Pedagogik, magisterprogram
60 hpMagisterprogrammet i pedagogik har som mål att utveckla en vetenskaplig grund för forskning men också för kvalificerat pedagogiskt arbete inom skilda verksamheter.
Magisterprogrammet i pedagogik har som mål att utveckla en vetenskaplig grund för forskning men också för kvalificerat pedagogiskt arbete inom skilda verksamheter. Centrala frågor i utbildningen är pedagogisk kunskapsutveckling, historiska och samhälleliga aspekter på pedagogik samt värdegrunds- och demokratifrågor. Ämnet pedagogik är gemensam bas men sedan anknyter du till ditt eget verksamhetsområde.Magisterprogrammets innehåll överensstämmer med masterprogrammets första år.
Programmet ges med sex inriktningar:
- Allmän pedagogik- Didaktik och lärande- Specialpedagogik- Socialpedagogik- Arbetsliv och vuxnas lärande- Lärares arbete
Du läser om pedagogikens frågor i ett historiskt och samhälleligt perspektiv och vi behandlar också värdegrunds- och demokratifrågor. Det ingår också en kurs i metodkunskap som ger dig vetenskapliga verktyg för pedagogisk kunskapsutveckling. Under kursen diskuteras forskningsetiska frågor.
I utbildningen ingår ett självständigt arbete omfattande 15 hp.
Programmet ges på halvfart campus med cirka 5-6 fysiska träffar per termin på Linnéuniversitetet i Växjö.
Karriär
Fördjupade kunskaper om pedagogisk kunskapsutveckling gör dig, efter examen, förberedd för kvalificerade arbetsuppgifter i organisationer som arbetar med utbildningsfrågor, personal- och utvecklingsfrågor.
Examen
Filosofie masterexamen med inriktning mot Allmän pedagogik/Didaktik och lärande/Lärares arbete/Arbetsliv och vuxnas lärande/Specialpedagogik/Socialpedagogik
(Huvudområde: Pedagogik)
Programansvarig
Som rektor är det viktigt att fånga upp behov och ge stöd
Cornelia läste magisterprogrammet i pedagogik samtidigt som hon arbetade som rektor på ett musikgymnasium i Helsingborg. Hon tycker att det var en givande utbildning som knöt an till hennes yrke.
Läs hela intervjun med Cornelia
- Mitt jobb som rektor är ganska oförutsägbart och det handlar mycket om att vara i nuet och fånga upp behov, lösa problem och ge stöd till lärare och elever. Utmaningen i arbetet är balansen mellan att befinna i nuet och arbeta långsiktigt. Eftersom vi rektorer är chefer på våra arbetsplatser behöver man ha höga krav på sig själv för att få den balansen att fungera.
Cornelia arbetade som rektor under tiden som hon studerade vid Linnéuniversitetet.
- Inriktningen som jag gick vände sig mot praktisk skolutveckling och därför var innehållet i utbildningen väldigt praktiknära och jag kunde många gånger ha direkt användning av det jag lärde mig på utbildningen. Detta gällde särskilt arbetet med uppsatsen då vi kunde använda den egna praktiken för att genomföra en vetenskaplig undersökning. På så vis kunde jag bedriva skolutvecklingsarbete och studier samtidigt.
Cornelia trivdes vid Linnéuniversitetet och hon är nöjd med sitt val av utbildning.
- Det fungerade bra. Eftersom vi var en mindre grupp studenter blev det en ganska personlig atmosfär som var trevlig och gynnsam för lärandet. Det enda som inte fungerade så bra var digitaliseringen. Att få läsa en utbildning som så tydligt knöt an till det pågående arbetet gjorde att allt blev intressant eftersom allt var relevant.
Om du jobbar med skolutveckling så tror Cornelia att utbildningen kan vara något för dig.
- Jag tycker att skolledare med ansvar för skolutveckling ska gå utbildningen eftersom det breddar den vetenskapliga grunden i den egna praktiken. Eftersom utbildningen inte är styrd mot ett visst innehåll är det ett ypperligt läge att som skolledare kunna använda sig av sin skolas utmaningar och ställa dem i ett vetenskapligt ljus utan att behöva navigera bland olika typer av företagsfortbildningar. Det är dessutom ett bra sätt att ge tyngd åt sitt personliga CV.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.