The Marketing Programme

180 hp

Vill du arbeta med marknadsföring? The Marketing Programme är en populär marknadsföringsutbildning som ges i Växjö. Undervisningen sker på engelska och du kommer att studera i en grupp med studenter från hela världen. Programmet förbereder dig för en spännande karriär inom både nationell som internationell marknadsföring.

Marknadsföring är mycket. Kanske tänker du att du vill jobba med reklam på både svenska och engelska, men marknadsföring är mycket mer än så. På marknadsföringsprogrammet jobbar vi med att identifiera och möta marknaden. Det handlar om att förstå kundernas behov och att skapa, kommunicera och leverera värde till kunden. Som marknadsförare är din uppgift att tillfredsställa kundens behov och sälja lösningar för dessa. Detta för att ditt företag ska tjäna pengar för att på så sätt kunna utveckla nya produkter, tjänster och upplevelser. Marknadsföringsprogrammet är unikt och under de olika terminerna behandlar vi marknadsföring ur olika perspektiv. Den första terminen utgör grunden för en marknadsförares uppdrag, termin två utgår från kundens perspektiv medan termin tre fokuserar på erbjudandet från företagets perspektiv. Den fjärde terminen studerar du med fördel utomlands på något av våra partneruniversitet, vilket ger dig en värdefull internationell erfarenhet. Termin fem och sex fokuserar på hur du möter marknaden. Marknadsföringsprogrammet kännetecknas av ett högt tempo och en mix av teoretisk och praktisk kunskap.

Karriär

Programmet förbereder dig för en framtida karriär på både små och stora företag. Våra tidigare studenter arbetar idag inom många spännande yrken. Några exempel på jobb inom marknadsföring är:

• Marknadsförare

• Marknadsassistent

• Projektledare

• Chef på informations- och marknadsavdelningar, men även på PR- och reklambyråer

Examen

Filosofie kandidatexamen med inriktning mot marknadsföring, Huvudområde: Företagsekonomi

Ansökan till senare del av program

Du som har läst kurser som motsvarar minst två terminer på programmet kan söka till senare del av programmet. Om det finns plats på den termin du är behörig till behöver du inte läsa tidigare terminer.

Information om senare del av program.

AACSB accredited

Vi är kvalitetscertifierade

Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business; AACSB. 

Läs mer om AACSB

Internationella möjligheter

Undervisningen sker på engelska. På så vis förbereder du dig inte bara inför en nationell karriär, utan även inför en karriär i internationella sammanhang. Ytterligare internationaliseringsmöjlighet ges genom utlandstermin vid något av våra många partneruniversitet världen över. Som student på Marknadsföringsprogrammet har du en unik möjlighet att genomföra ditt sista år på Bern Fachhochschule, Schweiz. När du tar examen får du då en "Double Degree" (dubbel examen), du kan alltså ansöka om din programexamen från Linnéuniversitetet samt en generell examen från Bern.
Läs mer om de internationella möjligheter du har på Linnéuniversitetet.

Förbered dig med matematik!

När din utbildning startar förväntas du ha goda kunskaper i matematik. Sommarkursen förberedande matematik vänder sig till dig som vill repetera de senare delarna av gymnasiematten och har tänkt läsa en utbildning inom data/IT, fysik, matematik, teknik eller ekonomi. 

Kursen ges på distans under sommaren och berättigar dig att söka studiemedel. Du anmäler dig via antagning.se: Förberedande matematik för högskolestudier III

Antagningsstatistik

Är du nyfiken på vilka antagningspoäng som behövs för att komma in på utbildningen? Här kan du hitta statistik från tidigare antagningsomgångar. Tänk på att poängen blir olika varje gång beroende på vilka som söker, så det är alltid värt att söka om du är behörig.

Antagningsstatistik på uhr.se

Så snabbt får ekonomistudenter jobb

Diagrammet visar hur många procent av studenter på Ekonomihögskolan som fick jobb inom en viss tid efter examen år 2017 och år 2020. 40% av studenterna har fått ett jobb redan innan de tog sin examen.

Informationen är hämtad från Linnéuniversitetets alumnundersökning.

"Gemenskapen är viktig"

Adam berättar om hur det var att flytta till en helt ny stad och hur han sökte sig till nationer och studentföreningar för att skapa den gemenskap han letade efter. Han delar även med sig om hur han upplever sina studier på The Marketing Programme.

Iftin drömmer om en internationell karriär

Iftin i LInnéuniversitetets lokaler

Iftin valde The Marketing Programme på Linnéuniversitetet för att det har ett internationellt fokus och att det ges helt på engelska. Efter avslutad utbildning drömmer hon om en internationell karriär utomlands.

Utlandsstudier bidrar till personlig utveckling

 

Jonathan student vid Linnéuniversitetet

Jonathan valde att studera en termin i München under utbildningen. Han trivs med livet som student i Växjö och att staden erbjuder fina löparspår och andra möjligheter till uteträning.

En praktikplats kan ge dig den erfarenhet du behöver

Oscar Berglund

Oscar studerade i tre år på The Marketing Programme vid Linnéuniversitetet. Efter alla år av studier av marknadsföringsteorier kan han nu säga att det var värt det. Läs hela intervjun.

Mer om programmet

The Marketing Programme ger dig både teoretiska och praktiska kunskaper inom marknadsföring. All undervisning sker på engelska och du får därför goda möjligheter till en internationell karriär. Efter examen är du väl förberedd för flera spännanden yrken som till exempel marknadschef, produktchef och projektledare på informations- och marknadsavdelningar, PR- och reklambyråer.

Inte bara reklam

Programmets fokus ligger på marknadsföring med både bredd och djup.
– Marknadsföring är inte bara reklam som många kanske tror. Det är också produktutveckling, försäljning, byggande av varumärken och leverans, säger tidigare programansvarig Viktor Magnusson.

Marknadsföring handlar om att förstå vad kunderna behöver och att skapa, kommunicera och leverera det, genom en produkt, en tjänst eller en upplevelse. Som marknadsförare är din uppgift att tillfredställa kundens behov och sälja lösningar för att ditt företag ska tjäna pengar och att utveckla nya produkter, tjänster och upplevelser.

Marknadsföring ur olika perspektiv

Utbildningen ges på ett unikt sätt. Varje termin behandlar ämnet marknadsföring ur olika perspektiv. Den första terminen utgör grunden, termin två handlar om kunden och termin tre om erbjudandet. Termin fyra studerar du med fördel utomlands och termin fem och sex handlar om att möta marknaden.

Vanliga frågor om programmet

Växjö – studentstaden med ett levande campus

Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.

Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd. 

Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss. 

Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten. 

Läs mer om våra studentstäder 

Studenter i hus M