Marknadsföring, masterprogram

120 hp

Programmet erbjuder studenter från hela världen möjlighet att utveckla analytiskt tänkande och expertis inom marknadsföring. Huvudämnet är företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring.

Den traditionella rollen som marknadsförare utvecklas allt mer mot en övergripande ledningsfunktion. Marknadsförare rekryteras allt oftare till VD-positioner. Enligt vår bedömning kommer det att finnas en stor efterfrågan på den här nya sortens kvalificerade affärsakademiker inom en snar framtid.

Programmet inleds med kursen Tillämpad marknadsföringsanalys. Du får då praktisera marknadsundersökning och tillämpning av marknadsföringsteorier. Därefter läser du internationell marknadsföring. Under andra terminen läser du kursen Leda innovation och entreprenörskap, följd av en kurs inom forskningsmetodik. Under ditt andra år läser du Modern marknadsföringsforskning och elektronisk affärsledning. Det tvååriga Masterprogrammet avslutas med en masteruppsats på 30 hp. De noggrant utvalda kurserna ger dig kunskaper som är till hjälp både när du ska skriva din uppsats och när du ger dig ut i arbetslivet.

Karriär

Marknadsförares traditionella roll utvecklas till en mer generell ledningsfunktion och marknadsförare rekryteras oftare i ledningsgrupper. Med en masterexamen ökar dina chanser till jobb och du får många olika karriärmöjligheter. Några av våra tidigare studenter jobbar idag bland annat som marketing specialists, marketing coordinators och heads of communications. Du kan även jobba på ett universitet och undervisa. Ytterligare en möjlighet är att fortsätta med forskning.

Examen

Filosofie eller ekonomie masterexamen med inriktning mot marknadsföring, Huvudområde: Företagsekonomi

Magisterutgång efter ett år

Det finns möjlighet att avsluta programmet efter ett år (60 hp) genom att välja att skriva en magisteruppsats (15 hp) under termin 2.

Studenter som fullföljer ett år av programmets två år kan då erhålla en magisterexamen med inriktning mot Marknadsföring, Huvudområde: Företagsekonomi

Internationella möjligheter

Undervisningen sker på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Programmet tar även emot studenter från hela världen och det ger dig internationellt och mångkulturellt utbyte på hemmaplan.

Antagningsstatistik

Är du nyfiken på vilka antagningspoäng som behövs för att komma in på utbildningen? Här kan du hitta statistik från tidigare antagningsomgångar. Tänk på att poängen blir olika varje gång beroende på vilka som söker, så det är alltid värt att söka om du är behörig.

Antagningsstatistik på uhr.se

Så snabbt får ekonomistudenter jobb

Diagrammet visar hur många procent av studenter på Ekonomihögskolan som fick jobb inom en viss tid efter examen år 2017 och år 2020. 40% av studenterna har fått ett jobb redan innan de tog sin examen.

Praktiska inblickar i den riktiga affärsvärlden

Tram

Tram började sina studier på Linnéuniversitetet för fem år sedan när hon sökte till kandidatprogrammet i marknadsföring. Hon fastnade både för ämnet och universitetet, så efter sin kandidatexamen valde hon att söka till masterprogrammet i marknadsföring. Hon tycker att programmet förbereder henne väl för det riktiga jobbet som marknadsförare.

Växjö – studentstaden med ett levande campus

Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.

Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd. 

Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss. 

Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är en av Europas grönaste städer och här har du nära till natur, skog och vatten. 

Läs mer om våra studentstäder 

 

Studenter i hus M