Nordiskt masterprogram för språklärare

Inriktning franska 120 hp

Är du verksam eller blivande lärare i engelska, franska eller tyska och vill bredda och fördjupa såväl din ämnesdidaktiska som din språkliga kompetens i ett masterprogram med internationell profil?

Detta tvååriga masterprogram ges i samarbete med Göteborgs universitet och Högskolan i Østfold, Norge, och innehåller ett antal kurser inom områden som kommunikation, interkulturellt lärande och litteraturdidaktik. Varje kurs ges på inriktningsspråket engelska, franska respektive tyska. Programmet innehåller ett examensarbete (masteruppsats) på 30 hp.

Karriär

Masterprogrammet ger såväl gedigen kompetensutveckling inom yrket som god förberedelse för och behörighet till forskarstudier inom engelska, franska eller tyska med språkvetenskaplig eller didaktisk inriktning.

Examen

Masterexamen i engelska, franska eller tyska med inriktning mot undervisning i skolan

Tidigare studenter berättar

För den som har fått några års erfarenhet av språkundervisning och vill gå vidare och fördjupa sina kunskaper finns det olika alternativ. I den här intervjun berättar Helena Stedt, Eskilstuna, och Jenny Lindquist, Skövde, om sina studier på ett masterprogram för språklärare i engelska eller tyska.

Hur kom det sig att du valde att påbörja en masterutbildning?

Helena: Gymnasieprogrammet jag jobbade på flyttades till en annan skola i stan och mitt arbetslag upplöstes. Eftersom jag hade arbetat med samma program/arbetslag i tio år och som lärare i femton år kände jag att jag ville utvecklas i min lärarroll, och jag behövde lite "input" helt enkelt. Dessutom har jag alltid tyckt om att studera.

Jenny: Jag hade en fil kand i engelska och kände att jag ville både bredda och fördjupa mina språkkunskaper. Jag hade haft tanken rätt länge att jag skulle vilja ha en masterexamen i engelska. Språk är en färskvara och måste underhållas och med den nivå jag jobbar på (vuxenutbildning) kände jag att jag skulle känna mig tryggare i mitt arbete med en masterexamen. Dessutom blir jag behörig att undervisa på gymnasiet med en vidareutbildning i engelska. Det öppnar nya dörrar.

Och varför blev det just det nordiska masterprogrammet vid Linnéuniversitetet?

Jenny: Jag letade på flera universitet och det var väldigt lätt att välja Linnéuniversitet. Beskrivningen på hemsidan var bra och innehållet och upplägget passade mig precis. Det verkade vara ett genomtänkt upplägg och ett bra innehåll. Det var exakt det jag sökte.

Vad i upplägget var attraktivt för dig?

Jenny: Det var bland annat flexibiliteten. Det passade bra när man ville jobba samtidigt. Sen var det kursinnehållet med litteratur i undervisningen, interkulturellt lärande och det nätbaserade lärandet. Jag såg att det var givande för mig innan jag började. Sen blev jag ändå positivt överraskad när jag började. Det var faktiskt ännu bättre än jag hade tänkt mig.

Helena: Jag valde programmet för att det är 100 % distans (nästan). Jag hade varken lust eller möjlighet att flytta och det fanns ingen motsvarande utbildning på Mälardalens Högskola i Eskilstuna. Jag kunde också utnyttja Lärarlyftet. Kurserna lät intressanta och passade bra in i min utbildning och mitt arbete.

Mer om programmet

Internationellt samarbete mellan tre universitet i Norge och Sverige.

Programmet är ett samarbete mellan Høgskolen i Østfold (HiØ), Norge, Göteborgs universitet (GU) och Linnéuniversitetet (Lnu). För dig som student innebär detta att du får tillgång till den bästa kompetensen från respektive lärosäte och att du får ett än mer internationellt perspektiv på din språkundervisning.

Distans

Att studera på distans ger dig som student andra möjligheter än vad campusutbildning ger. Det innebär att du själv till viss del ska kunna planera dina studier både vad gäller tid och plats.

Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar, men den gemensamma nämnaren är att en stor del av studiearbetet sker på nätet. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en webbstudieplats med diskussionsforum, grupparbete, inspelade föreläsningar eller videomöten med hjälp av en webbkamera.

Studenter grupparbetar