Civilingenjör i teknisk matematik
300 hpCivilingenjörsprogrammet i teknisk matematik passar dig som gillar matematik och vill ha en modern och bred utbildning till civilingenjör. Efter examen har du gedigna kunskaper som är eftertraktade inom många branscher. Detta gör att du kan få just det jobb du vill ha.
Under utbildningen tränas du i att arbeta i projekt på olika nivåer så att du utvecklas i din roll som ingenjör för att kunna skapa och analysera innovativa lösningar för en hållbar samhällsutveckling. Du kommer att vara förberedd för att jobba i såväl industri som offentlig sektor, starta eget eller forska.
Utbildning fokuserar på matematik och problemlösning som metod för teknikutveckling. Innehållet i utbildningen är en unik blandning av matematik, programmering, teknik och ingenjörskunskap. Utbildningen till civilingenjör är speciellt anpassad för att du ska kunna jobba inom olika områden kopplade till framtidens samhällsutmaningar vare sig det gäller produktion, digitalisering, klimat, energi, miljö, infrastruktur, ekonomi, demografi eller hälsa.
Programmet har flera valbara profilkurser där du kan specialisera dig inom data science, artificiell intelligens, finansiell och stokastisk modellering, vetenskaplig beräkning inom teknik och naturvetenskap. Utbildningen erbjuder stor valfrihet, vilket ger dig möjlighet att ytterligare spetsa din kompetens inom de områden som intresserar dig mest.
Karriär
Som teknisk matematiker kommer du att vara med och analysera experimentella data samt använda matematiska modeller och metoder för att dra slutsatser och fatta beslut för hållbar utveckling inom olika tekniska områden.
Det kan handla om att designa en produkt så att materialåtgången blir minimal men att den samtidigt blir funktionell och tilltalande. Det kan också handla om att designa och implementera AI-algoritmer för att minimera åtgången av kemikalier vid pappersblekning eller att avgöra hur mycket som skall hållas i lager för optimal lönsamhet. Andra arbetsuppgifter kan vara att styra inomhusklimat så att radonhalten inte överskrider givna riktvärden, utveckla och automatisera finansiella tjänster eller att styra en robot på ett optimalt sätt. Du kan också ha arbetsuppgifter som att styra energi och produktionssystem inom tillverkningsindustri, jord och skogsbruk, så att klimat och miljöavtrycket blir så litet som möjligt eller att planera lokaltrafik så att den blir till maximal samhällsnytta.
Din unika kompetens inom matematik, programmering och ingenjörskunnande kommer att vara mycket efterfrågad. Med din spetskompetens, bredd och flexibilitet, kommer du att kunna arbeta med allt ifrån utvecklingsprojekt till strategiskt beslutsfattande i ledningsgrupper. Exempel på yrkestitlar är data scientist, beräkningsingenjör, operationsanalytiker, mjukvaruutvecklare, projektledare, finansmatematiker, forskare och expertrådgivare.
Examen
Civilingenjörsexamen i teknisk matematik
Programansvarig
Kontaktpersoner
Internationella möjligheter
Du har många möjligheter att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över.
På vissa utbildningar kan du även göra verksamhetsförlagd utbildning/ praktik utomlands.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Här kan du läsa mer om internationella möjligheter på Linnéuniversitetet.
Förbered dig med matematik!
När din utbildning startar förväntas du ha goda kunskaper i matematik. Sommarkursen förberedande matematik vänder sig till dig som vill repetera de senare delarna av gymnasiematten och har tänkt läsa en utbildning inom data/IT, fysik, matematik, teknik eller ekonomi.
Kursen ges på distans under sommaren och berättigar dig att söka studiemedel. Du anmäler dig via antagning.se: Förberedande matematik för högskolestudier III
Har du beSTEMt dig?
Linnéuniversitetet vill tillsammans med Mattecentrum försöka få fler unga kvinnor att söka matematikintensiva utbildningar. I den här podden får du möta förebilder som visar vägen och kanske är det just deras berättelser som får någon att vilja bygga egna drömmar och motiveras att kunna bidra till en demokratisk tekniskt värld för alla.
Lyssna på alla poddavsnitt
Avsnitt 1. Helene Barnekow, vd Microsoft Sverige
Vi möter Helene Barnekow som gått i bräschen för att skapa jämställdhet där hon passerar och teknikbranschen är inget undantag. Låt dig inspireras av att låta tekniken vara en möjliggörare som utvecklar samhället inom bland annat utbildning, sjukvården, och miljöfrågor. Har du beSTEMt dig?!
Avsnitt 2. Eleonora Svanberg, Grundare Girls in STEM
Vi möter Eleonora Svanberg som är fysik -och matematikstudent som vill sudda bort den stereotypiska bilden av vad en fysiker är. Som grundare i Girls in STEM vill hon inspirera fler tjejer att finna glädjen inom naturvetenskapen. Har du beSTEMt dig?!
Avsnitt 3. Salla Franzen, SEB
Avsnitt 4. Ebtisam Mohammedsalih, pedagog Kodcentrum och Årets IT-tjej 2019
Vi möter Ebtisam Mohammedsalih som fångar möjligheterna där de dyker upp. Matematik och tekniken var aldrig ett självklart val, utan ledde in på en spännande resa där dörrarna öppnades upp den ena efter den andra. Matematiken kan vara en oändlig historia. Har du beSTEMt dig?!
Avsnitt 5. Tone Bekkestad, Sveriges mest populära meteorolog och kommunikationsproffs
Vi möter Tone Bekkestad som räknat på klimatförändringar och som använder sin röst för att öka medvetenhet kring vikten av kommunikation. Hon utmanar fördomar om vem som kan läsa på universitet och inspirerar med drivkraft att alla kan bli vad de vill. Har du beSTEMt dig?!
Avsnitt 6. Maria Norberg, grundare Teknikkvinnor & COO Hidden Dreams
Vi möter Maria Norberg som ”exponerades” för matematiken via maskiner i jordbrukslandskapet, men som valde teknikutbildning trots att psykologi lockade. Hennes motto: En teknikutbildning bestämmer inte din framtid, utan du kan bli vad du vill. Har du beSTEMt dig?
Avsnitt 7. Frida Jalkenäs, Project manager eMobility ABB
Vi möter Frida Jalkenäs som ändrat synen från teknik som pryl till en funktion som underlättar på samhällsnivå. Genom att skugga studenter och ifrågasätta ord som ”komplicerat” och ”matematiktungt” som manliga attribut, hittade hon sig själv. Har du beSTEMt dig?
Avsnitt 8. Katarina Stensson, grundare Checheza
Vi möter Katarina Stensson som alltid känt fysikens dragningskraft och som varit nyfiken att testa saker för att ta reda på om hon klarar av dem. Med många strängar på sin lyra startar hon bolag, engagerar sig politiskt och arbetar som lärare. Har du beSTEMt dig?
Avsnitt 9. Li Ljungberg, projektledare Teknikföretagen
Vi möter Li Ljungberg som brinner för att matcha det tekniska intresset hos unga med deras framtida arbetsmarknader. Med framtiden i fokus navigerar hos det ständiga lärandet och kompetensförsörjningen för att lyfta vikten av STEM även hos tjejer för samhällsutvecklingen. Har du beSTEMt dig?
Avsnitt 10. Anna Adolfsson, trainee SSAB
Vi möter Anna Adolfsson som upptäckt att stålindustrin inte alls behöver vara grå och kall, utan att det finns ett varmt välkomnande om man bara vågar tro på att man kan göra faktisk skillnad och inte låter matte-självförtroendet sätta käppar i hjulet. Har du beSTEMt dig?
“Det behövs en revolution i hela industrisamhället"
- Vi ingenjörer behöver hitta hållbara sätt att lösa problemen på och inte bara tänka på pengar.
Christina har alltid älskat matte. Hon sparade det bästa till sist genom att göra matteläxan först efter att hon gjort alla andra. På gymnasiet märkte hon att det var kul att hjälpa klasskompisar med matten och bestämde sig då för att bli mattelärare. Men det blev civilingenjör i teknisk matematik i stället och tanken är att hon ska läsa till en lärarbehörighet. Med en examen som civilingenjör är karriärmöjligheterna många.
Christina vill hitta sätt att lösa problem på ett hållbart vis och inte bara tänka på en ekonomisk vinst. Energi, transport, industrier, ja alla företag behöver gå på grön energi och vara hållbara rakt igenom.
- Vi kan inte fortsätta på samma sätt som man alltid har gjort. Vi behöver tänka på hela aspekten, hur produkten eller tjänsten påverkar miljön. Det behövs långsiktiga lösningar och inte bara kortsiktiga.
För att detta ska bli möjlighet ser Christina behovet av en stor förändring.
- Det behövs en revolution i hela industrisamhället för att verkligen tänka grönt och hållbart hela vägen. Vi ingenjörer kan göra den omställningen möjlig.
“Det är roligt att jobba med en så viktig produkt i folks vardag”
- Det är roligt att arbeta med en så viktig produkt i folks vardag som samtidigt är så komplex att förstå. Det jag jobbar med hamnar ju i slutändan på folks elräkning.
Camilla Hytter är krafthandlare vilket betyder att hon köper och säljer el på elbörsen. Hon arbetar med prognosarbete för elförbrukning och elproduktion på kort sikt och handlar el på spotpris framförallt för morgondagen.
- Det gäller att vara snabb och utveckla prognoserna hela tiden så att de blir mer träffsäkra. På så vis är jag med och påverkar modeller i realtid och jobbar i det första steget med att hålla balansen i elnätet.
Intresset för elmarknaden har blivit allt större de senaste åren och tar en större plats i folks vardag. Möjligheter till egna solceller, att fler skaffar elbil och att elpriset stigit kraftigt är några av orsakerna. Camilla inspireras av att vara en del av en så föränderlig och snabb bransch där frågor om nätutbyggnad, förnyelsebara energikällor och nya användarmönster påverkar hennes arbetsvardag.
- Jag försöker bidra till ett nytänk i branschen, gamla arbetssätt funkar inte när branschen förändras så snabbt.
Läs hela intervjun med Camilla
En annan viktig aspekt med jobbet är möjligheten att få jobba så mycket med matematik varje dag.
- Jag hanterar stora datamängder och använder mig av många matematiska verktyg. Jag har verkligen nytta och glädje av att ha läst jättemycket matte och nationalekonomi. Utbildningen gav mig en god grund för att kunna tänka matematiskt, formulera olika problem och hitta lösningar på dessa. Det är en bred utbildning som gav mig möjlighet att fördjupa mig inom andra områden.
Under utbildningen får studenterna en djupare förståelse för hur matematik kan tillämpas i olika sammanhang. Camilla tycker att det var utmanande, men samtidigt roligt.
- I grundskolan tyckte jag att ämnet matematik handlade om att räkna tal. Det roligaste med matematiken på universitetet var att det innebar en djupare förståelse och gav mig verktyg för att tillämpa matematiskt och logiskt tänkande på i princip vad som helst.
Det är en bred utbildning och efter examen kan du jobba inom flera områden. Om du tycker det är kul med matematik och problemlösning så tror Camilla att det kan vara en utbildning för dig.
- Kunskap inom matematik behövs inom så många områden vilket ger stora möjligheter till variation och valfrihet i att välja inriktning. Mitt tips är att välja den inriktning du tycker verkar roligast, men passa på att läsa någon kurs utanför inriktningen för att få ett bredare perspektiv. Utbildningen jag läste påminner om inriktningen finansiell och stokastisk modellering och jag läste även nationalekonomi. Vi läste tillsammans med många utbytesstudenter vilket var väldigt givande och gav många nya perspektiv.
En bred utbildning med många olika arbetsmöjligheter efter examen
Shirav kommer från Kalmar men valde att flytta till Växjö för att läsa till civilingenjör i teknisk matematik. Hon hade blivit tipsad om Linnéuniversitetet av en kompis och kände att det var skönt att det inte blev så långt att flytta till Växjö från Kalmar eftersom det var första gången hon skulle flytta hemifrån. Det som Shirav tycker är extra intressant med utbildningen är att matematik kombineras med programmering.
- Matte och programmering var mina favoritämnen i gymnasiet. Jag tycker också att en fördel med programmet är att det är så brett vilket gör att man har många olika arbetsmöjligheter efter examen, säger Shirav.
Läs hela intervjun med Shirav
Shirav berättar att de har haft gästföreläsningar, studiebesök och projekt med olika företag under utbildningen. Under tredje och femte året ingår även praktik och projektarbeten.
- Under en vanlig vecka brukar vi ha föreläsningar, labbar och räkneövningar. Utanför schemalagda tider är vi några från klassen som pluggar tillsammans. Det finns alltid någon att plugga med om man vill. Det går alltid bättre att plugga i grupp då vi hjälps åt och kan diskutera olika problem. Kompisarna gör plugget roligare och vi motiverar varandra, menar Shirav.
Shiravs intresse för programmering har ökat under utbildningen och det är något hon drömmer om att få arbeta med i framtiden. Hon berättar att hon trivs ganska bra i Växjö och att hon tycker att staden är fin.
- Det är ett mysigt campus med bra förbindelser till centrum, närhet till sjö och skog och bra tillgång till pubar och fester. Det finns även några datorsalar på universitetet där det finns stora skärmar som man kan låna, vilket är skönt när man programmerar, tycker Shirav.
Eftersom nästan alla studenter har flyttat hemifrån och bor själva på campus så blir kompisarna som en extra familj berättar Shirav som träffar sina kompisar väldigt ofta.
- Vi pluggar tillsammans, tränar tillsammans, hänger på helgerna och ses på exempelvis spelkvällar ungefär en gång i veckan, säger Shirav.
Hon tycker att den första terminen är den svåraste perioden men menar att det inte är hela världen om det inte går lika bra som man hade tänkt sig eller som det gjorde på gymnasiet. Hon berättar att man får flera chanser att komplettera inlämningar, uppgifter eller tentor. Ett tips Shirav vill ge är att börja plugga redan i början av kursen istället för att skjuta upp plugget till sista minuten då det kan bli svårt att komma ikapp då.
- Det jag vill säga till någon som är tveksam på att söka programmet är att man ångrar bara det man inte gjorde! Jag tycker det är värt att försöka då all kunskap är ovärderlig, avslutar Shirav.
Ett program för dig som gillar att lösa problem
Björn är en tidigare student vid Linnéuniversitetet. Idag arbetar han som doktorand vid Linnéuniversitetets matematik-institution och forskar om intelligenta system.
Läs intervjun med Björn
- Det absolut bästa med teknisk matematik är att man får en bred matematisk förståelse, en avancerad problemlösningsförmåga och spetskunskaper inom applikationer. Jag är helt övertygad om att en sådan här utbildning är det optimala sättet för en ingenjörsmatematiker att rusta sig för ett framtida mer komplicerat och högteknologiskt samhälle, och där matematiken i sig får en alltmer viktigare roll.
I sin vardag har Björn användning av sin utbildning både när han arbetar med forskning och när han undervisar.
- Jag forskar om utvecklingen av intelligenta system. Specifikt för vår forskningsgrupp så studerar vi något som kallas förstärkningsinlärning. Givet en autonom maskin verkandes i en miljö så är grundidén i förstärkningsinlärning att maskinen får belöningar för att uppmuntra inlärning av optimala strategier i miljön.
För björn varierar arbetssysslorna under ett år. Det kan exempelvis handla om att inhämta kunskap och förståelse för att lösa eller förstå sig på ett problem.
- Om problemet är teoretiskt så kan det till exempel vara att bevisa egenskaper eller satser, men det kan också handla om att utveckla ramverk för simulationer, översätta och implementera matematik numeriskt, eller ta fram och testa nya algoritmer. Allt i en salig blandning av olika ämnesområden inom matematik och programspråk. Undervisning är också en del av mitt arbete.
Det som han tycker är mest spännande med sitt arbete är att jobba med den absoluta spjutspetsen av framtidens teknologi.
- Jag känner att mitt nuvarande arbete är den ultimata blandning mellan matematik, applikation och kompetensutveckling. Utvecklingen inom artificiell intelligens går framåt i full fart. Datorns exponentiellt högre prestanda och kapacitet möjliggör saker som vi bara hade kunnat drömma om för ett par år sedan.
Under sin tid som student vid Linnéuniversitetet gillade Björn att det under utbildningen fanns ett fokus på kunskap och förståelse och han menar att om du har ett intresse för matematik och problemlösning, så är programmet något för dig.
- Många kanske uppskattar mer traditionsenliga utbildningar, men den stora grejen för mig personligen var att fokus under utbildningen låg på kunskap och förståelse. Jag tror programmet passar dig som är generellt nyfiken på matematik, gillar att lösa problem, men också är fascinerad av dess applikation i naturvetenskap, teknik och samhälle.
Studenter utmanades i energiplanering
Studenterna på civilingenjör i teknisk matematik har genomfört en projektuppgift där de utmanades i energiplanering och fick testa på rollen som civilingenjör. Arbetet har utförts i samarbete med Växjö Energi AB.
Läs hela reportaget
Projektet inleddes med studiebesök och att civilingenjörerna Henrik Larsson och Daniel Andersson, från VEAB, kom till Linnéuniversitetet för att förklara projektuppdraget och presenterade vad de arbetar med. Teamet med studenterna Sedra Altunji, Christina Xintara Mendys, Shirav Hamid och Miriam Karlsson är nöjda med upplägget.
– Studiebesöket hos VEAB var intressant, spännande och lärorikt. Vi fick en insikt i energiproduktion och vi fick äntligen svar på vad som fanns i den stora cylindern. Vi fick även komma till Bixia på studiebesök för att lära oss hur energihandeln via Nord Pool fungerar, berättar gruppen.
Karl-Olof Lindahl, professor i matematik och programansvarig för programmet förklarar.
– Huvudsyftet med projektet är att studenterna får prova på arbete som civilingenjör i teknisk matematik. De får sätta sig in i hur hållbar energiproduktion och energimarknader fungerar, lösa tekniska uppgifter på kort tid och träna på att samarbeta.
Energiplanerare är produktionsplanerare inom energisektorn. Arbetet går ut på att optimera lönsamheten samtidigt som energiproduktionen fyller givna tekniska grundkrav och krav från kunder. Studenterna klev snabbt in i rollen.
– En energiplanerare gör upp en plan om hur mycket och under vilka tider som bolaget ska producera energi för att kunna uppfylla el- och värmebehovet, i det här fallet i Växjö, och sedan maximera vinsten. Som energiplanerare behöver vi ta hänsyn till köp- och säljpriser av energi samt bolagets förutsättningar för produktionen, förklarar gruppen.
Studenterna upplever att det mest utmanande i uppgiften var att få till det med upp- och nedgång vid förändring av energiproduktion. Något som Karl-Olof också menar är nyckeln till en optimal energiplanering.
– Alla team är väldigt duktiga så det krävs en hel del för att lyckas bäst med lönsamhetsoptimeringen: bra samarbete, analytisk förmåga och lite is i magen så att man inte bränner allt krut på en dags planering, säger han.
Det var till slut teamet med Helga Johansson, Filip Ström, Jakob Engelbrektsson, Ida Stenberg, Arvid Sedwall och Tine Ingvarsson, som räknade hem vinsten.
– Det känns riktigt kul att vinna. Vi la ner mycket tid på elplaneringen så det är roligt att det lönade sig. Arbetet var roligt och intressant och gav oss mycket motivation. Vi hade även en bra grundstrategi där vi planerade utefter kommande vädertemperaturer och elpriser. Vi har fått en bra insikt i hur det är att jobba som ingenjör genom denna uppgift, då vi har behövt samarbeta och få fram resultat på kort tid, säger det vinnande teamet.
Till sist, Karl-Olof, hur tycker du att studenterna i teknisk matematik kan bidra till nytänkande och en hållbar energiplanering?
– Matematik handlar i hög grad om innovation. Välutvecklad matematisk problemlösningsförmåga kombinerad med goda färdigheter i programmering gör att civilingenjörer i teknisk matematik har goda förutsättningar att ta fram smarta digitala stöd för optimal produktionsplanering.
I förlängningen handlar detta både om att använda befintliga resurser på ett optimalt sätt och samtidigt skapa ekonomiskt utrymme för investering och utveckling av ny hållbar energiproduktion, svarar Karl-Olof.
Mer om programmet
Programmet är uppbyggt av en kärna av obligatoriska kurser, specialiseringar med en valfri del och ett examensarbete. Inom det obligatoriska blocket lär du dig mycket matematik och programmering som är central för samtliga specialiseringar. Du får dessutom en bred bas i teknik och naturvetenskap. Denna bas samt kurser inom ekonomi, projektledning, hållbar utveckling och kommunikation är programmets kärna.
Programmet har flera valbara profilkurser där du kan specialisera dig inom data science, artificiell intelligens, finansiell och stokastisk modellering, vetenskaplig beräkning inom teknik och naturvetenskap.
Det här läser du år 1-3
Det här är en ungefärlig fördelning av det du läser år 1-3 i programmet. Du hittar alla kurser i listan nedan.
Kurser inom år 1-3
Årskurs 1-3 består av obligatoriska kurser inom matematik, datavetenskap, fysik, hållbar utveckling, industriell ekonomi samt vetenskapliga metoder.
Detta block ger dig en solid grund i matematik, matematisk modellering och simulering som är viktig för ett brett spektrum av tillämpningar.
Årskurs 1
- 1MA901, Linjär algebra, 7,5 hp
- 1DT901, Inledande programmering i Python, 7,5 hp
- 1MA912, Diskret matematik och kommunikation, 7,5 hp
- 1MA903, Introducerande projekt, 7,5 hp
- 1MA904, Envariabelanalys, 10 hp
- 1DT903, Databaser och datamodellering, 5 hp
- 1MA915, Tillämpad sannolikhetslära och statistik, 7,5 hp
- 1FY901, Mekanik, 7,5 hp
Årskurs 2
- 1MA906, Flervariabelanalys och vektoranalys, 7,5 hp
- 1FY902, Ellära och magnetism, 7,5 hp
- 1MA907, Linjär algebra fortsättningskurs, 5 hp
- 2MA918, Optimering, 5 hp
- 1MA909, Projekt teknisk matematik och kommunikation, 5 hp
- 1ZT902, Hållbar utveckling, 5 hp
- 2MA902, Fourierserier och komplex analys, 5 hp
- 1ED901, Signaler och system, 5 hp
- 2MA902, Dynamiska system och modellering, 5 hp
- 1MA931, Numeriska metoder, 5 hp
- 2DT916, Maskininlärning, 5 hp
Årskurs 3
- 2MA904, Modellering och simulering med partiella differentialekvationer, 7,5 hp
- 2ED901, Reglerteknik, 7,5 hp, (kursplan kommer under våren)
- 2MA905, Stokastiska processer och simulering, 7,5 hp
- Valbar kurs, 7,5 hp:
- 1MT003, Hållfasthetslära (om man vet att man vill läsa valbara kurser i maskinteknik åk 4-5)
- 1NA074, Portfolio Choice Theory
- 1DT910, Programmering och datastrukturer
- 1FY809, Termodynamik och statistik fysik
- 1ZT903, Industriell ekonomi, 5 hp, (kursplan kommer under våren)
- 2MA450, Matematik, vetenskap och samhälle, 5 hp
- 1DT904, Objektorienterad programmering, 5 hp
- 2MA91E, Examensarbete på kandidatnivå eller 2MA908, Praktik inom teknisk matematik, 15 hp, eller 4DT914, Djup maskininlärning 7,5 hp, 2MA501 Bayesianska metoder 7,5 hp eller 1MA464 Kryptering och kodningsteori 7,5 hp
Kurser inom år 4-5
Under årskurs 4 och 5 kan du bredda samt fördjupa dig, genom kurser och projekt, inom områden som:
- Beräkning och simulering,
- Dataanalys, maskininlärning och operationsanalys, eller
- Finansiell och stokastisk modellering.
Inom profilområdet beräkning och simulering fördjupas dina kompetenser inom matematisk analys, modellering och simulering. Du kommer exempelvis kunna använda dina kunskaper till att konstruera digitala tvillingar, simulera blodflöde i hjärnan och mekaniska strukturer.
Inom profilområdet Datanalys, maskininlärning och operationsanalys fördjupas dina kompetenser inom dataanalys, AI, maskininlärning och operationsanalys. Dina kunskaper kan till exempel användas till att optimera transporter, energisystem, bildigenkänning och för produktrekommendationer.
Inom profilområdet Finansiell och stokastisk modellering fördjupas dina kompetenser inom stokastiska processer, riskanalys och finansiell matematik. Din kompetens kan sedan komma att användas till prissättning av optioner, simulering av energimarknader och smittspridning av virus.
Årkurs 4
I årskurs 4 läser du 30 hp obligatoriska kurser under höstterminen och 30 hp valbara kurser under vårterminen. Vårterminen i årskurs 4 kan du även välja att studera utomlands.
- Läsperiod 1
- 4MA901, Introduktion till tillämpad analys, 7,5 hp
- 4MA903, Förstärkningsinlärning, 7,5 hp
- Läsperiod 2. Här väljer du 2 av följande valbara kurser.
- 4MA902, Numerisk analys av PDE, 7,5 hp
- 4MA904, Djup förstärkningsinlärning, 7,5 hp
- 4MA501, Sannolikhetsteorins matematiska grunder, 7,5 hp
- Läsperiod 3. Här väljer du fritt bland följande valbara kurser. Även andra relevanta kurser kan väljas i samråd med programansvarig.
- 1MA521, Inledande finansmatematik, 7,5 hp
- 4MA503, Stokastisk analys, 7,5 hp*
- 4MA506, Montecarlometoder, 7,5 hp
- 4MA923, Kryptering, 7,5 hp
- Läsperiod 4. Här väljer du fritt bland följande valbara kurser. Även andra relevanta kurser kan väljas i samråd med programansvarig.
- 2MA908, Praktik teknisk matematik, 15hp
- 4MA502, Försäkringsmatematik, 7,5hp*
- 2MA501, Bayesianska metoder, 7,5hp
- 4DTXXX, Parallell och distribuerad databehandling, 7,5 hp
- 4DT914, Djup maskininlärning, 7,5 hp
- 4MA425, Dynamiska system, 7,5 hp
* kursen har Sannolikhetsteorins matematiska grunder som förskunskapkrav.
Årkurs 5
- Läsperiod 1
- Projekt teknisk matematik, 7,5 hp
- Valbar kurs, 7,5 hp
- 2MA405, Algebraiska strukturer I
- 4MA505, Finansiell modellering med stokastiska processer*
*Stokastisk analys är förskunskapkrav.
- Läsperiod 2.
- Forskning och utveckling för teknisk matematik, 7,5hp
- Här väljer du 2 av följande valbara kurser.
- 4MA902, Numerisk analys av PDE, 7,5 hp
- 4MA904, Djup förstärkningsinlärning, 7,5 hp
- 4MA501, Sannolikhetsteorins matematiska grunder, 7,5 hp
- 4DT914, Djup maskininlärning, 7,5 hp
- 4MA404, Partiella differentialekvationer, 7,5 hp
- 4MA507, Riskanalys, 7,5 hp *
* kräver sannolikhetsteorins matematiska grunder
- Läsperiod 3 och 4
- Examensarbete, 30 hp
Avancerad matematik finns överallt
Utbildningen riktar sig till matematikintresserade som vill lära sig om matematiska verktyg och hur de kan användas för att lösa samhällsutmaningar. Spetsegenskaper i matematik gör dig som student attraktiv på arbetsmarknaden och under de två avslutande åren har du möjlighet att påverka din inriktning på utbildningen efter eget önskemål.
Läs intervjun med programansvarig Karl-Olof Lindahl
- Utbildningen ligger helt rätt i tiden och är den utbildning jag själv skulle ha velat läst. Den pågående digitaliseringen och automatisering av industrin har under de senare åren kraftigt ökat behovet av kompetens inom modellering, AI och beräkningsverktyg. Inom Industrin finns det en stor efterfrågan för den kompetens du får med en civilingenjörsexamen i teknisk matematik.
Det är en bred och givande utbildning där du möter forskare som är specialister inom olika områden. Att tillämpa sina färdigheter på praktiska problem är ett centralt inslag i utbildningen och flera projektarbeten genomförs med fördel i samverkan med ett företag.
- Du får driva projekt och tillämpa dina kunskaper på riktiga problem. Utbildningen riktar sig till matematikintresserade som vill lära sig om moderna matematiska verktyg och använda dessa för att driva på förändring, samt bidra till att lösa en rad samhällsutmaningar kopplade till klimat, energi, miljö, infrastruktur, demografi och hälsa. Under de två avslutande två åren har du genom valbara kurser möjlighet att anpassa utbildningen efter dina önskemål.
Efter examen kan du arbeta inom flera olika branscher.
- Du kan arbeta på en forskningsavdelning, starta eget, eller gå vidare med en forskarutbildning. Du kan profilera dig mot värdering och riskbedömning inom försäkring och finns, AI och maskininlärning, nya läkemedel och mycket mer. Avancerad matematik finns överallt och tar en allt större plats i vårt samhälle, vilket gör att du kan arbeta över hela världen.
Vad är teknisk matematik?
Teknisk matematik är konsten att tillämpa matematik på komplexa verkliga problem; kombinera matematisk teori, problemlösning, ingenjörskunskap och vetenskaplig beräkningsteknik för att hantera dagens och framtidens samhällsutmaningar. Civilingenjörsprogrammet i teknisk matematik bygger på fem viktiga teman som täcker teoretiska och praktiska aspekter av tillämpningen av matematik. De löper genom hela programmet och utvecklar dina tekniska färdigheter och tangerar aktuell forskning under de avslutande två åren av utbildningen:
Matematisk modellering
Den tekniska nyckelfärdigheten hos en teknisk matematiker är matematisk modellering. Problemlösning av detta slag lärs bäst genom praktisk erfarenhet, så det är så vi lär ut det: använder problem som spänner över ett stort antal områden som teknik, fysik, ekonomi, livsvetenskap, klimatvetenskap, energi, datavetenskap och robotik med mera. Inslag av matematisk modellering finns under samtliga termier. I dessa kommer du att arbeta i team för att hantera utmanande, öppna realistiska problem och omsätta teori i praktiken.
Kärnkunskaper i matematik
Den typ av matematik du kommer att studera är varierad. Första årets kurser i matematik överbryggar klyftan mellan gymnasiematematik och universitetsmatematik. Under de senare åren möter du mer avancerad matematik med anknytning till våra forskningsområden. Du lär dig en unik blandning av kontinuerlig och diskret matematik, så att du kan förstå den underliggande strukturen för ett mycket brett spektrum av tillämpningar.
Vetenskaplig beräkning
Beräkningsteknik är avgörande för att tillämpa matematik på praktiska problem. Till skillnad från i läroböcker leder många problem inom vetenskap och teknik inte till ekvationer med fina analytiska lösningar. Därför använder man datorer för att hitta ungefärliga numeriska lösningar. Vi lär dig de programmeringsfärdigheter som behövs för att komplettera dina andra tekniska färdigheter.
Dataanalys och maskininlärning
Att kunna analysera stora data är idag en grundläggande färdighet. Vi kommer att ge dig gedigna kunskaper i sannolikhetslära och statistik och specialkunskaper om de mest effektiva maskininlärningsteknikerna för att hantera utmaningar inom data science, artificiell intelligens och dess tillämpningsområden.
Ingenjörskunnande
Du får en utmärkt bakgrund inom allmän teknik så att du verkligen kan engagera dig i praktiska problem, samt lära dig ingenjörsspråket. Du får möjlighet att läsa kurser inom fysik, datateknik, signalbehandling, reglerteknik, hållbar utveckling, industriell ekonomi med mera.
Möt dina lärare
Under din utbildning kommer du att möta specialister från många olika discipliner. I dessa filmer kan du bekanta dig lite extra med tre av dina lärare.
Mer om arbetsområden
- Data Scientist & Statistiker – datahantering, statistisk modellering och dataanalys, artificiell intelligens (AI), visualisering och kommunikation.
- Beräkningsingenjör – beräkning, modellering och simulering för system och processer inom teknik och naturvetenskap, t ex inom fysik, medicin, kemi, biologi, maskinteknik, elektroteknik, energiteknik, kemiteknik eller miljöteknik.
- Mjukvaruutvecklare – beräkningsdel i programvara, virtuell modellering, AI.
- Operationsanalytiker – optimering i tillverkningsindustri och offentlig sektor, transportflöden, lagerhållning, tillförlitlighetsanalys, livscykelanalys, resurshushållning, prognostisering, beslutsteori, optimal reglering, AI
- Finansmatematiker – portföljvalsanalys, optionsprissättning, analys av energimarknader, AI
- Aktuarie – försäkringsmatematik, riskanalys
- Expertrådgivare och analytiker inom ledning för företag och myndigheter.
Vanliga frågor om civilingenör i teknisk matematik
Vad gör en civilingenjör i teknisk matematik?
Efter att ha examinerats från civilingenjörsprogrammet i teknisk matematik, kan du arbeta inom olika sektorer som data scientist, operationsanalytiker eller mjukvaruutvecklare, där du utnyttjar din expertis i matematik och programmering.
Hur svårt är det att bli civilingenjör?
Svårighetsgraden att bli civilingenjör kan variera beroende på individens förkunskaper och engagemang. Det är en krävande utbildning som kräver dedikation och uthållighet, men den är också mycket givande och öppnar dörrar till många karriärmöjligheter.
Vilka behörighetskrav gäller för antagning till civilingenjörsprogrammet i teknisk matematik?
Ditt första steg för att kvalificera dig till programmet är att ha genomfört och godkänts i kurserna Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4, förutom de grundläggande kraven.
Vad kan man jobba med efter teknisk matematik civilingenjör?
Examen ger möjlighet till arbete inom en rad olika branscher, inklusive telekommunikation, energisektorn, bioteknik och mjukvaruutveckling, där avancerad matematisk problemlösning är avgörande.
Vilka egenskaper är bra att ha när man går teknisk matematik civilingenjör?
Stark analytisk förmåga och en solid grund i matematik är essentiellt, tillsammans med en nyfikenhet för att utforska och lösa komplexa problem inom teknik och naturvetenskap.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.