Nordiskt masterprogram för språklärare
Inriktning spanska, heltid distans 120 hpDetta tvååriga masterprogram vänder sig till dig som är lärare i engelska, franska, spanska eller tyska och vill bredda och fördjupa din ämnesdidaktiska och din språkliga kompetens.
En masterexamen ger en ökad meritering på arbetsmarknaden och en stabilare grund att stå på i undervisningen. Masterprogrammet är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet, Göteborgs universitet och Høgskolen i Østfold i Norge och innehåller kurser inom områden som IT i undervisningen, kommunikativ kompetens, interkulturellt lärande och litteraturdidaktik. Varje kurs ges på ditt inriktningsspråk. Utbildningen är helt nätbaserad, med möjlighet till fysiska träffar. Det ger stor flexibilitet för dig som student, och du väljer själv när och var du bedriver dina studier. Studietakten kan varieras mellan heltid, 66% och 33%.
I programmet läggs särskild vikt vid:
• IT som redskap för lärande
• grammatikens roll i språkundervisningen
• litteratur och språkundervisning
• reflektion kring egen erfarenhet av undervisning (kontinuerligt i alla kurser)
• språkdidaktisk fördjupning: kommunikativ kompetens,interkulturellt lärande, språk som föränderlig kunskap och bedömning av elevspråk
Karriär
Masterprogrammet ger såväl gedigen kompetensutveckling inom yrket som god förberedelse för och behörighet till forskarstudier inom engelska, franska, spanska eller tyska med språkvetenskaplig eller didaktisk inriktning.
Examen
Filosofie masterexamen med inriktning mot undervisning i skolan. Huvudområde: Engelska, Franska, Spanska eller Tyska
Internationella möjligheter
Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partnerlärosäten världen över. Dessutom kan du göra ett fältarbete inför ditt examensarbete utomlands. Det innebär att du samlar in material till ditt arbete i ett annat land. Läs mer om vilka internationella möjligheter du har vid Fakulteten för konst och humaniora på Linnéuniversitetet.
Tidigare studenter berättar
För den som har fått några års erfarenhet av språkundervisning och vill gå vidare och fördjupa sina kunskaper finns det olika alternativ. I den här intervjun berättar Helena Stedt, Eskilstuna, och Jenny Lindquist, Skövde, om sina studier på ett masterprogram för språklärare i engelska eller tyska.
Hur kom det sig att du valde att påbörja en masterutbildning?
Helena: Gymnasieprogrammet jag jobbade på flyttades till en annan skola i stan och mitt arbetslag upplöstes. Eftersom jag hade arbetat med samma program/arbetslag i tio år och som lärare i femton år kände jag att jag ville utvecklas i min lärarroll, och jag behövde lite "input" helt enkelt. Dessutom har jag alltid tyckt om att studera.
Jenny: Jag hade en fil kand i engelska och kände att jag ville både bredda och fördjupa mina språkkunskaper. Jag hade haft tanken rätt länge att jag skulle vilja ha en masterexamen i engelska. Språk är en färskvara och måste underhållas och med den nivå jag jobbar på (vuxenutbildning) kände jag att jag skulle känna mig tryggare i mitt arbete med en masterexamen. Dessutom blir jag behörig att undervisa på gymnasiet med en vidareutbildning i engelska. Det öppnar nya dörrar.
Och varför blev det just det nordiska masterprogrammet vid Linnéuniversitetet?
Jenny: Jag letade på flera universitet och det var väldigt lätt att välja Linnéuniversitet. Beskrivningen på hemsidan var bra och innehållet och upplägget passade mig precis. Det verkade vara ett genomtänkt upplägg och ett bra innehåll. Det var exakt det jag sökte.
Vad i upplägget var attraktivt för dig?
Jenny: Det var bland annat flexibiliteten. Det passade bra när man ville jobba samtidigt. Sen var det kursinnehållet med litteratur i undervisningen, interkulturellt lärande och det nätbaserade lärandet. Jag såg att det var givande för mig innan jag började. Sen blev jag ändå positivt överraskad när jag började. Det var faktiskt ännu bättre än jag hade tänkt mig.
Helena: Jag valde programmet för att det är 100 % distans (nästan). Jag hade varken lust eller möjlighet att flytta och det fanns ingen motsvarande utbildning på Mälardalens Högskola i Eskilstuna. Jag kunde också utnyttja Lärarlyftet. Kurserna lät intressanta och passade bra in i min utbildning och mitt arbete.
Fortsättning av intervjun
Vad har studierna gett er?
Helena: Många av kurserna har varit väldigt intressanta och diskussionerna på nätet med kurskamrater har varit givande. Jag känner att jag har fräschat upp mina kunskaper. När jag började hade jag en magisterexamen i engelska/svenska plus PPU för att få gymnasielärarexamen. En hel del som vi har läst kan jag använda direkt i min undervisning, annat är intressant ändå.
Jenny: Mig har det gett väldigt mycket, och då har jag ändå bara precis börjat. Rent språkligt upplever jag att jag utvecklas hela tiden. Men framför allt har nätverkandet varit givande. Alla nya lärare som jag har lärt känna i den här utbildningen, alla idéer som vi utbyter med varandra, vi diskuterar språkundervisning och språkinlärning och man får höra hur andra lärare undervisar i olika åldrar, olika delar av landet och även i Norge. Det är en fantastisk vinst. Man har tid att diskutera med varandra, samtidigt som vi bygger det på kurslitteraturen. Det gick upp många ljus för mig i bl a i första kursen och det påverkade mig mycket i mitt jobb.
I Norge får man automatiskt högre lön om man som lärare har en masterexamen. Vet du om dina studier ger dig nya karriärsmöjligheter?
Helena: Jag kommer förstås att kunna söka andra tjänster som jag kanske inte hade haft möjlighet till annars. Däremot tror jag inte jag kommer få högre lön bara för att jag har gått programmet.
Jenny: Nä, inte automatiskt, men det ger mig nya möjligheter att förhandla om lönen. Jag får också mycket stöd från arbetsgivaren att läsa det här programmet. T.ex. får jag läsa en viss del av studierna på min arbetstid, så det är en del av min kompetensutveckling. En masterexamen är ju också internationell, det ger ju nya möjligheter.
Hur är det att studera på ett webbaserat masterprogram?
Helena: Det har passat mig väldigt bra. Jag har bra disciplin och som jag nämnt innan var det en förutsättning att bo kvar för att jag över huvud taget skulle börja studera igen. Det passade mig perfekt med webbaserade studier så jag kunde bestämma själv när jag skulle studera (och var). Det har varit intressant med det nordiska samarbetet, även om jag hade önskat att fler svenskar deltog i programmet.
Jenny:Jag var orolig till en början. Jag har ingen stor datorvana, så det var en utmaning inte bara språkligt utan även tekniskt. Men det har gått bra. Det är flexibelt, man väljer själv när man vill läsa och hur mycket man läser per termin. Det kräver ganska mycket självdisciplin och struktur, men det passar mig bra. När det gäller arbetsbörda hänger det lite på en själv om man skjuter saker framför sig. Då blir det mycket. Men man vet ju vad som ska göras för hela terminen och det ger alla en möjlighet att läsa, för att man kan planera sin tid på ett sätt som passar en själv.
Jag var på en terminsträff i Göteborg och den gav mig mycket. Man lär känna varandra och det blir lite personligare mellan studenterna. Våra diskussioner har fördjupats sedan dess. Det är ju det att den här masterutbildningen är riktad just till språklärare. Det är människor som är intresserade av pedagogik som går den här utbildningen och det gör mig så glad! Det är inte för stort fokus på språkriktighet eller lingvistik, det finns med hela tiden ändå, men fokus är på de pedagogiska frågorna och språkinlärning.
Du, Helena är snart klar med din masteruppsats. Vad handlar den om och hur har det varit att arbeta med den?
Uppsatsen handlar om hur man kan använda skönlitteratur för att främja interkulturellt lärande och uppnå interkulturell kompetens. Ämnet interkulturellt lärande är väldigt intressant, och eftersom jag även är engagerad i litteratur och litteraturundervisning var det ett naturligt val. Dessutom har vi många elever på skolan där jag arbetar, som kommer från andra kulturer än den traditionellt svenska. Det har varit intressant att skriva Masteruppsats, men faktiskt väldigt jobbigt, värre än jag trodde från början. Jag hade svårt att ta tag i skrivandet första terminen p g a att jag arbetade heltid och har många saker jag engagerar mig i "privat". Självklart är det självförvållat, jag kunde ha koncentrerat mig bara på jobb och studier, men under sommarlovet tog jag tag i det och kom igång.
Till sist: är det något ni vill tillägga?
Helena: Jag tycker lärarna i del olika kurserna har varit väldigt bra. Kursuppläggen har varit bra och jag har fått värdefull respons på mina inlämningsuppgifter. Planeringen av kurserna har också varit bra – inlämningsuppgifterna i de olika kurserna har inte krockat utan det har gått att "jonglera" med de olika kurserna så att de inte har krockat!
Jenny: Jag är mycket positiv till det här programmet, väldigt glad att jag har den här möjligheten att utvecklas både språkligt men också som lärare och pedagog. Det ser jag som en otrolig vinst. Jag rekommenderar alla som har en möjlighet att läsa programmet att göra det. Det är flexibelt, man kan läsa en kurs per termin, och tiden går fortare än man tror för rätt som det är har man sin examen!
Mer om programmet
Internationellt samarbete mellan tre universitet i Norge och Sverige.
Programmet är ett samarbete mellan Høgskolen i Østfold (HiØ), Norge, Göteborgs universitet (GU) och Linnéuniversitetet (Lnu). För dig som student innebär detta att du får tillgång till den bästa kompetensen från respektive lärosäte och att du får ett än mer internationellt perspektiv på din språkundervisning.
Kursupplägg heltids- och deltidsstudier
Rekommenderat kursupplägg för deltidsstudier
Deltid (33%–66%)
Termin 1 (höst)
Kommunikation, 10 hp (Lnu)
Interkulturell læring, 10 hp (HiØ).
Termin 2 (vår)
Litteratur i undervisningen I, 10 hp (Lnu)
Termin 3 (höst)
Elevspråksanalyse, 10 hp (HiØ)
Litteratur i undervisningen II, 10 hp (HiØ)
Termin 4 (vår)
Språklig variasjon, 10 hp (HiØ)
Fokus på form i språkundervisning, 10 hp (GU)
Termin 5 (höst)
Metod och projekt, 20 hp (GU)
Termin 6 (vår)
Examensarbete, 30 hp (HiØ) (ev. över två terminer)
Rekommenderat kursupplägg för heltidsstudier
Heltid (100%)
Termin 1 (höst)
Kommunikation, 10 hp (LNU)
Interkulturell læring, 10 hp (HiØ)
Fokus på form i språkundervisning, 10 hp (GU)
Termin 2 (vår)
Litteratur i undervisningen I, 10 hp (LNU)
Metod och projekt, 20 hp (GU)
Termin 3 (höst)
Språklig variasjon, 10 hp (HiØ)
Litteratur i undervisningen II, 10 hp (HiØ)
Examensarbete, 10 hp (HiØ) (första 10 hp av totalt 30 hp)
Termin 4 (vår)
Elevspråksanalyse, 10 hp (HiØ)
Examensarbete, 20 hp (HiØ) (resterande 20 hp av totalt 30 hp)
Praktisk information
Viktigt att veta som student på Nordiskt masterprogram för språklärare (det svenska programmet)
CSN
Tänker du söka studiemedel från CSN för dina studier i programmet, ska du välja den särskilda utbildningen Masterprogram nordiskt samarbete. Annars kan det bli problem med utbetalningarna.
Gör så här:
• Sök studiemedel hos CSN, men välj den särskilda utbildningen Masterprogram nordiskt samarbete.
• När kursen har börjat ber du om ett intyg om att du går kursen vid Høgskolen i Østfold hos Tove Sørum. Intyget ska innehålla: namn, personnummer, att det är en kurs som är förlagd till Høgskolen i Østfold, Halden, Norge, studietid för perioden med start- och slutdatum.
• Intyget ska vara skrivet på skolans brevpapper och underskriven av behörig person på skolan och stämplad med skolans stämpel.
• Skicka in ditt intyg i pdf-format om registrering vid kurs via Mina sidor på CSN:s hemsida.
Kursval
Eftersom flera lärosäten är inblandade fungerar kursval lite olika. Som student vid det svenska programmet kommer du att meddela dina kursval på två sätt: via ett webbformulär och/eller via antagning.se. Vi kontaktar dig under utbildningens gång.
Lärplattformar
Du får tillgång till lärplattformarna i samband med att du registreras på en kurs. Hur registrering går till är olika för de tre lärosätena och beror även på om du är student på det svenska eller norska programmet. Du får information om inloggning på respektive lärplattform från lärosätet som ger kursen 2–4 veckor före kursstart.
Examen
När du avslutat alla kurser kan du ansöka om masterexamen. Det är du som student som skickar in en ansökan om examen vid examensenheten vid Linnéuniversitetet.
• Kontakta Høgskolen i Østfold, Tove Sørum (tove.sorum@hiof.no), och be om ett intyg (karaktersutskrift) för de kurser du har tagit vid HiØ. Det ska framgå från intyget när kurserna avslutades och det ska vara underskrivet. Ett inskannat intyg räcker.
• Ansökan görs vid examensenheten, https://lnu.se/examen/, enklast genom webbformuläret som finns på sidan. Klicka på "Att ansöka om examen". Bifoga intyget från Høgskolen i Østfold. Kurserna i Göteborg syns genom det svenska Ladok-systemet.
• Handläggningstiden varierar beroende på när du skickar in ansökan. Den kan ta upp till 8 veckor.
Programträffar
Alla träffar i programmet är digitala. Programintroduktionen äger rum torsdagen den 29 augusti kl 13.00–15.00. Kursträffar äger i normalfallet rum under sen eftermiddag/kväll.
Distans – plugga där du är
Kanske vill du plugga i fjällen, storstaden eller hemma nära familjen? Många av våra program och kurser går på distans.
Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.
Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha stor frihet att bestämma när och var du vill studera. En del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under kontorstid, även om de sker på distans.