 5 veckor vardera och den sista terminen på 10 veckor. Du kan inte ha VFU på egen arbetsplats.
Du gör din VFU på Linnéuniversitets partnerskolor i Småland och Blekinge. Har du önskemål om en annan geografisk placering så kan du kontakta VFU-koordinator Ida Claeson. Övriga frågor om programmet hänvisas till studie- och yrkesvägledare.
Utbildningen avslutas med att du skriver ett självständigt arbete i ditt ämne. Det kan också vara bra att veta att kursernas ordning i programmet är förutbestämda. Det betyder att vi inte erbjuder individuella lösningar eller studieplaner.
Karriär
Utbildningen ger möjlighet att undervisa i gymnasieskolan och/eller grundskolans årskurs 7–9, beroende på antagningsämnenas omfattning. Du har också möjlighet att arbeta inom grundläggande eller gymnasial kommunal vuxenutbildning (komvux), beroende på om du är behörig mot gymnasieskolan eller årskurs 7-9. I ämnena bild, musik samt idrott och hälsa ger utbildningen även behörighet för undervisning i grundskolans årskurs 1-6.
Examen
Ämneslärarexamen på grund- eller avancerad nivå beroende på antal antagningsämnen och deras omfattning.
Kontaktpersoner
Studie- och yrkesvägledare
- 0470-70 84 86
- amneslararelnuse
- 0480-44 73 14
- amneslararelnuse
”Det behövs fler engagerade lärare som vill göra skillnad”
För Gernot har vägen till läraryrket gått via ekonomistudier i Österrike till att läsa tyska som fristående kurs vid Linnéuniversitetet. Genom kompletterande pedagogisk utbildning, KPU är han nu snart framme vid målet - att undervisa i tyska.
Läs hela intervjun med Gernot
Efter en aktiv elitidrottskarriär hade Gernot siktet inställt på läraryrket. Han började därför läsa 90 hp tyska som fristående kurs vid Linnéuniversitetet, vilket han var nöjd med och det avgjorde valet att fortsätta sina studier här.
-När man intresserad av kompletterande pedagogisk utbildning, KPU – inriktning tyska, på distans är möjligheterna ganska begränsade i Sverige. Jag ville studera vid ett universitet som låg nära min hemort och som verkade ha duktiga lektorer. Samtliga lektorer och professorer jag mötte under mina fristående kurser visade sig ha högsta nivå. Då var det inget tvivel om att fortsätta här, berättar Gernot.
Det gäller att planera och ha själv disciplin
Många som läser KPU har antingen jobbat innan eller jobbar under tiden, oftast på deltid. Utbildningen ges på heltid och Gernot menar att utmaningen är att få vardagen med utbildning, jobb och familjeliv att gå ihop. Nästan all undervisning på programmet sker på distans, något som han tycker fungerar bra.
- I min livssituation passar det jättebra att kunna studera på distans. Generellt men speciellt inom moderna språk där vi inte är så många studenter. Man träffar alltså samma personer och det känns bra. Har man börjat använda sig av bibliotekets distanslånetjänst, slutar man inte med den – den är toppen.
Gernot tycker att utbildningen har en bra blandning av många ämnen och mycket information som berör läraryrket.
-Vi har många seminarier inom ämnen som till exempel specialpedagogiken eller sociala relationer där man lyckas med att knyta ihop teorin med praktiska exempel. Vi har dessutom intressanta diskussioner om hur den svenska skolan har utvecklats. Det finns olika sorters kurser och seminarier. Vissa har mest föreläsningar med en avslutande tentamen. Då gäller det att ha mycket självdisciplin med i sina studier. Andra ges som seminarier som kräver mycket regelbundet (grupp)arbete. De är ibland svårare att ”synka” med resten av livet men ger egentligen mer. Dessa är helt enkelt mer hållbara, säger han.
Verksamhetsförlagd utbildning - en chans att testa teorier i verkligheten
Inom KPU:n ingår tre praktikperioder, verksamhetsförlagd utbildning. Under första och andra terminen är det 5 veckor. Under tredje terminen är det 10 veckor. Gernot uppskattar VFU-systemet och att man får chans att testa olika teorier i verkligheten. Det ger en förståelse för hur det kan gå till i en svensk skola.
-Det är jätteviktig att komma ut till en skola som lärarstudent för att få en känsla för hur det är. Först följer man med och observerar sin handledare sedan tar man över några moment under någon lektion innan man får ansvar för hela lektionsplaneringen och att hålla i en hel lektion, säger han.
Gernot anser att det behövs fler engagerade lärare som vill göra skillnad och att han är en god bit på väg mot målet att undervisa i tyska.
-Efter examen vill jag fortsätta att jobba med mitt nuvarande jobb som sportchef inom österrikiska orienteringsförbundet på deltid och som tyskalärare såklart. Jag har redan haft mitt drömjobb som elitidrottare inom orientering under tjugo år, nu är det dags för nästa.
Ta chansen att studera utomlands om du får möjlighet
Gernot, som ursprungligen kommer från Österrike, där han läste olika ekonomiutbildningar och även gjorde en utbytestermin i Finland, vill gärna rekommendera till andra att studera utomlands.
-Jag kan bara rekommendera alla att studera, i alla fall en gång, utomlands om möjligheten finns. Man lär sig helt enkelt jättemycket, både vad det gäller sitt framtida yrke och om livet. Jag brukar säga som Wilhelm von Humboldt ”Språk är nyckeln till världen” -Sprache ist der Schlüssel zur Welt , avslutar Gernot.
Gernot läser Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, Inriktning mot årskurs 7-9
Internationella möjligheter
Det finns flera sätt att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet finns möjligheten att studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över. Du kan också välja att göra din praktik utomlands.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. Många kurser innehåller interkulturella inslag, till exempel i form av kurslitteratur eller gästföreläsare från andra länder. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Här kan du läsa mer om internationella möjligheter på Linnéuniversitetet.
Bildämnet är viktigt för Charlotte
Charlotte Persson ville komplettera sin utbildning med fokus på ämnet bild och valde därför den kompletterande pedagogiska utbildningen på distans. Hon kunde därmed studera samtidigt och bo kvar på sin hemort.
Läs hela intervjun med Charlotte
Hur är det att studera på programmet?
– Det är högt tempo, intensivt och väldigt lärorikt.
Varför valde du att läsa Kompletterande pedagogisk utbildning?
– Jag valde KPU på Linnéuniversitetet, eftersom det var ett av få universitet som accepterade bild som ämne och för att utbildningen gick att läsa på distans. När jag började läsa till lärare valde jag först ämneslärarprogrammet men blev snart på det klara med att jag ville fokusera på mitt förstaämne som är bild. Den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, är en stor del av den kompletterande pedagogiska utbildningen, totalt 20 veckor. Det tycker jag är jättebra, det är där ute i verkligheten man lär sig mest och får testa sina kunskaper. Eftersom jag bor utanför Linneuniversitetets partnerområden fick jag själv ansvara för att hitta en praktikplats eftersom jag ville göra det på min hemort.
Vad är din viktigaste uppgift som lärare?
– Efter att ha läst kurser om skolans värdegrund, demokrati, specialpedagogik, utvecklingspsykologi, ledarskap och bedömning (bland andra), så kan man lätt bli överväldigad av alla olika aspekter som finns att ta hänsyn till i mötet med eleverna och i lärarrollen, särskilt som ny lärare. Om jag ska välja något så tror jag dels det är viktigt att som lärare göra sitt bästa för att möta varje elev utifrån deras förutsättningar och där de befinner sig, att arbetet i skolan förutom undervisning i ämneskunskaper också handlar om att förmedla demokratiska värden och sist men inte minst att jag som lärare är engagerad i mitt ämne och kan motivera mina elever.
Hur fungerar studieformen med distansstudier och campusförlagda träffar?
– Jag valde aktivt distansstudier, eftersom jag är ”mitt i livet”, har jobb, bostad och familj på hemorten som jag inte vill lämna. Som distansstudent behöver du ha förmågan att planera din tid och ha en egen drivkraft eftersom ett stort ansvar ligger på dig själv att komma framåt. Jag jobbar deltid vid sidan om, men det är tydligt att detta är en heltidsutbildning och studietempot är därefter.
Brinner du för någon särskild fråga eller uppgift?
– Ibland diskuteras bildämnets relevans i skolan och på gymnasiet har det nyligen tagits bort som obligatoriskt ämne, vilket jag djupt beklagar. Att lära sig förstå och tolka bilders budskap är mer aktuellt än någonsin och en viktig del av både privatliv och arbetsliv idag. I vårt samhälle möts vi ständigt av bilders påverkan, inte minst unga. Bildämnet är ett kommunikativt ämne som ska lära eleverna att förstå och kunna uttrycka sina åsikter i samhället, inte minst digitalt. Jag vill förmedla både den djupa glädjen som finns i att utveckla sin skapande förmåga, men också hur grundläggande bilden är som språk och den nytta som eleverna kommer att ha av bildämnet.
Mer om programmet
Vanliga frågor om Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU)
När startar KPU?
KPU startar höstterminer och utgår från studieort Växjö.
Hur är utbildningen upplagd?
KPU omfattar 90 högskolepoäng som är fördelade på 11 kurser. I utbildningsplanen hittar du detaljerad information om KPU, bland annat utbildningens mål, det huvudsakliga upplägget i programmet, vilka kurser som ingår samt den examen som utbildningen leder till. Vill du veta mer om innehållet i en specifik kurs, då ska du titta i kursplanen där du även hittar lista över kurslitteraturen. Du hittar utbildningsplanen på den här programsidan och kursplanerna hittar du genom att söka fram kursen på Lnu.se
Kan jag läsa KPU på distans?
KPU ges på distans och helfart. Det ingår 4-6 obligatoriska träffar per termin, man får räkna med att vara på plats ca 10 dagar per termin. Däremellan sker studierna via en webbaserad lärplattform.
Det ingår också totalt 20 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) då man är hos en lärare på heltid på en skola.
Vilka ämnen kan jag ha?
Grundregeln är att ämnena skall vara relevanta för undervisning i årskurs 7-9 eller gymnasiet. Vilka ämnen man kan bli antagen med beslutas av nämnden för lärarutbildning inför varje antagningsomgång. Du hittar vilka ämnen som gäller i aktuell antagningsomgång i dokumentet för antagningsämnen och behörighetskrav, högre upp på den här sidan.
Hur ansöker jag till KPU?
Du ansöker via www.antagning.se. Där finns också mer information om hur du söker och vilka betyg och intyg du eventuellt behöver skicka in/ladda upp för att påvisa att du uppfyller den grundläggande och särskilda behörigheten.
I samband med att du ansöker till KPU måste du även lämna in Bilaga till ansökan KPU, som finns på den här programsidan. Vid ansökan måste du även ladda upp eller skicka in alla meriter eller dokument som du vill åberopa i behörighetsgranskningen. Samtliga handlingar ska vara Antagningsservice tillhanda senast sista ansökningsdag.
Hur får jag reda på om jag är behörig till KPU?
Behörighetsgranskningen görs av antagningsavdelningen vid Linnéuniversitetet i samband med att du ansöker till utbildningen. Generella krav för behörighet samt 2 (3) aktuella ämnen som man kan bli antagen med finns i dokumentet Antagningsämnen och behörighetskrav KPU på den här programsidan.
Vi har inte möjlighet att ge några förhandsbesked kring din behörighet.
Vilka och hur många ämnen kan jag kombinera i min examen från KPU?
Du hittar information vilka/hur många ämnen du kan kombinera, i dokumentet Bilaga till ansökan KPU som finns på den här programsidan. I samband med att du ansöker till KPU så ska denna bilaga samt eventuella merithandlingar/dokument vara Antagningsservice tillhanda senast sista ansökningsdag. Handlingar laddas upp på www.antagning.se eller skickas till:
PostNord Strålfors AB
Att: Antagningsservice
R 312
190 81 Rosersberg
Kan jag undervisa på flera stadier inom skolan efter KPU?
Du som erhåller en examen för åk 7–9 kommer också att bli behörig i åk 4–6 och även i gymnasieskolan i det ämne du har minst 90 hp (undantaget svenska, samhällskunskap och musik som alltid kräver 120 hp). I bild, idrott- och hälsa och musik blir du även behörig att undervisa i åk 1–3.
Du som erhåller en examen mot gymnasieskolan blir behörig att undervisa i årskurs 7–9 och gymnasieskolan. I bild, idrott- och hälsa och musik blir du även behörig att undervisa i hela grundskolan. En 7–9-examen ger alltså förutsättningar för en bredare undervisningsbehörighet.
Finns det ett samlat schema för hela utbildningen?
Ett översiktligt schema för första terminen finns tillgängligt vid terminsstarten. Detaljerat schema för varje enskild kurs ska publiceras senast fyra veckor innan kursstart. I utbildningsplanen kan du se vilka kurser som ingår och i vilken ordning dessa ges.
Jag har ämnesstudier motsvarande behörighetskrav i flera ämnen, hur kommer min examen att se ut?
En lärarexamen är låst till ett visst antal poäng. Beroende på vilken inriktning du läser får du lärarexamen i ett, två eller tre ämnen för åk 7-9 och i ett eller två ämnen för gymnasieskolan. Du anger i den obligatoriska bilagan vid ansökan till KPU vilka ämnen du vill bli prövad i.
Du kan alltid senare åberopa övriga ämnesstudier vid ansökan om lärarlegitimation till skolverket, som då gör en bedömning och kan ge behörighet i fler ämnen som inte ingår i din lärarexamen. När du väl har en lärarexamen kan du bygga på din lärarlegitimation med ytterligare ämnen. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se
Måste jag ha ett självständigt arbete/examensarbete/C-uppsats för att antas till KPU hos er?
Det varierar mellan olika ämnen. Information om du behöver ett självständigt arbete eller inte, hittar du i dokumentet över antagningsämnen och behörigheter på den här sidan, inför varje antagningsomgång.
Hur stor chans är det att jag blir antagen?
Vid antagning till KPU har följande ämnen för närvarande förtur:
- biologi, kemi, matematik, franska, spanska, tyska, svenska och svenska som andraspråk samt naturkunskap mot gymnasieskolan
Övriga ämnen konkurrerar i urvalsgrupp 2. Rangordning görs efter antal avklarade högskolepoäng inom åberopade undervisningsämnen.
Behöriga sökande med sen anmälan, som ansökt efter ordinarie ansökningsperiod, antas i mån av plats och i datumordning för när komplett ansökan inkom.
Vi kan dock aldrig ge några förhandsbesked kring dina chanser att bli antagen.
Vad gäller kring Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)?
Det ingår totalt 20 veckor (30 hp) VFU som är fördelade över utbildningens tre terminer, det är två perioder på fem veckor och en period på tio veckor. VFU kan genomföras på Linnéuniversitets partnerskolor i Småland och Blekinge. Har du önskemål om en annan geografisk placering så kan du kontakta VFU-koordinator Ida Claeson. Övriga frågor om programmet hänvisas till studie- och yrkesvägledare.
Det är inte tillåtet att göra VFU på sin arbetsplats. Möjligheter till studier och VFU utomlands finns under termin tre.
Distans – plugga där du är
Kanske vill du plugga i fjällen, storstaden eller hemma nära familjen? Många av våra program och kurser går på distans.
Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.
Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha stor frihet att bestämma när och var du vill studera. En del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under kontorstid, även om de sker på distans.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.