Marknadsföring, masterprogram
120 hpDetta är utbildningen för dig som vill fördjupa din expertis och ditt analytiska tänkande inom marknadsföring. Ett särskilt fokus läggs vid internationell och digital marknadsföring. Masterprogrammet ges på engelska och du kommer att läsa tillsammans med studenter från hela världen. Huvudämnet är företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring.
Den traditionella rollen som marknadsförare utvecklas mot att bli en mer övergripande ledningsfunktion. Det innebär bland annat att marknadsförare allt oftare rekryteras till olika ledningspositioner. Denna utbildning gör dig väl rustad för en framtida karriär med den typen av ledande roller.
Programmet inleds med kursen Tillämpad marknadsföringsanalys. Du får då praktisera informationsbearbetning med koppling till marknadsföring. Därefter fördjupar du dig i digital affärsstrategi. Under andra terminen läser du en kurs i innovation och entreprenörskap ur ett ledarskapsperspektiv. Första året avslutas med kurser inom forskningsmetodik. Under ditt andra år kommer du få kunskap om den moderna marknadsföringsforskningen och hur ledarskap inom e-handelsaffärer fungerar. Sista terminen kommer du att skriva din masteruppsats på 30 hp.
Karriär
Marknadsförares traditionella roll utvecklas till en mer generell ledningsfunktion och marknadsförare rekryteras oftare i ledningsgrupper. Med en masterexamen ökar dina chanser till jobb och du får många olika karriärmöjligheter. Några av våra tidigare studenter har idag jobb som marknadsföringsspecialist, marknadsföringskoordinator och kommunikationschef. Din masterexamen gör dig även behörig att forska och undervisa på universitet.
Examen
Ekonomie masterexamen med inriktning mot marknadsföring, Huvudområde: Företagsekonomi
Programansvariga
Magisterutgång efter ett år
Det finns möjlighet att avsluta programmet efter ett år (60 hp) genom att välja att skriva en magisteruppsats (15 hp) under termin 2.
Studenter som fullföljer ett år av programmets två år kan då erhålla en magisterexamen med inriktning mot Marknadsföring, Huvudområde: Företagsekonomi
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business, AACSB.
Internationella möjligheter
Undervisningen sker på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Programmet tar även emot studenter från hela världen och det ger dig internationellt och mångkulturellt utbyte på hemmaplan.
Antagningsstatistik
Är du nyfiken på vilka antagningspoäng som behövs för att komma in på utbildningen? Här kan du hitta statistik från tidigare antagningsomgångar. Tänk på att poängen blir olika varje gång beroende på vilka som söker, så det är alltid värt att söka om du är behörig.
Så snabbt får ekonomistudenter jobb
Diagrammet visar hur många procent av studenter på Ekonomihögskolan som fick jobb inom en viss tid efter examen år 2017 och år 2020. 40% av studenterna har fått ett jobb redan innan de tog sin examen.
Informationen är hämtad från Linnéuniversitetets alumnundersökning.
Praktiska inblickar i den riktiga affärsvärlden
Tram började sina studier på Linnéuniversitetet för fem år sedan när hon sökte till kandidatprogrammet i marknadsföring. Hon fastnade både för ämnet och universitetet, så efter sin kandidatexamen valde hon att söka till masterprogrammet i marknadsföring. Hon tycker att programmet förbereder henne väl för det riktiga jobbet som marknadsförare.
Läs hela intervjun med Tram
"Jag har pluggat på Linnéuniversitetet i fem år nu, först på kandidatprogrammet i marknadsföring och nu på masterprogrammet. Jag gillar verkligen masterprogrammet eftersom det ger dig viktiga insikter i marknadsföring.
Vi har många intressanta kurser, från specialiseringar i konsumentbeteende och branding till produktutveckling, media och andra områden som mikro-/makroekonomi, kultur, juridik, statistik osv. Det ger dig en komplett överblick som förbereder dig för att jobba som marknadsförare.
Genom uppgifter inom olika ämnen och med olika krav kommer du också utveckla färdigheter inom exempelvis grupparbete, ledarskap och presentationsteknik. Under min studietid har jag fått mycket stöd från mina lärare, de är väldigt trevliga och villiga att stötta en med olika uppgifter. Vi tilldelades olika case studier för att få fler praktiska inblickar i den riktiga affärsvärlden."
Vanliga frågor om masterprogrammet i marknadsföring
Hur kan kunskaperna från detta program tillämpas i den verkliga affärsvärlden?
Efter att ha avslutat programmet är du väl förberedd för att hantera och analysera komplexa marknadsföringsutmaningar, vilket är avgörande för roller som marknadsföringschefer eller ledare inom företag. Din utbildning ger dig också en grund för att effektivt arbeta i internationella och mångkulturella miljöer.
Hur förbereder masterprogrammet i marknadsföring mig för att möta dagens digitala marknadsföringsutmaningar?
Masterprogrammet förbereder dig för digitala marknadsföringsutmaningar genom kurser i modern marknadsföringsforskning och elektronisk affärsledning, vilket inkluderar analys av digitala trender och strategier för att effektivt nå ut till målgrupper online.
Hur integreras hållbarhetsaspekter i marknadsföringsstrategier inom programmet?
Hållbarhetsaspekter integreras i programmet genom att ge dig kunskap om hur man utvecklar och implementerar ansvarsfulla och hållbara marknadsföringsstrategier. Detta inkluderar att förstå hur marknadsföring kan bidra till positiva sociala och miljömässiga förändringar.
På vilket sätt uppmuntrar programmet till kreativt tänkande och innovation inom marknadsföring?
Masterprogrammet i marknadsföring främjar kreativt tänkande och innovation genom kurser som "Tillämpad marknadsföringsanalys" och "Leda innovation och entreprenörskap". Dessa kurser kombinerar teoretisk kunskap med praktiska tillämpningar, utmanar traditionella marknadsföringsidéer och uppmuntrar till nytänkande.
Vad kan jag jobba med efter masterprogrammet i marknadsföring?
Efter att ha avslutat masterprogrammet i marknadsföring kan du ta dig an en rad olika yrkesroller, exempelvis som marketing specialist, marketing coordinator eller head of communications. Ytterligare möjligheter inkluderar undervisnings- och forskningspositioner inom universitet.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.