Matematikdidaktik, magisterprogram
60 hp
Programmet är under omarbetning och förväntas starta tidigaste hösten 2025.
Genom programmet får du goda förutsättningar för att genomföra utvecklingsarbete grundat i fördjupade kunskaper om lärande och undervisning i matematik.
Magisterprogrammet i matematikdidaktik riktar sig till dig som är verksam lärare och som är intresserad av att fördjupa dina kunskaper om hur man utvecklar undervisning och elevens lärande i matematik. Under programmet kommer du att lära dig att initiera, planera, leda och utvärdera utvecklingsprojekt inom matematik med fokus på undervisning och elevens lärande. Programmet genomförs på deltid så att deltagarna kan behålla nära kontakt med sin arbetsplats och profession under hela studietiden. Utvecklingsprojekt kan med fördel genomföras på den egna skolan och därmed bidra till utveckling av den egna verksamhetens matematikundervisning. Förutom att ge dig verktyg att utveckla matematikundervisning ger programmet dig även kunskaper och insikter för att fördjupa och utveckla din egen yrkesroll. Magisterprogrammet ger även en robust och omfattande akademisk grund där studenterna inte bara fördjupar sina kunskaper utan också förbereder sig för en forskningsinriktad karriär.
Programinnehåll
Innehåll och struktur
För programmet finns en programansvarig som ansvarar för programmets
administration, organisation och kvalitetsutveckling. Det finns ett programråd som består av kursansvariga lärare samt studeranderepresentanter och representater från skolan. Programrådet leds av programansvarig.
Programöversikt
Programmet består av kurser om 60 högskolepoäng. Programmets innehåll och upplägg är anpassat för att studenterna skall kunna utveckla avancerade kunskaper inom matematikdidaktik. Normalt sker studierna på halvfart. Undervisningen sker i olika former och kan vara både campus- och webbaserad.
Undervisningsspråket är normalt svenska men delar av undervisningen och
handledningen kan vara på engelska.
Kurser i programmet
Kurserna som ingår i programmet baseras på en viss progression varför vissa av kurserna måste läsas i en strikt ordning. Detta framgår av läsordningen som presenteras inför varje läsår. En student som önskar att läsa kurser i programmet som enstaka kurser måste läsa kurser i den ordning som anges i läsordningen.
År 1:
HT: 4MD101, Introduktion i matematikdidaktisk forskning, 7,5hp A1N
4MD104, Interaktion och kommunikation i matematikklassrummet, 7,5hp A1N
VT: 4MD103, Matematiklärares professionsutveckling, 7,5hp A1N
4MD105, Internationella perspektiv på läroplaner och undervisning i matematik, 7,5hp A1F
År 2:
HT: 4MD102, Teori, metod och etik i matematikdidaktiska studier, 15hp A1F
VT: 4MD106, Självständigt arbete på magisternivå - Matematikdidaktik, 15hp A1E
Kursbeskrivning
7,5 hp Introduktion i matematikdidaktisk forskning
I kursen introduceras matematikdidaktik som kunskaps- och forskningsområde. Utifrån matematikdidaktiska frågeställningar behandlas vetenskapens möjligheter och begränskningar i samhället samt betydelsen av forskningsresultat som grund för ställningstaganden i matematikdidaktiska frågor.
15 hp Teori, metod och etik i matematikdidaktiska studier
I kursen behandlas forskningsdesigner, teorier, datainsamlingsmetoder, analysmetoder samt etiska aspekter i genomföranden av matematikdidaktiska undersökningar.
7,5 hp Interaktion och kommunikation i matematikklassrummet
I kursen behandlas gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för lärande i matematik. Med speciellt fokus på kommunikation och interaktion i matematikklassrummet behandlas didaktiska frågor gällande planering, genomförande, dokumentation, bedömning och utvärdering av matematikundervisning.
7,5 hp Matematiklärares professionsutveckling
I kursen behandlas matematikläraryrket som profession, modeller för professionsutveckling samt samband mellan matematiklärares professionsutveckling och elevers lärande i matematik.
7,5 hp Internationella perspektiv på läroplaner och undervisning i matematik.
I kursen behandlas läroplaner och matematikundervisning ur ett internationellt
perspektiv. Utifrån mål, matematiska begrepp, metoder och förmågor fokuseras likheter och skillnader mellan matematikundervisning och bedömning i olika kulturer och olika utbildningssystem.
15 hp Självständigt arbete på magisternivå Matematikdidaktik
I kursen skriver de studerande ett magisterarbete i matematikdidaktik samt presenterar detta arbete för olika grupper. Dessutom opponerar de studerande på minst ett annat arbete.
I samtliga kurser kopplas aktuell forskning om lärande och undervisning i matematik till deltagarnas erfarenheter från egen undervisning. I undervisningen beaktas studenternas egna frågor och problemområden. Utbildningens centrala frågor bearbetas med varierande arbetsformer, t.ex. individuella studier, gruppstudier, lärarledd undervisning, övningar och seminarier. Under utbildningen används olika former av examination, formerna framgår av respektive kursplan. Det självständiga arbetet redovisas och försvaras vid ett öppet seminarium.
Karriär
Efter utbildningen kan du arbeta med projekt för att systematiskt utveckla matematikundervisning. I kombination med en lärarexamen blir du också behörig att söka forskarutbildning i matematikdidaktik.
Examen
Filosofie magisterexamenHuvudområde: matematikdidaktik
Programansvarig
Kontaktpersoner
Susanne vill att fler elever ska få uppleva glädjen med matematik
Ett intresse för matematik, en vilja att utöka sin kompetens och en strävan om att få en djupare förståelse för matematikämnet avgjorde Susanne Erlandssons val av utbildning. Det blev magisterprogrammet i matematikdidaktik.
Läs hela intervjun med Susanne
– Matematik har alltid intresserat mig. När jag som lärare undervisade i matematik kom jag till en punkt där jag ville få en djupare förståelse för ämnet och få redskap som kunde hjälpa mig att förändra undervisningen i matematik, säger Susanne.
Eftersom utbildningen är en distansutbildning jobbar Susanne samtidigt som hon studerar på universitetet, ett upplägg som fungerar för henne. Hon är nöjd med utbildningen och tycker att hon har fått ut mycket av den, samtidigt som hon också upplever att den är utmanande.
– Utbildningen är på avancerad nivå och mycket är på engelska, vilket jag tycker är utmanande. Du möter många olika begrepp som du behöver ta till dig och du behöver även lägga ner en del tid på studierna. Trots att utbildningen är utmanande är det också så att ju mer jag lär mig under utbildningen desto större grund får jag att stå på när det gäller matematikämnets utveckling, säger hon.
Efter utbildningen vill Susanne utveckla matematikundervisningen i skolan.
– Jag vill att fler elever ska få uppleva matematikens olika sidor, glädjen i det och att alla ska kunna jobba med matematik utifrån sina villkor, avslutar hon.
Distans – plugga där du är
Kanske vill du plugga i fjällen, storstaden eller hemma nära familjen? Många av våra program och kurser går på distans.
Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.
Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha stor frihet att bestämma när och var du vill studera. En del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under kontorstid, även om de sker på distans.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.