Musik- och ljuddesignprogrammet

120 hp

I utbildningen tar du del av den snabba utvecklingen inom ljudteknologin och tillägnar dig kunskaper för att verka brett inom musik- och ljudbranschen.

Vi utbildar för en ljud- och musikbransch som är stor, brokig och under ständig förändring. En bred kompetens på området ger dig möjlighet att profilera dig inom inspelning i studio, ljud- och musik till rörliga bilder samt live-ljud. Eftersom musikaliskt skapande är en naturlig förutsättning och fördjupning av det teoretiska lärandet integrerar vi både teori och praktik samt vetenskapliga och konstnärliga perspektiv i utbildningen. Vi analyserar också befintlig musikproduktion, historiskt och i nutid. I slutet av utbildningen finns en arbetsförlagd praktikperiod som ger dig möjlighet att praktisera inom området. Undervisning är internetbaserad och sker huvudsakligen på distans men med några campusträffar per termin på de kursgivande lärosätena Mittuniversitetet (Sundsvall - MIUN), Linnéuniversitetet (LnU) och Högskolan Dalarna (Falun – HDa). För att läsa programmet behöver du tillgång till program för flerkanalsmixning samt portabel inspelningsutrustning.

Karriär

Studenter som gått liknande program arbetar i dag som liveljudtekniker, filmljudläggare, ljudtekniker inom radio, artister, låtskrivare, studiotekniker, ljudtekniker i tv-produktionsbolag, musikproducenter, ljudläggare i reklamfilmsproduktioner och medialärare på gymnasium. Många är egna företagare.

Examen

Högskoleexamen med inriktning mot musikvetenskap

Jag bestämde mig för att göra något mera av min passion

Benny Gustavsson

 

Benny Gustavsson från Jönköping bestämde sig för att ta tag i musiken som följt honom genom livet och sökte därför till musik- och ljuddesignprogrammet.

 

Varför valde du den här utbildningen? 

Jag valde den för att jag har ett stort intresse för musik och musikproduktion och tyckte att utbildningen passade mig perfekt. Programmet är upplagd på 3 lärosäten som har olika delar i krusen, jag har studerat på Linneuniversitetet sedan tidigare som är ett av lärosätena som är kopplade till programmet. Jag visste hur seriösa de var, bra lärare och alltid ett intressant upplägg på kurserna med kombination av praktiska sam teoretiska uppgifter. Programmet tar upp alla delar för att klara sig inom musikbranschen, allt från att göra en professionell studioinspelning till att klara sig som frilansande musikproducent. För mig har musiken följt med mig genom hela livet och bestämde mig för att göra något mera av min passion. Programmet går på distans ock passar perfekt om man jobbar vid sidan av.

Hur fungerar det att läsa en utbildning på distans? 

Det fungerar väldigt bra. Att studera på distans är frihet under ansvar, för mig är det den ultimata läroformen eftersom du kan göra saker i din egna takt. Du vet vad som ska göra under en vecka men du planerar själv när du sitter och gör uppgifterna. Kontakten med lärarna fungerar mycket bra. De svarar snabbt och alla är pålästa på sitt område med ett stort musikaliskt intresse. Kontakten med övriga studenter på utbildningen fungerar också väldigt bra. Vi har så kallade läroplattformer där vi får all vår undervisning, där finns också ett forum där man lätt kan komma i kontakt med övriga studenter. Vissa kurser har obligatoriska träffar och det är väldigt kul att träffa dom andra som läser på distans och utbyta erfarenhet. Jag gillar praktiska uppgifter så därför gillade jag kursen ”inspelning i studio” där vi fick träffas några dagar i Falun för att spela in några band i en professionell studio.

För att klara av distansstudier måste man hela tiden ligga steget före och ta ansvar. Det passar mig perfekt. Kan rekommendera läroformen till alla som inte provat. Jag lärt mig att studera är en framåtrörelse. Man utvecklas konstant och har möjligheterna bakom hörnet. Kanske verkar flummigt men att studera är en form av livsstil som man aldrig blir klar med. 

Hur får man disciplin att studera? 

Mål! Man måste sätta upp tidpunkter att mellan dessa klockslag pluggar jag och därefter är jag ledig. En vanlig fälla när man studerar distans är att man sitter hela tiden och då bränner man ut sig. Ta små pauser för att ladda batterierna.  Välj ämnen som intresserar dig och något du brinner för så blir studierna lustfyllda även utan den fysiska relationen i klassen. Är ämnet dig kärt så blir det automatiskt intressant.

Har du några tips för att få en bekväm arbetsplats i hemmet? Favoritplats?

Skaffa en bra stol och lär dig sitta rätt. Det är lätt att få belastningsskador om du sitter fel. Ta pauser och ha ett mysigt rum där du pluggar utan distraktionsmoment. Min favoritplats är i ett avskilt rum med mycket luft och där solen kan kika in. Det är grundläggande. Syre, sol och såklart mycket vätska. 

Hur gör du för att få naturliga raster mellan studierna?

Jag bestämmer mig för att när jag börjar bli okoncentrerad att gå upp en stund och klappa hunden till exempel, ta något att drick och ät. Då återkommer man med ny energi. 

Ge dina tre bästa tips för att få distansstudierna att fungera!

  • Ha disciplin och sätt upp mål varje vecka 
  • Ha roligt och se möjligheter 
  • Njut av friheten att själv styra din tid. 

Vad tror du att du gör i framtiden? 

Då driver jag egen studio med inriktning inom vården där jag hjälper människor tillbaka till livet med hjälp av musik. 

Tidigare studenter berättar

Zebastian Carlson om sitt examensarbete

Vid tiden, runt 2009-2010, började jag försöka mig på att skapa egen musik av den lite mer klassiska filmmusiksbetonade sorten. Det blev en aning trevande i starten, då jag hade väldigt lite musikteori att luta mig tillbaka mot. Jag har alltid spelat och skrivit musik på gehör och inte följt några egentliga "regler". Jag blev alltmer förtjust i att göra den här typen av instrumental musik av lite mer filmkaraktär.

När jag i slutet av 2011 gick kursen "Musikskapande" som en del av den här utbildningen, hade vi några uppgifter där man skulle sätta musik till några enstaka scener från redan existerande filmer. Då kändes det att det var dags att försöka sig på det här med filmmusik mer på riktigt och verkligen gå in för att göra det bästa möjliga. Detta gav mig mersmak och jag bestämde mig för att låta min praktikperiod under våren 2012 helt handla om att göra denna typ av musik. Jag gjorde signaturmelodier till tänkta filmteman, musik till olika klipp från redan existerande filmer samt originalmusik till en kortfilm, en nollbudgetsfilm, men ändå. Efter denna mycket roliga praktikperiod kände jag mig ännu mer säker på att det är det här jag vill jobba med, att göra musik till film, kortfilm, serier, spel, ja i princip vad som helst där musiken fungerar som en emotionell förstärkning av något.

Med denna bakgrund kände jag att det här examensarbetet var tvunget att på något sätt få mig att kunna göra mer sådan musik, det gäller ju att passa på. Samtidigt ville jag även försöka göra något mer kring musiken än bara komponerandet. Som någon typ av undersökning, om hur man eventuellt kan kan styra andra människors känslor med musik man själv skapar.

Det är detta som är bakgrunden till mitt examensarbete.
De sju styckena som gjordes under Examensarbetets gång är:
7.1 Drama/7.2 Komedi/7.3 Kärlek/7.4 Skräck/7.5 Action/7.6 Fantasy

Ex: 7.6 Fantasy
Låttitel: Night Of Illusions
Tänkt som: Intromelodi till sagoaktig film som utspelar sig i ett snöigt Paris för länge sedan
Nyckelord: Mystik, Kyla, Snö, Utomhus, Frankrike

Tanken med den här låten var att den skulle göras som temamelodi och intromusik till en sagoberättelse som utspelar sig för länge sedan i Frankrike. Kanske 1920 eller 1930-tal i en snöigt och kallt Paris? Musiken ska spelas samtidigt som kameran sveper över olika gator medan vi ser människor som passerar. Jag ville även att musiken skulle ge en lite odefinierad känsla av mystik så att man inte riktigt visste om man skulle tycka att den lät lite obehaglig eller om den bara var harmoniskt, vilket jag hoppades skulle göra att man inte visste vad man skulle tro när man lyssnade på musiken. Är faran i närheten eller inte? Är vi trygga eller är vi det inte?

Jag har många gånger fått tipset att om man vill att musik ska låta gammal, ska man göra den i tretakt så det såg jag som en självklarhet. Jag funderade vidare på vilket instrument som låter mest franskt och kom direkt fram till att det utan tvekan är dragspel. Det används otroligt ofta när man vill ge en fransk känsla så det såg jag som ett bra instrument att ha med.

 

Mer om programmet

Logga för Musik- och ljuddesignprogrammet

Programmet är ett samarbete mellan Högskolan Dalarna, Mittuniversitetet och Linnéuniversitetet. För att gå programmet måste du vara inskriven på något av lärosätena. Kurserna ges sedan enligt programplanen.
Till programmets hemsida där det finns mer information.

Distans

Att studera på distans ger dig som student andra möjligheter än vad campusutbildning ger. Det innebär att du själv till viss del ska kunna planera dina studier både vad gäller tid och plats.

Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar, men den gemensamma nämnaren är att en stor del av studiearbetet sker på nätet. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en webbstudieplats med diskussionsforum, grupparbete, inspelade föreläsningar eller videomöten med hjälp av en webbkamera.

Studenter grupparbetar

Växjö

Ungefär femton minuter med cykel från centrum ligger Linnéuniversitetets campus. Det är som ett eget litet samhälle med universitetet, studentbostäder och studentliv. Här blir du en del av en kreativ kunskapsmiljö.

Vad hittar du på upptäcktsfärd i Växjö – kontrasternas stad? Här finns bra restauranger, ett vinnande hockeylag och mysiga caféer där du kan få latten smaksatt med lingon. I Växjö är vacker natur alltid nära, staden omges av både sjö och skog. Studenter tycker om kombinationen av stadskärnan i Växjö och det aktiva studentlivet på campus. Här börjar drömmen om framtiden!

Studenter i hus M