Kulturarv i samtid och framtid
180 hpI en tid av snabba förändringar behövs praktiska färdigheter och teoretiska kunskaper för att förstå vad kulturarv är, vad det används till och vilken roll det spelar för ett hållbart samhälle. Detta program, Kulturarv i samtid och framtid, ger dig såväl lokala och nationella perspektiv som internationella utblickar på vad kulturarv betyder över hela världen.
Denna utbildning börjar med en introduktion till kulturarv och en presentation av karriärvägar. Teori och praktik varvas när du under det första året studerar kulturarvets relation till identitet, kulturpolitik och samhällsutveckling. Du får inblick i kultur- och stadslandskapets utveckling, upplevelseindustrin och den kulturella ekonomin, kulturmiljöpedagogik och kommunikation samt projektledning och entreprenörskap.
Under tre terminer, med start under utbildningens andra år, fördjupar du dig i ett av programmets huvudområden: arkeologi, geografi, historia eller religionsvetenskap.
Du kan också välja att förlägga en termins studier vid ett utländskt universitet. Utbildningen avslutas med en hel termins praktik på en arbetsplats, i Sverige eller utomlands. Du väljer praktikplats tillsammans med oss lärare. På praktikplatsen bidrar du till arbetsplatsens dagliga verksamhet. Du arbetar med ett projektarbete, där du får möjlighet att tillämpa dina nya kunskaper inom kulturarvsområdet.
Karriär
Efter din utbildning kan du jobba inom flera olika branscher i samhället som till exempel med kulturmiljövård på länsstyrelser eller kommuner. Du kan också jobba på museer eller inom besöksnäring och turism alternativt som entreprenör via ett eget företag.
Programmet ger dig en bred kompetens och du kan bland annat jobba som arkeolog med till exempel uppdragsarkeologi, där arkeologiska utredningar och undersökningar i form av arkeologiskt fältarbete ingår. Du kan också jobba med kulturmiljöpedagogik inom exempelvis museernas utåtriktade verksamhet eller genom att planera och genomföra olika kulturevenemang. Ytterligare ett arbetsområde är projektledning, samhällsplanering samt organisation och utveckling inom kultursektorn.
Examen
Filosofie kandidatexamen med inriktning mot kulturarv i samtid och framtid.
Huvudområde: arkeologi, geografi, historia eller religionsvetenskap
Programansvarig
Internationella möjligheter
Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partnerlärosäten världen över. Du kan också göra praktiken i programmet utomlands. Dessutom kan du göra ett fältarbete inför ditt examensarbete utomlands. Det innebär att du samlar in material till ditt arbete i ett annat land under cirka två månader. Läs mer om vilka internationella möjligheter du har vid Fakulteten för konst och humaniora på Linnéuniversitetet.
Du får nya sätt att se på världen
Studenterna Susanne och Olle berättar varför de tycker det är så bra att studera Kulturarv i samtid och framtid, och ger deras syn på vad kulturarv är.
En unik studiemiljö
Programmets inledande tvärvetenskapliga basår läser du i Kalmar. Här möter du en unik studiemiljö, rik på kulturarv som ger dig upplevelser och inspiration och som bjuder på flera möjligheter att omsätta dina teoretiska kunskaper i praktiken.
Alla tiders Kalmar är en historisk stad med anor från 1200-talet. Kontrasterna mellan det gamla och det nya är slående och överallt går det att följa den historiska utveckling som staden mött. Kalmar var länge en viktig befästningsstad som befann sig i gränslandet mellan Sverige och Danmark. År 1397 utgjorde Kalmar Nordens centrum och under Kalmarunionen kröntes Erik av Pommern till konung över samtliga nordiska länder på Kalmar Slott. Slottet är än i dag en symbol för Kalmar stad.
Södra Ölands odlingslandskap utgör ett av Sveriges 14 världsarv. Genom närheten till detta unika kultur- och naturlandskap utökas dina möjligheter att ta del av den samtida kulturmiljön. Världsarvet Örlogsstaden Karlskrona finns också bara en timme bort!
“Jag hoppas att jag bidrar till möten med konst och kultur som påverkar människor”
- Jag har nytta av att jag är ganska modig, jag vågar prova nya saker, lita på processen och mina fantastiska kollegor. Mod är ett sätt att ge utrymme för förändring genom att trampa upp nya stigar och vara nyfiken på det oprövade.
Sanna Sjöö är kulturutvecklare på Kalmar kommun. Hon jobbar för att ge alla invånare tillgång till kvalitativ konst och kultur. Det kan vara genom att stötta föreningslivet, arrangera kulturevenemang och skapa nya platser i den offentliga miljön. Som exempel har hon jobbat med ett projekt där en konstnär skapade en lekotop, ett konstverk man också kan leka i.
- Jag har privilegiet att ha ett yrke som ofta innebär att skapa förändring och utveckling. Den uppgiften försöker jag förvalta så bra jag bara kan. Vi tittar ju var insatserna behövs som mest, utgår från statistik för att nå de grupper som har längst till konst och kultur i sin vardag.
Sanna har en stark tro på konsten och kulturens kraft då den utmanar våra vedertagna sanningar och ger nya perspektiv.
- Jag hoppas att jag bidrar till möten med konst och kultur som påverkar människor på något sätt. Bra satsningar på konst och kultur förändrar människors yttre och inre världar. Ibland bara för stunden, ibland för livet. Det är särskilt viktigt när världen runt om kring oss är orolig.
Hennes jobb är väldigt varierande och hon har kontakt med många engagerade människor. De projekt hon och hennes kollegor driver kommer ofta från deras egna idéer, något Sanna har gott om.
- Jag är inget stort fan av att ”göra som vi alltid gjort” bara för sakens skull. Jag är inte heller något stort fan av ”det går inte”. För det går nästan alltid även om stigen dit kan vara kuperad och svår att ta sig fram på.
Läs hela intervjun med Sanna
Sanna har ett varierande och utmanade arbete, men också väldigt utvecklande.
- Jag har ett jobb som jag trivs väldigt bra med! Vi har stor frihet i vårt arbete och med det kommer också ett stort ansvar och det passar mig. Mina arbetsuppgifter är väldigt varierande. En dag kan till exempel bestå av samarbete med kommunikationsenheten för att ta fram trycksaker till ett evenemang, planera en konstutställning med en student, bidragshantering för kulturföreningar och möten med olika utvecklingsgrupper.
Utbildningen har gett Sanna kunskap och förståelse för olika typer av verksamheter inom kultursektorn.
- Jag har fått möjlighet att utveckla mitt kritiska tänkande och min kreativa sida. Många yrken som kan kopplas till de områden vi studerat är beroende av kreativa lösningar för att göras relevanta idag och för framtiden. Jag tycker att programmets upplägg är bra. mentorskapet och praktikperioden är en stor anledning till att jag har fått ett jobb inom mitt kunskapsområde.
På fritiden tycker Sanna om att ta en promenad i någon by nära där hon bor och titta på husen, stenrösena och de gamla ladorna.
- Jag är övertygad om att kunskapen om exempelvis en byggnads historia bidrar till känslan av tillhörighet och mening och att det är en resurs för både ickekommersiell och kommersiell utveckling, särskilt på landsbygden. Vi behöver knyta an till historien och till varandra för att skapa ett socialt klimat som är hållbart över tid.
Om du är intresserad av kulturarv så tror Sanna att utbildningen kan vara något för dig.
- Oavsett om du vill arbeta i en stor organisation eller i en liten egen verksamhet så kommer utbildningen att förbereda dig för yrkeslivet. Finns intresset och passionen för ett ämne så tycker jag att man ska våga satsa på det.
Ted vill få fler att uppleva världsarvet på södra Öland
Ted Luckman läser programmet Kulturarv i samtid och framtid. Under sin praktik tipsar han i sociala medier om platser att besöka i världsarvet på södra Öland.
Läs hela intervjun
Ted gör sin praktik på Mörbylånga kommun där han genomför ett projekt för att berätta om platser att besöka i världsarvet Södra Ölands odlingslandskap. Idén fick han tillsammans med sin handledare.
Projektet handlar i första hand om att sprida information, men att göra det på ett sätt som kan locka nya besökare att uppleva världsarvet. Platserna väljer han med omsorg utifrån om de har en intressant historia.
– Jag letar upp platser jag tycker är intressanta för att sedan själv besöka dem och ta fotografier samt få en uppfattning av platsen, därefter letar jag fakta, information eller berättelser om platsen. För att sedan skriva en kort text som passar bra på sociala medier, berättar Ted.
Målet är att skriva texterna på ett intressant och kul sätt, så att folk inspireras och i sin tur kan uppmana andra att åka ut och besöka platserna.
– Jag vill bara sprida lite tips och glädje genom mina texter om trevliga platser för människor att besöka, komma ut och vandra lite. Det bästa sättet att uppleva världsarvet på Öland är genom att besöka det, avslutar Ted.
Följ Ted tipsar @varldsarvetsodraoland.
Jag har alltid varit intresserad av historia
Sam kommer ifrån Öland och läser kulturarv i samtid och framtid med inriktning kulturgeografi.
Läs intervjun med Sam
Vad är det som är intressant med ditt program?
– Jag har alltid varit intresserad av historia och när jag under våren 2014 började leta efter program och kurser så snubblade jag in på det här programmet av en slump. När jag läste beskrivningen om programmet och tittade i kursplanerna så kom jag till slutsatsen att det här lät som något för mig. Det intressanta med det här programmet är att vår historia blir påtaglig genom att härledas till vårt samhälle idag och hur vi behandlar kulturarv. Programmet har breddat mina horisonter för vad kulturarv är och hur man kan arbeta med kulturarv och historia i framtiden.
Hur kom det sig att du började intressera dig för just detta ämne?
– Början var mitt historieintresse. Men när jag började på programmet så fick jag träffa professorer och forskare från olika ämnen och traditioner som ledde till att min nyfikenhet tändes. Det fanns så mycket djup att utforska och eftersom jag fick kontakt med olika ämnen genom kunniga personer så blev fältet väldigt brett. Att jag sedan inriktade mig på kulturgeografi berodde på att jag blev intresserade av rumsliga frågor för kulturarv. Hur används kulturarvsplatser och sådana frågor.
Har du varit med om något spännande projekt under utbildningen som du tyckt om?
– Det har varit ett antal spännande projekt. Men ett exempel jag kan ta upp är att jag under programmets praktikkurs var på Mörbylånga kommun. Jag praktiserade under världsarvssamordnaren, Emma Rydnér, där och fick ett uppdrag av henne att skriva en sammanställning om odlingslandskap som världsarv. När sammanställningen var klar och vi sedan presenterade den inför arbetsgruppen för södra Ölands världsarv så blev det en väldigt positiv respons. Det ledde till att jag skulle ta fram en utställning om världsarv och odlingslandskap. Det är inte bara utställnigen jag har arbetat med dock. Det har varit många möten med aktörer inom både privat och offentlig sektor, och jag har fått vara med på informationskvällar med skolor, föreningar och lantbrukare.
En kreativ utbildning som förbereder dig inför framtiden
Ann Norlin har en bakgrund som lärare och skolledare. Efter många år i skolan bestämde hon sig för en nystart i arbetslivet och började läsa på Linnéuniversitetet.
Läs intervjun med Ann
– Jag gillar det pedagogiska upplägget med att förena ämnesområden över gränserna. För mig känns det som en kreativ utbildning som också fungerar som en bra förberedelse för framtida jobb.
Utbildningen har en tydlig ambition att koppla ihop vårt kulturarv med det moderna samhället. Under det första året läser studenterna gemensamma kurser för att sedan välja ett fördjupningsområde.
– Vi har läst allt från ekonomi till projektkunskap. Och det har ingått verkliga uppdrag, kopplade till arbetslivet i utbildningen. Programmet har fått uppdrag från museer och myndigheter.
Koppling till arbetslivet
Hela sista terminen är verksamhetsförlagd till en arbetsplats. Ann gör sin praktik på Kalmar läns museum.
– Jag tycker att det är positivt med en hel termins praktik. Då får man en verklig insikt i hur det fungerar på en arbetsplats som har koppling till utbildningsområdet.
På museet har Ann bland annat varit delaktig i olika typer av workshops, tidsresor och inter-aktiva upplevelsedagar.
– Under praktiken har vi också haft olika seminarier och
arbetsuppgifter om ledarskap och arbetsmiljö. Det finns ett stort värde i att knyta ihop praktiken med de kurser vi läst.
Den tvärvetenskapliga utbildningen ger en bra bredd och möjligheter till olika typer av jobb. Ann är öppen för olika alternativ.
– Jag vill jobba med människor och göra kulturmiljöer tillgängliga för dem. Antingen på ett museum eller kanske genom att starta eget. Oavsett vilket känner jag mig förberedd för framtiden!
Mer om programmet
Du blir en del av framtidens kunskap
Var med och skapa en bättre framtid
Lärare på kulturarv i samtid och framtid
På programmet möter du lärare från olika ämnesområden. Här presenterar några av dem sina forsknings- och intresseområde inom kulturarv och kulturmiljövetenskap.
Cornelius Holtorf, professor i arkeologi
"Det är spännande att resonera varför människor i nutiden är fascinerade av gamla spår i sin omgivning och hur samhället hanterar dem, bland annat i lagstiftning, planering, och olika förmedlingsinsatser i museer och skolor. Jag är intresserad av hur lämningar av det förflutna upplevas av människor idag och vilken mening de får i vardagen.
"
Anders Högberg, professor i arkeologi
"Kulturmiljöer är intressanta för de berättar om hur människor nu och i historien hanterat sin omgivning, hur människors val att bevara något eller ta bort och bygga nytt speglar tidsandan, makt och preferenser. Därför är kulturmiljöstudier forskning och utbildning om hur vi väljer att forma vår samvaro tillsammans, och det är spännande. Just nu forskar jag bland annat om kulturarvsaspekter och minnesbevarande i relation till långtidsförvaring av kärnbränsle."
Carl-Johan Nordblom, universitetsadjunkt i kulturgeografi
"Mitt främsta intresse rör utvecklingen och planeringen av dagens städer med handel, boende, arrangemang för besökare mm. För att studera detta krävs bl.a. studier av städernas historiska framväxt. Jag undervisar inom Kulturmiljöprogrammet på en kurs som heter "Kulturmiljö som projekt" där utgångspunkten för projektet är frågor och problemställningar som är direkt hämtade från någon institution eller företag i samhället."
Utlandsstudier och praktik
Att tillbringa en eller flera terminer under sin studietid vid utländskt lärosäte eller inom utlandspraktik är en erfarenhet som ger dina studier ett mervärde på många plan. Utlandsstudier leder till att du utvecklas både personligen och akademiskt och tiden utomlands kan också vara en riktigt bra merit i framtida jobbsökande.
Utlandsstudier under studieuppehåll
Det kan vara en bra idé att ta en eller två terminers studieuppehåll för att läsa utomlands och på så sätt bredda perspektiven. Utlandsstudier under studieuppehåll betyder att kurserna inte behöver (men mycket väl kan) ingå i din kandidatexamen. Den akademiska pressen är därmed mindre och du kan friare välja de kurser du är intresserad av, vilket betyder att du exempelvis har tid att lära dig landets språk. Givetvis får du högskolepoäng för kurserna du slutför utomlands.
Termin 6
Särskilt rekommenderat i programmet är utlandsstudier under termin 6. Under denna (sista) termin läser du verksamhetsförlagda studier och det går bra att förlägga kursen till en arbetsplats i utlandet. Tidigare har programstudenter gjort denna termin t.ex. på arbetsplatser i Danmark och Sydafrika.
Observera att detta enbart är rekommendationer som bygger på tidigare erfarenheter, och att andra alternativ också kan komma i fråga. Kom gärna till programansvarig för att diskutera dina önskemål individuellt! Studieuppehåll för utlandsstudier ansöker du om hos din studievägledare.
Observera även att du ska ansöka om studier ungefär ett år innan du åker iväg.
Kontakter med arbetsmarknaden
På programmet Kulturarv i samtid och framtid läggs stor vikt på kontinuerlig kontakt med arbetsmarknaden. Programmets egen karriärdag genomförs redan under första året. Då lär sig studenterna om trender på arbetsmarknaden och möter yrkesverksamma personer inom relevanta områden.
Projektarbete inom kulturarvssektorn
I introduktionskursen "Att arbeta med kulturarvet" ingår gästföreläsningar av professionella experter som befinner sig mitt i yrkeslivet samt exkursioner och studiebesök på relevanta verksamheter som t.ex .Kalmar läns museum och Länsstyrelsen. Vid slutet av första året ligger kursen "Kulturarv som projekt" där studenterna jobbar med ett riktigt projekt i samarbete med en aktör inom kulturarvssektorn. Tidigare har studenterna t.ex. utrett hur man ska öka tillgängligheten av Kalmar slott genom att bygga en hiss mitt i byggnadsminnet.
Fördjupning inom ett huvudområde
Väldigt viktigt på arbetsmarknaden är fördjupning i ett huvudområde. Kulturarv i samtid och framtid erbjuder fyra valbara huvudområden: arkeologi, historia, kulturgeografi och religionsvetenskap.
En hel termins verksamhetsförlagda studier/praktik
Utbildningens sista termin är helt verksamhetsförlagd. Studenter berättar:
"Det är bra med ett långt praktikpass, det ger nog mer kontakt med arbetslivet än vad de flesta andra program gör."
"Det bästa var att man har fått koppla ihop teorin som man lärt sig i skolan med praktiskt arbete."
"Det bästa med kursen är att man som student ges möjlighet att få praktisk kunskap, knyta kontakter och komma in i branschen".
"Svår arbetsmarknad, men jag fick bra kontakter genom praktiken."
Utbildning och museum i samverkan
Örjan Molander är verksamhetschef vid Kalmar läns museum och sitter i programrådet för Kulturarv i samtid och framtid. Han säger:
"Vi ser mycket positivt på hur programmet Kulturarv i samtid och framtid samarbetar med oss på Kalmar läns museum. Nästan alla våra verksamheter är involverade. Vi har mycket goda erfarenheter av att ta emot praktikanter från programmet. Vi tar gärna emot praktikanter varje år och samverkar med utbildningen även som föreläsare och genom att ta emot studiebesök".
Vanliga frågor om programmet
Vad studerar man inom programmet för "Kulturarv i samtid och framtid" vid Linnéuniversitetet?
I programmet "Kulturarv i samtid och framtid" studerar du hur kulturarv skapas, förvaltas och förmedlas i samhället. Du lär dig om historiska och kulturella perspektiv samt hur de påverkar vår nutid och framtid.
På vilket sätt förbereder programmet mig för karriär som antikvarier?
Programmet ger dig insikt i hur historiska artefakter och platser ska tas om hand, samt hur man kommunicerar kulturarvets värde, vilket är centralt i en antikvaries arbete.
Vilka är de huvudsakliga fokusområdena i utbildningen relaterade till kulturarv?
Utbildningen fokuserar på att förstå kulturarvets roll i samhället, inklusive hur det påverkar identitet och samhällsförändring.
Hur förbereder programmet studenter för att hantera utmaningar inom bevarande av kulturarv?
Programmet ger dig en djupgående förståelse för de teoretiska och praktiska aspekterna av kulturarvsbevarande, inklusive etiska och juridiska utmaningar, samt hantering av fysiska och digitala samlingar.
Vilka möjligheter finns det för internationella utbyten eller fältstudier inom programmet?
Att delta i utbytesstudier kan ge dig en ny syn på kulturarv. Tänk dig att utforska kulturarvet i ett annat land, lära känna nya människor och se hur de arbetar med kulturminnen.
Kalmar – studentstaden vid havet
Mitt i Kalmar, precis vid havet, ligger universitetet i lokaler som invigdes 2021. I Kalmar är allt nära och du har cykelavstånd till universitetet var du än bor i staden.
För dig som ny student finns det en bostadsgaranti. Det betyder att du har rätt till ett studentboende inom två månader. Det är en av anledningarna till att Kalmar har utsetts till Årets studentstad 2023 av Sveriges förenade studentkårer. Kalmar får också priset för att staden erbjuder en förträfflig miljö för dig som student att leva och bo i. Staden arbetar också aktivt för att skapa möjligheter för att du ska kunna stanna och jobba här när du har pluggat klart.
Kalmar kommun har runt 70 000 invånare. Här finns ett starkt näringsliv med många företag som är ledande inom grön näring, e-handel och e-hälsa, så det finns gott om möjligheter att knyta kontakter inför arbetslivet.
Kalmar har ett kulturhistoriskt centrum och har flera gånger korats till Sveriges sommarstad. Kanske på grund av alla soltimmar, stränder, och konserter. Dessutom är Öland bara en bro bort.