Utbildningsteknologi, Masterprogram
120 hpVill du ha en strategisk roll inom digitalisering? Masterprogrammet i utbildningsteknologi ger dig de färdigheter som behövs i arbetet med digital utveckling inom utbildningssektorn.
I takt med digitaliseringen förändras samhället – och så gör även efterfrågan på kompetenser och roller. Kunskaper inom den digitala omställningen kring strategiska beslut, urval, design samt beställning av digitalt stöd för undervisning och lärande är numera nödvändiga. Strategiska roller är efterfrågade när utbildningssektorn ska ta vara på digitaliseringens möjligheter.
Masterprogrammet i utbildningsteknologi (Educational Technology, EdTech) har en klart yrkesförberedande ambition, där lärare och forskare samverkar över ämnesgränser för att kunna möta tekniska, designmässiga, beteendevetenskapliga, ledarskapsorienterade och pedagogiska utmaningar inom utbildningssektorn. Vi vet av erfarenhet att detta upplägg ökar dina chanser att få jobb eller befordran efter examen.
Programinnehållet omfattar bland annat digital teknologi, pedagogik, implementering, beställarkompetens, digital omställning, ledarskap och design av lärandemiljöer. I utbildningen ingår också ett projekt i samarbete med samverkande branschorganisationer och två självständiga arbeten om totalt 30 hp.
Utbildningen ges på halvfart online, med några fysiska träffar på campus. Som student vid masterprogrammet i utbildningsteknologi ska du ha tillgång till egen dator och internetuppkoppling med kapacitet för streaming och videokonferenser.
Efter avslutade och godkända 60 hp kan du ta ut en magisterexamen. Du kan också välja att fortsätta dina studier i ytterligare 60 hp för att kunna ta ut en masterexamen.
Karriär
Efter utbildningen kan du arbeta i såväl offentlig sektor som inom näringslivet. I den digitala omställningen är strategiska roller efterfrågade och du kan arbeta med exempelvis utvecklings- och utredningsarbete inom utbildningsteknologi och digitalisering.
Examen
Filosofie masterexamen alternativt teknologie masterexamen i utbildningsteknologi
Huvudområde: Utbildningsteknologi
Programansvarig
Kontaktpersoner
Internationella möjligheter
Du har många möjligheter att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet kan du studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över.
På vissa utbildningar kan du även göra verksamhetsförlagd utbildning/praktik utomlands.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Här kan du läsa mer om internationella möjligheter på Linnéuniversitetet.
Antagningsomgång
Programmet kommer ges HT23.
Mer om programmet
"Utbildningsteknologi är ett etablerat ämnesområde på Linnéuniversitetet"
Mastern är byggd för yrkesverksamma som vill ha en strategisk roll inom digitalisering av utbildningssektorn, säger Italo Masiello som är programansvarig för masterprogrammet i utbildningsteknologi.
Läs hela intervjun med Italo
Italo Masiello är professor i pedagogik med inriktning digitala lärprocesser. Kortare sagt benämner han sig själv som professor i Educational Technology, EdTech.
– Jag har en forskningsbakgrund i medicinsk pedagogik och jag använder mina kunskaper i psykologi, neurovetenskap och datavetenskap för att förstå den potentialen som digital teknik kan tillföra till undervisning och lärande, beteende och kommunikation.
– Jag är också italienare och har studerat och arbetat i USA i många år. Världsmedborgare alltså!
Att jobba på Linnéuniversitet har gett honom en unik möjlighet att bygga en ny forsknings- och utbildningsplattform.
– På plattformen får jag leda en tvärprofessionell forskargrupp och ett nytt forskningsprogram inom Utbildningsteknologi placerad vid korsningen mellan digital teknik, inlärningsanalys och utbildningsvetenskap.
Ett område där många vetenskaper möter varandra
– Utbildningsteknologi är ett tvärvetenskapligt fält för forskning och utveckling där pedagogisk-, teknisk-, beteende- och designvetenskap möts. Detta gör det möjligt att studera och utforska olika lärandeprocesser och verktyg och mekanismer som stöder dessa för att hitta svar på vad som ger värde och har effektivitet för elever och lärare.
Programmet ger dig färdigheter som är eftertraktade i arbetet med digital utveckling inom utbildningssektorn.
– I takt med digitaliseringen förändras samhället – och så gör även efterfrågan på kompetenser och roller. Kunskaper inom den digitala omställningen kring strategiska beslut, urval, design samt beställning av digitalt stöd för undervisning och lärande är numera nödvändiga. Strategiska roller är efterfrågade när utbildningssektorn ska ta vara på digitaliseringens möjligheter.
Programmet förbereder dig för yrkeslivet
Utbildningen är även unik eftersom den förbereder dig för yrkeslivet och innehåller kurser i alltifrån teknologi till pedagogik och ledarskap.
– Masterprogrammet i utbildningsteknologi har en klart yrkesförberedande ambition, där lärare och forskare samverkar över ämnesgränser för att kunna möta tekniska, designmässiga, beteendevetenskapliga, ledarskapsorienterade och pedagogiska utmaningar inom utbildningssektorn.
– Programinnehållet omfattar bland annat digital teknologi, pedagogik, implementering, beställarkompetens, digital omställning, ledarskap och design av lärandemiljöer. I utbildningen ingår också ett projekt i samarbete med samverkande branschorganisationer och två självständiga arbeten om totalt 30 hp.
Masterutbildningen är utformad för att öka dina jobbchanser
– Vi har byggt mastern för yrkesverksamma som vill ha en strategisk roll inom digitalisering av utbildningssektorn. Vi vet av erfarenhet att detta upplägg ökar dina chanser att få jobb eller befordran efter examen. De företagen och kommunen som utgör expertgruppen i masterprogrammet skriker efter personal med kompetenserna som mastern ger de studerandena och som de själva har hjälpt att forma, säger Italo.
"Programmet ger dig de strategiska kompetenser som behövs inom digitaliseringen"
Mer om kurserna i programmet
Årskurs 1
- 4UT405, Digital transformation i samhälle, skola och undervisning, 5 hp
- 2UT405, Datalogiskt tänkande för utbildning och lärande, 5 hp
- 4IK540, Strategisk digital kompetens, 5 hp
- 4UT410, Att leda digital transformation: Beställarkompetens och implementation i lärandeorganisationer, 5 hp
- 2UT410, Lärares digitala vardag - myt och verklighet, 5 hp
- 1IK125, Systemtänkande för utbildning och lärande, introduktion, 5 hp
- 4UT415, Vetenskaplig teori, metod & analys, 5 hp
- 4UT420, Lärande med digital teknik i teori och praktik, 10 hp
- 4UT40E, Innovation & Design - projekt och praktik i samarbete med företag och skola - självständigt arbete för magisterexamen, 15 hp
Årskurs 2
- 4UT425, Digitalt berättande, 5 hp
- 4UT430, Design och implementering för utbildning och lärande, 5 hp
- Systemtänkande för utbildning och lärande 2 - fördjupning, 5 hp
- 4UT435, Advanced topics in digital technologies enhanced learning, 5 hp
- 2UT425, Data som strategisk resurs, 5 hp
- 2UT420, Immersive technologies for educational contexts, 5 hp
- Valbara kurser, avancerad nivå, totalt 15 hp
- 4UT41E, Självständigt arbete - masterexamen, 15 hp
Vanliga frågor om masterprogrammet i utbildningsteknologi
Vad fokuserar masterprogrammet i utbildningsteknologi på?
Masterprogrammet fokuserar på samspelet mellan teknik och lärande, med syfte att utrusta dig med kunskaper och färdigheter för att utforma och leda teknologiunderstödda utbildningsinitiativ.
Hur stöder programmet studenter i att utveckla strategier för att hantera utmaningar relaterade till digital inlärning?
Programmet fokuserar på kritisk analys, design och implementering av digitala lärmiljöer. Du får möjlighet att utveckla strategier genom fallstudier, gruppdiskussioner och praktiska projekt.
Vad kan jag jobba med efter masterprogrammet i utbildningsteknologi?
Efter att ha slutfört masterprogrammet i utbildningsteknologi kan du arbeta som exempelvis utbildningsdesigner, e-learning specialist, teknologistrateg inom utbildningssektorn, eller projektledare för digitala lärandeprojekt.
Distans – plugga där du är
Kanske vill du plugga i fjällen, storstaden eller hemma nära familjen? Många av våra program och kurser går på distans.
Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.
Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha stor frihet att bestämma när och var du vill studera. En del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under kontorstid, även om de sker på distans.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger universitetets campus. I Växjö väljer många studenter att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd.
Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med 90 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med många företag, bland annat inom IT-branschen – perfekt när du söker praktikplats eller jobb. Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten.