Marknadsföring, masterprogram

120 hp

Programmet erbjuder studenter från hela världen möjlighet att utveckla analytiskt tänkande och expertis inom marknadsföring. Huvudämnet är företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring.

Den traditionella rollen som marknadsförare utvecklas allt mer mot en övergripande ledningsfunktion. Marknadsförare rekryteras allt oftare till VD-positioner. Enligt vår bedömning kommer det att finnas en stor efterfrågan på den här nya sortens kvalificerade affärsakademiker inom en snar framtid.

Programmet inleds med kursen Tillämpad marknadsföringsanalys. Du får då praktisera marknadsundersökning och tillämpning av marknadsföringsteorier. Därefter läser du internationell marknadsföring. Under andra terminen läser du kursen Leda innovation och entreprenörskap, följd av en kurs inom forskningsmetodik.

Under ditt andra år läser du Modern marknadsföringsforskning och elektronisk affärsledning. Det tvååriga masterprogrammet avslutas med en masteruppsats på 30 hp. De noggrant utvalda kurserna ger dig kunskaper som är till hjälp både när du ska skriva din uppsats och när du ger dig ut i arbetslivet.

Med en masterexamen ökar dina chanser till jobb och du får många olika karriärmöjligheter. Några av våra tidigare studenter jobbar idag bland annat som marketing specialists, marketing coordinators och heads of communications. Du kan även jobba på ett universitet och undervisa. Ytterligare en möjlighet är att fortsätta med forskning.

Karriär

Marknadsförares traditionella roll utvecklas till en mer generell ledningsfunktion och marknadsförare rekryteras oftare i ledningsgrupper, vilket leder till ett stort behov av de med denna typ av kvalificerad examen. Anställningsbarhet förväntas öka väsentligt för de med en masterexamen.

Examen

Filosofie eller ekonomie masterexamen med inriktning mot marknadsföring, Huvudområde: Företagsekonomi

Internationella möjligheter

Undervisningen sker på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Programmet tar även emot studenter från hela världen och det ger dig internationellt och mångkulturellt utbyte på hemmaplan.

Practical insight into the real world of business

Tram

Tram began her studies at Linnaeus University five years ago when she enrolled in the bachelor programme in Marketing. She fell in love with both the subject and the university, so after her bachelor, she decided to study the Marketing programme. She found that this programme prepares her for the real work of being a marketer.

Växjö

Ungefär femton minuter med cykel från centrum ligger Linnéuniversitetets campus. Det är som ett eget litet samhälle med universitetet, studentbostäder och studentliv. Här blir du en del av en kreativ kunskapsmiljö.

Vad hittar du på upptäcktsfärd i Växjö – kontrasternas stad? Här finns bra restauranger, ett vinnande hockeylag och mysiga caféer där du kan få latten smaksatt med lingon. I Växjö är vacker natur alltid nära, staden omges av både sjö och skog. Studenter tycker om kombinationen av stadskärnan i Växjö och det aktiva studentlivet på campus. Här börjar drömmen om framtiden!

Studenter i hus M