The Marketing Programme
180 hpVill du arbeta med marknadsföring? Vårt populära The Marketing Programme ges på engelska och har ett internationellt intag. Du kommer att studera i en grupp med studenter från hela världen och programmet förbereder dig för en spännande karriär.
Marknadsföring är mycket. Många tänker på reklam, men marknadsföring är mycket mer än reklam. På marknadsföringsprogrammet jobbar vi med att identifiera och möta marknaden. Det handlar om att förstå kundernas behov och att skapa, kommunicera och leverera värde till kunden. Som marknadsförare är din uppgift att tillfredsställa kundens behov och sälja lösningar för dessa, för att ditt företag ska tjäna pengar för att på så sätt kunna utveckla nya produkter, tjänster och upplevelser. Vi ger vårt populära marknadsföringsprogram på ett unikt sätt. De olika terminerna behandlar marknadsföring ur olika perspektiv. Den första terminen utgör grunden, termin två utgår från kundens perspektiv medan termin tre utgår från erbjudandet från företagets perspektiv. Den fjärde terminen studerar du med fördel utomlands på något av våra partneruniversitet, vilket ger dig en värdefull internationell erfarenhet. Termin fem och sex fokuserar på hur man möter marknaden. Marknadsföringsprogrammet kännetecknas av ett högt tempo och en mix av teoretisk och praktisk kunskap.
Karriär
Programmet förbereder dig för en framtida yrkesverksamhet i både små och stora företag. Våra tidigare studenter arbetar idag inom många spännande yrken, exempelvis som marknadsförare och assistenter, projektledare och chefer på informations- och marknadsavdelningar, men även på PR- och reklambyråer.
Examen
Filosofie kandidatexamen med inriktning mot marknadsföring, Huvudområde: Företagsekonomi
Programansvariga
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business; AACSB.
Internationella möjligheter
Undervisningen sker på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Ytterligare internationaliseringsmöjlighet ges genom utlandstermin vid något av våra många partneruniversitet världen över. Som student på Marknadsföringsprogrammet har du en unik möjlighet att genomföra ditt sista år på Bern Fachhochschule, Schweiz. När du tar examen får du då en "Double Degree" (dubbel examen), du kan alltså ansöka om din programexamen från Linnéuniversitetet samt en generell examen från Bern.
Läs mer om de internationella möjligheter du har på Linnéuniversitetet.
Förbered dig med matematik!
När din utbildning startar förväntas du ha goda kunskaper i matematik. Sommarkursen förberedande matematik vänder sig till dig som vill repetera de senare delarna av gymnasiematten och har tänkt läsa en utbildning inom data/IT, fysik, matematik, teknik eller ekonomi.
Kursen ges på distans under sommaren och berättigar dig att söka studiemedel. Du anmäler dig via antagning.se: Förberedande matematik för högskolestudier III
Frågor?
Antagningsstatistik
Är du nyfiken på vilka antagningspoäng som behövs för att komma in på utbildningen? Här kan du hitta statistik från tidigare antagningsomgångar. Tänk på att poängen blir olika varje gång beroende på vilka som söker, så det är alltid värt att söka om du är behörig.
Så snabbt får ekonomistudenter jobb
Diagrammet visar hur många procent av studenter på Ekonomihögskolan som fick jobb inom en viss tid efter examen år 2017 och år 2020. 40% av studenterna har fått ett jobb redan innan de tog sin examen.
"Gemenskapen är viktig"
Adam berättar om hur det var att flytta till en helt ny stad och hur han sökte sig till nationer och studentföreningar för att skapa den gemenskap han letade efter. Han delar även med sig om hur han upplever sina studier på The Marketing Programme.
Iftin drömmer om en internationell karriär
Iftin valde The Marketing Programme på Linnéuniversitetet för att det har ett internationellt fokus och att det ges helt på engelska. Efter avslutad utbildning drömmer hon om en internationell karriär utomlands.
Läs hela intervjun med Iftin
Valet av utbildning var från början inte helt givet för Iftin. Men med ett växande intresse för ekonomi under gymnasiet så började hon leta efter ekonomiprogram. Till slut var det marknadsföring som fångade hennes intresse. Med en examen från International Baccalaureate (IB) på gymnasiet, kände Iftin att The Marketing Programme passade henne.
– Den största anledningen till att jag just valde det här programmet på Linnéuniversitetet var att det är ett internationellt program och erbjöds helt på engelska, då jag ville fortsätta att läsa på engelska på universitetet.
Programmet är populärt och unikt. Under utbildningen så studeras marknadsföring ur olika perspektiv, vilket intresserar Iftin.
– Programmet är väldigt intressant med många olika typer av kurser. När folk tänker på marknadsföring, tänker de oftast på reklam först, men här lär man sig snabbt att marknadsföring är mer än så. Vi lär oss att analysera marknaden, förstå kundens behov och att kunna kommunicera och skapa värde för kunderna samt att lösa kundens problem utifrån deras behov och säljer en lösning till kunden. Vi hjälper företag att tjäna pengar och att utveckla sina tjänster, produkter och upplevelser.
Då undervisningen sker på engelska så förbereder utbildningen för såväl en nationell som en internationell karriär. Det finns också goda möjligheter att läsa en utlandstermin, vilket Iftin valde att göra.
– Jag studerade utomlands på Yonsei University i Sydkorea under vårterminen 2021. Det var en väldigt lärorik och magisk upplevelse som jag hade sett fram emot i många år. Universitetet är ett av de högst rankade i hela Sydkorea och är baserat i huvudstaden Seoul. Jag hade en fantastisk termin med unika upplevelser. Studieupplägget var annorlunda i och med att man studerar 4-5 kurser samtidigt, medan här på Linnéuniversitetet studerar jag en kurs åt gången. Att ha midterm exams och final exams var också tufft, men jag är glad och stolt över mig själv som lyckats få det gjort och dessutom få relativt bra betyg. Studierna gavs dock helt och hållet online medan jag var i Sydkorea vilket gjorde att jag missade lite av studentupplevelsen i klassrummet.
Efter avslutad utbildning siktar Iftin på att läsa vidare på ett masterprogram, som en del av vägen mot drömjobbet.
– I framtiden vill jag samla på mig så många erfarenheter som möjligt och utvecklas som person. Min dröm är dock att arbeta utomlands inom ekonomi, helst i Sydkorea eller Dubai avslutar Iftin.
Utlandsstudier bidrar till personlig utveckling
Jonathan valde att studera en termin i München under utbildningen. Han trivs med livet som student i Växjö och att staden erbjuder fina löparspår och andra möjligheter till uteträning.
Läs hela intervjun med Jonathan
– Jag valde att läsa vid Linnéuniversitetet på grund av att det verkade vara ett bra universitet med intressanta programval. Jag uppskattar att all undervisning på marknadsföringsprogrammet är på engelska.
Linnéuniversitetet samarbetar med flera universitet i andra länder. Jonathan valde att studera en termin i Tyskland under sin utbildning. Det var spännande och utvecklande, men samtidigt en utmaning att flytta till ett annat land.
– Jag var på utbyte i München. Möjligheten att få åka på utbytestermin är en av många fördelar med Linnéuniversitetet. Resan är utvecklande för en som person vilket i min mening är det viktigaste, men jag träffade också fantastiska människor vilket gav mig kontakter över hela världen. Det mest utmanade var först och främst att våga ta chansen att åka, men annars skulle jag säga att orientera sig när det gäller skola, staden, boende och transport till och från skolan var svårt till en början, men med tiden kom jag in i det.
Jonathan trivs med livet som student och Växjö som stad.
– Växjö som stad är mysig och har även en hel del löparspår och möjlighet till uteträning, vilket är något som är viktigt för mig. Studentlivet är grymt och det finns alltid något kul att hitta på.
Efter examen planerar Jonathan att läsa vidare utomlands.
– Jag vill fortsätta att studera inom management och marknadsföring någonstans i Tyskland.
An internship can give you the experience you need
Oscar Berglund studied for three years at The Marketing Programme at Linnaeus University. Through all years of studying theories about marketing, he can now say it all was worth it.
Läs hela intervjun
"I have have experience the feelings, thoughts and pressure that surrounds you every day. All the hard studying, will it ever pay off in the end? Do I have the experience and knowledge to be ready for working life? Can the theories be applicable? Conversations between different students follow the same patterns and these questions are hot topic.
Due to different circumstances I was not able to do an exchange semester – Which I heard was a great opportunity to give an edge on the resumé. When my studies was coming to an end I found out, through Linnaeus webpage, that a company called CupoNation were looking for interns in the field of Online Marketing. The company was established in Munich, Germany. Since I did not do an exchange this would be a good opportunity to not only receive experience in the field of Online Marketing but also live abroad which was something I always wanted to try.
I did my internship for six months and learned tons of new things both professionally and personally. In a Start-up environment you work in a fast pace and often on several projects at the same time. As an intern in a Start-up company you will fast become a big part of the function and it is a perfect environment to try your ideas. There is a place with a lot of young, smart, driven entrepreneurs and you get tested every day. Furthermore, if you work hard and show commitment you will receive more responsibilities and grow not just in the hierarchy but also in the field that you are in. Due to the fast pace and a lot of projects you will learn a lot in a short period of time. This was perfect for the position I was in when my studies ended. As a freshly baked student I got a first insight in Online Marketing, which was a new topic for me, and a perfect platform to thrive from. The six month went by and a lot of new opportunities opened.
Now, a year and a half later I am still living in Munich and working for CupoNation as the SEO-team lead for the Swedish market. The company is operating in 17 markets and thereof I have been working closely with people from all around the world on different projects and not just learned the field but also integrated with different cultures.
For students in the last stage of their studies who are looking for other opportunities and learn a lot I can truly recommend start looking for different internships abroad."
Mer om programmet
The Marketing Programme ger dig både teoretiska och praktiska kunskaper inom marknadsföring. All undervisning sker på engelska och du får därför goda möjligheter till en internationell karriär. Efter examen är du väl förberedd för flera spännanden yrken som till exempel marknadschef, produktchef och projektledare på informations- och marknadsavdelningar, PR- och reklambyråer.
Inte bara reklam
Programmets fokus ligger på marknadsföring med både bredd och djup.
– Marknadsföring är inte bara reklam som många kanske tror. Det är också produktutveckling, försäljning, byggande av varumärken och leverans, säger tidigare programansvarig Viktor Magnusson.
Marknadsföring handlar om att förstå vad kunderna behöver och att skapa, kommunicera och leverera det, genom en produkt, en tjänst eller en upplevelse. Som marknadsförare är din uppgift att tillfredställa kundens behov och sälja lösningar för att ditt företag ska tjäna pengar och att utveckla nya produkter, tjänster och upplevelser.
Marknadsföring ur olika perspektiv
Utbildningen ges på ett unikt sätt. Varje termin behandlar ämnet marknadsföring ur olika perspektiv. Den första terminen utgör grunden, termin två handlar om kunden och termin tre om erbjudandet. Termin fyra studerar du med fördel utomlands och termin fem och sex handlar om att möta marknaden.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.