Matematikerprogrammet
180 hpDetta program ger dig gedigna kunskaper i matematik och i att använda matematik och matematisk programvara som ett verktyg i arbete med samhällsutmaningar och utveckling inom områden som teknik, datavetenskap och ekonomi.
Med goda kunskaper i matematik och programmering samt erfarenhet av datorstödda matematikverktyg, är du väl förberedd för djupare studier i tillämpad matematik. Detta program ger dig allt detta! Förutom kurser i ren matematik studerar du även matematisk modellering, numeriska metoder, programmering och statistik. Du kommer också att använda modern programvara i många av matematikkurserna - det ger dig en djupare förståelse för ämnet. På tre kurser lär du dig de matematiska metoderna inom ekonomi, kryptering respektive mekanik.
Under tredje och sista året väljer du mellan djupare studier inom ett tillämpningsområde som intresserar dig, eller mellan fler avancerade kurser i matematik. Utbildningen avslutas med ett examensarbete på 15 hp.
Programmet förbereder för masterstudier i matematik och angränsande områden.
Karriär
Arbetsområden där matematiker är efterfrågade är till exempel ingenjörsproblem inom tillverkningsindustrin, informationssäkerhet och artificiell intelligens, ekonomi och operationsanalys, försäkringspremieanalys, försöksplanering och statistikundersökningar. Djupa kunskaper i matematik och modellering tillsammans med färdigheter i programmering gör dig attraktiv på arbetsmarknaden! Det är lättare att gå från matematiken till tillämpningarna än tvärtom. Fortsatta studier efter kandidatexamen ökar dina möjligheter på arbetsmarknaden.
Examen
Filosofie kandidatexamen med huvudområde Matematik
Programansvarig
Kontaktpersoner
Förbered dig med matematik!
När din utbildning startar förväntas du ha goda kunskaper i matematik. Sommarkursen förberedande matematik vänder sig till dig som vill repetera de senare delarna av gymnasiematten och har tänkt läsa en utbildning inom data/IT, fysik, matematik, teknik eller ekonomi.
Kursen ges på distans under sommaren och berättigar dig att söka studiemedel. Du anmäler dig via antagning.se: Förberedande matematik för högskolestudier III
Har du beSTEMt dig?
Linnéuniversitetet vill tillsammans med Mattecentrum försöka få fler unga kvinnor att söka matematikintensiva utbildningar. I den här podden får du möta förebilder som visar vägen och kanske är det just deras berättelser som får någon att vilja bygga egna drömmar och motiveras att kunna bidra till en demokratisk tekniskt värld för alla.
Lyssna på alla poddavsnitt
Avsnitt 1. Helene Barnekow, vd Microsoft Sverige
Vi möter Helene Barnekow som gått i bräschen för att skapa jämställdhet där hon passerar och teknikbranschen är inget undantag. Låt dig inspireras av att låta tekniken vara en möjliggörare som utvecklar samhället inom bland annat utbildning, sjukvården, och miljöfrågor. Har du beSTEMt dig?!
Avsnitt 2. Eleonora Svanberg, Grundare Girls in STEM
Vi möter Eleonora Svanberg som är fysik -och matematikstudent som vill sudda bort den stereotypiska bilden av vad en fysiker är. Som grundare i Girls in STEM vill hon inspirera fler tjejer att finna glädjen inom naturvetenskapen. Har du beSTEMt dig?!
Avsnitt 3. Salla Franzen, SEB
Avsnitt 4. Ebtisam Mohammedsalih, pedagog Kodcentrum och Årets IT-tjej 2019
Vi möter Ebtisam Mohammedsalih som fångar möjligheterna där de dyker upp. Matematik och tekniken var aldrig ett självklart val, utan ledde in på en spännande resa där dörrarna öppnades upp den ena efter den andra. Matematiken kan vara en oändlig historia. Har du beSTEMt dig?!
Avsnitt 5. Tone Bekkestad, Sveriges mest populära meteorolog och kommunikationsproffs
Vi möter Tone Bekkestad som räknat på klimatförändringar och som använder sin röst för att öka medvetenhet kring vikten av kommunikation. Hon utmanar fördomar om vem som kan läsa på universitet och inspirerar med drivkraft att alla kan bli vad de vill. Har du beSTEMt dig?!
Avsnitt 6. Maria Norberg, grundare Teknikkvinnor & COO Hidden Dreams
Vi möter Maria Norberg som ”exponerades” för matematiken via maskiner i jordbrukslandskapet, men som valde teknikutbildning trots att psykologi lockade. Hennes motto: En teknikutbildning bestämmer inte din framtid, utan du kan bli vad du vill. Har du beSTEMt dig?
Avsnitt 7. Frida Jalkenäs, Project manager eMobility ABB
Vi möter Frida Jalkenäs som ändrat synen från teknik som pryl till en funktion som underlättar på samhällsnivå. Genom att skugga studenter och ifrågasätta ord som ”komplicerat” och ”matematiktungt” som manliga attribut, hittade hon sig själv. Har du beSTEMt dig?
Avsnitt 8. Katarina Stensson, grundare Checheza
Vi möter Katarina Stensson som alltid känt fysikens dragningskraft och som varit nyfiken att testa saker för att ta reda på om hon klarar av dem. Med många strängar på sin lyra startar hon bolag, engagerar sig politiskt och arbetar som lärare. Har du beSTEMt dig?
Avsnitt 9. Li Ljungberg, projektledare Teknikföretagen
Vi möter Li Ljungberg som brinner för att matcha det tekniska intresset hos unga med deras framtida arbetsmarknader. Med framtiden i fokus navigerar hos det ständiga lärandet och kompetensförsörjningen för att lyfta vikten av STEM även hos tjejer för samhällsutvecklingen. Har du beSTEMt dig?
Avsnitt 10. Anna Adolfsson, trainee SSAB
Vi möter Anna Adolfsson som upptäckt att stålindustrin inte alls behöver vara grå och kall, utan att det finns ett varmt välkomnande om man bara vågar tro på att man kan göra faktisk skillnad och inte låter matte-självförtroendet sätta käppar i hjulet. Har du beSTEMt dig?
Marko vill forska och arbeta med artificiell intelligens
Marko Sobak från Kroatien har alltid velat studera utomlands. När han var klar med gymnasiet i Kroatien började han därför söka information om olika internationella utbildningsprogram på Internet. Till slut fastnade han för Matematikprogrammet på Linnéuniversitetet i Växjö.
Läs intervjun med Marko
Varför valde du den här utbildningen?
– Jag valde att studera matematik för jag tycker det är ett viktigt och intressant ämne. Matematik är ett språk som har sin grund i naturen och det är ett spännande ämne eftersom det kan hjälpa oss människor att förstå hur olika processer i vårt samhälle fungerar.
Vad är det som är så intressant med ditt program?
– Det mest intressanta är att vi ofta har projekt där vi får några problem från verkliga livet som vi själva får utforska och måste lösa. Ibland kan det vara svåra uppgifter, men vi gör det ofta med hjälp av datorer och programmering. Att få arbeta med verkliga problem gör också att jag får kunskaper och erfarenheter som jag kan använda i framtiden.
Vad tycker du om Växjö? Har du något favoritställe?
– Växjö är väldigt vackert. Naturen är helt fantastisk eftersom det finns så många sjöar och vackra skogar. Växjö är också en fin studentstad och jag tycker det är bra att campus ligger så nära centrum som det gör. Mitt favoritställe är förmodligen skogen bredvid universitetet för det är så tyst och fridfullt där.
Vad ska du göra efter du har avslutat dina studier?
– Efter att jag avslutat det här programmet så tänker jag läsa ett masterprogram och efter det vill jag läsa en forskarutbildning, för jag tror att jag skulle gilla att ha en akademisk karriär. Efter mina studier skulle jag också vilja resa och se världen.
Har du något drömjobb?
– Jag gillar artificiell intelligens. Det är intressant och jag tror att artificiell intelligens kan hjälpa oss att lösa många problem i framtiden. Så mitt drömjobb är att arbeta som forskare och utveckla olika algoritmer och kanske även skapa intelligenta maskiner.
Studenter från detta programmet kommer ha stora möjligheter i framtiden eftersom matematik är ett universellt språk
Sara Barch Morafik från Spanien är student på Matematikerprogrammet.
Läs intervjun med Sara
Kan du berätta om ditt program?
– Det innehåller mest ren matematik, men en del av kurserna är mer inriktade på datavetenskap vilket gör det möjligt för en att arbeta med vilket som av de två områdena i framtiden egentligen. Jag tror studenter från det här programmet kommer ha stora möjligheter i framtiden, inte bara i Sverige utan i hela världen eftersom matematik är ett universellt språk.
Varför valde du att studera i Sverige/på Linnéuniversitetet?
– Jag valde Sverige för livskvaliteten i allmänhet, den är ganska annorlunda jämfört med Spanien, och ekonomin är också mycket bättre. Linnéuniversitetet valde jag för att jag letade efter ett universitet i en lite mindre stad, men ändå stor nog för att få en händelserik och bekväm studietid i Sverige.
Vad har du fått för intryck av Sverige och svenskarna?
– Jag gillar verkligen Sverige! Vädret är lite oberäkneligt men naturen gör det helt klart värt det. Mitt intryck av svenskar är – jag har kanske fel för jag har inte pratat med jättemånga – att de är mestadels lugna människor som jobbar för att leva och inte tvärtom. Men många lever också i sin egen bubbla, så man måste satsa lite för att bryta isen om man vill lära känna en svensk bättre.
Vad gör du när du inte pluggar?
– Jag går till gymmet, är det fint väder tar jag gärna promenader runt sjön bredvid campus. Hemma lyssnar jag på mycket musik, dansar och sjunger med i mina favoritlåtar.
Vad har du för karriärplaner?
– Ärligt talat vet jag inte riktigt just nu. Jag får se när jag tagit min examen vad jag vill och vilka möjligheter som finns, men jag antar att kommer börja söka jobb när jag pluggat färdigt.
Vad är det bästa med att vara en Linnéstudent?
– Det bästa är att man får träffa folk från så många länder när man pluggar här, och att man får uppleva saker som gör att man växer som person – den riktiga världen som vi kommer möta efter studierna. Vi har också ett så fint campus, det är så stort och erbjuder allt man kan behöva under sina studier.
Jag insåg att jag skaffat mig en attraktiv utbildning som efterfrågas på arbetsmarknaden
När Tobias Janstad valde att studera matematik visste han inte vart det skulle leda. Nu har han en bred utbildning och jobbar som riskanalytiker inom försäkringsbranschen.
Läs intervjun med Tobias
Sedan ett par år tillbaka arbetar Tobias som riskanalytiker inom sakförsäkringar vid Trygg-Hansa i Stockholm. Men när han bestämde sig för att läsa matematik hade han ingen uppfattning alls om något framtida arbete.
– Matematiker är ett ovanligt yrke och jag kände ingen som gjorde det jag gör nu. Jag täckte upp med att läsa desto fler kurser, eftersom jag inte riktigt visste vad arbetsmarknaden sökte, säger Tobias.
Växjö, Lund, Stockholm
Efter att ha tagit en magisterexamen i tillämpad matematik i Växjö gick Tobias vidare med civilingenjörskurser i Lund. Nu läser han matematisk statistik i Stockholm parallellt med sitt arbete.
– Jag trivs med arbetet, eftersom det är en betydelsefull position som ligger nära det jag har läst, säger Tobias.
Arbetet som riskanalytiker innebär att Tobias ansvarar för utveckling av riskmodeller och prissättning av försäkringar.
– I mitt jobb är det viktigt att förstå programmeringskod, vara noggrann och strukturerad. Utbildning i matematik och matematisk statistik är en självklarhet; många har läst ekonomi också. Arbetet är självständigt, men att arbeta i projekt och kommunicera med icke-matematiker är viktigt, säger Tobias.
– Ju mer man lär sig, desto viktigare blir det att planera sina projekt och ha integritet. Jag övar fortfarande på att hitta en balans mellan att driva mina egna projekt och hjälpa andra, säger Tobias.
Bra kontakt med lärarna
Att Tobias valde att läsa i Växjö berodde inte bara på att det är hans hemstad.
– På Linnéuniversitetet är de väldigt duktiga i matematik. Det finns ett stort kursutbud även på högre nivåer och de flesta kurser hade en hög och bra ambitionsnivå, säger Tobias.
Betydelsefullt var även den nära kontakten med lärarna, vilka hade tid att skapa individuella relationer med eleverna, menar Tobias – som planerar för ytterligare studier.
– Just nu ska jag bli färdig civilingenjör, och sedan läsa en kurs i prissättning av derivattillgångar.
Vanliga frågor om matematikerprogrammet
Vilka är de viktigaste behörighetskraven för att komma in på matematikerprogrammet och finns det några rekommenderade förkunskaper?
För att kunna bli antagen till matematikerprogrammet krävs grundläggande behörighet samt specifika förkunskaper i Fysik 2 och Matematik 4 (eller Matematik D).
Vilka matematikkunskaper behöver jag inför matematikerprogrammet?
Du behöver ha en god grund i matematik, motsvarande Matematik 4 (eller Matematik D). Detta inkluderar en förståelse för grundläggande matematiska principer och förmågan att lösa komplexa problem.
Vilka möjligheter finns det för att specialisera sig inom matematik under programmet?
Programmet erbjuder kurser i ren matematik, matematisk modellering, numeriska metoder, programmering och statistik, vilket ger dig en bred bas att bygga din specialisering på.
Vad kan jag jobba med efter matematikerprogrammet?
Efter matematikerprogrammet kan du arbeta inom områden som teknik, datavetenskap och ekonomi, där dina matematiska färdigheter och kunskaper i matematisk programvara är värdefulla.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.