Musik- och ljuddesignprogrammet
120 hpI utbildningen tar du del av den snabba utvecklingen inom ljudteknologin och tillägnar dig kunskaper för att verka brett inom musik- och ljudbranschen.
Vi utbildar för en ljud- och musikbransch som är stor, brokig och under ständig förändring. En bred kompetens på området ger dig möjlighet att profilera dig inom inspelning i studio, ljud- och musik till rörliga bilder samt live-ljud. Eftersom musikaliskt skapande är en naturlig förutsättning och fördjupning av det teoretiska lärandet integrerar vi både teori och praktik samt vetenskapliga och konstnärliga perspektiv i utbildningen. Vi analyserar också befintlig musikproduktion, historiskt och i nutid. I slutet av utbildningen finns en arbetsförlagd praktikperiod som ger dig möjlighet att praktisera inom området. Undervisning är internetbaserad och sker huvudsakligen på distans men med några campusträffar per termin på de kursgivande lärosätena Mittuniversitetet (Sundsvall - MIUN), Linnéuniversitetet (LnU) och Högskolan Dalarna (Falun – HDa). För att läsa programmet behöver du tillgång till program för flerkanalsmixning samt portabel inspelningsutrustning.
Karriär
Studenter som gått liknande program arbetar i dag som liveljudtekniker, filmljudläggare, ljudtekniker inom radio, artister, låtskrivare, studiotekniker, ljudtekniker i tv-produktionsbolag, musikproducenter, ljudläggare i reklamfilmsproduktioner och medialärare på gymnasium. Många är egna företagare.
Examen
Högskoleexamen med inriktning mot musikvetenskap
Programansvarig
Internationella möjligheter
Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier fysiskt på plats på ett av våra många partnerlärosäten världen över. Dessutom kan du göra ett fältarbete inför ditt examensarbete utomlands. Det innebär att du samlar in material till ditt arbete i ett annat land. Läs mer om vilka internationella möjligheter du har vid Fakulteten för konst och humaniora på Linnéuniversitetet.
Peppe har en passion för musik
Med en bakgrund i elektronikbranschen och med en passion för musik valde Peppe till slut att satsa på musikstudier. Han startade med fristående musikkurser på distans och gillade studiesättet. Nu läser han musik- och ljuddesignprogrammet på Linnéuniversitetet och målet är att jobba med musik på heltid.
Läs intervjun med Peppe
Möjligheten att läsa musikkurser inom musikproduktion och musikteori på distans, gjorde att Peppe valde att fortsätta studera på Linnéuniversitetet.
– Jag tyckte att studiesättet fungerade mycket bra och jag lärde mig mycket i respektive kurs. Året därefter valde jag att läsa musik- och ljuddesignprogrammet på distans. Programmet finns på tre olika lärosäten och valet föll självklart på Linnéuniversitetet, då jag trivdes med undervisningssättet, lärarna och kursupplägget.
Passionen för musik har funnits med Peppe sedan ungdomsåren, men det var först i vuxen ålder som han bestämde sig för att utbilda sig inom musik.
– Jag ville förvärva teoretiska kunskaper inom områden som musikinspelning, audioteknologi, musikskapande och musikteori på ett djupare plan. Musik- och ljuddesignprogrammet kändes som ett stabilt val, då dessa ämnen och mer därtill ingår i utbildningen, precis vad jag behövde.
Programmet ger en bra bredd inom musikområde
Peppe tycker att programmet har många intressanta och kreativa kurser.
– Varje kurs i programmet är spännande på sitt sätt, jag kan ge några exempel. I kursen musikskapande skulle vi bland annat skriva text och sångmelodi till en given musikbakgrund, dessutom komponera musik till en given text. Man plockar fram kompositören inom sig för att skapa och spela in låtarna på bästa lekfulla sätt utifrån de givna förutsättningarna. Ett överraskningsmoment i programmet var kursen ljudläggning till rörliga bilder där vi skapade musik och ljudeffekter till animerade filmer, kortare spelfilmer och filmscener.
För att lära sig att spela in i studio ingår dock en obligatorisk träff.
– Kursen inspelning i studio hade en obligatorisk träff under två heldagar. Då träffades vi som läser på distans i en professionell inspelningsstudio i Falun på Högskolan Dalarna, studion i Sundsvall fanns också som valalternativ. Där spelade vi in två låtar med två olika lokala band. Vi fick micka upp instrumenten i studion och efter inspelningen mixade vi de inspelade låtarna, allt efter teorier som vi lärt oss dessförinnan.
För Peppe har alla moment där han använder den tekniska utrustningen varit utmanande och stimulerande. Han tipsar om att ha en bra digital arbetsplats.
– Det är viktigt att skaffa en bra DAW (Digital Audio Workstation) för att kunna redigera och bearbeta inspelat ljudmaterial, ibland också inspelat filmmaterial till vissa kurser. Därtill ska man ha ett bra externt ljudkort, hörlurar och högtalare. Det finns också krav på vissa mikrofontyper till några kurser.
Praktik inom musikskapande och komponerande
I programmet ingår en tioveckorspraktik. Peppe inriktade sig på att göra praktiken online inom musikskapande och komponerande.
– Efter ett tips från en lärare tog jag kontakt med musikern Zebastian Carlson, som bland annat har komponerat musiken till TV-serien ”Spegelvänd”. Mitt syfte med praktiken var att komponera en låt med text, jag bestämde mig för att analysera låtar från de svenska Melodifestivalerna genom åren för att därefter skriva en egen låt och skicka in den som ett bidrag till Melodifestivalen 2021. Jag deltog i processen av låtskapande från idé till slutresultat. Praktiken fungerade utmärkt på distans, då jag kunde göra allt online, analysera låtarna, kommunicera och skicka egenkomponerade musikslingor till handledaren för provlyssning. I stort sett skickar man musikslingor och demolåtar numera via nätet för omdömen och vidarebehandling inom musikbranschen.
Flexibelt studiesätt
För Peppe har det fungerat bra att studera på distans. Han gillar universitetets lärplattform och att det ingår kurser som ges i samarbete med andra lärosäten.
–MyMoodle är en välutformad plattform där man har en bra översikt över de ämnen som man läser och bra kommunikation med lärare och medstuderande. Några kurser är i samarbete med två andra lärosäten, nämligen Högskolan Dalarna i Falun och Mittuniversitetet i Sundsvall, vilket också ger möjligheter att bredda kontakter med lärare och studenter på dessa lärosäten.
Han beskriver att undervisningen oftast sker live, vilket ger en klassrumskänsla.
– Lektioner och föreläsningar finns ibland förinspelade som föreläsningsfilmer, men oftast är det länkar till liveföreläsningar via zoom. Med mikrofonen och kameran påslagen vid zoom-träffarna kommunicerar man med medverkande lärare och studenter i undervisningen, man får en klassrumskänsla, med fördelen att man kan se alla medverkande framför sig på datorskärmen.
Peppe förklarar att det är viktigt att öppna upp lärplattformen och mejl för att inte missa meddelande från lärare eller slutdatum för inlämningsuppgift. I övrigt kan han organisera sin studietid som han själv vill.
– Är man en kvällsmänniska kan man läsa på kvällarna, måste man ta ledigt någon dag i veckan då får man ta i kapp studiematerialet på helgen. Likaså är det viktigt med raster, vila eller fysisk aktivitet. Jag tycker att det är ett flexibelt studiesätt så länge man själv kan uppskatta hur mycket tid man behöver för respektive litteraturtext eller uppgift, man hittar ett bra flyt med tiden.
Drömmen är att jobba med musik på heltid
Efter programmet planerar Peppe att läsa vidare för att få en kandidatexamen i musikvetenskap något som han kan göra vid Linnéuniversitetet. Han kikar också på möjligheten till en magisterexamen.
– Det går att läsa vidare på distans med kurser på avancerad nivå för att få en magisterexamen. Jag får helt enkelt känna efter och ta ett steg i taget, samtidigt som jag håller ögonen öppna för musikverksamheter.
För målet är att kunna jobba med musik på heltid.
– Jag är medveten om att alla i musikbranschen inte kan vara artister eller musikproducenter. Men har man ambitionerna och ett mål framför sig är ju inget omöjligt, man ska hålla sina drömmar vid liv. Att jobba som låtskrivare, musikproducent eller skriva texter åt andra artister känns jättelockande. Likaså jobb inom någon musikorganisation, media eller kultur där musik finns involverad, är mycket intressant.
Han är nöjd med sin utbildning och tipsar gärna andra om att läsa programmet.
– Om du har tänkt jobba med musik i någon form har du här möjligheter att lära dig och därtill få inblick inom flera områden i musikbranschen, både teoretiskt och praktiskt, för att erfara det som du är intresserad av. Programmet ger en bra bredd inom musikområdet.
"Jag bestämde mig för att göra något mer av min passion"
Benny Gustavsson från Jönköping bestämde sig för att ta tag i musiken som följt honom genom livet och sökte därför till Musik- och ljuddesignprogrammet.
Läs hela intervjun med Benny
Varför valde du den här utbildningen?
Jag valde den för att jag har ett stort intresse för musik och musikproduktion och tyckte att utbildningen passade mig perfekt. Programmet är upplagd på 3 lärosäten som har olika delar i krusen, jag har studerat på Linneuniversitetet sedan tidigare som är ett av lärosätena som är kopplade till programmet. Jag visste hur seriösa de var, bra lärare och alltid ett intressant upplägg på kurserna med kombination av praktiska sam teoretiska uppgifter. Programmet tar upp alla delar för att klara sig inom musikbranschen, allt från att göra en professionell studioinspelning till att klara sig som frilansande musikproducent. För mig har musiken följt med mig genom hela livet och bestämde mig för att göra något mera av min passion. Programmet går på distans ock passar perfekt om man jobbar vid sidan av.
Hur fungerar det att läsa en utbildning på distans?
Det fungerar väldigt bra. Att studera på distans är frihet under ansvar, för mig är det den ultimata läroformen eftersom du kan göra saker i din egna takt. Du vet vad som ska göra under en vecka men du planerar själv när du sitter och gör uppgifterna. Kontakten med lärarna fungerar mycket bra. De svarar snabbt och alla är pålästa på sitt område med ett stort musikaliskt intresse. Kontakten med övriga studenter på utbildningen fungerar också väldigt bra. Vi har så kallade läroplattformer där vi får all vår undervisning, där finns också ett forum där man lätt kan komma i kontakt med övriga studenter. Vissa kurser har obligatoriska träffar och det är väldigt kul att träffa dom andra som läser på distans och utbyta erfarenhet. Jag gillar praktiska uppgifter så därför gillade jag kursen ”inspelning i studio” där vi fick träffas några dagar i Falun för att spela in några band i en professionell studio.
För att klara av distansstudier måste man hela tiden ligga steget före och ta ansvar. Det passar mig perfekt. Kan rekommendera läroformen till alla som inte provat. Jag lärt mig att studera är en framåtrörelse. Man utvecklas konstant och har möjligheterna bakom hörnet. Kanske verkar flummigt men att studera är en form av livsstil som man aldrig blir klar med.
Hur får man disciplin att studera?
Mål! Man måste sätta upp tidpunkter att mellan dessa klockslag pluggar jag och därefter är jag ledig. En vanlig fälla när man studerar distans är att man sitter hela tiden och då bränner man ut sig. Ta små pauser för att ladda batterierna. Välj ämnen som intresserar dig och något du brinner för så blir studierna lustfyllda även utan den fysiska relationen i klassen. Är ämnet dig kärt så blir det automatiskt intressant.
Har du några tips för att få en bekväm arbetsplats i hemmet? Favoritplats?
Skaffa en bra stol och lär dig sitta rätt. Det är lätt att få belastningsskador om du sitter fel. Ta pauser och ha ett mysigt rum där du pluggar utan distraktionsmoment. Min favoritplats är i ett avskilt rum med mycket luft och där solen kan kika in. Det är grundläggande. Syre, sol och såklart mycket vätska.
Hur gör du för att få naturliga raster mellan studierna?
Jag bestämmer mig för att när jag börjar bli okoncentrerad att gå upp en stund och klappa hunden till exempel, ta något att drick och ät. Då återkommer man med ny energi.
Ge dina tre bästa tips för att få distansstudierna att fungera!
- Ha disciplin och sätt upp mål varje vecka
- Ha roligt och se möjligheter
- Njut av friheten att själv styra din tid.
Vad tror du att du gör i framtiden?
Då driver jag egen studio med inriktning inom vården där jag hjälper människor tillbaka till livet med hjälp av musik.
Zebastian Carlson berättar om sitt examensarbete
För några år sedan började jag försöka mig på att skapa egen musik av den lite mer klassiska filmmusiksbetonade sorten. Det blev en aning trevande i starten, då jag hade väldigt lite musikteori att luta mig tillbaka mot. Jag har alltid spelat och skrivit musik på gehör och inte följt några egentliga "regler". Jag blev alltmer förtjust i att göra den här typen av instrumental musik av lite mer filmkaraktär.
Läs hela texten av Zebastian
När jag gick kursen "Musikskapande" som en del av den här utbildningen, hade vi några uppgifter där man skulle sätta musik till några enstaka scener från redan existerande filmer. Då kändes det att det var dags att försöka sig på det här med filmmusik mer på riktigt och verkligen gå in för att göra det bästa möjliga. Detta gav mig mersmak och jag bestämde mig för att låta min praktikperiod under våren helt handla om att göra denna typ av musik. Jag gjorde signaturmelodier till tänkta filmteman, musik till olika klipp från redan existerande filmer samt originalmusik till en kortfilm, en nollbudgetsfilm, men ändå. Efter denna mycket roliga praktikperiod kände jag mig ännu mer säker på att det är det här jag vill jobba med, att göra musik till film, kortfilm, serier, spel, ja i princip vad som helst där musiken fungerar som en emotionell förstärkning av något.
Med denna bakgrund kände jag att det här examensarbetet var tvunget att på något sätt få mig att kunna göra mer sådan musik, det gäller ju att passa på. Samtidigt ville jag även försöka göra något mer kring musiken än bara komponerandet. Som någon typ av undersökning, om hur man eventuellt kan kan styra andra människors känslor med musik man själv skapar.
Det är detta som är bakgrunden till mitt examensarbete.
De sju styckena som gjordes under Examensarbetets gång är:
7.1 Drama/7.2 Komedi/7.3 Kärlek/7.4 Skräck/7.5 Action/7.6 Fantasy
Ex: 7.6 Fantasy
Låttitel: Night Of Illusions
Tänkt som: Intromelodi till sagoaktig film som utspelar sig i ett snöigt Paris för länge sedan
Nyckelord: Mystik, Kyla, Snö, Utomhus, Frankrike
Tanken med den här låten var att den skulle göras som temamelodi och intromusik till en sagoberättelse som utspelar sig för länge sedan i Frankrike. Kanske 1920 eller 1930-tal i en snöigt och kallt Paris? Musiken ska spelas samtidigt som kameran sveper över olika gator medan vi ser människor som passerar. Jag ville även att musiken skulle ge en lite odefinierad känsla av mystik så att man inte riktigt visste om man skulle tycka att den lät lite obehaglig eller om den bara var harmoniskt, vilket jag hoppades skulle göra att man inte visste vad man skulle tro när man lyssnade på musiken. Är faran i närheten eller inte? Är vi trygga eller är vi det inte?
Jag har många gånger fått tipset att om man vill att musik ska låta gammal, ska man göra den i tretakt så det såg jag som en självklarhet. Jag funderade vidare på vilket instrument som låter mest franskt och kom direkt fram till att det utan tvekan är dragspel. Det används otroligt ofta när man vill ge en fransk känsla så det såg jag som ett bra instrument att ha med.
Mer om programmet
Programmet är ett samarbete mellan Högskolan Dalarna, Mittuniversitetet och Linnéuniversitetet. För att gå programmet måste du vara inskriven på något av lärosätena. Kurserna ges sedan enligt programplanen.
Till programmets hemsida där det finns mer information.
Distans – plugga där du är
Kanske vill du plugga i fjällen, storstaden eller hemma nära familjen? Många av våra program och kurser går på distans.
Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbete, digitala möten och inspelade föreläsningar.
Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha stor frihet att bestämma när och var du vill studera. En del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under kontorstid, även om de sker på distans.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.