Special­pedagog­programmet

90 hp

Som specialpedagog leder du utvecklingen av det pedagogiska arbetet med målet att möta behoven hos alla barn och elever samt ha ett fördjupat specialpedagogiskt kunnande. Denna specialpedagogutbildning ger dig fördjupade kunskaper om hur du kan anpassa undervisningen för att möta olika behov men också hur du kan arbeta aktivt med att främja lärande.

Utbildningen bedrivs på 67 procents fart, och som regel behöver du vara på plats på Campus i Växjö två dagar varannan vecka. Under dina studier utvecklar du ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt som bygger på din lärarprofession.

Du får lära dig hur lärandeprocesser kan utvecklas och stödjas samt hur specialpedagoger kan arbeta på organisations-, grupp- och individnivå för att ge rätt stöd till barn och elever i behov av särskilt stöd.

En viktig del av utbildningen handlar om att analysera hur inlärningssvårigheter påverkas av olika lärmiljöer och psykosociala faktorer. Du får också kunskap om förskolans och skolans arbete mot mobbning och kränkande behandling. Vissa delar av utbildningen läser du tillsammans med blivande speciallärare, något som ger dig en bredare förståelse för yrkesrollen och skapar goda förutsättningar för samarbete i framtiden.

Karriär

Som specialpedagog ska du i samverkan med bland annat skolledare leda och delta i det pedagogiska arbetet att stödja alla barn/elever, på organisations-, grupp- och individnivå.

Examen

Specialpedagogexamen.

Sök till programmet

Anmälningsperiden för programmet är 15 februari - 17 mars. Om programmet har öppet för sen anmälan kan du anmäla dig även efter sista anmälningsdagen. 

Undervisningsform

Specialpedagogprogrammet har undervisningsform distans med 67 procents studietakt. Du behöver vara plats på Campus i Växjö två dagar varannan vecka. Börjar du studera programmet HT2025 kommer du ha undervisning torsdagar och fredagar varannan vecka, det kommer gälla genom hela utbildningen..

Urval och antagning

Urvalsmodellen alternativt urval tillämpas för utbildningen. Det innebär för det här programmet att grunden för urvalet baserat på vad den sökande har för lärarexamen. Rangordning för urval sker i relation till antalet högskolepoäng som ingår i lärarexamen.

Drop-in studievägledning

Under ansökningsperioden har vår studievägledare drop-in vägledning på Zoom. Klicka på kontakten till höger, Anita Gustafsson, för mer information om tider och länk. 

Jenny vill göra skillnad för barn och elever

Jenny student vid Linnéuniversitetet

Jenny brinner för att göra skillnad för barn och elever. Nu vidareutbildar hon sig till specialpedagog och ser fram emot att jobba med ett hälsofrämjande förhållningssätt för att skapa gynnsamma lärmiljöer i skolan.

Styrkan är att vi läser allt tillsammans

Kerstin och Jitka

Kerstin Söderberg och Jitka Gullstrand är två studenter som går sin sista del i utbildningen till specialpedagog respektive speciallärare och som har valt sin utbildning utifrån ett starkt engagemang för specialpedagogiska frågor.

Mer om programmet

Vilken nytta har rektor av specialpedagog och speciallärare?

Staffan Johnson är rektor på Lillestadsskolan i Växjö. Nedan berättar han vilken nytta han ser med speciallärare och specialpedagoger i skolan.

En speciallärare/specialpedagog ingår i elevhälsoteamet som tillsammans med rektor, skolsköterska, skolpsykolog och kurator, arbetar med elevhälsofrågor i ett helhetsperspektiv. Men också på individnivå.

En bra speciallärare/specialpedagog är oerhört värdefull i elevhälsoarbetet. I ett väl fungerande elevhälsoteam kan specialläraren/specialpedagogen ha en handledande roll. Specialläraren/specialpedagogen kan inte lösa alla problem själv. I arbetet med eleven kan specialläraren/specialpedagogen visa läraren hur man kan arbeta med eleven så att man uppnår bästa resultat. Läraren kan sedan involvera dessa tankar i sin egen undervisning.

I elevhälsoteamet talar vi om på vilka olika nivåer eleverna kan ha problem. Individ-, grupp-, eller organisationsnivå. I de diskussionerna är specialläraren/specialpedagogen mycket viktig, eftersom han/hon kan se situationen från ett annat perspektiv utifrån.

Vid planering av skolans organisation deltar speciallärare/specialpedagog och för elevens talan. Det är viktigt med en organisation som tar till vara elevens behov, både den som har särskilda behov och den som redan har kommit långt men behöver stöd för att komma ännu längre.

FAQ

Distans – plugga där du är

Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt.

Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.

Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha mer frihet att bestämma när och var du vill studera. Tänk dock på att en del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under arbetstid, även om de sker på distans.

Läs mer om att studera på distans

Student som pluggar på distans

Växjö – studentstaden med ett levande campus

Strax söder om Växjö centrum ligger Campus Växjö. Många studenter väljer att bo på campusområdet.

Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd. Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.

Med nära 100 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med ett brett och varierat näringsliv – perfekt när du söker praktikplats eller jobb.

Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten. Staden bjuder också på många evenemang och upplevelser, inom så väl musik som mat och sport.

Läs mer om våra studentstäder 

Studenter i hus M