Sjuksköterskeprogrammet
180 hpVill du hjälpa människor i utsatta livssituationer med behov av vård? Som sjuksköterska kommer du ha ett viktigt yrke som dessutom utvecklar dig som person.
Utbildningen är både akademisk och yrkesinriktad, vilket innebär att du får en spännande mix av teoretiska kurser och klinisk verksamhetsförlagd utbildning.
Huvudämnet är vårdvetenskap och handlar om människans upplevelse av sin hälsa och ohälsa, sitt lidande och sin vård. Professionsämnet är omvårdnad där utgångspunkten ligger i sjuksköterskans kärnkompetenser och de fyra begreppen hälsa, miljö, människa och vårdande. Under utbildningen kommer du beröra såväl den enskilda människans, familjens, som samhällets behov och krav på vård och omvårdnad utifrån evidens och forskning.
För att omsätta dina kunskaper i praktiken kommer du ha tillgång till våra kliniska träningscenter, KTC där du genomför övningar tillsammans med dina kurskamrater och lärare. Du kommer också ha verksamhetsförlagd utbildning, inom regional och kommunal vård, där du tränas i bemötande och omvårdnad av både patienter och närstående. Under den verksamhetsförlagda utbildningen följer du din handledares schema. Det innebär att du kan praktisera under såväl dag-, som kvällspass samt under helgen. I vissa fall kan även nattpass förekomma. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker i alla kommuner i Kalmar och Kronobergs län, vilket kan medföra resor med kollektivtrafik till annan kommun än orten du är antagen vid.
Sjuksköterskeprogrammet vid Linnéuniversitetet är en campusförlagd utbildning som ges vid fem studieorter: Kalmar, Oskarshamn, Västervik, Växjö och Ljungby. Oftast hålls föreläsningar och seminarier på plats vid din studieort. Vissa tillfällen befinner sig läraren på en annan studieort och då följer du undervisningen digitalt. Det förekommer också digitala föreläsningar och seminarier där du deltar samtidigt som studenterna från de andra studieorterna. För att kunna tillgodogöra dig den digitala undervisningen bör du ha tillgång till wifi samt dator/läsplatta med kamera och headset.
Linnéuniversitetets sjuksköterskeutbildning gör dig väl förberedd för dagens och morgondagens hälso- och sjukvård, både nationellt och internationellt. Utöver att bli redo att arbeta inom klinisk sjukvård, förbereder programmet dig även för fortsatta akademiska studier och forskning. Det innebär att du kan läsa vidare till specialistsjuksköterska inom det område du finner mest intressant, men även att forska inom ämnet.
Karriär
Arbetsmarknaden är i behov av fler legitimerade sjuksköterskor. Du kan arbeta inom många olika verksamheter med skiftande arbetsuppgifter och med människor i olika åldrar. Kommunal hälso- och sjukvård, primärvård och slutenvård samt andra verksamheter som till exempel läkemedelsindustrin är exempel på vanliga arbetsgivare. Grunden för dig som legitimerad sjuksköterska är att främja hälsa, förebygga ohälsa och lindra lidande utifrån hur människan själv upplever sin situation.
Examen
Sjuksköterskeexamen
Filosofie kandidatexamen, Huvudområde: vårdvetenskap.
Programansvariga
Internationella möjligheter
Du har många möjligheter att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över.
På vissa utbildningar kan du även göra verksamhetsförlagd utbildning/praktik utomlands.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Här kan du läsa mer om internationella möjligheter på Linnéuniversitetet.
Förbered dig med matematik!
Förbered dig med matematik! Studera en kurs i matte på distans för att förbereda dig inför dina studier. När din utbildning startar förväntas du ha goda kunskaper i matematik.
Kursen förberedande matematik vänder sig till dig som exempelvis läst minst Matematik 1 men behöver en mer grundlig genomgång/repetition av den matematik som ges första terminen på gymnasiets naturvetenskapliga och tekniska program.
Kursen ges på distans och berättigar dig att söka studiemedel. Du anmäler dig via antagning.se: Förberedande matematik för högskolestudier I
Byta till Linnéuniversitetet - senare del av program
Du som har läst kurser som motsvarar minst fyra terminer på Sjuksköterskeprogrammet kan söka till senare del av programmet. Om det finns plats på den termin du är behörig till behöver du inte läsa tidigare terminer. Det är endast möjligt att ansöka till senare del av Sjuksköterskeprogrammet inför höstterminer.
Läs här om hur du ansöker till senare del av program
”Jag skapar förändring varje dag genom att jag är just den jag är”
- Jag älskar att hjälpa människor, speciellt när de verkligen behöver hjälp. Att finnas där för någon när den behöver det som mest är väldigt givande.
Ramadan pluggar till sjuksköterska. Det var kärleken till sjukhusserier och en stark vilja att hjälpa andra människor gjorde att Ramadan bestämde sig för ett yrke inom vården. Han lär sig mycket, inte bara om kroppen och sjukdomar utan också om människor och deras liv. Han möter dagligen personer med unika berättelser, men också många fördomar.
- Det är inte alltid lätt som ung kille med invandrarbakgrund. Jag möter många fördomar, men jag skapar också förändring varje dag genom att jag är just den jag är. Speciellt äldre är ofta skeptiska till mig i början men sen när de märker att jag gör ett bra jobb så slappnar de av.
Han hoppas att fler med hans bakgrund väljer yrket, just för att förändra bilden av vem som kan vara sjuksköterska. Själv tar han examen i juni och då väntar redan ett jobb som sjuksköterska. Med några års arbetslivserfarenhet är tanken att läsa vidare till specialistsjuksköterska inom intensivvård eller anestesi.
- Jag vill vara där hjälpen behövs och göra skillnad för människor.
“Jag har möjligheten att förändra en persons liv och då måste jag förvalta det”
- Att min hjälp kan göra någon annans dag är det som får mig att vilja gå till jobbet varje dag. Att min hjälp kan få någon annan att må bättre.
Lilijan Houso jobbar som sjuksköterska inom psykiatrisk vård. Hon har alltid velat jobba inom vården och ett sommarjobb inom rättspsyk gjorde att hon fick upp ögonen för den psykiatriska vården. Efter sin sjuksköterskeutbildning pluggar hon nu till specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård samtidigt som hon jobbar. Att jobba med människor är något hon verkligen trivs med.
- Jag är mån om att se människan och hur jag ska göra för att nå fram till just den person jag möter. Vi är alla olika och måste alla bemötas på olika sätt. Jag har möjligheten att förändra en persons liv och då måste jag förvalta det.
Lilijan tycker att det är ett väldigt utvecklande yrke att jobba inom den psykiatriska vården och att vi behöver prata mer om psykiatrin för att få folk att förstå hur man jobbar inom den. Sjuksköterskan är den som är spindeln i nätet och har koll på alla delar, från kontakt både med patient och läkare till hur man ska bemöta patienten och skriva rapport.
- Jag vill få fler att förstå hur vi jobbar inom rättspsykiatrin och att det är ett roligt och utvecklande arbete.
Liv vill jobba med människor
Liv visste tidigt att hon ville jobba med människor. Nu läser hon fjärde terminen på sjuksköterskeprogrammet och hon är nöjd med sitt utbildningsval.
Läs hela intervjun med Liv
– Jag valde Linneuniversitetet eftersom jag hade hört att det skulle vara ett bra universitet. Kalmar verkade även som en fin stad att bosätta sig i. Då jag kommer från Skåne var det inte allt för långt bort från familjen heller, berättar Liv.
Liv tycker att Linnéuniversitetet är ett modernt universitet med bra lärare och intressanta kurser. Hon beskriver att du får ta mycket eget ansvar, men att det samtidigt finns bra stöd på vägen. Extra utmanande upplever hon att det var att börja studera under pandemin.
– Eftersom jag började studera när pandemin var som värst så var nog det mest utmanande, att studera allt på distans från en dator. Men med lite självdisciplin och bra lärare fungerade det bra ändå, säger Liv.
På sjuksköterskeprogrammet får du hela tiden tillämpa det teoretiska du lärt dig i det praktiska du gör, vilket Liv uppskattar.
– Det sker både teoretisk och praktisk utbildning parallellt med varandra. Du får lära dig om bland annat människokroppen, sjukdomar och farmakologi. I andra kurser får du lära dig om exempelvis etik och professionellt förhållningssätt. På Kliniskt träningscentrum, KTC, får du lära dig allt praktiskt, som exempelvis att ta blodprov, förklarar Liv.
Att utbildningen är upplagd på det här sättet gör att du har en god grund inför praktiken, som är förlagd till olika terminer och olika ställen.
– I termin två hade jag sex veckors praktik vilket var både lärorikt och roligt. De första tre veckorna var på äldreboende och de sista tre var på sjukhuset. Jag fick bland annat ta venprov, blodtryck och sköta omvårdnad. Då man går bredvid både undersköterskor och sjuksköterskor får man se och göra allt som de gör i sitt arbete. Vi har praktik i både termin fyra och sex vilket jag ser fram emot, fortsätter Liv.
Att flytta till Kalmar från Eslöv för att studera är inget Liv ångrar. Hon gillar staden och studentlivet.
– Ända sen jag flyttade hit för ett och ett halvt år sedan har jag trivts väldigt bra i Kalmar. Det är en fin och mysig stad som har det mesta man behöver. Jag skulle också säga att studentlivet är bra. Läser du på sjuksköterskeprogrammet kan du gå med i Humanus som är vår studentförening. De anordnar olika evenemang som exempelvis nollningar, sittningar och massa annat. Vi har även vår egen studentpub som heter Sjösjukan, tipsar Liv.
Liv är nöjd med sitt val och kan rekommendera sin utbildning.
– Vill du jobba med människor och få jobb inom i princip vilken inriktning som helst så är sjuksköterska rätt väg att gå – själv drömmer jag om att jobba som specialistsjuksköterska med inriktning barn, avslutar Liv.
”Som sjuksköterska har man många vägar att gå vidare på”
Pierre läser på sjuksköterskeprogrammet. I sin yrkesroll ser han fram emot att vara medmänniska på jobbet genom att erbjuda trygghet och tröst i livets mödosamma situationer.
Läs hela intervjun med Pierre
Det fanns fler anledningar för Pierre att välja just sjuksköterskeprogrammet i Växjö.
– Jag valde att läsa vid Linnéuniversitetet för att universitetet erbjuder merparten av de specialistutbildningarna som intresserar mig. Här finns också andra program inom humaniora, vård och hälsa, vilket gör det lätt att hitta spännande tvärvetenskapliga kurser att läsa. Universitetets samlade campus där de flesta studenter bor och lever ihop lockade mig också, säger Pierre.
I rollen som sjuksköterska ser Pierre fram emot att kunna erbjuda trygghet och tröst i livets mödosamma situationer.
– Att få vara medmänniska på jobbet är en förmån. Jag arbetade som vikarie på ett särskilt boende en sommar. På väg hem en kväll, efter ett minst sagt tufft arbetspass, kände jag en enorm trivsamhet och glädje i vad jag hade gjort under dagen och den känslan har aldrig lämnat mig, berättar han.
Att börja studera under pandemin var inget problem för Pierre.
– Jag har trivts bra under hela min studietid på Linneuniversitetet. Nu har vi varit tillbaka på campus en tid och det känns bra. Linnéuniversitetet har ett välmående campus där allt från bibliotek, studierum och caféer finns inom räckhåll från undervisningssalarna, fortsätter Pierre.
På programmet möter du olika undervisningsformer, vilket Pierre uppskattar.
– Sjuksköterskeprogrammet är uppdelat i flera olika undervisningsformer vilket göra lärandet roligt. Dels har vi den traditionella teoretisk inlärningen av vetenskap, medicinska sjukdomar och farmakologi. Teorin kombineras med en mer praktisk kunskapsinlärning som är en stor del av sjuksköterskans arbete. Det ingår även en mängd sociala övningar och rollspel som är förberedande för den dynamisk miljö som arbetet innebär, beskriver Pierre.
Pierre förklarar att utbildningen består av mycket självständiga studier.
– Alla studenter kan utforma sina studier efter vad som fungerar för dem. För att underlätta de självständiga studierna erbjuds rikligt med föreläsningar, seminarier, litteratur, videoinspelningar och uppgifter. Vi har ett bra lärarstöd om man skulle ha några frågor eller något känns oklart. Studieforumet ger också möjlighet att fråga andra studenter, säger han.
Universitetsstudier kan vara en utmaning och Pierre har lärt sig vikten av att studera med kvalité.
– Den största utmaningen har varit att begränsa sig i all litteratur som finns, samt att prioritera vad som är viktigt och mindre viktigt att lära sig för stunden men också för framtiden. Att studera med kvalitet så att kunskapen blir ett fundament för livet, förklarar Pierre.
I utbildningen ingår att du gör praktik under olika terminer och på olika platser. Pierre upplevde sin första praktik som bra och lärorik.
– Min praktik var förlagd på hjärtavdelningen på centrallasarettet i Växjö. En väldigt spännande avdelning med många, för mig nya, uppgifter. Den gav en tydlig insyn i arbetet som sjuksköterska. Förutom att lära mig om hur hjärtat fungerar och medicineras, så fick jag lära mig förenklade EKG-tolkning, samt vara med på elkonvertering och pacemakeroperationer, beskriver han.
För Pierre är det ett tag kvar till examen, men han ser sig inte färdig då, utan vill fortsätta utvecklas.
– Jag kommer arbeta ett tag för att skaffa mig livserfarenhet och arbetskunskap. I framtiden vill jag läsa en specialistutbildning inom något intressant område. Som sjuksköterska har man många vägar att gå vidare på. Jag har också tankar på att studera vidare med en mer akademisk inriktning men det får vänta. Utbildningen har lärt en att livet i vården, som många andra arbeten, är att ständigt utvecklas, man är inte färdig för att man tagit examen, säger han.
Idag arbetar Pierre på en akutmottagning och känner att det för tillfället är en utvecklande och intressant miljö. Han kan rekommendera andra att utbilda sig till sjuksköterska.
– Till sjuksköterska ska man läsa om man vill arbeta med människor för människan. Om man vill växa i sin egenskap av empati, inlevelse och medkänsla. Att vara sjuksköterska innebär att vara där för människan när livet förvärras och att tillsammans gå mot hälsa och ett bättre liv. Arbetet är fyllt av glädje men också stunder av sorg, vi är där tillsammans, avslutar Pierre.
Mer om programmet
KTC, Kliniskt träningscentrum, Kalmar
På Kliniskt träningscentrum (KTC) integrerar du som student dina teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter. Du tränas i aktivt kunskapssökande och problemlösning med hjälp av verklighetsanknutna situationer som bas för inlärning. KTC är uppbyggt så verklighetstroget som möjligt (sjukhusmiljö).
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, självstudier och nätbaserade moment och bygger på såväl individuellt arbete som samverkan i grupp.
Färdighets- och procedurträning individuellt utförs på attrapper och simulatorer och innebär att man tränar sina kliniska färdigheter och scenarioträning utifrån ett helhetsperspektiv.
På KTC i Kalmar undervisas studenter från sjuksköterskeprogrammet och barnmorskeprogrammet samt specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning distriktsköterska.
Den schemalagda undervisningen i KTC är lärarledd, men sjuksköterskestudenterna i Kalmar har dessutom tillgång till KTC vardagar mellan kl.08-20 och helger kl.08-17 om inte undervisning sker i lokalerna. Som student har du därmed möjlighet att färdighetsträna på egen hand under ansvar.
På KTC i Kalmar tränas bland annat följande moment:
- Benlindning
- Dokumentation
- Ergonomi
- Hantering av odlingar
- Hjärt-lungräddning
- Katetersättning
- Injektionsteknik
- Patientens personliga omvårdnad
- Perifer venös infart
- Provtagningsteknik vid ven och kapillärprov
- Skötsel och teknik vid centrala infarter
- Scenarioträning
- Sondnedsättning
- Sugning av luftvägar
- Syrgas
- Såromläggning
- Säng och sängutrustning mm
På en förlossningssimulatorsdocka kan du som är barnmorskestudenter träna handläggning av normal och komplicerad förlossning samt omhändertagande av det nyfödda barnet.
KTC, Kliniskt träningscentrum, Växjö
KTC i Växjö
På KTC i Växjö undervisas studenter från sjuksköterskeprogrammet samt till specialistutbildningar som anestesi-, operations-, intensivvårds-, ambulanssjukvård- akutsjukvård och polisutbildningen. Dessutom finns möjlighet för sjukhusets personal att hyra utrustningen för kompetensutveckling.
KTC är utrustat med viss simuleringsutrustning som används som pedagogiskt hjälpmedel. Med hjälp av simuleringsutrustning kan verklighetstrogna akuta händelser övas där de kliniska metodövningarna vävs samman med ledarskap och teamarbete. I all undervisning på KTC ska du som student ha sjukhuskläder. Det är ej tillåtet att bära smycken och mössor samt att håret ska vara uppsatt, detta för att göra träningen verklighetsnära.
Öppet lärarledd KTC
Alla tisdagar mellan kl. 13.00-16.00 är lärarhandledda. Det ges då möjlighet för dig som student att träna på de praktiska moment som du önskar.
Anmälan för deltagande görs via MyMoodle.
Öppet KTC
Här kan du som student träna på egen hand.
Måndag – Torsdag mellan kl. 08.00- 20.00 Fredag – Söndag mellan kl. 08.00-18.00 På KTC i Växjö tränas följande moment:
• Bemötande
• Skötsel av centrala infarter
• Dokumentation
• Ergonomi
• Hjärt-lungräddning
• Hygien
• Injektionsteknik
• Ledarskap
• Patientens personliga omvårdnad
• Provtagningsteknik vid ven- och kapillärprov
• Urinprovstagning
• Samtalsträning
• Sondnedsättning
• Sugning av luftvägar
• Syrgas
• Såromläggning
• Säng och sängutrustning
• Teknik vid katetersättning
• Teknik vid perifer venös infart
• Teknik vid odling
KTC kan även erbjuda uppdragsutbildningar till studenter och personal på övriga institutioner vid Linnéuniversitetet i hjärt-lungräddning (HLR)
Vi har tystnadsplikt enligt Offentlighets- och sekretesslagen SFS 2009:400 och Hälso- och sjukvårdslagen SFS 1982:763 På KTC råder förbud mot fotografering /filmning.
KUA – klinisk undervisningsavdelning, Kalmar
KUA är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet, Linköpings Universitet och Region Kalmar län. På KUA enheterna kommer du som student att träna Interprofessionellt lärande – IPL. Detta betyder att två eller flera yrkesgrupper lär tillsammans med, om och av varandra, för att på så vis förbättra samarbete och kvalitet i vården”
Det är sjuksköterskestudenter i termin 6 från Kalmar och läkarstudenter i termin 9 från Linköpings universitet , med placering i Kalmar, arbetar tillsammans på KUA. Syftet är att professionerna tillsammans kan skapa en gemensam kunskapsbas som man kan använda sig av i sitt framtida arbete. Som student ges du möjlighet att utveckla en bättre förståelse för andras kunskap och värderingar, vilket kan underlätta det framtida samarbetet mellan professionerna. Som student ska du även fördjupa sin egen professionella kunskap genom att ”möta” och lära av andra professioners kunskaper.
KUA-avdelningar
De vårdverksamheter som är aktuella har själva anmält sitt intresse för detta. Det är är Geriatrikavdelning 32b och Kirurgavdelning 7 i Kalmar.
Utbildningsmoment i praktiskt vård- och omsorgsarbete sker under två veckors tid på en avgränsad del av vårdavdelningen.
Teamhandledare från respektive avdelning finns i och runt KUA-verksamheten under hela perioden. Men det är studenterna som gemensamt planerar och vårdar patienterna självständigt, utifrån sina olika professioner. Det finns även professionsspecifika handledare som kan hjälpa till vid specifika frågor eller moment.
Det interprofessionella lärandet innebär att studenten gör praktik där den egna professionella kompetensen synliggörs i samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvård. I processen tillämpas kunskaper inom teamteori, kommunikation som bidrar till att stärka den evidensbaserade vården.
ULVE, Utvecklande lärande vårdenhet, Växjö
En lärandemiljö med patientperspektivet som grund.
Som student får du möjlighet att med stöd av handledning ta ett helhetsansvar för omvårdnaden. Successivt får varje student mer enskilt ansvar för omvårdnad av "egna" patienter, men har hela tiden möjlighet att få stöd i studentparet. Det finns avsatt tid för reflektionsstunder och strukturerad patientfokuserad reflekterande yrkeshandledning.
ULVE har en utvecklad handledningsmodell som innebär att det på varje ULVE enhet finns Huvudhandledare, Bashandledare och Lärare som tillsammans ansvarar för att studenterna får en god verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Huvudhandledaren har huvudansvaret för studenternas VFU, Bashandledare är sjuksköterskor som handleder studenterna i konkreta lärandesituationer och läraren fungerar som en brygga mellan teori och praktik. Som student på ULVE handleds du i studentpar. Inom den somatiska vården består studentparet av en student från termin 4 och en student från termin 6. Inom den psykiatriska vården består studentparet av studenter i termin 4. Inom den kommunala vården består studentparet av en student från termin 2 och en från termin 6. Centralt för ULVE är att studentparet från dag ett vid VFU:n får ansvar för "egna" patienter och att handledarens hållning handlar om att finnas i bakgrunden och stödja studenterna.
ULVE som lärandemiljö kännetecknas av att både lärande och vårdande är i fokus. Vårdvetenskapen och didaktiken i ULVE tar sin utgång i ett livsvärldsteoretiskt perspektiv. ULVE enheter finns i dag inom såväl somatisk, psykiatrisk och kommunal vård.
2007 startade ULVE som projekt i samverkan mellan dåvarande Landstinget Kronoberg och Växjö universitet (Linnéuniversitetet) och är numera en permanent verksamhet och är utvecklad utifrån ett forskningsprojekt REDI (Ekebergh, 2009).
Internationalisering på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap
Sjuksköterskeprogrammet
När du läser till sjuksköterska på Linnéuniversitetet kan du göra en del av din utbildning i ett annat land. Våga! Du har mycket att vinna och det kommer att vara så berikande.
Vi är flera som arbetar med internationalisering inom institutionen och ser det som en grundläggande kvalitetsfaktor där vi försöker skapa olika möjligheter för personal samt studenter till internationella utbyten.
Enligt Linnéuniversitetets visionsdokument skall institutionen vara "en kunskapsmiljö som stimulerar öppenhet och kunskapsutbyte mellan olika länder, kulturer, åldrar och vetenskapliga discipliner".
Att delta i ett internationellt utbyte ger tillfälle till diskussion och reflektion vilket är utvecklande för alla parter. Ett aktivt arbete sker inom institutionen för att samtliga kurser skall genomsyras av ett tydligt internationellt perspektiv.
Läs mer om våra möjligheter till utbytesstudier på vår webbstudieplats MyMoodle
Använd kursnyckeln "internationalisering" när du loggar in på MyMoodle.
Verksamhetsförlagd utbildning i Kina
HV T6-studenter Hilda och Martina ska göra sina VFU 5v i Wenzhou Medical University, medan Sofie, Rebecca & Annsofie har valt att göra den i FuJian Medical University. Läs mer om deras resa på: http://blogg.lnu.se/sjukskoterskestudenter-utomlands/
Kontaktpersoner på institutionen för hälso- vårdvetenskap
Tanzania: Gudrun Borgudd 0480-44 64 36
Asien, Uganda och USA: Judy Chow 0470-76 75 45
Norden och övriga Europa: Kerstin M Andersson 0480-44 63 84