Socialpedagogik, inriktning ungdoms- och missbruksvård
180 hpEtt program för dig som vill arbeta inom ungdoms- och missbruksvården eller närliggande områden som t.ex. skolan, socialtjänsten, kriminalvården och psykiatrin. Programmet vid Linnéuniversitetet ger landets enda specialiserade högskoleutbildning med inriktning mot ungdoms- och missbruksvård.
Kursernas innehåll främjar utvecklingen av ett professionellt förhållningssätt och en tvärvetenskaplig kompetens, där erfarenhetsbaserad och teoretisk kunskap prövas mot varandra med målet att utveckla reflekterande praktiker. Förutom att du fördjupar dig i olika teoretiska perspektiv i relation till ungdoms- och missbruksproblem innehåller utbildningen färdighetsträning samt moment där det egna förhållningssättet gentemot människor i utsatta livssituationer behandlas. Det ger dig tillfälle att reflektera över bemötandets betydelse i det socialpedagogiska arbetet.
Under det första året ges en introduktion till fältet ungdoms- och missbruksvård. Professionellt förhållningssätt i socialpedagogiskt arbete är i fokus under det andra året som också innehåller en praktikperiod om 17 veckor. Det finns möjligheter till praktik såväl i Sverige som utomlands. Det tredje året består av fördjupning och specialisering inom olika aspekter av ungdoms- och missbruksvård.
Karriär
I ditt framtida arbete möter du ungdomar och vuxna i socialt utsatta situationer som kan ha alkohol- eller drogmissbruk och andra sociala problem som påverkar livssituationen. Ditt fokus är socialpedagogiskt förändringsarbete. Arbetsplatser kan vara socialtjänstens olika verksamheter, elevvård i skolan, behandlingshem, frivilliga organisationer, kriminalvård och olika inriktningar inom psykiatrin
Examen
Filosofie kandidatexamen med inriktning mot ungdoms¬ och missbruksvård, Huvudområde: Pedagogik Utbildningen ger en grund för vidare studier på avancerad nivå.
Programansvarig
Kontaktpersoner
Kompetensen vi får är väldigt eftertraktad
Tim kommer ursprungligen från Hässleholm men valde att plugga i Växjö. Han tog examen i somras och numera arbetar han som samordnare på ett HVB-hem i Alvesta. Tim valde bland annat att läsa vid Linnéuniversitetet då han hade hört att det var ett bra universitet.
- Det är ett bra universitet på många sätt. Lärarna är väldigt engagerade i att bjuda in föreläsare och att göra reklam för sig och sina forskningsprojekt. Jag har trivts att läsa på Linnéuniversitetet men det har varit lite speciella omständigheter på grund av pandemin, berättar Tim.
Läs hela intervjun med Tim
Det som fångade hans intresse var framför allt inriktningen på programmet, missbruk- och ungdomsvård. Utöver det han lärt sig rent akademiskt inom programmet så har utbildningen även gett honom nya perspektiv och förmågor till att självreflektera och använda empati som medel för att stötta och vägleda i arbetet med människor.
- Under utbildningen hade jag 17 veckors praktik på en resursskola i Alvesta. Jag trivdes väldigt bra och tyckte att det var både roligt och utvecklande. Jag uppskattade att praktiken var så lång för det gav en möjlighet att bli en del av arbetet. Många av eleverna hade någon form av skolproblematik och arbetet bestod främst av att försöka motivera och stötta eleven till att genomföra enklare typer av skoluppgifter, förklarar Tim.
Tims ambition är att fortsätta studera samtidigt som han arbetar. Sista terminen kombinerade han studierna med att arbeta 80-100 %. Emellanåt var det oerhört tufft att kombinera men oftast väldigt givande då han kunde applicera sin kunskap som han fått från studierna direkt i arbetet.
- Det är svårt att säga om jag har något drömjobb men mitt mål är att ha flera sysselsättningar samtidigt då jag tror att det är bra att använda sin kompetens inom många områden. På lång sikt så är nog mitt drömjobb att antingen bli handledare inom socialt arbete, verksamhetsutvecklare/verksamhetschef eller psykoterapeut. Jag är lite osäker på vilket jag ska lägga min tid och energi på. Just nu trivs jag väldigt bra med arbetet som samordnare för ungdomar med psykosocial problematik, säger Tim.
Tim tycker att du ska läsa programmet för att det är roligt, utmanande, utvecklande och framför allt viktigt. Något som varit återkommande från handledare, studenter och arbetsgivare är att den kompetens som socialpedagoger på universitetsnivå får är väldigt eftertraktad.
- Socialpedagoger behövs i många verksamheter och bara under min studietid har efterfrågan ökat. Kompetensen och kunskapen som utbildningen ger är av hög relevans och vikt. Vill du arbeta klientnära och försöka göra skillnad hos människor så är det socialpedagogiska programmet på Linnéuniversitetet det bäst lämpade, avslutar Tim.
Bred kunskap som underlättar i yrkeslivet
Clara Andersson arbetar som socialpedagog på en F-6 skola. Studierna gav henne en bred kunskap som gör att hon känner att hon kan göra ett bra jobb och framför allt en stor skillnad för barnen.
Läs intervjun med Clara
Vad hade du gjort innan du började på programmet?
– Innan jag påbörjade min utbildning på Linnéuniversitetet arbetade jag på förskola i många år.
Varför sökte du till detta program?
– Under min tid i förskolan mötte vi ofta barn som hade det svårt hemma och föräldrar med olika typer av psykisk ohälsa och missbruksproblematik. Jag kände mig maktlös i mötet med barn och vårdnadshavare och kände att jag ville göra mer än att bara vänta på socialtjänstens insatser. Då väcktes tanken om att skola om mig för att kunna vara ett bättre stöd till barnen.
Kan du beskriva utbildningen du gick?
– Utbildningen var en bredare utbildning än väntat. Vi fick en bra grund att stå på inom flera verksamheter vilket jag har haft stor nytta av idag.
Var det något som var extra intressant under utbildningen?
– Samtalsmetoden MI var superintressant samt drogkunskapen. Till och med att tenta av de kurserna var roligt!
Vem ska läsa programmet, tycker du?
– Jag tror att man har mer ut av utbildning om man arbetat ett par år så att man har hunnit möta många olika människor. Eftersom arbetet med människor aldrig är svart eller vitt är arbetslivserfarenhet en viktig del inför denna typ utav utbildning.
Vad arbetar du med idag?
– I dag arbetar jag som Socialpedagog på en F-6 skola. Vi har 400 elever där en fjärdedel är i behov av olika typ av stöd.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Barnen! Att få arbeta med barn och få chans att forma dem är det roligaste jag vet!
På vilket sätt har du nytta av din utbildning nu i ditt yrkesliv?
– Eftersom mitt arbete är väldigt varierat med enskilda elevsamtal, möten med föräldrar, handledning till personal eller myndighetssamverkan krävs det kunskap kring väldigt mycket. Det tyckte jag att utbildningen gav mig. Både förståelse för föräldrars agerande, risk- och skyddsfaktorer hos barn men också en kunskap om hur de olika myndigheterna arbetar. Det underlättar idag och jag känner att jag kan göra ett bra jobb men framförallt göra skillnad för barnen!
Vad vill du syssla med längre fram i livet?
– Ingen aning. Det får tiden utvisa
Mer om programmet
Utlandspraktik
Idag finns möjligheter att byta ut den verksamhetsförlagda delen i år 2 mot praktik utomlands med liknande innehåll. Dessutom kan du som student under tredje året göra ditt examensarbete i ett annat land. Att göra sin praktik eller skriva sin uppsats utomlands är vanligt bland studenter på programmet.
Arbetsmarknad
Utbildningen ger kompetens för behandlingspedagogiskt arbete vid institutioner och behandlingshem, inom socialtjänst, psykiatri, kriminalvård, skola och arbetsinriktad rehabilitering, samt behörighet till studier på avancerad nivå.
Några exempel:
- Behandlingshem, såväl privata som kommunala och statliga
- Socialtjänstens olika verksamhetsområden
- Inom psykiatrins olika områden, öppenvård såväl som slutenvård
- Kriminalvård – fängelse, häkte och frivård
- Landsting – primärvård
- Grundskola och gymnasieskola, privat såväl som kommunal
- Arbetsförmedling, företagshälsovård
Framtiden för behandlingspedagoger ser ljus ut då stora pensionsavgångar väntas under kommande år. Det finns också masterutbildning och forskarutbildning i pedagogik på Linnéuniversitetet och andra lärosäten. För att söka till en forskartjänst kan du bygga på den kandidatexamen som programmet leder till med en magister- eller masterutbildning.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger Campus Växjö. Många studenter väljer att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd. Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med nära 100 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med ett brett och varierat näringsliv – perfekt när du söker praktikplats eller jobb.
Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten. Staden bjuder också på många evenemang och upplevelser, inom så väl musik som mat och sport.